Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Hendrik schreef:Wat bedoel je met: 'Het gaat immers om de terugrit?'
Die extra ritten zijn bedoeld om in de spits de drukte richting Rotterdam op te vangen, dat er 's ochtends vroeg ook extra ritten van Slinge naar Leidschenveen rijden is mee meegenomen voor wie die ritten gebruikt, maar niet het doel van die ritten. Men zou die ritten als dat beter uitkomt ook leeg kunnen laten rijden bijvoorbeeld, heeft alleen weinig zin doordat je vanwege de hoge frequentie amper sneller bent met een lege trein dan met een volle.
010jongen schreef:Eigenlijk zou er een ''noordtangent'' moeten komen, een snelle buslijn 35 tussen Alexander-Hillegersberg-Melanchtonweg-Airport/Overschie en Schiedam Centrum.
Ik vraag me af in hoeverre hier wel vervoerswaarde is. Zo'n noordtangent biedt weinig verbetering als het gaat om de reistijd naar het centrum, alleen de reistijd tussen de verschillende wijken wordt beter, maar de vraag is of de behoefte groot genoeg is om een hoogfrequente en hoogwaardige verbinding aan te leggen. Naar mijn idee is het vooral een goed knooppunt dat hier mist, je hebt nu drie knooppunten in noord, te weten Melachthonweg voor metrolijn E, tram 25 en bus 35, station Noord voor de trein, tramlijnen 4 en 8 en bus 174 en station Meijersplein voor lijn E en bus 33.

Een veel meer voor de hand liggend knooppunt zou locatie Schieplein zijn, daar kruisen de spoorlijn, metrolijn E en tramlijn 25 elkaar, maar op lijn 25 na die 300 meter verderop een halte heeft bij het Sint Franciscus Gasthuis kruisen de lijnen elkaar zonder overstapmogelijkheid. Had naar mijn idee een ideale locatie geweest voor een nieuw knooppunt (extra treinstation in kader van het Stedenbaan project), maar om dit nu alsnog aan te leggen wordt een hels karwei vermoed ik want de tunnel van lijn E ligt hier nu ten eerste erg diep maar ook erg stijl omlaag.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

In 2010 had je nog buslijn 41 die van Rotterdam Noord NS via Melanchthonweg, Rotterdam Airport, Bedrijvenpark Noord-West naar Schiedam Centrum reed. Alleen reed deze een route en dienstregeling die niet bepaalt aantrekkelijk was.

Mij lijkt het me realistischer om buslijn 32 weer te verlengen vanuit Overschie naar Schiedam Centrum. Misschien beperken tot spitsritten of doordeweeks de hele dag. Vind het wel een beetje armoedig dat je eerst naar Rotterdam Centraal moet om met de trein te kunnen vanuit Overschie.

Buslijn 38 zou ook naar Alexander kunnen rijden vanuit Crooswijk om de Noord-Oost verbinding te verbeteren. Dit was ook al wegbezuinigd jaren geleden.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door PatrickM »

De verbinding naar Rotterdam Centraal vanuit overschie is prima! Binnen 10 minuten sta ik vanuit overschie op CS. Er kan natuurlijk wel een verbinding Marconiplein-Alexander komen, die is er op 2 kleine verlengingen na al.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

henk1234 schreef:De verbinding naar Rotterdam Centraal vanuit overschie is prima! Binnen 10 minuten sta ik vanuit overschie op CS. Er kan natuurlijk wel een verbinding Marconiplein-Alexander komen, die is er op 2 kleine verlengingen na al.
Je hebt hier toch de metro voor.
Of wil je een op zichzelf staande busverbinding? Want daar zie ik persoonlijk geen brood in. En dan moet lijn *38 weer opgedeeld worden in 2 lijnen en dan weer gekoppeld worden. Dat zie ik liever niet gebeuren.

*waarom lijn 38; omdat die al vlakbij Kralingse Bos komt en via de Bosdreef naar Alexander verlengd kan worden.

Zo niet? wat had jij dan in gedachten.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

Als men toch gaat evalueren wat er beter had kunnen gebeuren met de toekomstige dienstregeling, kom ik er ook bij.

Barendrecht had ook kunnen bestaan uit de lijnen:
82(Rotterdam- Portland, huidige uitvoering)- 2/4x per uur
182/183(Lijn 183 via Station Barendrecht en Vrouwenpolder)- 2x per uur
- Deze rijdt dan in de avond alleen Zuidplein tot muziekplein tot 0:00. Daar wordt vaak over geklaagd.
84(huidige uitvoering)- 2/4x per uur
184(spitslijn van Zuidplein naar Vrouwenpolder)- 2x per uur spits
283(spitslijn in huidige 2016 uitvoering)- 2x per uur spits.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

OmniLezer schreef:
henk1234 schreef:De verbinding naar Rotterdam Centraal vanuit overschie is prima! Binnen 10 minuten sta ik vanuit overschie op CS. Er kan natuurlijk wel een verbinding Marconiplein-Alexander komen, die is er op 2 kleine verlengingen na al.
Je hebt hier toch de metro voor.
Of wil je een op zichzelf staande busverbinding? Want daar zie ik persoonlijk geen brood in. En dan moet lijn *38 weer opgedeeld worden in 2 lijnen en dan weer gekoppeld worden. Dat zie ik liever niet gebeuren.

*waarom lijn 38; omdat die al vlakbij Kralingse Bos komt en via de Bosdreef naar Alexander verlengd kan worden.

Zo niet? wat had jij dan in gedachten.
Als je met de bus en metro van Overschie naar Alexander moet ben de met de huidige verbindingen wel 40 minuten onderweg. Hetzelfde geldt trouwens ook voor de verbindingen van Schiebroek / Hillegersberg naar Alexander.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door PatrickM »

OmniLezer schreef:
henk1234 schreef:De verbinding naar Rotterdam Centraal vanuit overschie is prima! Binnen 10 minuten sta ik vanuit overschie op CS. Er kan natuurlijk wel een verbinding Marconiplein-Alexander komen, die is er op 2 kleine verlengingen na al.
Je hebt hier toch de metro voor.
Of wil je een op zichzelf staande busverbinding? Want daar zie ik persoonlijk geen brood in. En dan moet lijn *38 weer opgedeeld worden in 2 lijnen en dan weer gekoppeld worden. Dat zie ik liever niet gebeuren.

*waarom lijn 38; omdat die al vlakbij Kralingse Bos komt en via de Bosdreef naar Alexander verlengd kan worden.

Zo niet? wat had jij dan in gedachten.
Die verbinding die ik in gedacht had is een samenbinding van de lijnen 42,33 en 35. Laat hem volgens de huidige frequenties van de 35 rijden, en er is een veel betere oost-westverbinding via noord.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door mb90 »

De Citadis 1 komt nu echt op alle tramlijnen voor. Nadat ze al op lijn 8 reden en de laatste weken ook vrijwel elke dag op lijn 4, reden er vandaag ook 2 op lijn 7. Beide trams trof ik op de Boezemweg. Eerst de 2041 naar het Willemsplein:
Afbeelding

En de ander was de 2030, hier nadat deze bij de kruising met de Boezembrug wachtte op de 2041, opweg naar het Oostplein:
Afbeelding

Als bonus nog een Citadis 1 bij de voormalige gevangenis aan de Noordsingel als lijn 4 naar de Molenlaan:
Afbeelding
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

Als jij denkt dat mensen dan 75% tor de hele rit in de bus blijven zitten, kan ik ze toch de.mtero aanraden. Het is wel een mooi plan, maar ik denk dat het snel naar 2 kanten neigt. Of het wordt een spitsbus of een snelbus en dan is je ontsluitende mix toch weg. En omdat het ook een lijn van 40 minuten of langer wordt, heb je kans dat bepaalde delen succesvol en behouden blijven. Of te wel; jou lijn wordt een knip- en plak werkstuk.
henk1234 schreef:
OmniLezer schreef:
henk1234 schreef:De verbinding naar Rotterdam Centraal vanuit overschie is prima! Binnen 10 minuten sta ik vanuit overschie op CS. Er kan natuurlijk wel een verbinding Marconiplein-Alexander komen, die is er op 2 kleine verlengingen na al.
Je hebt hier toch de metro voor.
Of wil je een op zichzelf staande busverbinding? Want daar zie ik persoonlijk geen brood in. En dan moet lijn *38 weer opgedeeld worden in 2 lijnen en dan weer gekoppeld worden. Dat zie ik liever niet gebeuren.

*waarom lijn 38; omdat die al vlakbij Kralingse Bos komt en via de Bosdreef naar Alexander verlengd kan worden.

Zo niet? wat had jij dan in gedachten.
Die verbinding die ik in gedacht had is een samenbinding van de lijnen 42,33 en 35. Laat hem volgens de huidige frequenties van de 35 rijden, en er is een veel betere oost-westverbinding via noord.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

mb90 schreef:De Citadis 1 komt nu echt op alle tramlijnen voor. Nadat ze al op lijn 8 reden en de laatste weken ook vrijwel elke dag op lijn 4, reden er vandaag ook 2 op lijn 7.
De Citadis 1-inzet op lijn 7 is nu mogelijk vanwege de inkorting tot het Oostplein.
De verdere route naar Woudestein is namelijk het enige traject waar de Citadis 1 (nog) niet geschikt voor is/was.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

MetroRET schreef:
mb90 schreef:De Citadis 1 komt nu echt op alle tramlijnen voor. Nadat ze al op lijn 8 reden en de laatste weken ook vrijwel elke dag op lijn 4, reden er vandaag ook 2 op lijn 7.
De Citadis 1-inzet op lijn 7 is nu mogelijk vanwege de inkorting tot het Oostplein.
De verdere route naar Woudestein is namelijk het enige traject waar de Citadis 1 (nog) niet geschikt voor is/was.
Daar komt als het goed is volgend jaar een eind aan. *O*
Voor de rest alleen dan nog de statentunnel. De Citadis is net te hoog voor de tunnel waardoor dit stukje nooit gebruikt kan worden voor eventuele omleidingen.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Roeland »

OmniLezer schreef:Als men toch gaat evalueren wat er beter had kunnen gebeuren met de toekomstige dienstregeling, kom ik er ook bij.

Barendrecht had ook kunnen bestaan uit de lijnen:
82(Rotterdam- Portland, huidige uitvoering)- 2/4x per uur
182/183(Lijn 183 via Station Barendrecht en Vrouwenpolder)- 2x per uur
- Deze rijdt dan in de avond alleen Zuidplein tot muziekplein tot 0:00. Daar wordt vaak over geklaagd.
84(huidige uitvoering)- 2/4x per uur
184(spitslijn van Zuidplein naar Vrouwenpolder)- 2x per uur spits
283(spitslijn in huidige 2016 uitvoering)- 2x per uur spits.
Allemaal goed bedoeld, maar het blijft natuurlijk gerommel in de marge, als je Barendrecht een paar extra busritjes geeft.
Ik blijf het jammer vinden dat ze destijds (toen Portland werd gebouwd) de metro vanaf Slinge niet hebben doorgetrokken naar Barendrecht, ongeveer langs de Middeldijk.
Dan hadden (met bijv. haltes bij Portland, Middeldijkerplein en Vrouwenpolder) alle Barendrechtse wijken (behalve die vlak bij het staion liggen) een prima verbinding gehad met zowel Zuidplein als CS. En dan had je mooi de metroritten die nu bij Slinge eindigen, wat extra bezetting kunnen geven.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

Dat is wel waar. Die metro heeft veel kunnen betekenen, maar die is er nu niet. Daarnaast takelt het busvervoer verder af in Barendrecht, vandaar dat ik deze lijnvoering voor stel.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

Als je het vervoersplan bekijkt van RET bij pagina 21/22, zie je een stuk staan over lijn 183/283. 15 reizigers profiteren hiervan en het raakt 70 reizigers per dag. Sinds wanneer gaat RET voor de belangen van een kleinere groep.

http://mrdh.nl/sites/mrdh.nl/files/file ... %20RET.PDF

En tussen Zuidplein en Viaduct A15 gaan extra ritten worden verzorgd die de scholieren drukte opvangen. Die ritten rijden dan verder naar Barendrecht station.
Is dat niet lijn 187 die nu al de scholierendrukte opvangt?
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Een lange post, waarin ik maar gelijk op een groot deel van bovenstaande posts reageer.
OmniLezer schreef:
henk1234 schreef:De verbinding naar Rotterdam Centraal vanuit overschie is prima! Binnen 10 minuten sta ik vanuit overschie op CS. Er kan natuurlijk wel een verbinding Marconiplein-Alexander komen, die is er op 2 kleine verlengingen na al.
Je hebt hier toch de metro voor.
Of wil je een op zichzelf staande busverbinding? Want daar zie ik persoonlijk geen brood in. En dan moet lijn *38 weer opgedeeld worden in 2 lijnen en dan weer gekoppeld worden. Dat zie ik liever niet gebeuren.

*waarom lijn 38; omdat die al vlakbij Kralingse Bos komt en via de Bosdreef naar Alexander verlengd kan worden.
Mee eens, lijn 38 verlengen naar Alexander lijkt mij ook een goede oplossing om deze ontbrekende schakel te verhelpen. Lijn 38 verleggen naar Marconiplein zie ik weinig in, die lijn trekt nu juist veel reizigers omdat hij ook het oostelijke deel van Schiedam bedient. Bovendien gaan er genoeg andere lijnen naar Marconiplein.
OmniLezer schreef: 182/183(Lijn 183 via Station Barendrecht en Vrouwenpolder)- 2x per uur
- Deze rijdt dan in de avond alleen Zuidplein tot muziekplein tot 0:00. Daar wordt vaak over geklaagd.
Lijn 183 via station Barendrecht lijkt me niet handig omdat dat een extra reistijd voor doorgaande reizigers oplevert. Dat er 's avonds geen bus naar Carnisselande rijdt, vind ik wel een gemis, maar die bus kan wat mij betreft ook bij de halte Waterkant keren.
KM46 schreef:Hetzelfde geldt trouwens ook voor de verbindingen van Schiebroek / Hillegersberg naar Alexander.
Lijn 35 rijdt in ongeveer 25 minuten van Hillegersberg naar Alexander. Een deel van Schiebroek wordt ook door lijn 35 bediend, voor het westelijk deel van de wijk moet worden overgestapt op lijn 174.
henk1234 schreef: Die verbinding die ik in gedacht had is een samenbinding van de lijnen 42,33 en 35. Laat hem volgens de huidige frequenties van de 35 rijden, en er is een veel betere oost-westverbinding via noord.
Hoe zie je dit precies voor je? Lijn 35 vanaf Melanchthonweg via deVan der Duijn van Maasdamweg verlengen naar Overschie en dan via de Spaanse Polder naar Schiedam zie ik op zich nog wel zitten, maar daar heeft in het verleden al lijn 41 gereden en die is ook niet opgeheven vanwege de gigantische passagiersaantallen.
De vraag is dus of er voldoende vraag is naar zo'n verbinding.
Roeland schreef:Ik blijf het jammer vinden dat ze destijds (toen Portland werd gebouwd) de metro vanaf Slinge niet hebben doorgetrokken naar Barendrecht, ongeveer langs de Middeldijk.
Dan hadden (met bijv. haltes bij Portland, Middeldijkerplein en Vrouwenpolder) alle Barendrechtse wijken (behalve die vlak bij het staion liggen) een prima verbinding gehad met zowel Zuidplein als CS. En dan had je mooi de metroritten die nu bij Slinge eindigen, wat extra bezetting kunnen geven.
Ik denk dat de (verwachte) reizigersaantallen total niet toereikend zijn voor een metrolijn. Het had wel een optie kunnen zijn om de metrolijn langs Portland te verlengen naar Oud-Beijerland, wat wel veel potentiële reizigers heeft. Helaas is daar niet voor gekozen.
En de metroritten die nu bij Slinge eindigen zijn volgens mij al druk genoeg. ;)
OmniLezer schreef:Als je het vervoersplan bekijkt van RET bij pagina 21/22, zie je een stuk staan over lijn 183/283. 15 reizigers profiteren hiervan en het raakt 70 reizigers per dag. Sinds wanneer gaat RET voor de belangen van een kleinere groep.
Als je goed leest zie je dat het getal 15 betrekking heeft op het aantal reizigers uit de wijken Nieuweland en Molenvliet wat profiteert van een snellere verbinding met Kralingse Zoom. Het total aantal reizigers wat profiteert van het totale packet aan wijzigingen is 130. Ik vraag me af of daar de reizigers uit Buitenoord al bij inbegrepen zijn, aangezien zij ook een frequentieverhoging krijgen.
En tussen Zuidplein en Viaduct A15 gaan extra ritten worden verzorgd die de scholieren drukte opvangen. Die ritten rijden dan verder naar Barendrecht station.
Is dat niet lijn 187 die nu al de scholierendrukte opvangt?
Lijn 187 is nu primair bedoeld voor reizigers naar Dierenstein en omgeving en ik weet niet of daar nog extra scholieren bij kunnen.
Ik ben wel bedoeld hoe de RET die extra ritten voor zich ziet. Ik vermoed dat daarvoor de extra spitsritten worden ingezet, aangezien lijn 84 tijdens de spits in de ene richting vaker rijdt dan in de andere richting.
jesse-cruzu schreef:Daar komt als het goed is volgend jaar een eind aan. *O*
Voor de rest alleen dan nog de statentunnel. De Citadis is net te hoog voor de tunnel waardoor dit stukje nooit gebruikt kan worden voor eventuele omleidingen.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de Statentunnel met een kleine aanpassing wel geschikt te maken was voor de Citadis 2, maar dat gaat dus ook niet gebeuren?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Meltrain schreef:
jesse-cruzu schreef:Daar komt als het goed is volgend jaar een eind aan. *O*
Voor de rest alleen dan nog de statentunnel. De Citadis is net te hoog voor de tunnel waardoor dit stukje nooit gebruikt kan worden voor eventuele omleidingen.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de Statentunnel met een kleine aanpassing wel geschikt te maken was voor de Citadis 2, maar dat gaat dus ook niet gebeuren?
Bedoel je wellicht dit rapport: http://stadsregio.nl/sites/stadsregio.n ... 20tram.pdf (p. 3)?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Dat rapport inderdaad. Bedankt voor het posten. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

KM46 schreef:Als je met de bus en metro van Overschie naar Alexander moet ben de met de huidige verbindingen wel 40 minuten onderweg. Hetzelfde geldt trouwens ook voor de verbindingen van Schiebroek / Hillegersberg naar Alexander.
Overschie - Alexander is inderdaad een flinke omweg, naar Alexander ben je sneller met bus 33 en de trein, dat is met een gunstige overstap nog binnen een halfuur te doen. Maar het voelt wel als een hele lange rit, zeker omdat je op een gegeven moment de spoorlijn kruist bij Blijdorp, en je vervolgens een kwartier later exact hetzelfde punt opnieuw passeert met de trein. Van je totale reistijd van een half uur heb je dus een kwartier een rondje centrum gedaan om weer op hetzelfde punt uit te komen.

Hetzelfde heb je met een reis van Pijnacker naar Alexander, waar je vanuit metrolijn E bij de Kleiweg de spoorlijn kan zien liggen waar je een kwartier later zal rijden.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Roeland »

Bemined schreef:
KM46 schreef:Als je met de bus en metro van Overschie naar Alexander moet ben de met de huidige verbindingen wel 40 minuten onderweg. Hetzelfde geldt trouwens ook voor de verbindingen van Schiebroek / Hillegersberg naar Alexander.
Overschie - Alexander is inderdaad een flinke omweg, naar Alexander ben je sneller met bus 33 en de trein, dat is met een gunstige overstap nog binnen een halfuur te doen. Maar het voelt wel als een hele lange rit, zeker omdat je op een gegeven moment de spoorlijn kruist bij Blijdorp, en je vervolgens een kwartier later exact hetzelfde punt opnieuw passeert met de trein. Van je totale reistijd van een half uur heb je dus een kwartier een rondje centrum gedaan om weer op hetzelfde punt uit te komen.

Hetzelfde heb je met een reis van Pijnacker naar Alexander, waar je vanuit metrolijn E bij de Kleiweg de spoorlijn kan zien liggen waar je een kwartier later zal rijden.
Zou dan een nieuwe RET-streeklijn van Berkel (Westpolder) naar Alexander niet kansrijk zijn? Zeg een lijn 172 (gelet op de lijnnummers in die regio), van Berkel Westpolder, via de Klapwijkseweg, Boterdorpseweg, dan de 174-route naar Hilligersberg, en dan de Molenlaan (route lijn 35, maar dan sneller in Terbregge en Ommoord), naar station Alexander?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Dat is inderdaad een goed idee. Maar dan moet deze bus als een soort snelbus gaan rijden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: Hetzelfde heb je met een reis van Pijnacker naar Alexander, waar je vanuit metrolijn E bij de Kleiweg de spoorlijn kan zien liggen waar je een kwartier later zal rijden.
Op die reis zou ik bij Beurs overstappen op metrolijn A of B. Dat duurt maar maximaal 5 minuten langer*, kan 6x/uur (tegenover 4x/uur met de trein) en is (voltarief) ook nog eens €1,20 goedkoper.
*Met de metro is het altijd 40 minuten, met de trein is het 35 of 40 minuten, aangezien de overstap op Rotterdam Centraal soms 5 minuten langer is.
Roeland schreef: Zou dan een nieuwe RET-streeklijn van Berkel (Westpolder) naar Alexander niet kansrijk zijn? Zeg een lijn 172 (gelet op de lijnnummers in die regio), van Berkel Westpolder, via de Klapwijkseweg, Boterdorpseweg, dan de 174-route naar Hilligersberg, en dan de Molenlaan (route lijn 35, maar dan sneller in Terbregge en Ommoord), naar station Alexander?
Op zichzelf geen verkeerd plan. In het verleden heeft lijn 176 een soortgelijke route gereden (maar dan naar Pijnacker i.p.v. Berkel-Westpolder), maar die is opgeheven wegens de lage reizigersaantallen en de files op de Molenlaan.
Misschien dat die lijn nu wel success zal hebben.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Meltrain schreef:Op die reis zou ik bij Beurs overstappen op metrolijn A of B.
Dan mis je het punt, het ging erom dat van die 33 of 38 minuten reistijd slechts 18 minuten effectief zijn, de overige 15 á 20 minuten zijn de omweg door het centrum en de overstaptijd. Als je de metro neemt verandert daar niets aan, dan is je reistijd 39 minuten, terwijl het met een overstapstation Schieplein dus (inclusief overstap van 5 minuten) 23 minuten had kunnen zijn. Je legt via Beurs ook bijna 23 kilometer af tussen twee punten die hemelsbreed op 11 kilometer liggen.
Roeland schreef:Zou dan een nieuwe RET-streeklijn van Berkel (Westpolder) naar Alexander niet kansrijk zijn?
Mits de reistijd onder de 25 minuten blijft. Enkele jaren geleden was er volgens mij een bus van Alexander richting Lansingerland (weet niet meer welke route deze had) maar die had weinig succes.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door BrengMe »

Meltrain schreef:In het verleden heeft lijn 176 een soortgelijke route gereden (maar dan naar Pijnacker i.p.v. Berkel-Westpolder), maar die is opgeheven wegens de lage reizigersaantallen en de files op de Molenlaan.
Misschien dat die lijn nu wel success zal hebben.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Had niet gezien dat de link klikbaar was, maar het ging mij vooral om de reistijd en die is daar ook niet vermeld.
Delftse Chauff
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Delftse Chauff »

BrengMe schreef:
Meltrain schreef:In het verleden heeft lijn 176 een soortgelijke route gereden (maar dan naar Pijnacker i.p.v. Berkel-Westpolder), maar die is opgeheven wegens de lage reizigersaantallen en de files op de Molenlaan.
Misschien dat die lijn nu wel success zal hebben.
Toen lijn 176 in het leven werd geroepen was er sprake van dat we alleen het eerste jaar via de Molenlaan zouden rijden. Vanaf Bergschenhoek Centrum zou de route Rondom, Julianalaan, Hoeksekade en dan via het Lage Bergse Bos naar de Irenebrug bus geschikt gemaakt worden om de files te kunnen omzeilen. Toen dat werd afgeblazen en de passagiers doorkregen dat ze elke dag gewoon in de file op de Molenlaan moesten aansluiten haakten ze af.
Een andere reden voor de lage bezetting was dat de frequentie in de daluren te hoog was met 2x/u. In de dal zat er nooit iemand in. Het was een echte spitslijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten