Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Gothic-Writer »

Op zich heb ik een beetje een dubbel gevoel bij het plan van inzet voor de SNG-tjes.
Positief gezien, nieuw materiaal levert nieuwe ervaringen op en ik denk en hoop dat de 'flirtjes' bij wijze van spreken hun naam eer aan doen. Met andere woorden, dst ze een fijn reisgenot bieden.
Negatief gezien, ik vrees dan wel een ondercapaciteit met name in de spits, als men geen combinaties van 3x3 / 3-4-3 / 3-4-4 of 3x4 inzet. Vooral tussen Breda - Tilburg - 's-Hertogenbosch / Helmond - Eindhoven - 's-Hertogenbosch en 's-Hertogenbosch - Oss - Nijmegen zou dit in echt geen overbodige luxe zijn. Nogmaals, ik heb het over tijdens de spitsen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:Nu is het wel zo dat SLT vanaf medio 2018 langzaam in revisie gaat, dus betekent dat dat SLT in die treinseries dan vervangen wordt door DD-AR en later door SNG?
De serieverbouwing van SLT start volgend jaar en het is niet zo dat SGM meteen *poef* van de aardbodem verdwenen is als SNG wordt geleverd. De termijn voor draaistelrevisies verloopt bij SGM tussen 2018 en 2020 (2004-2006 + 14 jaar), van SGM-II zelfs nog later.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Plan V is wel zomaar *poef* van de aardbodem verdwenen met de komst van de Flirt...
Gothic-Writer schreef:Op zich heb ik een beetje een dubbel gevoel bij het plan van inzet voor de SNG-tjes.
Positief gezien, nieuw materiaal levert nieuwe ervaringen op en ik denk en hoop dat de 'flirtjes' bij wijze van spreken hun naam eer aan doen. Met andere woorden, dst ze een fijn reisgenot bieden.
Negatief gezien, ik vrees dan wel een ondercapaciteit met name in de spits, als men geen combinaties van 3x3 / 3-4-3 / 3-4-4 of 3x4 inzet. Vooral tussen Breda - Tilburg - 's-Hertogenbosch / Helmond - Eindhoven - 's-Hertogenbosch en 's-Hertogenbosch - Oss - Nijmegen zou dit in echt geen overbodige luxe zijn. Nogmaals, ik heb het over tijdens de spitsen.
Je noemt combinaties die niet eens langs de perrons passen. Langer dan 3x3 of 4+4 zal het niet worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MdJ »

Flirt3 4+4 komt ongeveer overeen met SGM3+3. En toen er SGM reed, reed het nooit echt langer dan dat, of met materieel dat ongeveer even veel capaciteit levert (3x V bijvoorbeeld). Als er al langere composities reden, was dat tussen Den Bosch en Utrecht nodig of tussen Dordrecht-Den Haag.

Ik ben eens gaan rekenen (excelbestandje was toch al klaar voor mijn openTTD-dgrl's) en ben ongeveer hier op uitkomen:
https://www.dropbox.com/s/6sm5xpq1oa6pa ... .xlsx?dl=0
Vergeet de nummertjes, het gaat voornamelijk om de trajecten en het aantal composities dat wat interessanter is. Die heb ik berekend op basis van de huidige diestregeling, of dit door te trekken.
Inzet is op het drukste moment, waarbij aangenomen is dat..
- op 5 composities toch op zijn minst 1 in de tegenspitsrichting is en wat minder capaciteit nodig heeft
- de rest is gebaseerd op de huidige inzet, of zoals er ooit een keer gereden werd. (zoals 3xV=FLIRT 3+3, 3+4 of 4+4, 2xV=FLIRT 3+3 of 4, etc)
- vervolgens kom je tot een eerste inzet en ga je een beetje schuiven zodat je alle treinstellen inzet en redelijk recht doet aan de benodigde capaciteit. 8 bakken FLIRT in de [serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] is totaal niet nodig namelijk)

-[serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie] is nu 4, Nm-Wc is 11 minuten, dus met 1 extra compositie haal je dat wel.
-[serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie] is daarin lastiger te bepalen, maar met een 20 minuten kering in Ah, in kwartierdienst met de [serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie], en dus 8 minuten eerder vertrekken in Nm kun je in Ht kort keren.
-Rsd-Ddr is wel 30 minuten, maar met keren in Ddr op de 6600 naar Ht kun je de lange kering wegpoetsen. (Dat zou passen in de huidige dienstregeling)
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:
Meltrain schreef:Nu is het wel zo dat SLT vanaf medio 2018 langzaam in revisie gaat, dus betekent dat dat SLT in die treinseries dan vervangen wordt door DD-AR en later door SNG?
De serieverbouwing van SLT start volgend jaar en het is niet zo dat SGM meteen *poef* van de aardbodem verdwenen is als SNG wordt geleverd. De termijn voor draaistelrevisies verloopt bij SGM tussen 2018 en 2020 (2004-2006 + 14 jaar), van SGM-II zelfs nog later.
Maar SGM gaat volgens jou deels naar Twente en zal verder grotendeels blijven rijden in de series waar het nu ook rijdt, denk ik.
Dus in de series waar nu SLT rijdt, zal tijdelijk iets anders moeten komen wanneer dat in revisie gaat. SGM zelf zal inderdaad pas helemaal verdwenen zijn als al het SNG is ingestroomd en al het SLT is gereviseerd.
In mijn post was ik ook gelijk aan het bedenken waar DDAR nog ingezet kan worden, want in de series waar het nu rijdt, zal het binnenkort vervangen worden door Flirt.
Aan de andere kant kan DDAR ook ingezet worden in series als de [serie=Stoptrein|2016|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] wat weer DDZ vrijspeelt om in Intercity's ingezet te worden.

Zelf zou ik het trouwens ook niet erg vinden als DDAR terugkomt in de Sprinters Den Haag - Dordrecht. ;) DDAR heft volgens mij ongeveer de capaciteit van een SLT-IV, dus een gekoppelde DDAR biedt voor de meeste treinen voldoende capaciteit. Daarnaast is DDAR praktisch even snel met optrekken als SLT.

@MdJ: Ik heb alleen mijn twijfels of 4 composities voor de 4400 (Ah - Ht) genoeg is. Voor de rest ziet het er plausibel uit.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door SuperGhost »

Vergeet niet dat de huidige 4400 versterkt gaat worden tussen Nijmegen en Wijchen (verlenging 7600 gedurende de dag) en 's-Hertogenbosch en Rosmalen (nieuwe spitstrein). Dat helpt ook al veel natuurlijk.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Meltrain schreef:Maar SGM gaat volgens jou deels naar Twente en zal verder grotendeels blijven rijden in de series waar het nu ook rijdt, denk ik.
Ik denk dat je te veel waarde hecht aan een voorbeeld. Ja, SGM zou weer een tijdje in Twente kunnen gaan rijden (tot het vervangen wordt door SNG) maar de kans dat het DDAR blijft is net zo groot.

@MdJ: Hoewel het logisch lijkt, is nog niet per se gezegd dat op de genoemde trajecten uitsluitend nog Flirts zullen rijden. Ander materieel ernaast inzetten blijft een mogelijkheid, bijvoorbeeld in de spits.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MdJ »

Het voorbeeldje was ook meer om te kijken hoe je het zou kunnen verdelen om alles te kunnen toewijzen aan treinseries. Mochten ze elders worden ingezet, is het ook prima :lol: . Ik moet zeggen dat ik dan nog redelijk groot heb gepland, eerlijk gezegd.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Duidelijk is in elk geval dat er weer ruim voldoende sprintermaterieel beschikbaar is, zodra alle Flirts ingestroomd zijn.
En die 11 stammen DDM-1 komen er ook bij, al zullen die waarschijnlijk vooral gebruikt worden om DDZ vrij te spelen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
MetroRET
Berichten: 3819
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

De 11 stammen DDM-1 worden ingezet in de [serie=Intercity|2016|Haarlem - Alkmaar3400[/serie] en [serie=Intercity|2016|Amsterdam Centraal - Hoorn - Enkhuizen14500[/serie], dus zullen deze alleen maar VIRM ([serie=Intercity|2016|Haarlem - Alkmaar3400[/serie]), DDZ en ICM ([serie=Intercity|2016|Amsterdam Centraal - Hoorn - Enkhuizen14500[/serie]) vrijspelen.

Ik ben vooral benieuwd waar men de DDZ4 wilt gaan inzetten, op t moment dat die weer in de IC-diensten te recht gaan komen.
Bemined
Berichten: 5920
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Ik heb ergens langs zien komen dat men de NO corridor met de [serie=Intercity|2016|Groningen - Rotterdam Centraal500[/serie] en [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal12500[/serie] van DDZ wilde gaan voorzien omdat het onderhoud van DDZ naar Onnen zou gaan. Voor deze series zou je zowel viertjes als zesjes nodig hebben, omdat in de spits combinaties van 8 en 10 bakken nodig zullen zijn op de drukste treinen (ik zou zeggen in de ochtend 8 bakken voor de 12514, 516 en 12518, en 10 bakken voor de 520, 12522 en 524).
MetroRET
Berichten: 3819
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Ben dan benieuwd waar die zesjes dan vandaan worden getoverd.
Momenteel rijden er al 12 van de 20 in de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie].
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Dat zou gaan als er weer meer ICR op de baan is, dat kan dan alvast naar de s1900 en het ICM van de s1900, de s500 en s12500 kan dan naar de s3600.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5920
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Uitgaande van de huidige materieelinzet zou je voor de [serie=Intercity|2016|Groningen - Rotterdam Centraal500[/serie]/[serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal12500[/serie] 6 DDZ6 en 13 DDZ4 stellen nodig. Als je de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie], [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] en [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] erbij pakt zou je bijna de hele DDZ serie kwijt kunnen hier (7 DDZ6 en 8 DDZ4 voor deze drie series op basis van de materieelinzet voor de lengtebeperkingen in Utrecht). Qua omloop kunnen deze series in elkaar overlopen voor onderhoud in het noorden. Dat is beter dan nu, waar er lege ritten Leidschendam - Eindhoven en Zwolle - Leidschendam zijn om DDZ in de werkplaats te brengen voor onderhoud.

Het is overigens niet mijn eerste keuze, ik zou persoonlijk toch bij voorkeur de [serie=Intercity|2016|Groningen - Rotterdam Centraal500[/serie]/[serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal12500[/serie], [serie=Intercity|2016|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie]/[serie=Intercity|2016|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie], [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] en [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] hetzelfde materieel geven met oog op bijsturing bij verstoringen, nu is het zo dat bij een verstoring in de omgeving van Amersfoort overdag er solo ICM in de spits rijdt doordat de VIRM en ICM omloop in de war geraakt is.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door SuperGhost »

Bee schreef:Dat zou gaan als er weer meer ICR op de baan is, dat kan dan alvast naar de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] en het ICM van de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie], de [serie=Intercity|2016|Groningen - Rotterdam Centraal500[/serie] en [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal12500[/serie] kan dan naar de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie].
Ik verwacht juist niet dat de 3600 weer met ICM zal gaan rijden. De 3600 zal straks in Nijmegen van spoor 4b (165m) gebruik moeten maken (4a gaat gebruikt worden door kerende IC's uit Utrecht) en langs dat perron passen maximaal 4 tot 6 bakken ICM en voordat die serie met NID ging rijden leverde 7 bakken ICM al overvolle treinen op in de spits. Die 6 baks NID's zijn voorlopig dus gewoon zeer hard nodig in die IC.
Bemined
Berichten: 5920
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

VIRM kan natuurlijk ook nog (al is VIRM ietjes langer maar daar heeft men nog flink wat tijd voor om iets te bedenken). Eventueel kan men ook een mix inzetten op de diverse lijnen, al wil men dat liever niet (begrijpelijk, maar voldoende capaciteit gaat voor makkelijke planning).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door SuperGhost »

Een VIRM-VI past nog net (162m), dus zou in principe ook kunnen. Toen de 3600 nog (deels) met VIRM reed, hebben er wel vaker zesjes gekeerd op spoor 4b op momenten dat er werkzaamheden waren. Dat kan dus wel.

Alleen denk ik dat NS dat liever niet heeft. NID heeft immers maar een beperkte collectie in tegenstelling tot VIRM. Dan wil je NID denk ik zo veel mogelijk in gesloten series hebben, zodat het niet her en der door het land terecht komt. Het VIRM rijdt nu immers veelal in series die op andere series keren of waar beperkte ruimte op rangeerterreinen is, waardoor er veel uitwisseling onderling is. Dat gaat wat minder makkelijk met NID, zeker als je onderweg zou moeten koppelen/splitsen.

Het zou mij daarom niets verbazen als NID vooral ingezet gaat worden in IC-series die vooral op zichzelf keren en met een vaste samenstelling rijden gedurende de dag. Ik denk dat daarom de 3600, maar bijv. ook de 8800 en straks de losse IC Amsterdam-Enkhuizen (weet het nummertje even niet) daarom wel eens goede kandidaten zouden kunnen zijn voor NID.
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Gothic-Writer »

SuperGhost schreef:
Bee schreef:Dat zou gaan als er weer meer ICR op de baan is, dat kan dan alvast naar de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] en het ICM van de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie], de [serie=Intercity|2016|Groningen - Rotterdam Centraal500[/serie] en [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal12500[/serie] kan dan naar de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie].
Ik verwacht juist niet dat de 3600 weer met ICM zal gaan rijden. De 3600 zal straks in Nijmegen van spoor 4b (165m) gebruik moeten maken (4a gaat gebruikt worden door kerende IC's uit Utrecht) en langs dat perron passen maximaal 4 tot 6 bakken ICM en voordat die serie met NID ging rijden leverde 7 bakken ICM al overvolle treinen op in de spits. Die 6 baks NID's zijn voorlopig dus gewoon zeer hard nodig in die IC.
Dat zal dan voor een periode van twee/drie jaar zijn, want er gaan geruchten de ronde in Nijmegen, dat er nieuw perron gaat komen. Dit word dan gerealiseerd tijdens de verbouwing van station Nijmegen in 2019.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door SuperGhost »

't is te hopen dat die verbouwing wat korter duurt dan die van het naburige Arnhem (A)

Maar ik dacht dat we het over 2017-2018 hadden, wanneer de ICRm's weer in zullen stromen en de nieuwe sprinters er zijn. Dan is dat extra perron er natuurlijk nog niet. Overigens dacht ik ook dat dat extra perron nog helemaal niet zeker was (al is het wel te hopen uiteraard, tesamen met de door het LOCOV voorgestelde wissel).
Bemined
Berichten: 5920
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

SuperGhost schreef:Het zou mij daarom niets verbazen als NID vooral ingezet gaat worden in IC-series die vooral op zichzelf keren en met een vaste samenstelling rijden gedurende de dag.
Maar dat principe is dus erg nadelig, want je rijdt in de daluren met overcapaciteit waardoor je materieel sneller slijt. Voordeel van een serie als de [serie=Intercity|2016|Groningen - Rotterdam Centraal500[/serie]/[serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal12500[/serie] is dat je in de spits met 8 of 10 bakken kan rijden en in het dal met 4 of 6 bakken. Je materieel slijt dan minder snel, daarnaast is de materieelinzet efficiënter in te delen, want met integraal 6 bakken DDZ zullen er ook op het drukste moment een aantal treinen zijn die te ruim zitten terwijl andere eigenlijk te krap zijn. Nadeel is wel dat de koppelingen van DDZ van een afwijkend type zijn welke niet zulke goede eigenschappen hebben om in reizigersdienst te koppelen. Zo geeft het koppelen in een boog problemen en moet je met een hogere snelheid combineren wat ongewenst is bij treinen waar reizigers in zitten.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door SuperGhost »

Daarom dus de NID's in een losliggende series stoppen, want dan krijg je ook niet de problemen dat je met ander materieel zou moeten koppelen of anders met de korte treinen door moet.

Daarnaast is bij de 3600 het zo dat vrijwel elke slag wel in een spits beland en tussentijds koppelen/splitsen is niet zo makkelijk voor die serie. Daarom is NID (zelfs als de perrons lang genoeg zouden zijn) zo ideaal voor die serie, want je kan altijd met een los treinstel rijden en hoeft daardoor niet op meerdere plekken extra materiaal neer te zetten wat aangekoppeld kan worden. Met ICM moet dat wel, of moet je alsnog de hele dag met dezelfde capaciteit gaan rijden (wat NS in het verleden destijds ook deed), maar dan haal je dat hele voordeel dus alweer weg.
Bemined
Berichten: 5920
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Het zou zeer bijzonder zijn als bij zo'n lange treinserie alle treinen op hun drukste punt een even grote bezetting hebben. Het is natuurlijk wel gemakkelijk, maar als je naar individuele treinen gaat kijken zal er dan bijvoorbeeld toch bij de een eigenlijk een bakje meer nodig zijn en bij een andere een bakje over zijn. Met DDZ kan dat echter niet doordat de vervoerswaarde te laag is voor gekoppelde stellen. Hierdoor slijt je materieel, je verspilt capaciteit en je mist de mogelijkheid een drukke trein nét ietsjes langer te maken dan de rest. Indien de perronlengtes het toe zouden staan zou ICM gewoon een veel beter alternatief zijn voor de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] op logistiek gebied: minder bakkilometers en je zou de drukste treinen met ICM9 kunnen laten rijden.
MetroRET
Berichten: 3819
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Volgens mij zou ICM10 als maximaal kunnen rijden in de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie]. Op dat moment zou alleen in Ht er een spoorwijziging moeten volgen. Spoor 3a is maar 235 meter (6 meter te kort voor ICM9).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door SuperGhost »

MetroRET, vanaf volgend jaar moet de 3600 in Nijmegen gebruik maken van spoor 4b, daar past maar max. 6 bakken. :wink:
MetroRET
Berichten: 3819
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Ik doelde meer op wat Bemined bedoelde met "ICM9" in de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie].

Wat is eigenlijk de reden rondom het feit dat er in Nm de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] over spoor 4b moet gaan eigenlijk ?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten