Bezuinigingen Midden Overijssel
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9168
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Bezuinigingen Midden Overijssel
Aangezien de provincie Overijssel bezuinigingsplannen heeft voor de busconcessies die worden aanbesteed. Heb ik een nieuw lijnnet ontworpen, waarbij de parallelliteit met de spoorlijnen in de provincie zoveel mogelijk worden vermeden. Daarnaast heb ik geprobeerd streekdiensten delen van stadsdiensten te laten overnemen om ritten te laten uitsparen.
Lijnennetkaart (Nieuwe Lijnennetkaart na discussie)
Even een korte toelichting bij de lijnen:
Stadsdienst Deventer
Lijn 1 vervangt het traject van de huidige lijn 160 van en naar Bathmen, verder behoudt deze lijn in Deventer een groot gedeelte van zijn huidige route. Het traject tussen Bathmen en Rijssen van lijn 160 komt door parallelliteit met de spoorlijn te vervallen.
Lijn 2 gaat niet langer naar Platvoet rijden, maar naar Diepenveen. Lijn 161 tussen Zwolle en Diepenveen komt te vervallen door parallelliteit. Diepenveen krijgt door de bediening van lijn 2 een betere ontsluiting en krijgt ook in de avonduren en op zondag een busverbinding.
Lijn 3 bedient nog steeds Zandweerd en Platvoet, echter is de heenweg niet meer gelijk aan de terugweg omdat lijn 4 tussen Deventer en Raalte in mijn plan niet meer gaat rijden. Een gedeelte van het traject van lijn 4 in Deventer wordt door lijn 3 overgenomen.
Lijn 5 behoudt zijn route tussen Vijfhoek en Colmschate, maar wordt 2x/uur verlengd naar Grote Ratelaar (door wegvallen lijn 1) en 2x/uur naar Colmschate Zuid (door wegvallen lijn 6). De frequentie tussen Vijfhoek en Station wordt in de spits verhoogd naar 6x/uur om de passagiers genoeg plaats te geven, wanneer de bus al vol zit van of naar Colmschate.
Stadsdienst Zwolle
Lijn 1 gaat alleen tussen Station en Stadshagen rijden en krijgt in de spits een verhoogde frequentie (6x/uur).
Lijn 2 gaat alleen tussen Station en Ittersumerbroek rijden en de koppeling met lijn 4 vervalt. De lijn keert op zichzelf en maakt een kleine lus door de wijk.
Lijn 4 gaat alleen tussen Station en Ittersum rijden en rijdt niet langer naar Ittersumerbroek maar tot Ittersum. De lijn wordt een volledige ringlijn in beide richtingen. De lijn gaat ook via Assendorp rijden (door vervallen lijn 3).
Lijn 5 neemt de bediening van Voorsterpoort van lijn 6 op zich.
Lijn 9 blijft zoals in de huidige situatie.
Lijn 11 gaat tussen Station en Oosterenk rijden met een hoge frequentie en gaat in plaats van de lijnen 1, 7 en 8 rijden.
Lijn 12 neemt het traject tussen Station en Holtenbroek van huidige lijn 2 voor zijn rekening.
Lijn 14 neemt het traject tussen Station en Aa-Landen van de huidige lijn 4 voor zijn rekening.
Streekdienst
Lijn 28 gaat tussen Dedemsvaart, Ommen en Nijverdal rijden en vervangt daarmee een gedeelte van lijn 31 (Balkbrug - Ommen) van de concessie GD en lijn 96 (Hellendoorn - Nijverdal) van de concessie Twente. Ook worden Lemele en Luttenberg bediend door de nieuwe streekdienst. In Lemele bestaat er aansluiting op lijn 165 naar Raalte en Deventer.
Lijn 29 gaat de huidige lijnen 29, 30 en 83 vervangen. In de spits wordt een hoge frequentie geboden tussen Zwolle en Dedemsvaart door het wegvallen van de sneldienst. Vanuit Lutte wordt naar drie eindpunten gereden: Coevorden, Hardenberg en Hoogeveen.
Lijn 40 wordt ingekort tot het traject Zwolle - Staphorst en gaat in Zwolle via Berkum rijden om het wegvallen van lijn 3 te compenseren.
Lijn 140 wordt de nieuwe sneldienst over de A28 tussen Zwolle en Staphorst om zo het langzamere traject van lijn 40 via Berkum te omzeilen.
Lijn 160 rijdt van Holten naar Raalte en bedient daarmee doordeweeks Heeten en Nieuw-Heeten. Tussen Heeten en Raalte wordt gereden als de huidige lijn 4.
Lijn 165 gaat tussen Deventer - Raalte - Lemelerveld en (maandag tot en met zaterdag) verder naar Lemele met aansluiting op lijn 28. De lijn rijdt in de spitsuren in Deventer een rondje Kloosterlanden als vervanging van de huidige lijn 7. De lijnen zijn op dit moment al aan elkaar gekoppeld. Lemelerveld krijgt ook op zaterdag weer een busverbinding (direct met Deventer).
Lijn 166 neemt de bediening van de stadsdienst trajecten van Dalfsen en Heino (aanvoer functie naar het station) over alsmede de bediening van Hoonhorst. De lijnen huidige lijnen 166 en 167 komen grotendeels te vervallen.
Ben benieuwd wat jullie van dit lijnennet vinden.
Lijnennetkaart (Nieuwe Lijnennetkaart na discussie)
Even een korte toelichting bij de lijnen:
Stadsdienst Deventer
Lijn 1 vervangt het traject van de huidige lijn 160 van en naar Bathmen, verder behoudt deze lijn in Deventer een groot gedeelte van zijn huidige route. Het traject tussen Bathmen en Rijssen van lijn 160 komt door parallelliteit met de spoorlijn te vervallen.
Lijn 2 gaat niet langer naar Platvoet rijden, maar naar Diepenveen. Lijn 161 tussen Zwolle en Diepenveen komt te vervallen door parallelliteit. Diepenveen krijgt door de bediening van lijn 2 een betere ontsluiting en krijgt ook in de avonduren en op zondag een busverbinding.
Lijn 3 bedient nog steeds Zandweerd en Platvoet, echter is de heenweg niet meer gelijk aan de terugweg omdat lijn 4 tussen Deventer en Raalte in mijn plan niet meer gaat rijden. Een gedeelte van het traject van lijn 4 in Deventer wordt door lijn 3 overgenomen.
Lijn 5 behoudt zijn route tussen Vijfhoek en Colmschate, maar wordt 2x/uur verlengd naar Grote Ratelaar (door wegvallen lijn 1) en 2x/uur naar Colmschate Zuid (door wegvallen lijn 6). De frequentie tussen Vijfhoek en Station wordt in de spits verhoogd naar 6x/uur om de passagiers genoeg plaats te geven, wanneer de bus al vol zit van of naar Colmschate.
Stadsdienst Zwolle
Lijn 1 gaat alleen tussen Station en Stadshagen rijden en krijgt in de spits een verhoogde frequentie (6x/uur).
Lijn 2 gaat alleen tussen Station en Ittersumerbroek rijden en de koppeling met lijn 4 vervalt. De lijn keert op zichzelf en maakt een kleine lus door de wijk.
Lijn 4 gaat alleen tussen Station en Ittersum rijden en rijdt niet langer naar Ittersumerbroek maar tot Ittersum. De lijn wordt een volledige ringlijn in beide richtingen. De lijn gaat ook via Assendorp rijden (door vervallen lijn 3).
Lijn 5 neemt de bediening van Voorsterpoort van lijn 6 op zich.
Lijn 9 blijft zoals in de huidige situatie.
Lijn 11 gaat tussen Station en Oosterenk rijden met een hoge frequentie en gaat in plaats van de lijnen 1, 7 en 8 rijden.
Lijn 12 neemt het traject tussen Station en Holtenbroek van huidige lijn 2 voor zijn rekening.
Lijn 14 neemt het traject tussen Station en Aa-Landen van de huidige lijn 4 voor zijn rekening.
Streekdienst
Lijn 28 gaat tussen Dedemsvaart, Ommen en Nijverdal rijden en vervangt daarmee een gedeelte van lijn 31 (Balkbrug - Ommen) van de concessie GD en lijn 96 (Hellendoorn - Nijverdal) van de concessie Twente. Ook worden Lemele en Luttenberg bediend door de nieuwe streekdienst. In Lemele bestaat er aansluiting op lijn 165 naar Raalte en Deventer.
Lijn 29 gaat de huidige lijnen 29, 30 en 83 vervangen. In de spits wordt een hoge frequentie geboden tussen Zwolle en Dedemsvaart door het wegvallen van de sneldienst. Vanuit Lutte wordt naar drie eindpunten gereden: Coevorden, Hardenberg en Hoogeveen.
Lijn 40 wordt ingekort tot het traject Zwolle - Staphorst en gaat in Zwolle via Berkum rijden om het wegvallen van lijn 3 te compenseren.
Lijn 140 wordt de nieuwe sneldienst over de A28 tussen Zwolle en Staphorst om zo het langzamere traject van lijn 40 via Berkum te omzeilen.
Lijn 160 rijdt van Holten naar Raalte en bedient daarmee doordeweeks Heeten en Nieuw-Heeten. Tussen Heeten en Raalte wordt gereden als de huidige lijn 4.
Lijn 165 gaat tussen Deventer - Raalte - Lemelerveld en (maandag tot en met zaterdag) verder naar Lemele met aansluiting op lijn 28. De lijn rijdt in de spitsuren in Deventer een rondje Kloosterlanden als vervanging van de huidige lijn 7. De lijnen zijn op dit moment al aan elkaar gekoppeld. Lemelerveld krijgt ook op zaterdag weer een busverbinding (direct met Deventer).
Lijn 166 neemt de bediening van de stadsdienst trajecten van Dalfsen en Heino (aanvoer functie naar het station) over alsmede de bediening van Hoonhorst. De lijnen huidige lijnen 166 en 167 komen grotendeels te vervallen.
Ben benieuwd wat jullie van dit lijnennet vinden.
Laatst gewijzigd door regenmaker op za 16 apr 2016, 23:02, 4 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Bezuigingen Midden Overijssel
Ik vindt het wat verrassend dat je zelfs nog wat nieuwe verbindingen, die er nu nog niet zijn, gaat introduceren om bezuinigingen op te vangen.
De lijn 166 Heino - Dalfsen is een wat twijfelachtig geval omdat deze alleen de aanvoerfunctie voor de stations op zich neemt, waarvoor op zich een buurtbus zou kunnen volstaan voor de reizigers die niet naar het station kunnen fietsen. Die aanvoerfunctie gaat immers om heel kleine afstanden waardoor een bus relatief duur is. Via Laag Zuthem rijden zou die aanvoerfunctie wel wat meer uitvoeren op trajectdelen waar de afstand naar het station wat groter is.
Tussen Hellendoorn en Ommen rijden nu niet voor niets geen bussen, dat lijkt me gezien de omvang van Lemele ook niet heel hard nodig. Je zou dan beter nog de lijn Raalte - Lemelerveld door kunnen laten rijden naar Ommen (waar nu nog schoolbus 675 rijdt). Op die manier biedt je een vlotte verbinding tussen de twee spoorlijnen waarmee je onderlinge relaties kunt faciliteren. Je hoeft dan geen lijn Heino - Dalfsen meer te bieden. In Heino rijdt immers al een buurtbus voor de bediening van het station. In Dalfsen moet je dan een nieuwe buurtbus introduceren die de aanvoer naar het station kan gaan bieden en eventueel ook nog Hoonhorst met het station kunt verbinden.
De verbinding Balkbrug - Ommen kan dan gewoon vanuit GD geboden blijven worden waardoor je geen eilandbedrijfje krijgt. Dat trajectdeel is immers het enige vanuit Ommen dat nu in het weekend rijdt.
Het opsplitsen van lijn 29 na Lutten lijkt me vrij onduidelijk voor de reizigers en je knipt er op zich logische relaties mee op. Beter kan je lijn 29 na Dedemsvaart via de N377 en Slagharen naar station Hardenberg laten rijden. Het trajectdeel Slagharen - Coevorden kan dan vervallen, naar De Krim kan je dan altijd nog met de bestaande buurtbus reizen vanaf station Gramsbergen. Reizigers Slagharen - Coevorden kunnen via Hardenberg met de trein.
Hoogeveen - Slagharen lijkt mij nog wel een relevante relatie, dat zou je alsnog kunnen bedienen door na Slagharen om en om naar Hoogeveen en Hardenberg te rijden. Je komt dan ook handiger uit met frequenties, bv. met een halfuursdienst tot Slagharen en dan op zowel de tak naar Hoogeveen als Hardenberg een uurdienst. Zo blijft ook de verbinding vanuit Hardenberg naar Attractiepark Slagharen in stand die zover ik weleens zag toch wel een heel aanzienlijk deel van het reizigersaanbod in de daluren veroorzaakt.
De lijn 166 Heino - Dalfsen is een wat twijfelachtig geval omdat deze alleen de aanvoerfunctie voor de stations op zich neemt, waarvoor op zich een buurtbus zou kunnen volstaan voor de reizigers die niet naar het station kunnen fietsen. Die aanvoerfunctie gaat immers om heel kleine afstanden waardoor een bus relatief duur is. Via Laag Zuthem rijden zou die aanvoerfunctie wel wat meer uitvoeren op trajectdelen waar de afstand naar het station wat groter is.
Tussen Hellendoorn en Ommen rijden nu niet voor niets geen bussen, dat lijkt me gezien de omvang van Lemele ook niet heel hard nodig. Je zou dan beter nog de lijn Raalte - Lemelerveld door kunnen laten rijden naar Ommen (waar nu nog schoolbus 675 rijdt). Op die manier biedt je een vlotte verbinding tussen de twee spoorlijnen waarmee je onderlinge relaties kunt faciliteren. Je hoeft dan geen lijn Heino - Dalfsen meer te bieden. In Heino rijdt immers al een buurtbus voor de bediening van het station. In Dalfsen moet je dan een nieuwe buurtbus introduceren die de aanvoer naar het station kan gaan bieden en eventueel ook nog Hoonhorst met het station kunt verbinden.
De verbinding Balkbrug - Ommen kan dan gewoon vanuit GD geboden blijven worden waardoor je geen eilandbedrijfje krijgt. Dat trajectdeel is immers het enige vanuit Ommen dat nu in het weekend rijdt.
Het opsplitsen van lijn 29 na Lutten lijkt me vrij onduidelijk voor de reizigers en je knipt er op zich logische relaties mee op. Beter kan je lijn 29 na Dedemsvaart via de N377 en Slagharen naar station Hardenberg laten rijden. Het trajectdeel Slagharen - Coevorden kan dan vervallen, naar De Krim kan je dan altijd nog met de bestaande buurtbus reizen vanaf station Gramsbergen. Reizigers Slagharen - Coevorden kunnen via Hardenberg met de trein.
Hoogeveen - Slagharen lijkt mij nog wel een relevante relatie, dat zou je alsnog kunnen bedienen door na Slagharen om en om naar Hoogeveen en Hardenberg te rijden. Je komt dan ook handiger uit met frequenties, bv. met een halfuursdienst tot Slagharen en dan op zowel de tak naar Hoogeveen als Hardenberg een uurdienst. Zo blijft ook de verbinding vanuit Hardenberg naar Attractiepark Slagharen in stand die zover ik weleens zag toch wel een heel aanzienlijk deel van het reizigersaanbod in de daluren veroorzaakt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9168
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Bezuigingen Midden Overijssel
Het aantal nieuwe verbindingen blijft beperkt tegenover wat er is geschrapt, dus geld besparen doe je zeker. Lemele en Luttenberg liggen ver van een station ten opzichte van andere dorpjes, een buurtbus zou misschien ook wel kunnen volstaan op dat traject. Maar de dorpjes zijn op dit moment afgesloten van OV. Verder bedient lijn 28 de verbinding tussen Nijverdal en Hellendoorn. Inclusief een directe verbinding tussen Ommen en Dedemsvaart.Daniel schreef:Ik vindt het wat verrassend dat je zelfs nog wat nieuwe verbindingen, die er nu nog niet zijn, gaat introduceren om bezuinigingen op te vangen.
Tussen Hellendoorn en Ommen rijden nu niet voor niets geen bussen, dat lijkt me gezien de omvang van Lemele ook niet heel hard nodig. Je zou dan beter nog de lijn Raalte - Lemelerveld door kunnen laten rijden naar Ommen (waar nu nog schoolbus 675 rijdt). Op die manier biedt je een vlotte verbinding tussen de twee spoorlijnen waarmee je onderlinge relaties kunt faciliteren. Je hoeft dan geen lijn Heino - Dalfsen meer te bieden. In Heino rijdt immers al een buurtbus voor de bediening van het station. In Dalfsen moet je dan een nieuwe buurtbus introduceren die de aanvoer naar het station kan gaan bieden en eventueel ook nog Hoonhorst met het station kunt verbinden.
Maar in Balkbrug komen wel degelijk bussen in het weekend, dus snap niet zo goed het eilandbedrijfje idee?Daniel schreef:De verbinding Balkbrug - Ommen kan dan gewoon vanuit GD geboden blijven worden waardoor je geen eilandbedrijfje krijgt. Dat trajectdeel is immers het enige vanuit Ommen dat nu in het weekend rijdt.
Lijn 166 zat ik zelf ook over te twijfelen. Je zou de lijn eventueel met een achtspersonenbusje kunnen laten rijden of buurtbus inderdaad.Daniel schreef:De lijn 166 Heino - Dalfsen is een wat twijfelachtig geval omdat deze alleen de aanvoerfunctie voor de stations op zich neemt, waarvoor op zich een buurtbus zou kunnen volstaan voor de reizigers die niet naar het station kunnen fietsen. Die aanvoerfunctie gaat immers om heel kleine afstanden waardoor een bus relatief duur is. Via Laag Zuthem rijden zou die aanvoerfunctie wel wat meer uitvoeren op trajectdelen waar de afstand naar het station wat groter is.
Voor de verbinding Hoogeveen - Hardenberg, zou je bij Lutten Centrum een overstap kunnen bieden zoals nu al het geval is tussen lijnen 29 en 30. Waarna de bus vanuit Hardenberg terugdraait om zijn weg te vervolgens naar Dedemsvaart en Zwolle. Verder is het wel handig als De Krim zijn verbinding behoudt met Dedemsvaart en Hardenberg. De buurtbus rijdt namelijk alleen doordeweeks overdag.Daniel schreef:Het opsplitsen van lijn 29 na Lutten lijkt me vrij onduidelijk voor de reizigers en je knipt er op zich logische relaties mee op. Beter kan je lijn 29 na Dedemsvaart via de N377 en Slagharen naar station Hardenberg laten rijden. Het trajectdeel Slagharen - Coevorden kan dan vervallen, naar De Krim kan je dan altijd nog met de bestaande buurtbus reizen vanaf station Gramsbergen. Reizigers Slagharen - Coevorden kunnen via Hardenberg met de trein.
Hoogeveen - Slagharen lijkt mij nog wel een relevante relatie, dat zou je alsnog kunnen bedienen door na Slagharen om en om naar Hoogeveen en Hardenberg te rijden. Je komt dan ook handiger uit met frequenties, bv. met een halfuursdienst tot Slagharen en dan op zowel de tak naar Hoogeveen als Hardenberg een uurdienst. Zo blijft ook de verbinding vanuit Hardenberg naar Attractiepark Slagharen in stand die zover ik weleens zag toch wel een heel aanzienlijk deel van het reizigersaanbod in de daluren veroorzaakt.
Het is veel makkelijker om de chauffeurs te plannen, wanneer alle lijnen uit Zwolle rijden. Op dit moment wordt te Lutten de chauffeur gewisseld tussen lijnen 29 en 30, wat soms extra vertraging oplevert.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Bezuigingen Midden Overijssel
Nijverdal - Hellendoorn zou ik zo laten als het is, vooral omdat een grote bus via Lemele me toch wat teveel van het goede lijkt. De verbinding Ommen - Dedemsvaart zou ik niet van weten hoeveel vraag daar naar is, maar die blijft natuurlijk mogelijk via Balkbrug met overstap. En als dat zin heeft en je Raalte - Ommen ook in het weekend hebt rijden kan je altijd nog die lijn naar Dedemsvaart door laten rijden i.p.v. een nieuwe lijn vanuit Hellendoorn.regenmaker schreef:Verder bedient lijn 28 de verbinding tussen Nijverdal en Hellendoorn. Inclusief een directe verbinding tussen Ommen en Dedemsvaart.
Eilandbedrijfje is het ten opzichte van de concessie Midden-Overijssel, je rijdt immers alleen maar heen en weer en kunt niet echt ergens aan koppelen. Als ik de infrastructuur in Balkbrug zie is het trouwens makkelijker om daar een doorgaande bus te hebben van Hoogeveen naar Ommen, vanuit beide kanten kan je er niet echt makkelijk keren.Maar in Balkbrug komen wel degelijk bussen in het weekend, dus snap niet zo goed het eilandbedrijfje idee?Daniel schreef:De verbinding Balkbrug - Ommen kan dan gewoon vanuit GD geboden blijven worden waardoor je geen eilandbedrijfje krijgt. Dat trajectdeel is immers het enige vanuit Ommen dat nu in het weekend rijdt.
Het is handig ja, maar als je aan het bezuinigen bent moet je keuzes maken tussen altijd bereikbaar maken of op momenten dat er voldoende reizigers zijn. De Krim heeft dan weliswaar nog 2000 inwoners, maar of dat voldoende is om een hele buslijn voor in bedrijf te houden? Ik ken dorpen die vier keer zo groot zijn en 's avonds en in het weekend al geen OV meer hebben.Verder is het wel handig als De Krim zijn verbinding behoudt met Dedemsvaart en Hardenberg. De buurtbus rijdt namelijk alleen doordeweeks overdag.
Maar dat verandert ook niet in mijn alternatief. Dat wisselen van de chauffeurs zit 'm blijkbaar in de dienstlengtes, maar als dat toch al gebeurd is het toch juist handiger om vanuit Dedemsvaart - Slagharen om en om naar Hardenberg en Hoogeveen te rijden? Dan hoef je geen chauffeur meer te wisselen want die gaat al gelijk de goede kant op terwijl je de meeste verbindingen wel blijft bieden.Het is veel makkelijker om de chauffeurs te plannen, wanneer alle lijnen uit Zwolle rijden. Op dit moment wordt te Lutten de chauffeur gewisseld tussen lijnen 29 en 30, wat soms extra vertraging oplevert.
Het probleem van drie takken (Hoogeveen - Hardenberg - Coevorden) van een lijn uit Zwolle is dat je altijd minstens 3x/uur moet rijden tussen Zwolle en Lutten. Of je moet voor een van de takken een los lijntje uit Dedemsvaart rijden wat nergens op aansluit. Daarom zijn twee takken logischer net als Dedemsvaart - Slagharen - Hardenberg rijden om de meest relevante rechtstreekse verbindingen te behouden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9168
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Bezuigingen Midden Overijssel
Je zou beide lijnen (31 vanuit Hoogeveen en 28 vanuit Ommen) kunnen afbuigen naar Dedemsvaart Busstation en die kunnen koppelen aan de tak naar Coevorden, Hardenberg of Hoogeveen. Nu is het een busstation zonder overstapmogelijkheden. De bussen van Qbuzz en Syntus wachten eigenlijk nooit op elkaar bij Balkbrug en je moet altijd een grote weg over om bij de halte te komen. De reisrelatie Ommen - Hoogeveen is nu ook niet spectaculair groot en je zou eventueel nog vanuit Hoogeveen kunnen omreizen via Hardenberg en met de trein naar Ommen.Daniel schreef:Eilandbedrijfje is het ten opzichte van de concessie Midden-Overijssel, je rijdt immers alleen maar heen en weer en kunt niet echt ergens aan koppelen. Als ik de infrastructuur in Balkbrug zie is het trouwens makkelijker om daar een doorgaande bus te hebben van Hoogeveen naar Ommen, vanuit beide kanten kan je er niet echt makkelijk keren.
Door het koppelen van de lijnen in Dedemsvaart blijft de verbinding via De Krim wel in stand. In mijn licht gewijzigde nieuwe plan van maandag tot en met zaterdag overdag.Het is handig ja, maar als je aan het bezuinigen bent moet je keuzes maken tussen altijd bereikbaar maken of op momenten dat er voldoende reizigers zijn. De Krim heeft dan weliswaar nog 2000 inwoners, maar of dat voldoende is om een hele buslijn voor in bedrijf te houden? Ik ken dorpen die vier keer zo groot zijn en 's avonds en in het weekend al geen OV meer hebben.
Ik heb de route van lijn 29 daarom aangepast, eerst via Slagharen. Verder heb ik verschillende buurtbuslijntjes aan de kaart toegevoegd. Ook eentje tussen Ommen en Hellendoorn via Lemele, Lemelerveld en Luttenberg. Luttenberg is ook nog een aardig groot dorpje (2250 inw.) zonder OV.Het probleem van drie takken (Hoogeveen - Hardenberg - Coevorden) van een lijn uit Zwolle is dat je altijd minstens 3x/uur moet rijden tussen Zwolle en Lutten. Of je moet voor een van de takken een los lijntje uit Dedemsvaart rijden wat nergens op aansluit. Daarom zijn twee takken logischer net als Dedemsvaart - Slagharen - Hardenberg rijden om de meest relevante rechtstreekse verbindingen te behouden.
Nieuwe Lijnennetkaart
Buurtbussen 567 en 566 nemen de stadsdiensttrajecten van Heino en Dalfsen op zich, daarnaast worden nu meer dorpjes in de omgeving bediend, zoals Oudleusen, Windesheim, Laag Zuthem en Wijthmen.
Lijn 561 zorgt voor een verbinding van kleine dorpjes om Wijhe en Olst, zoals Den Nul, Boskamp en Broekland.
Lijn 560 heb ik gedegradeerd tot een buurtbuslijn.
Lijn 28 is deels overgenomen door lijn 562, zodat Lemele en Luttenberg toch een nieuwe verbinding krijgen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Bezuigingen Midden Overijssel
Maar hoe komt dat qua concessies uit? Je kunt immers niet zomaar een bus uit Drenthe in Overijssel gaan laten doorrijden, dan kom je met een gezamelijke bediening te zitten of andere afspraken tussen de vervoerders.regenmaker schreef:Je zou beide lijnen (31 vanuit Hoogeveen en 28 vanuit Ommen) kunnen afbuigen naar Dedemsvaart Busstation en die kunnen koppelen aan de tak naar Coevorden, Hardenberg of Hoogeveen. Nu is het een busstation zonder overstapmogelijkheden. De bussen van Qbuzz en Syntus wachten eigenlijk nooit op elkaar bij Balkbrug en je moet altijd een grote weg over om bij de halte te komen.
Syntus heeft nog een vestiging in Dedemsvaart meen ik, dus daarvoor zou het wel werkbaar zijn. Voor Qbuzz wordt zo'n situatie al lastiger als een rit Hoogeveen - Dedemsvaart - Coevorden niet in de dienst past. In Coevorden komt immers nog wel een andere Drentse lijn, maar die valt onder de kleinschalig vervoer-concessie en rijdt Qbuzz dus niet zelf. Daardoor moet een bus die op die nieuwe lijn daar aankomt ook weer zo terug.
Uiteraard zal die niet groot zijn nee, het zal vooral om de verbindingen tussen de tussengelegen plaatsen en stations gaan. Echter is het ook weer zonde om als je al moet bezuinigen DRUs te verspillen tussen Balkbrug en Dedemsvaart waar je nu een hoop lijnen parallel aan elkaar krijgt te rijden.De reisrelatie Ommen - Hoogeveen is nu ook niet spectaculair groot en je zou eventueel nog vanuit Hoogeveen kunnen omreizen via Hardenberg en met de trein naar Ommen.
Door het koppelen van de lijnen in Dedemsvaart blijft de verbinding via De Krim wel in stand. In mijn licht gewijzigde nieuwe plan van maandag tot en met zaterdag overdag.
Ik zou de bus Dedemsvaart - Slagharen dan wel eerder de provinciale weg op laten gaan, dat kan aan de rand van Dedemsvaart al. In jouw plan neemt immers zelfs de lijn naar Coevorden al de oude route over waarmee het helemaal weinig meer uitmaakt.Ik heb de route van lijn 29 daarom aangepast, eerst via Slagharen
Naar het totale plaatje kijkend kom ik trouwens nog op een andere optie: de huidige 31 zoals ingetekend op Hoogeveen - Dedemsvaart en op Ommen - Dedemsvaart dan dus die "nieuwe" lijn. De lijn vanuit Zwolle laat je dan vanuit Dedemsvaart altijd via Slagharen naar Hardenberg rijden. Voor Coevorden - Slagharen - Hoogeveen zou je dan een alternatieve lijn kunnen introduceren, eventueel met kleiner materieel als dat kan buiten de spits. Je hoeft dan minder op de aansluitingen te letten omdat Dedemsvaart - Hoogeveen dan al rechtstreeks met de lijn via Zuidwolde kan. Dat geeft wellicht ruimte voor een betere afstemming op de treinen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9168
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Bezuigingen Midden Overijssel
Dat is niet helemaal waar van maandag tot en met zaterdag rijdt Qbuzz ook lijn 26 Emmen - Klazienaveen - Coevorden als vaste lijndienst en laat dat nou net de tijden zijn wanneer ik lijn 27 laat rijden. Overigens laat ik mijn plan lijn 27 altijd gekoppeld aan lijn 28, dus Coevorden - Dedemsvaart - Ommen. Zo kan Qbuzz weer keren in Dedemsvaart.Daniel schreef:Maar hoe komt dat qua concessies uit? Je kunt immers niet zomaar een bus uit Drenthe in Overijssel gaan laten doorrijden, dan kom je met een gezamelijke bediening te zitten of andere afspraken tussen de vervoerders.
Syntus heeft nog een vestiging in Dedemsvaart meen ik, dus daarvoor zou het wel werkbaar zijn. Voor Qbuzz wordt zo'n situatie al lastiger als een rit Hoogeveen - Dedemsvaart - Coevorden niet in de dienst past. In Coevorden komt immers nog wel een andere Drentse lijn, maar die valt onder de kleinschalig vervoer-concessie en rijdt Qbuzz dus niet zelf. Daardoor moet een bus die op die nieuwe lijn daar aankomt ook weer zo terug.
Tussen Balkbrug en Ommen liggen eigenlijk ook geen noemenswaardige plaatsen. Dus daarvoor hoef je het ook niet te doen. Ik denk dat Dedemsvaart meer gebaad is bij een directe verbinding naar Ommen dan Zuidwolde (meer gericht op Hoogeveen). Ook vervalt door het wegvallen van lijn 167 het stadsdienst traject binnen Ommen. Je zou misschien lijn 28 ook in zijn geheel kunnen laten vervallen en dan lijn 81 vanuit Twente een rondje in Ommen laten maken.Uiteraard zal die niet groot zijn nee, het zal vooral om de verbindingen tussen de tussengelegen plaatsen en stations gaan.
Zou je kunnen oplossen door lijn 31 via Linde te laten rijden, dus vanaf Zuidwolde direct naar Dedemsvaart en niet via Balkbrug.Echter is het ook weer zonde om als je al moet bezuinigen DRUs te verspillen tussen Balkbrug en Dedemsvaart waar je nu een hoop lijnen parallel aan elkaar krijgt te rijden.
Goed punt, dat heb ik meteen aangepast in het kaartje.Ik zou de bus Dedemsvaart - Slagharen dan wel eerder de provinciale weg op laten gaan, dat kan aan de rand van Dedemsvaart al. In jouw plan neemt immers zelfs de lijn naar Coevorden al de oude route over waarmee het helemaal weinig meer uitmaakt.
Dus je bedoelt dan de huidige lijn 31 eigenlijk via Dedemsvaart laten rijden? Zowel heen als terug via Balkbrug of slechts in één richting? Met een verbinding Coevorden - Slagharen - Hoogeveen zou denk ik lastig worden in het weekend. De provincie wil als kernnet: Zwolle - Dedemsvaart - Slagharen - Hoogeveen/Hardenberg. De lijn naar Coevorden is geen onderdeel van het kernnet, dus zou je in de avonduren en op zondag een losse lijn Hoogeveen - Slagharen nodig hebben. Of natuurlijk kan je ook gewoon de hele week het traject berijden, terwijl dit niet verplicht is. Overigens rijdt er al een buslijn tussen Coevorden en Hoogeveen via Elim en Dalerpeel.Naar het totale plaatje kijkend kom ik trouwens nog op een andere optie: de huidige 31 zoals ingetekend op Hoogeveen - Dedemsvaart en op Ommen - Dedemsvaart dan dus die "nieuwe" lijn. De lijn vanuit Zwolle laat je dan vanuit Dedemsvaart altijd via Slagharen naar Hardenberg rijden. Voor Coevorden - Slagharen - Hoogeveen zou je dan een alternatieve lijn kunnen introduceren, eventueel met kleiner materieel als dat kan buiten de spits. Je hoeft dan minder op de aansluitingen te letten omdat Dedemsvaart - Hoogeveen dan al rechtstreeks met de lijn via Zuidwolde kan. Dat geeft wellicht ruimte voor een betere afstemming op de treinen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Bezuigingen Midden Overijssel
Er is meer vraag naar Lemelerveld - Dalfsen dan naar Dalfsen - Ommen. Verder zou ik de huidige buurtbuslijnen in MO zo laten zoals het nu is
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Bezuigingen Midden Overijssel
Daar heb je wel weer gelijk in ja. Ik zat nog te denken dat een verbinding van Ommen naar Dedemsvaart nog een meerwaarde kon hebben voor reizigers die met de trein verder willen, maar zo op de kaart kijkend zal de rechtstreekse busverbinding met lijn 29 waarschijnlijk minstens net zo snel zijn. Ommen - Dedemsvaart is nu alleen nog met overstap mogelijk, geen idee of de vraag daar hoog genoeg voor is.regenmaker schreef:Tussen Balkbrug en Ommen liggen eigenlijk ook geen noemenswaardige plaatsen. Dus daarvoor hoef je het ook niet te doen. Ik denk dat Dedemsvaart meer gebaad is bij een directe verbinding naar Ommen dan Zuidwolde (meer gericht op Hoogeveen). Ook vervalt door het wegvallen van lijn 167 het stadsdienst traject binnen Ommen. Je zou misschien lijn 28 ook in zijn geheel kunnen laten vervallen en dan lijn 81 vanuit Twente een rondje in Ommen laten maken.Uiteraard zal die niet groot zijn nee, het zal vooral om de verbindingen tussen de tussengelegen plaatsen en stations gaan.
Da's wel een manier waarop meer mensen iets aan die omlegging hebben ja, dan zet je je bus tenminste ook nuttig in. Tenzij Balkbrug ook nog op Hoogeveen gericht is, maargoed, dat blijft natuurlijk nog via Dedemsvaart mogelijk dan.Zou je kunnen oplossen door lijn 31 via Linde te laten rijden, dus vanaf Zuidwolde direct naar Dedemsvaart en niet via Balkbrug.Echter is het ook weer zonde om als je al moet bezuinigen DRUs te verspillen tussen Balkbrug en Dedemsvaart waar je nu een hoop lijnen parallel aan elkaar krijgt te rijden.
Niet via, maar naar. Zoals in jouw plan dus eigenlijk al.Dus je bedoelt dan de huidige lijn 31 eigenlijk via Dedemsvaart laten rijden? Zowel heen als terug via Balkbrug of slechts in één richting?
Dat er al een lijn tussen Coevorden en Hoogeveen rijdt wist ik, maar het ging me daar meer om het tussengelegen traject dan de twee eindpunten.Met een verbinding Coevorden - Slagharen - Hoogeveen zou denk ik lastig worden in het weekend. De provincie wil als kernnet: Zwolle - Dedemsvaart - Slagharen - Hoogeveen/Hardenberg. De lijn naar Coevorden is geen onderdeel van het kernnet, dus zou je in de avonduren en op zondag een losse lijn Hoogeveen - Slagharen nodig hebben. Of natuurlijk kan je ook gewoon de hele week het traject berijden, terwijl dit niet verplicht is. Overigens rijdt er al een buslijn tussen Coevorden en Hoogeveen via Elim en Dalerpeel.
Hoeft trouwens voor wat betreft het kernnet niet heel lastig te zijn: je zou 's avonds en op zondag ook kunnen gaan alterneren met de 29 na Slagharen (naar Hoogeveen/Hardenberg), dan hoeft die bus Coevorden - Slagharen - Hoogeveen op die tijden niet te rijden. Uit hoe jij het opschrijft begrijp ik namelijk sowieso al dat de provincie geen lijn vereist die Hoogeveen en Hardenberg rechtstreeks met elkaar verbindt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Bezuigingen Midden Overijssel
Psst... daar rijdt nog een trein :Ycassie127 schreef:Er is meer vraag naar Lemelerveld - Dalfsen dan naar Dalfsen - Ommen. Verder zou ik de huidige buurtbuslijnen in MO zo laten zoals het nu is
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Bezuigingen Midden Overijssel
Heeft echt niemand nog de TT gezien? Bezuigingen
- Spoiler: show
Ik doe ook maar wat
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Bezuigingen Midden Overijssel
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9168
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Bezuinigingen Midden Overijssel
Oeps spelfoutje.
Psst... Denk dat ie Ommen - Lemelerveld bedoelt. Maar lijn 162 is alleen in de spitsuren een beetje goed bezet, daarbuiten is hij eigenlijk vrijwel leeg.ArrivaBas schreef:Psst... daar rijdt nog een trein :Y
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9168
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Bezuigingen Midden Overijssel
Lijnen 29 en 83 zitten in de spits echt goed gevuld, puilen eerder uit soms. Eigenlijk tot Dedemsvaart, daarna is de bus grotendeels leeg. Misschien nog wat reizigers voor Slagharen, maar dan houdt het ook echt op. Naar Coevorden is de trein natuurlijk veel sneller. Maar ik vind het leuk om niet te trein maar de bus naar Zwolle te nemen als ik in die regio ben. :)Daniel schreef:Daar heb je wel weer gelijk in ja. Ik zat nog te denken dat een verbinding van Ommen naar Dedemsvaart nog een meerwaarde kon hebben voor reizigers die met de trein verder willen, maar zo op de kaart kijkend zal de rechtstreekse busverbinding met lijn 29 waarschijnlijk minstens net zo snel zijn. Ommen - Dedemsvaart is nu alleen nog met overstap mogelijk, geen idee of de vraag daar hoog genoeg voor is.
Lijn 131 rijdt in de spitsuren ook nog tussen Hoogeveen en Balkbrug, als sneldienst. Verder denk ik dat de meeste mensen uit Balkbrug naar Zwolle willen en niet per se naar Hoogeveen, maar dat weet ik ook niet zeker.Da's wel een manier waarop meer mensen iets aan die omlegging hebben ja, dan zet je je bus tenminste ook nuttig in. Tenzij Balkbrug ook nog op Hoogeveen gericht is, maargoed, dat blijft natuurlijk nog via Dedemsvaart mogelijk dan.
Ik weet niet welke verbinding precies eist, alleen het kernnet stond ingetekend en dat waren lijntjes tussen Hoogeveen, Hardenberg en Zwolle van en naar Slagharen. Denk dat provincie bij de nieuwe concessie Midden Overijssel sowieso een frequente verbinding wil op het volgende traject: Zwolle - Balkbrug - Dedemsvaart - Slagharen - Hardenberg/Hoogeveen. Of het wordt de huidige situatie met lijnen 29 en 30. Maar denk dat de eerste optie meer lege bussen voorkomt.Dat er al een lijn tussen Coevorden en Hoogeveen rijdt wist ik, maar het ging me daar meer om het tussengelegen traject dan de twee eindpunten. Hoeft trouwens voor wat betreft het kernnet niet heel lastig te zijn: je zou 's avonds en op zondag ook kunnen gaan alterneren met de 29 na Slagharen (naar Hoogeveen/Hardenberg), dan hoeft die bus Coevorden - Slagharen - Hoogeveen op die tijden niet te rijden. Uit hoe jij het opschrijft begrijp ik namelijk sowieso al dat de provincie geen lijn vereist die Hoogeveen en Hardenberg rechtstreeks met elkaar verbindt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Bezuinigingen Midden Overijssel
Lijn 162 is nu eigenlijk alleen tussen Dalfsen en Lemelerveld goed bezet, tussen Raalte en Lemelerveld juist weer niet. Raar dat je dan het drukke traject schrapt...
Basislijn
Re: Bezuigingen Midden Overijssel
Lijn 31 en 131 rijden samen twee keer per uur tijdens spitsuren tussen Balkbrug en Hoogeveen, dat zou het OVbureau GD niet doen als er weinig vraag naar die verbinding was. Ik zie nu ook dat je lijn 31 1 keer per uur wil laten rijden in de spits. Dat lijkt me ook zeker niet verstandig als je lijn 131 blijkbaar schrapt. (of je hebt die lijn niet ingetekend, maar dat is voor het overzicht dan weer niet handig)regenmaker schreef: Lijn 131 rijdt in de spitsuren ook nog tussen Hoogeveen en Balkbrug, als sneldienst. Verder denk ik dat de meeste mensen uit Balkbrug naar Zwolle willen en niet per se naar Hoogeveen, maar dat weet ik ook niet zeker.
Basislijn
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9168
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Bezuinigingen Midden Overijssel
Via Raalte is ook een prima alternatief om naar Zwolle te reizen en is makkelijker te combineren met lijn 165. In plaats van een losse lijn Lemelerveld - Dalfsen, die nergens op andere buslijnen aansluit.Lijn65 schreef:Lijn 162 is nu eigenlijk alleen tussen Dalfsen en Lemelerveld goed bezet, tussen Raalte en Lemelerveld juist weer niet. Raar dat je dan het drukke traject schrapt...
Die lijn heb ik niet ingetekend.Lijn65 schreef:(of je hebt die lijn niet ingetekend, maar dat is voor het overzicht dan weer niet handig)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Bezuinigingen Midden Overijssel
Qua exploitatie is het vanaf Raalte wel makkelijker. Voor lijn 162 is de aansluiting op de trein veel belangrijker dan de eventuele aansluiting op andere bussen.regenmaker schreef:Via Raalte is ook een prima alternatief om naar Zwolle te reizen en is makkelijker te combineren met lijn 165. In plaats van een losse lijn Lemelerveld - Dalfsen, die nergens op andere buslijnen aansluit.Lijn65 schreef:Lijn 162 is nu eigenlijk alleen tussen Dalfsen en Lemelerveld goed bezet, tussen Raalte en Lemelerveld juist weer niet. Raar dat je dan het drukke traject schrapt...
Basislijn
Re: Bezuinigingen Midden Overijssel
Ga je in je plannen uit van de opening van stations in Bathmen en Staphorst? Anders zijn de inkortingen van de (huidige) lijnen 160 en 40 niet echt wenselijk.
Ik ben niet bekend genoeg met de regio om over de andere plannen een oordeel te vellen, dus dat ga ik ook niet doen.
Ik ben niet bekend genoeg met de regio om over de andere plannen een oordeel te vellen, dus dat ga ik ook niet doen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Bezuinigingen Midden Overijssel
De mensen in Lemelerveld gaan eerder naar Dalfsen dan naar Raalte als ze iets nodig hebben. Dit komt ook omdat lemelerveld gemeente Dalfsen is. Er wordt nu ook nauwelijks vanuit Lemelerveld naar Raalte gereist.Lijn65 schreef:Qua exploitatie is het vanaf Raalte wel makkelijker. Voor lijn 162 is de aansluiting op de trein veel belangrijker dan de eventuele aansluiting op andere bussen.regenmaker schreef:Via Raalte is ook een prima alternatief om naar Zwolle te reizen en is makkelijker te combineren met lijn 165. In plaats van een losse lijn Lemelerveld - Dalfsen, die nergens op andere buslijnen aansluit.Lijn65 schreef:Lijn 162 is nu eigenlijk alleen tussen Dalfsen en Lemelerveld goed bezet, tussen Raalte en Lemelerveld juist weer niet. Raar dat je dan het drukke traject schrapt...
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9168
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Bezuinigingen Midden Overijssel
Dat mensen eerder naar Dalfsen reizen komt omdat de reistijd naar Zwolle korter is dan via Raalte. Daarnaast is de treinverbinding naar Dalfsen frequenter mocht je een trein missen. In mijn plan wordt Lemelerveld ook op zaterdag bediend. De exploitatie vanuit Raalte is makkelijker dan vanuit Dalfsen. Je krijgt dan een losstaande verbinding met geen garage in de buurt. In de daluren is lijn 162 sowieso al slecht bezet, dus moet het vervoer naar Lemelerveld beperkt worden. Voor Dalfsen zou je in mijn plan dus moeten reizen met de trein via Zwolle.
Nee, ik ga daarbij niet vanuit. Als die stations geopend worden kunnen lijnen 40 en 160 net zo goed helemaal opgeheven worden. Lijnen 40 en 160 behouden in mijn plan de verbinding met de grootste plaats. Staphorst krijgt zelfs een snellere verbinding met Zwolle in de spitsuren.Meltrain schreef:Ga je in je plannen uit van de opening van stations in Bathmen en Staphorst? Anders zijn de inkortingen van de (huidige) lijnen 160 en 40 niet echt wenselijk.
Ik ben niet bekend genoeg met de regio om over de andere plannen een oordeel te vellen, dus dat ga ik ook niet doen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Bezuinigingen Midden Overijssel
Maar daarmee ga je er vanuit dat alle reizigers vanuit Lemelerveld met de trein naar Zwolle willen. Gezien wat hier aangegeven wordt dat Lemelerveld gemeente Dalfsen is zullen er echter ook andere redenen voor een reis naar Dalfsen zijn, zoals het bereiken van het gemeentehuis of voorzieningen die alleen in de grootste kern van de gemeente aanwezig zijn. Gemeenten willen er nogal eens fel op reageren als juist dat soort verbindingen vervallen, zeker als die verbinding nu ook al op de meest logische route naar de rest van het land ligt waardoor je het qua beargumentering moeilijk krijgt.regenmaker schreef:Dat mensen eerder naar Dalfsen reizen komt omdat de reistijd naar Zwolle korter is dan via Raalte. Daarnaast is de treinverbinding naar Dalfsen frequenter mocht je een trein missen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Bezuinigingen Midden Overijssel
Ik had het volgende plan ontwikkeld voor Midden-Overijssel. Op basis van huidige lijnnummer! Het lijkt grotendeels op jouw plan.
Streekdienst:
Streekdienst:
- Lijn 29 Zwolle Dedemsvaart: schoolspits 4x/uur, avonduren en zondag 1x/uur overige uren 2x/uur. Rijdt 1x/uur door als lijn 29 naar Coevorden en 1x/uur door naar Hardenberg als lijn 28. Rijdt in Zwolle via Berkum voor opvangen lijn 3 in Zwolle.
- Lijn 29 Dedemsvaart - Coevorden: 1x/uur. Rijdt bijna altijd door naar Zwolle op hele late avond na.
- Lijn 28 {huidig 629} Dedemsvaart - Hardenberg: overdag 1x/uur. Rijdt altijd door naar Zwolle als lijn 29 in Dedemsvaart. Deze lijn vormt verdichting van de relatie dat nu middels overstap wordt geboden.
- Lijn 129 {huidig 83} Dedemsvaart Magnolia - Zwolle via A28: 2x/uur overdag, spits vaker naar gelang de vraag. Vormt scheve kwartiersdienst met lijn 29. Rijtijdwinst 13 minuten per rit vergeleken met lijn 29. Dit is bepaald tussen Dedemsvaart, Busstation en Zwolle, Station.
- Lijn 30 Hardenberg - Hoogeveen: 1x/uur. Sluit in Lutten/Slagharen aan op lijn 29 van/naar Coevorden/Dedemsvaart
- Lijn 40 Meppel - Zwolle: 2x/uur spits, 1x/uur overige uren. Rijdt in Zwolle via Berkum voor opvangen lijn 3 in Zwolle.
- Lijn 140 Staphorst - Zwolle: ochtendspits 2x/uur voor aanbieden snelle verbinding. Rijtijdwinst ongeveer 10 minuten, bepaalt tussen Lichtmis, Busstation en Zwolle Station.
- Lijn 165 Dalfsen - Raalte - Deventer: 1 à 2 x/uur. Verbinding Raalte - Dalfsen uursdienst voor ontsluiting.
- Zwolle lijn 1: 4x/uur overdag, avond 2x/uur. Huidige route
- Zwolle lijn 2: 4x/uur overdag, avond 2x/uur. Huidige route
- Zwolle lijn 4: 4x/uur overdag, avond 2x/uur. Huidige route
- Zwolle lijn 7: 2 à 4x/uur elektrisch geleed. Hierdoor kan met minder materieel meer capaciteit worden geboden. Ook wordt het elektrisch voorgesteld, zodat deze concessie in het klein kan oefenen met volelektrisch materieel rijden.
- Zwolle lijn 9: 4 à 8x/uur elektrisch geleed. Hierdoor kan met minder materieel meer capaciteit worden geboden. Ook wordt het elektrisch voorgesteld, zodat deze concessie in het klein kan oefenen met volelektrisch materieel rijden. Daarnaast zijn nu al heel hoge frequenties nodig om deze verbinding te bieden, wat hiermee fors verminderd.
- Stadslijn 1: Holten - Bathmen - Deventer (huidige route lijn 160) met frequentie 2x/uur. Koppeling met lijn 4
- Stadslijn 2: Olst - Diepenveen - Deventer (huidige route lijn 161, waar in Deventer de route van lijn 2 deels wordt overgenomen) met frequentie 2x/uur.
- Stadslijn 3: Deventer Platvoet - Station - Colmschate (wijken zuidelijk spoor ontsluiten en huidige lijn 5)
- Stadslijn 4: Raalte - Schalkhaar - Deventer frequentie 2x/uur. Koppeling met lijn 1
- Zwolle lijn 6: Ontsluiting bedrijventerrein Voorsterpoort
- Zwolle lijn 10: bedrijvenversterking lijn 9
- Zwolle lijn 11: Ontsluiting Bedrijventerrein Marslanden
- Deventer lijn 7: Ontsluiting bedrijventerrein Kloosterlanden
Zover ik weet zijn de routes van lijn 131 en 31 gelijk aan elkaar. Waarom het verschil in nummer zit weet ik niet.Lijn65 schreef:Lijn 31 en 131 rijden samen twee keer per uur tijdens spitsuren tussen Balkbrug en Hoogeveen, dat zou het OVbureau GD niet doen als er weinig vraag naar die verbinding was. Ik zie nu ook dat je lijn 31 1 keer per uur wil laten rijden in de spits. Dat lijkt me ook zeker niet verstandig als je lijn 131 blijkbaar schrapt. (of je hebt die lijn niet ingetekend, maar dat is voor het overzicht dan weer niet handig)regenmaker schreef: Lijn 131 rijdt in de spitsuren ook nog tussen Hoogeveen en Balkbrug, als sneldienst. Verder denk ik dat de meeste mensen uit Balkbrug naar Zwolle willen en niet per se naar Hoogeveen, maar dat weet ik ook niet zeker.
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op zo 17 apr 2016, 13:17, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Bezuinigingen Midden Overijssel
Waarom kies je er trouwens voor om lijn 83 op te heffen en onder te brengen bij lijn 29? Ik ben hier wel nieuwsgierig naar, omdat je reizigers dan verplicht om in de slomere lijn te gaan zitten. Mijn ervaring is dat sneller OV juist meer reizigers aantrekt, i.p.v. langzamer OV. Je verlengt de reistijd juist van de passagiers, dus maak je het minder aantrekkelijk voor ze.regenmaker schreef: Lijn 29 gaat de huidige lijnen 29, 30 en 83 vervangen. In de spits wordt een hoge frequentie geboden tussen Zwolle en Dedemsvaart door het wegvallen van de sneldienst. Vanuit Lutte wordt naar drie eindpunten gereden: Coevorden, Hardenberg en Hoogeveen.
Re: Bezuinigingen Midden Overijssel
Waarom laat je ze nu dan verplicht via Raalte reizen? Zoals CamilleKreemers al zegt: sneller OV trekt juist meer reizigers, i.p.v. langzamer OV.regenmaker schreef:Dat mensen eerder naar Dalfsen reizen komt omdat de reistijd naar Zwolle korter is dan via Raalte
Daarnaast nog een vraag over lijn 5 in Zwolle: waarom wil je die via Voorsterpoort laten rijden? Dat traject wordt nu alleen tijdens de spits bedient, en omdat het een bedrijventerrein is zie ik ook geen reden om het buiten de spits te gaan bedienen. Daarnaast wordt lijn 5 voor zowel Voorsterpoort als Westenholte vrij onaantrekkelijk door de ene richting nu een veel langere reistijd heeft dan de andere richting. Als je naar Voorsterpoort wil mag je eerst op sightseeing door Westenholte.
Hetzelfde zie je bij lijn 4. De reistijd heen wordt vanaf een aantal haltes veel langer dan de reistijd terug (of andersom). Van Assendorp ben je in een paar minuten op het station, maar terug kun je volgens mij beter gaan lopen...
Basislijn
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten