Bezuinigingen Midden Overijssel

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Bezuinigingen Midden Overijssel

Bericht door Jef400 »

Wat ik mij afvraag. Zou het omlooptechnisch handig zijn de 162 buiten de spits terug te brengen naar een 2-uursfrequentie? Spaar je volgens mij ook aardig wat ritten mee uit. Of een doorgaande lijn Rijssen - Nijverdal Station - Hellendoorn - Luttenberg - Lemele - Nieuwebrug - Ommen - Balkbrug i.s.m. met de concessie Twente aangevuld met een dwarslijn Almelo - Vriezenveen - Vroomshoop - Lemele - Lemelerveld
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Bezuinigingen Midden Overijssel

Bericht door CamilleKreemers »

De rijtijd van lijn 162 is momenteel 33 minuten. Je kan hierdoor beter uit met een uursdienst dan een twee-uursdienst.

Wat ik me nu wel afvraag: Hoe gaat de provincie om met bus/trein trajecten? Het is nu bijna volledig in hun hand (sprekende over de trajectdelen Zwolle - Emmen / Enschede). Gaan ze nu werken aan een geïntegreerd abbonementtype, zodat de parallelle buslijnen opgeheven kunnen worden? Daarna lijkt me namelijk wel zo handig, voordat ze lijnen zoals 166 en 167 kan opheffen.
cassie127
Berichten: 6580
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Bezuinigingen Midden Overijssel

Bericht door cassie127 »

iig zal het lijnennet in en rondom stadshagen nog gaan veranderen met de komst van station stadshagen.

Zou mij niet verbasen als ze lijn 9 doortrekken naar station stadshagen zodat ze al minder mensen op het centraal station hebben

En als abonnement lijkt het mij handig als je een soort stel samen abonnement introduceert waarbij je zelf kan kiezen welke trajecten/lijnen je in je abonnement wilt.
Bijvoorbeeld:
Trein Zwolle - Kampen
Stadsdienst Zwolle + Streeklijnen binnen Zwolle
Stadsdienst Kampen + Streeklijnen binnen Kampen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Bezuinigingen Midden Overijssel

Bericht door CamilleKreemers »

Houd abbonementen simpel, anders snapt TLS het niet meer.
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Bezuinigingen Midden Overijssel

Bericht door Roeland »

Als ik in Midden-Overijssel moest bezuinigen, zou ik het volgende doen:

Regio Deventer
* de lijnen 2, 5, 6 en 7 blijven ongewijzigd.
* lijn 1 vervalt
* lijn 3 gaat 2x/uur rijden en wijzigt in: Station - Zwolseweg - Hobbemastraat - Rembrandtkade - Vlotenlaan - Zwolseweg - Station ("ronde lijn 3" wordt dan ca. 23 minuten sneller)
* lijn 4 rijdt tussen Station en Europaplein de snellere route van lijn 161
* lijn 160 kan vervallen, zodra station Bathmen is geopend (opening van dit station is volgens mij de beste bezuinigingsmaatregel die je in Overijssel kunt doen)
* Lijn 161 blijft bestaan (ondanks parallelliteit) omdat-ie wel een nuttige functie heeft in Zwolle-zuid en in Diepenveen. Het lusje in Wijhe kan wel vervallen.

Regio Zwolle
* op lijn 2 vervalt het laatste stukje (tussen Winkelc. Zuid en Rommestraat). Lijn 2 rijdt nog maar 2x/uur.
* lijn 3 en 8 vervallen (zie lijn 29)
* de lijnen 1, 4, 5, 6 en 7 blijven ongewijzigd
* lijn 29 rijdt via Berkum (ipv lijn 3) en rijdt op Coevorden - Dedemsvaart ongewijzigd. Op Dedemsvaart - Zwolle rijdt lijn 29 ma-za tot 24 uur 2x/uur, zondag 1x/uur, spits 4x/uur. Snellijn 83 rijdt vaker: ma-vrij overdag 2x/uur.
* lijn 40 rijdt in Zwolle voortaan via de Meppelerstraat (oude route lijn 3) naar Station. Het deel Meppel - Steenwijk vervalt.
* lijn 162 rijdt in Lemelerberg een snellere route (niet meer dat rondje om de kerk)
* Lijn 166 rijdt minder vaak (vanwege parallelliteit aan spoor)
* Lijn 167 wordt vervangen door een buurtbus (lijn 667 blijft wel rijden).

Volgens mij kun je met deze maatregelen al fors besparen, zonder dat je gebieden onbereikbaar maakt, en zonder veel reizigers te benadelen.
bialkov
Berichten: 3
Lid geworden op: do 07 jan 2016, 00:08

Re: Bezuinigingen Midden Overijssel

Bericht door bialkov »

Ik vind persoonlijk de routes van de buurtbussen rondom Dalfsen en Ommen twijfelachtig, de kleine kernen rondom die plaatsen (Hoonhorst, Lemele, Vilsteren, Luttenberg en Wijthmen) moeten zeker wel een verbinding krijgen/behouden ivm vervallen Regiotaxi, maar ik denk niet dat de door jou voorgestelde manier de beste is. Ik zat te denken aan zoiets:

* Lijn 96: Rijssen - Nijverdal - Hellendoorn (- Luttenberg - Lemele - Ommen): 1x/uur doorrijden naar Ommen in de brede spitsuren, zo ontstaat er naast de bediening van Lemele en Luttenberg een nieuwe relatie (Ommen - Nijverdal) waar wel degelijk vraag naar is
* Lijn 567: (Ommen NS -) Vilsteren - Rechteren - Dalfsen NS - Emmen - Hoonhorst - Wijthmen: 1x/uur (evt 1x/2 uur buiten spits): zo wordt Vilsteren voor het eerst bediend (noodzakelijk als de Regiotaxi niet meer rijdt) en wordt de route van buurtbus 591 niet verdubbeld, kan evt als belbus als de vraag tegenvalt
* Lijn 591: Dalfsen - Oudleusen - Nieuwleusen: 1x/uur (evt 1x/2 uur buiten spits): geen routewijzigingen, kan evt als belbus als de vraag tegenvalt

Het is in dat geval ook mogelijk om lijnen 567 en 591 aan elkaar te koppelen (in ieder geval qua materieel), al helemaal buiten de spits (1x/uur vertrek vanuit Dalfsen) of in een belbusuitvoering. Lijn 167 kan in ieder geval geschrapt worden; ik zou de route van lijn 31 wel met rust laten, de bezetting is (vooral in de spitsuren) prima en Ommen - Dedemsvaart kan nu al met een korte overstap te Balkbrug, evenals Dedemsvaart - Hoogeveen. Verder denk ik dat het beter is om lijn 83 in ieder geval te behouden of zelfs de bediening uit te breiden naar 2x/uur in de spits en 1x/uur erbuiten (ten koste van een rit van lijn 29), waarbij de lijn omgenummerd zou worden naar 129, conform de nummering van overige snelbuslijnen in de brede regio.

Ik heb ook een paar opmerkingen over de stadsbussen van Zwolle, de uitvoering van lijn 4, 5, 11 en 14 als ringlijnen vind ik een beetje vergezocht, ik denk dat de huidige routes van lijn 4 en 5 goed voldoen aan de vraag; lijn 4 kan evt opgesplitst worden in Station - Ittersumerbroek en Station - Aa-landen. Lijn 1, 7 en 8 rijden niet voor niets als aparte lijnen; de drukte in de bussen van lijn 11 zou enorm zijn en zouden veel mensen hun rit door die drukte missen. Het combineren van alléén lijn 1 (Station - Oosterenk) en lijn 7 zou wel kunnen wegens het grote aantal ritten van streekbussen tussen het station en Oosterenk en de lage bezetting van beide lijnen buiten de spits. Lijn 7 zou dan langs de huidige route van lijn 1 kunnen rijden en zou lijn 1 ingekort kunnen worden tot Station - Stadshagen. Ik zou de frequentie van lijn (1)2 langs Holtenbroek met rust laten, zeker wegens de enorme aantallen scholieren die ervan gebruik maken; de bezetting buiten de spits valt ook niet tegen. Lijn 3 kan wel geschrapt worden en vervangen worden door lijn 29 via Berkum onder de voorwaarde dat lijn 129 (83) ook buiten de spits 1x/uur rijdt, zodat de reizigers tussen Zwolle en Dedemsvaart niet gedwongen worden om via een langzamere route om te reizen.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Bezuinigingen Midden Overijssel

Bericht door BrengMe »

Gaat de regiotaxi verdwijnen?
bialkov schreef:* Lijn 96: Rijssen - Nijverdal - Hellendoorn (- Luttenberg - Lemele - Ommen): 1x/uur doorrijden naar Ommen in de brede spitsuren, zo ontstaat er naast de bediening van Lemele en Luttenberg een nieuwe relatie (Ommen - Nijverdal) waar wel degelijk vraag naar is
Hoe weet jij dat er vraag is naar een verbinding Ommen-Nijverdal? Kan je dat aantonen?
bialkov
Berichten: 3
Lid geworden op: do 07 jan 2016, 00:08

Re: Bezuinigingen Midden Overijssel

Bericht door bialkov »

BrengMe schreef:Gaat de regiotaxi verdwijnen?
Het werd door de provincie ervoor gekozen om de Regiotaxi te schrappen als één van de maatregelen. In de eerste instantie zou dat al op 1 januari 2016 gebeuren voor alle reizigers, alleen er werd besloten om het nog een jaar te laten rijden. Het wordt per 1 januari 2017 grotendeels geschrapt (alleen WMO-pashouders mogen er dan gebruik van maken en wordt het overgedragen aan de gemeentes).

BrengMe schreef:Hoe weet jij dat er vraag is naar een verbinding Ommen-Nijverdal? Kan je dat aantonen?
Ik heb geen concrete cijfers om dit te ondersteunen, alleen gesprekken met medereizigers op het traject die nu met de auto/fiets gaan of helemaal via Zwolle of Almelo omreizen (ik hoorde maandenlang bij de tweede groep ivm werk).
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Bezuinigingen Midden Overijssel

Bericht door BrengMe »

bialkov schreef:
BrengMe schreef:Gaat de regiotaxi verdwijnen?
Het werd door de provincie ervoor gekozen om de Regiotaxi te schrappen als één van de maatregelen. In de eerste instantie zou dat al op 1 januari 2016 gebeuren voor alle reizigers, alleen er werd besloten om het nog een jaar te laten rijden. Het wordt per 1 januari 2017 grotendeels geschrapt (alleen WMO-pashouders mogen er dan gebruik van maken en wordt het overgedragen aan de gemeentes).
Heb je daar ook een bron van? Ik kan het nergens vinden.
cassie127
Berichten: 6580
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Bezuinigingen Midden Overijssel

Bericht door cassie127 »

Google staat er vol mee
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten