Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Of je blijft gewoon lekker in Rotjeknor. Alsof het hier niet al druk genoeg is.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10539
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Ach, als zo'n stel rotjeknorrianen het plezant vindt om de vrijdag- of zaterdagavond ingeblikt door te brengen, houd ik ze niet tegen hoor.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Moet een beetje lachen om die reacties. Het maakt een hoop los merk ik weer. :D

Het is mijn feestje ook niet met de auto het centrum in (helemaal niet in het weekend), maar ieder zo z'n ding.
Aking schreef:Of je regelt zelf 3 fietsen en zet die ergens aan de rand van de stad neer :Y
Ja precies. Gewoon in iedere stad waar je af en toe bent 3 fietsen neerzetten! :wink:
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mike »

Hainje schreef:Dat het punt overbelast is geloof ik meteen, waar ik meer op doel is dat het wellicht handiger is als beide stromen NIET tegelijk groen krijgen.
Ze hebben het nu opgelost met verkeersregelaars. Zolang iedereen een beetje doet wat hun zeggen gaat het al een stuk beter :D
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10539
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

@n-evo: Yep, daar kan je op wachten als je een stel rotterdammers in een auto neerzet in de amsterdamse hoek van een OV forum (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Houdt het in ieder geval wel interessant. Haha
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Naar het schijnt is het over enkele weken mogelijk met je chipkaart in te checken in de nachtbus zonder vaag product op de kaart :shock:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10539
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

:shock: 't moet ook niet gekker worden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

En alle nietswetende studenten kunnen dan wel inchecken en staan vervolgens de volgende keer diep in het rood. :')

Het zal in ieder geval een hele verbetering voor de veiligheid zijn, de hoeveelheid cash in de nachtbussen zal er zeker door afnemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Zojuist in een CAF gezeten die van binnen al een cosmetische metamorfose heeft gehad. Ziet er goed en fris uit. Ben benieuwd wanneer de grijze stoeltjes komen.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Krijgt tram 12 een nieuwe halte tussen de Haarlemmerweg en Kingsfordweg? Aan beide kanten van het nieuwe spoor liggen verhoogde perrons met zwart/witte tegels. Viel me ook op dat een halte (volgens mij Jan van Galenstraat maar weet het niet zeker) een nieuw soort haltepaal heeft die ik nergens eerder in de stad heb gezien.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Ja, waarbij gelijktijdig Haarlemmerweg en Kingsfordweg sneuvelen.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Arme oudjes die daar nu nog vanaf de Lidl naar de tramhalte banjeren met hun boodschappentassen. :(
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Die nieuwe haltepalen in West zijn een ander soort digitale reizigers informatie. Voor zover zichtbaar leken ze op LCD-panelen geïntegreerd in een rechthoekige zuil die haaks t.o.v. de trambaan staan.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Die palen verschijnen overal, ook in Noord bijvoorbeeld.

Ze doen een beetje denken aan de oplossing in Parijs, waar veel palen onder het lijnnummer het aantal minuten tot het volgende vertrek tonen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Waarom zijn deze anders? Of komen deze kleinere op minder belangrijke haltes te staan?
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ardan schreef:Waarom zijn deze anders? Of komen deze kleinere op minder belangrijke haltes te staan?
Denk het. Vind ze qua uitstraling (straatbeeld) een stuk mooier, maar van een afstandje is het bord nagenoeg onleesbaar qua lettergrootte maar ook weerspiegeling van de zon. Kreeg deze foto doorgestuurd, deel 'm voor de liefhebber. :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

​Mij vielen ze ook op. Vooral vanwege de bevreemdende situatie op halte Jan Tooropstraat van lijn 13. Daar is een paar maanden terug stadinwaarts een groot drieregelig scherm geplaatst​. Staduitwaarts staads sinds kort deze kleinere paal met LED-scherm.

De paal geeft de eerste acht volgende ritten aan. Wat me handig lijkt op drukke haltes met veel frequente lijnen, maar rijkelijk veel als er maar één lijn rijdt. Daarnaast vind ik de indeling en de weergave van de informatie op het scherm niet optimaal. Maar dat is een kwestie van software en vormgeving en zou eenvoudig te verbeteren moeten zijn. Overigens valt me op de foto in n-evo's post op dat er een knop op zit en iets dat op een luidsprekertje lijkt (aan de zijkant, in de overgang van paal naar bord), wellicht is het een paal waarmee je iemand te spreken kunt krijgen, of komen er ook gesproken boodschappen uit als dat nodig is.

Is misschien tijdens de uitvoering besloten de grote schermen niet meer te plaatsen en in plaats daarvan alleen nog maar palen? Met halte Jan Tooropstraat toevallig op de breuklijn? Zit er wellicht een aanzienlijk prijsverschil in? Wordt het grote scherm niet meer gemaakt? Kwam er een nieuwe manager die zijn/haar eigen voorkeur heeft doorgedrukt? Ik weet het niet, maar de logica ontgaat me.

​Nog even een opsomming van de drie ​nieuwe ​smaken die we hebben. (Iijn 26 heeft nog altijd zijn eigen informatiesysteem en​ op halte Dam/Nieuwezijds bij Magna Plaza staan die oude lompe bakken​ uit de jaren '90​ nog, hopelijk niet voor lang meer)

​Drieregelig scherm (Rietlandpark stad-in, lijn 10)
Afbeelding
20160211_Rietlandpark01 by PCFR76, on Flickr​

​Zesregelig scherm (Bos en Lommerplein stad-uit, lijn 7-14-15-21-80)​
Afbeelding
20160308_Bos_en_Lommer_display by PCFR76, on Flickr​

​LED-schermpaal (Jan Tooropstraat stad-uit, lijn 13)
Afbeelding
2016-04-19__Jan Tooropstr02 by PCFR76, on Flickr
足元にご注意下さい
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Mojito schreef: Overigens valt me op de foto in n-evo's post op dat er een knop op zit en iets dat op een luidsprekertje lijkt (aan de zijkant, in de overgang van paal naar bord), wellicht is het een paal waarmee je iemand te spreken kunt krijgen, of komen er ook gesproken boodschappen uit als dat nodig is.
Op het busstation van Amstelveen, op de CXX DRIS zit ook een knop. Als je deze indrukt, krijg je een computerstem te horen, die opleest, wat er boven je in het DRIS staat. Dus ideaal voor mensen, die slechtziend zijn. Ik denk dat dat ook het geval is op de door jou genoemde DRIS.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Wat moet er op die zwarte vlakken komen vraag ik me af. Ziet er beetje raar uit. Kaartje van de omgeving of looproutes naar dichtstbijzijnde belangrijke(re) locaties zou handig zijn.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

n-evo schreef:Wat moet er op die zwarte vlakken komen vraag ik me af. Ziet er beetje raar uit. Kaartje van de omgeving of looproutes naar dichtstbijzijnde belangrijke(re) locaties zou handig zijn.
Het zou mij niks verbazen als de zwarte vlakken gereserveerd zijn voor digitale reclame.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

De enige logica die ik achter het bestaan van (in feite) twee verschillende oplossingen (een hoog LED-bord en een lage beeldschermpaal) kan bedenken, is dat die lage palen vooral handig zijn op uitstaphaltes. Daar is zichtbaarheid vanaf de hele halte van minder belang. Hooguit is het voor de incidentele instapper handig om te weten welke lijnen er stoppen. Ook n-evo's suggestie van het tonen van omgevingsinformatie (een variant op de KNOP's?) kan er goed op getoond worden.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Denk dat het voornamelijk (zo niet puur) te maken heeft met de beschikbare ruimte. Als ik de 13 richting Geuzenveld uitstap bij de Jan Tooropstraat hoef ik niet te weten wanneer de volgende 13 richting Geuzenveld eraan komt. :P Maar inderdaad bij overstaphaltes is dat anders.
fred1954 schreef:Het zou mij niks verbazen als de zwarte vlakken gereserveerd zijn voor digitale reclame.
In het centrum wordt omgevingsinformatie (X minuten lopen naar Y) alternerend weergegeven met reclame. Zou voor deze zuilen ook een mooie tussenoplossing zijn.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Is eigenlijk al bekend of/per wanneer precies lijn 24 uit de roulatie wordt genomen? Het was in februari even een relletje, maar sindsdien is het opvallend stil.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten