Maak je eigen lijnennet

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

En gewoon vrolijk verdergaan over de gesloten discussie -o- -o-
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Hainje »

Nou die uitleg van SuperGhost had ik anders niet willen missen hoor. :oops:
🍉
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Lijn65 »

Ook lekker relevant trouwens, het ging volgens mijn over of die eilandjes buitenland zijn of niet, niet of ze bij de EU horen.
Maar goed, nu weer on-topic
Basislijn
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

Ik heb dit netwerk ontworpen voor de Drechtsteden, gebaseerd op het huidige net met verbeteringen. Dit drechtsteden net bevat dus alleen de D uit de DAV. De lijnen naar rotterdam zijn hier niet in meegenomen. Bij dit netwerk ben ik misschien een beetje idealistisch geweest, met wat uitbreiding. Het doel van dit net is om de streeklijnen binnen de drechtsteden meer te intergreren in de stadsdienst Dordrecht en door aantrekkelijkere frequenties en aansluitingen meer mensen de bus in te krijgen. Deze regio Drechtsteden kent meer dan 300.000 mensen waarvan het deel wat de bus gebruikt ver onder de maat is tov andere stedelijke gebieden. Na wat onderzoek lijkt dit deels te komen dat Dordrecht niet echt een grote werkstad is, en rotterdam wel en reizigers veelal naar rotterdam gaan. Hierbij is alleen niet goed rekening gehouden met de stromen naar Dordt die er weldegelijk zijn en zijn geweest, waar de te lage frequenties mensen terug de auto heeft ingejaagd. Een goed voorbeeld is dat de voorganger van lijn 16 vroeger 2*uur reed en arriva als proef vanwege drukte 4*uur is gaan rijden op weekdagen en 2*Uur op Zaterdagen en dat gebeurd nogsteeds door een goed aantal passagiers.

Hierbij mijn plan idee:
https://drive.google.com/open?id=1D8j0v ... sp=sharing

Lijn 401 (Voormalige lijn 1 met aanpassingen)
Lijn 1 had niet gigantisch veel reizigers maar wel meer dan genoeg om een buurtbus verbinding (mogelijk zelfs 2*uur op weekdagen) te kunnen verantwoorden De rit kan in 29 minuten worden gereden, zoals vroeger bij de SVD ook al gebruikelijk was en met een kleine aanpassing voor het beter bedienen van de school op de koningsstraat (waarbij ook verzorgingstehuis dubbelmonde beter word aangesloten) zou deze lijn prima moeten werken. en kan ook goed aansluiting bieden op de trein richting gorinchem in stadspolders.

Lijn 2 (Voormalige lijn 2/10)
Deze lijn in het lijn 10 deel blijft vrijwel gelijk, al gaat de frequentie terug naar iedere 10 minuten op zaterdag om de bus aantrekkelijker te maken voor mensen die de stad bezoeken. Het lijn 2 deel gaat vanaf nu over de bankastraat naar dubbeldam waar een roete langs het dam plein bediend word. De schuur word vanaf nu door lijn 5 bediend. De lijn eindigd daarna bij ziekenhuis dordwijk waar aansluiting op bussen naar het leerpark mogelijk is. Het in twee richtingen rijden in dubbeldam verbeterd de ontsluiting en maakt het vervoer aantrekkelijker en kost in dit geval eigenlijk niks extra's. In de late avond en op zondag rijd de lijn nog maar 1*Uur vanwege geringe bezetting. In de late avond tevens als 8 personen busje.

Lijn 3 (Voormalige lijn 3)
Hier is eigenlijk niks veranderd buiten het doorrijden naar station stadspolders voor verbeterde aansluiting op de merwedelingelijn.

Lijn 4 (Voormalige lijn 4)
Geen wijzigingen in de route. In de tijden wel. op ma-Vr word de frequentie verlaagd naar 2*Uur waarbij in de staart lijn 14/15 de frequentie verder invullen. De paar duizend mensen in de merwedepolder gaan er op weekdagen achteruit. Wielwijk word ook dus maar 2*Uur bediend maar in de spitsrichting 2*uur extra door lijn 8/9. (De spitsrichtingen gelden tot 13.00 en vanaf 13.00). op zaterdag gaat de lijn ook achteruit naar 2*Uur, maar in de middag rijd de lijn wel 4*Uur zoals nu. De verwijdering van de 4*Uur frequentie op zaterdag ochtend is vanwege geringe bezetting.

Lijn 5 (Voormalige lijn 5)
Deze lijn bediend nu dubbeldam noord in plaats van lijn 2 en heeft er in de brede spits een snelbusvariant, lijn 6 bijgekregen om de hoge reizigersaantallen uit stadspolders op te vangen. Ook deze lijn stopt nu bij station stadspolders. In de frequentie veranderd niks.

Lijn 6 (Voormalige lijn 5)
Deze nieuwe lijn rijd 2*Uur (Met 1 bus) van stadspolders naar het station in de brede spits. Dit om hoge aantallen reizigers vanuit stadspolders op te vangen zonder de extra kosten van een frequentie verhoging op lijn 5.

Lijn 7 (Voormalige lijn 7)
Deze lijn is compleet ongewijzigd.

Lijn 8/9 (Voormalige lijn 8)
Rijd nu de gehele dag 2*Uur naar de dordtse kil en zorgt dat de route van lijn 4 in de spitsrichting vanuit wielwijk 4*Uur blijft rijden. Deze bus rijd in de spitsrichting en de split om van de rijrichting is om ongeveer 13.00. De lijn is vrijwel ongewijzigd tov de huidige spits omloop van lijn 8.

Lijn 10/13 (Voormalige lijn 13)
Aan lijn 13 veranderd in route en frequentie weinig, in de spitsrichting komen er een paar extra ritjes bij die komen vanaf lijn 10 die als snelbus fungeerd en het N/O kwadrant opnieuw, en aantrekkelijker ontsluit.

Lijn 11/12 (Voormalige lijn 11/12/21/717)
Rijd een behoorlijk geweizigde route voor betere ontsluiting van zwijndrecht. Bovendien word er vanaf nu door beide lijnen op ma-vr overdag 2*Uur gereden.

lIJN 14/15 (Voormalige lijn 14/15)
Beide lijnen rijden nu op zondag weer 1*Uur ipv 1*2/uur. De route van lijn 15 gaat weer langs de lage waard tbv scholieren. Op lijn 14 gaat de frequentie op ma-vr omhoog naar 2*Uur. Deze lijnen vangen een deel van de passagiers van lijn 4 in de staart op. Lijn 15 gaat niet in frequentie omhoog omdat lijn 13 en 16 een groot deel van de route ook bedienen.

Lijn 16 (Voormalige lijn 16)
Kleine routewijziging in Papendrecht voor het verbeteren van de verbinding naar papendrecht. Verder veranderd er niks.

Lijn 417 (Voormalige lijn 717)
Door de routewijziging van lijn 11/12 veranderd de route iets. Een deel van zwijndrecht dat nu niet wordt ontsloten word nu wel ontsloten hierdoor. Dit gaat ten koste van een klein stukje route in barendrecht. Verder veranderd er op ma-za in route en frequentie niks. Op zondag worden 3 vaste ritten ingevoerd (als hier vrijwilligers voor zijn) aangezien 3 bepaalde ritten nagenoeg altijd gebeld worden en de kosten hierdoor hoger zijn dan het normaal rijden van een buurtbus.

Lijn 18/19 (Voormalige lijn 18/19)
De route weizigd in alblasserdam om een nu van OV verstoten wijk weer aan te doen. Voor de rest veranderd er in frequenties en route niks.

Lijn 421 (Voormalige lijn 21)
Word nu uitgevoerd als buurtbus als er vrijwilligers zijn, zoniet dan blijft de huidige situatie met aanbesteding aan een taxibedrijf van kracht. in de frequentie veranderd niks. De route in zwijndrecht is licht aangepast door de veranderingen in lijn 11/12. Deze route is en blijft een nodige filler vanwege consessie-eisen. Deze route wordt nauwelijks gebruikt in de praktijk, de kleine routeverandering in zwijndrecht kan waarschijnlijk wel voor wat extra passagiers zorgen om de lijn toch nog enig nut te geven. Grappig genoeg ben ik recent nog met deze bus naar het zwembad in zwijndrecht geweest. Toch niet zo nutteloos? Naaaah, behoorlijk nutteloos... :X :roll:

Sorry voor schrijffouten ik ben doodmoe maar wilde dit nu wel afhebben na er een paar weken aan te hebben gewerkt. Dan kan ik ook weer rustig slapen zonder er de hele tijd mee in mijn knar te zitten. Ik heb bij dit idee GEEN rekening gehouden met frequentie-eisen. Maar wel met de rest van de eisen in de consessie.

Commentaar is welkom.
Laatst gewijzigd door DrechtBlub op wo 20 apr 2016, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik blub in het Drecht.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door busfanNL »

Ziet er leuk uit. Alleen de volgende puntjes:
1:Buurtbussen bij Arriva hebben 7xx nummers (4xx is Connexxion nummering).
2:Vrijwilligers van de buurtbus mogen niet op Zondag en ook niet in de avonduren rijden.
3:Je gebruikt twee keer lijn 421 als lijnnummer.
Voor de rest ziet het er goed en leuk uit nogmaals.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Het ziet er enorm goed uit, wilburg :pos: !

Kleine puntjes en complimentjes:
- Zoals BusfanNL aangaf is de nummering van Buurtbussen van Arriva 7xx en bestaat er helaas al een 701. Ik stel voor lijn 401 te hernoemen naar 731 of 722.
- Eindelijk kunnen mensen in de Oudelandshoek op Stadspolders overstappen op de MLL. Kan zo 5-10 minuten schelen *O*
- Goed dat je denkt aan scholieren van de Koningstraat, maar ik denk persoonlijk dat de Dordtse buurtbus op zijn minst op 2 ritten per dag met een Irisbus of Volvo moet rijden, om overbelasting van het taxibusje te voorkomen.
- Lijn 8/9 2*uur in het dal op de Dordtse Kil is enorm overkill, dus het lijkt mij beter om dan lijn 4 Tussen station en Wielwijk 4*uur te laten rijden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

lijn 8/9 heeft jarenlang met die frequentie gereden en er waren in die tijd nooit problemen mee. Door er op deze manier een ring van te maken kan deze frequentie ook nog is goedkoper worden geboden dan eerder. het frequenter verbinden van de kil maakt het vervoer ook aantrekkelijker vanuit dorpjes langs de route, het hotel van der valk en de bedrijven zelf. Denk hierbij dat er ook groothandel(s) en kantoren zijn langs de route en mensen toch vaak afspraken op kantoor hebben buiten de spits. Dit is niet zo'n groot nummer maar ik vind toch persoonlijk dat het vervoer hier wel aantrekkelijk voor kan zijn. Als dat echt niet rendabel zou zijn kan je het altijd nog terugdraaien.

Buurtbusnummering heb ik zo gedaan voor het idee om conflict met 701 te vermijden.
Notitie: De biesbus staat hier niet bij het plan realiseerde ik me net.

over 401, Persoonlijk vind ik dat dat eerst eens beproefd moet worden, de ritten die groot reden hadden over het algemeen vooral werkers voor drechtwerk bij zich en dat is er nu niet meer. In de situatie die ik voorstel zou er wel eens gekeken kunnen worden naar wanneer het niet past en om daarbij een frequentie verhoging op weekdagen, of een paar grote ritten in te voeren.

Buurtbussen, al komt het niet heel veel voor mogen weldeglijk gewoon op zaterdag en zondag rijden al kan je natuurlijk begrijpen dat het vinden van vrijwilligers op die tijden heel lastig is. Buurtbus 717 rijd op dit moment ook na de avondspits (Avond) bijvoorbeeld nog een paar ritten en er is op zn minst een buurtbus in Nederland die ook op zondag rijd/reed, al kan ik me zo snel niet voor me halen welke dat was. (Uit een ander topic van een tijdje terug). Het idee voor de 3 ritten op zondag kwam eigenlijk van de vereniging zelf, die pleit al een tijd om die ritten vast te rijden maar daar geeft Arriva geen gehoor aan.
Ik blub in het Drecht.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jef400 »

Wat ik mij afvraag. Is het niet mogelijk om lijn 1 in de spits met grote bussen uit te voeren, en dan in de daluren uit te besteden aan een plaatselijke taxiboer. Net zoals lijn 21.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door busfanNL »

JeffreyMeijer schreef:Wat ik mij afvraag. Is het niet mogelijk om lijn 1 in de spits met grote bussen uit te voeren, en dan in de daluren uit te besteden aan een plaatselijke taxiboer. Net zoals lijn 21.
Dat was al het geval bij de voormalige lijn 1 maar dat was te duur.
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door W0rteltje »

ik vindt dat de kaart aardig wat goeie ideeën heeft, maar ik zou als reiziger waarschijnlijk erg verward raken.
- 401/2/5: ik vind het idee van een 401/701 leuk, maar heel Dubbeldam zou ik heel verwarrend vinden. stel ik zou wonen iets noordelijk van het Damplein. en ik wil naar CS neem ik dan de 2 vanaf Damplein maar wel via Vogelplein of neem ik de op Rechte zandweg, en wil ik naar Ziekenhuis Dordwijk? neem ik de 401 via Dubbeldam West of de 2 via Dubbeldam Oost?
- 3 = geweldig
- 5/6 als reiziger van de lijn 5 weet ik hoe vervelend (tedieus?) men het zou vinden om oppeens van de route af te moeten wijken. daarom zal waarschijnlijk iedereen de 6 proberen te pakken, de 6 zal altijd te vol zitten tot de lijn 6 route frequenter gaat rijden. dan zal men klagen dat hij niet over de hele Stadspolderring gaat.
- 8/9 ik snap dat lijn 9 gedeelte niet, ik neem aan dat dat het stuk via Wielwijk is, maar dat zou ik gewoon lijn 4 laten
- 13 = geweldig
- 10 ik denk niet dat iemand de lijn zal gebruiken om van Dordt naar Sliedrecht te gaan. want de bus maakt alleen een tussenstop op viaduct N3 en daar rijden al genoeg bussen naar toe. de tweede stop is station Baanhoek, maar dan kun je net zo goed de trein nemen
- 14/15 = geweldig
-11/12 nu is de ring wel erg groot, ik zou als reiziger nooit deze bus nemen als ik zou wonen in Heer Oudelandshoek of de Ziekenhuis omgeving omdat ik lopend dan sneller ben of die zelfde lijn verder op z'n rit kan vangen
- 16 zelfde punt als bij lijn 5
- 417 stel ik kom van Heerjansdam, dan wil ik niet door extra Zwijndrechtse Suburbia om naar het station te gaan (of op de terugweg in de tegengestelde richting
- 421 dit is zo goed als het zelfde punt als in Dubbeldam, maar elke keer als ik een alternatieve route probeerde te bedenken voor lijn 11/12, dan wilde ik er voor zorgen dat zo'n verwarrende lijn als (4)(7)21 weggaat, want dit is zo'n lijn waar je na 3 haltes weer kan overstappen op een snellere lijn, maar dat is zo kort dat je beter kan lopen naar de halte om vervolgens niet te hoeve wachten op de overstap halte omdat lijn 21 veel te veel overstap haltes heeft om een vloeiende overstap te hebben.

ik weet niet of alles hier duidelijk is, tis aardig laat en ben ziek maar hopelijk is dit vrij duidelijk.
bon jour
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

401/2/5 Lijn 2 is de hoofdlijn door de wijk, Lijn 1 bied alternatief voor noord dubbeldam en dubbelmonde richting dordwijk and lijn 5 bediend hier de noordkant. Hier zou verder niks verwarrends aan moeten zijn. Al lijkt het op de kaart langer is via het vogelplein sneller dan via het leerpark, en vanwege stoplichtprioriteit even snel als over de reeweg daar. Er zit geen extra tijd aan, wel extra verbinding.

5/6 6 is een spitsversterking die de route zo rijd om versterking te bieden vanaf de kant waar station stadspolders niet ligt richting het centraal station en rijd een snelle route om met 1 bus twee keer per uur te kunnen rijden op de tijden waar die rijd. Lijn 5 is de hoofdverbinding. Hier komt het probleem van materieel. Hierbij zou lijn 6 bijvoorbeeld ook geleed kunnen gaan rijden. Al is de route in stadspolders ook strategisch zo zodat er weinig haltes worden bediend, alleen degene het verste van het station stadspolders zodat het aantal reizigers alleen bestaat uit de mensen die de bus harder nodig hebben om op het station te komen. Lijn 5 krijgt er 2 minuten rijtijd bij maar dit past nog steeds prima in de dienstregeling, sterker nog, hierdoor als 5 op 7 keert zorgt dit voor een mooie 85 minuten rijtijd per richting, dus inclusief de pauzetijd om vertraging in te houden een prima loop.

8/9 Lijn 4 is op dit moment vooral druk in de spitsrichting dus het laten vervallen van 4*Uur in de tegenspits scheelt geld. De nummering 8/9 bestaat omdat 8 het rondje de ene kant op is en 9 de andere. Wat verwachtte je dan met een ringlijn? Het rijden van die ritten in de spits gekoppeld aan de route naar de kil is dienstregelingstechnisch handiger en goedkoper.

10 het doel van deze route is niet zo zeer het zijn van een snelbus van lijn 13. Het doel is meer het verbinden van het centraal station naar het N/O kwadrant met een effectieve route, en daarmee als overstap punt de wijk baanhoek en het winklerplein ook meeneemt. Deze lijn kan niet tegen de trein op, maar kan wel zorgen voor een goede overstap en directe verbinding met het eerder genoemde industrieterrein. Het voordeel hier aan is dat je extra passagiers zonder extra kosten kan maken (Al zijn het er misschien niet veel) voor de spitsritten die in één richting toch al op lijn 13 ingevoegd moeten worden in plaats van leegrijden. Door de snellere route van lijn 10 tov 13 kan dit in een uur gedaan worden wat betekend dat er maar 1 bus en niet 2 voor nodig zijn om de extra ritten te verzorgen.

11/12 Pak zwijndrecht West, dat is nu snel en direct verbonden met het ziekenhuis en maar 2 haltes hebben een reisteid die langer word richting het station, al moet men de bus naar de andere kant pakken. Tussen het station en het ziekenhuis en het stuk ertussen rijd al een bus, dus 11/12 pakt vooral passagiers aan het oosterlijke eind en vanaf daar terug richting het station waar de reisteid dus in feite korter word. Al is de lus groot, betekend dat niet direct een nadeel voor reizigers als er een goede route met planning aan vast zit.

16 Ja dat is misschien vervelend om 1 minuut langer in de bus te zitten, Woah 1 minuut. (En dat is Letterlijk, niet figuurlijk). Als die 1 minuut een kostenbesparing samen met de route van lijn 13 kan opleveren voor de "Stadsbus" papendrecht, is het dan waard? Ja. Dit Idee is ook nog bedoeld om de kosten vrijwel gelijk te houden, alleen daarbij het aantal passagiers te verhogen.

417 Al gaat de route door een wijkje heen waar hij weer een verbinding toevoegd, gaat de reisteid toch echt met 2 minuten omlaag door het vermijden van een extreme filegevoelige weg.

421 Deze lijn kan je vanwege de consessieeisen eigenlijk niet voorkomen zonder de verbinding van verschillende delen van zwijndrecht met 8 of meer minuten te vertragen. Qua passagiers is de lijn redelijk vergelijkbaar met lijn 1, vooraal wijk naar wijk passagiers en winkelaars en mensen richting het ziekenhuis. Vanuit HIA mogelijk om een overstap te bieden met de bus richting lombardijen/industrie ridderkerk met lijn 290.
JeffreyMeijer schreef:Wat ik mij afvraag. Is het niet mogelijk om lijn 1 in de spits met grote bussen uit te voeren, en dan in de daluren uit te besteden aan een plaatselijke taxiboer. Net zoals lijn 21.
Dit is prima mogelijk. arriva heeft dit niet stopgezet vanwege een laag passagiersaantal, het busje (19 persoonslimiet) zat weldegelijk vaak vol op zijn minst een deel van de rit, ik maakte er zelf vaak gebruik van maar de bus moest eigenlijk altijd een grote bus bellen in dubbeldam. waardoor er zelfs een tijd vast een bus standby heeft gestaan. Arriva wilde passagiers in de andere lijnen 5/7/4/3 gecombineerd krijgen om die lijnen beter te laten verdienen, maar wat ze hebben gedaan daarmee is 10% van de reizigers overnemen, en 90%, vooral ouderen en scholieren, en regelmatig reizigers richting gorinchem of verder via de merwedelingelijn vanuit dubbeldam en sterrenburg, achtergelaten die zonder de dwarsverbinding veel te lang duren om bij hun bestemming te komen. Om te vergelijken, lijn 2 zit vaak op zijn minst half vol, 2*Uur met een grote bus. Lijn 1 15% passagiers minder met een halve frequentie. Zo duidelijker? Arriva mot hem niet in zijn huidige staat omdat die een klein aantal reizigers inpikt van de andere lijnen, maar waar geen rekening mee word gehouden is met wie ze daarmee in de steek hebben gelaten.

De lijn was beslist niet onrendabeler dan andere buslijnen in de stad. ongeveer 620:2 = 310:9 ritten = om en nabij 34 reizigers per rit., met 1 bus 1 keer per uur. Van dat gemiddelde kan lijn 2,het noordelijk deel van lijn 4, lijn 14/15 en lijn 7 buiten de schooltijden wel dromen. OP zaterdag presteerde lijn ongeveer 1/3e daarvan, oftewel 12 reizigers per rit, meer buurtbus waardig, maar als buurtbus zeker de moeite waard. Op zondag is de lijn gewoon niet druk genoeg, behalve mogelijk 2 of 3 ritten in de middag op specifieke tijdstippen. Ik had er eerst nog een notitie bij staan dat 2*uur rijden met een buurtbus op weekdagen op lijn 1 zo'n gek idee nog niet is als je wil voorkomen dat er constant reizigers moeten blijven staan.
Ik blub in het Drecht.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jef400 »

Ik heb liever een keer per uur een normale bus. Iets met arbeidsplaatsen. Als je dat dan op maandag t/m zaterdag overdag. 2x uur in de spits. 1x uur in de daluren en op zaterdag laat rijden ben je er ook wel denk ik.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

je zal toch eerst moeten aantonen met lijn 401 dat de lijn wel degelijk haalbaar is na die leugen die arriva heeft opgezet.
Dat idee zou dus realistisch gezien, als te duur worden gezien.
Ik blub in het Drecht.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Yanaike »

Qua concept is lijn 1/401/701 natuurlijk interessant in Dordrecht: een tangentiële lijn die alle radiale lijnen met elkaar, alle wijken met elkaar, het ziekenhuis en de twee SPR-stations verbind. Bedenk alleen wel dat zo'n lijn weinig bestemmingen aan doet. Waar moeten mensen in Dordrecht vooral naar toe?
- Rotterdam? Dan heb je niet zoveel aan deze lijn.
- Centrum van Dordrecht? Dan heb je niets aan deze lijn.
In de komende dienstregeling van NS worden de SPRs Den Haag Centraal - Breda/Roosendaal geknipt in Dordrecht en daarmee neemt de functie van zo'n lijn alleen nog maar verder af omdat er minder mogelijkheden zijn vanaf Dordrecht Zuid.

De lijn is niet voor niets opgeheven. Bedenk dus goed wat de waarde is om zo'n lijn opnieuw te herintroduceren en welke relaties de lijn gaat bedienen.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

Zoals ik al zei is de lijn hoofdzakelijk opgeheven om passagiers in andere lijnen te krijgen. De lijn heeft vooral als hoofdgebruikers, scholieren, mensen die familie bezoeken, werkers bij winkels langs de route, ouderen en mensen die de ziekenhuizen bezoeken is deze route weldegelijk intressant. En er waren genoeg reizigers om één keer per uur te rijden zoals ik al eerder zei. Ik heb zelf nooit mensen zien uitstappen bij station zuid op lijn 1. maar dat is maar mijn eigen ervaring. Voor openbaarvervoers afhankelijken is de reis op deze soort trajecten nu 80-120% langer of mensen die niet het ov HOEVEN te gebruiken om van wijk naar wijk te gaan met deze redenen of niet meer met het ov kunnen omdat de verbinding niet simpel genoeg meer is *ouderen*, zijn helemaal van het OV afgestapt/afgeforceerd.

Lijn 1 was ook niet afgestemt op station dordrecht zuid oorpsronkelijk, maar afgestemd om aan te sluiten op de lijnen richting het leerpark op Dordwijk en de trein richting gorinchem/geldermalsen. dus daar zou ten opzichte van vroeger ook geen gemis in zitten in reizigers.
Ik blub in het Drecht.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Stefan »

Het enige waar je, volgens mij, in de huidige concessie tegenaan loopt, is dat de 'oude' lijn 1 niet meer mag. Ik heb ooit ergens gelezen, dat alle stadslijnen in Dordrecht de haltes Centrum en Centraal Station aan moeten doen... Lijn 2 is daar een uitzondering voor (vanwege de huidige koppeling met de lijnen 11 en 12).
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Daniel »

Ik kan me er vrij weinig bij voorstellen dat zoiets in het PvE gestaan heeft eerlijk gezegd. Al zitten de uitzonderingen, ook in het verleden, vooral op de lijnen met koppelingen:
- lijn 6 (Nieuw-Krispijn) reed verder als lijn 8 en deed zo CS en Centrum aan - daar hebben ze destijds zelfs de briljante frequentie van elke 61 minuten een bus voor uitgevonden
- lijn 7 heeft ook een tijdje via de koppeling met lijn 8 op alle ritten beide haltes aangedaan
- momenteel zitten de korte ritten van lijn 4 CS - Staart aan lijn 8 gekoppeld, en komen ook daardoor op de beide haltes
- en zoals je al zegt gebeurt dit met lijn 2/11/12 ook zo

Enige uitzondering hierop is lijn 9 geweest die toen het de lijn naar P+R Weeskinderendijk was alleen in het centrum stopte en niet op het station. En de latere lijn 9 naar het Leerpark kwam juist niet in het centrum, maar die ritten zullen toch niet daarom nu als 16 worden gereden?

Over lijn 1 trouwens: die was vooral interessant als verbinding naar het ziekenhuis vanuit de zuidelijke en oostelijke wijken. Echter is die sinds de invoering van de OV-chipkaart minder aantrekkelijk geworden omdat de ritprijs erg dicht de prijs via het station ging benaderen. Via het station was die rit uiteraard veel frequenter te maken dan met lijn 1, waardoor reizigersstromen zijn gaan verschuiven.
Het is daarnaast ook altijd een belangrijke aanvoerlijn voor de medewerkers van Drechtwerk geweest, maar dat levert maar op twee ritten veel reizigers op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door W0rteltje »

https://drive.google.com/open?id=1dV44f ... sp=sharing
dit is mijn plan voor een stadsdienst Drechtsteden, (ik overschreid een paar concessie regels :X )

701 : word bereden met n buurtbus, verbind Dubbeldam met ziekenhuis Dordwijk en herenigd Oudelandshoek en de rest van Stadspolders
1/2: ongeveer de zelfde route maar lichtelijk aangepast om lijn 21 overbodig te maken en lijn 92 weer terug naar z'n eigen route te brengen.
3: verbind nu Crabbehof met Wielwijk
4: rijdt weer naar Baanhoek garage
5: ongewijzigd
6: bedient Sliedrecht en promoot Dordrecht in 's-Gravensdeel en toekomstige groei
7: koppelt lijnen 7 en 16
8/9: bediend Papendrecht en in de spits industriegebied West en rijdt terug naar het station over lijn 9 door Wielwijk/Crabbehof
10: Binnenstad
11/12: bedient Kinderdijk en Nieuwlekkerland en rijdt ook naar Werkendam om een stabielere riezigersstroom te creeëren
702: bediend Hendrik Ido Ambacht zodat lijn 92, 88, 1, 2 en stuk sneller kunnen en lijn 21 overbodig maakt. en hoewel het een 700 lijn is wordt hij ook bereden door (ligt aan hoe groot de reizigersaantallen zullen zijn)
Laatst gewijzigd door W0rteltje op za 23 apr 2016, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
bon jour
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

Je laat hier meerdere wijken in zwijndrecht zonder vervoer en meerde lijnen gaan over wegen waar de bus niet gaat passen. Wat is het nu van 701 naar oudelandshoek te laten gaan ipv naar crabbehof en wielwijk, waar meer mensen aan de lijn wonen.
Ik blub in het Drecht.
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door W0rteltje »

wilburg22 schreef:Je laat hier meerdere wijken in zwijndrecht zonder vervoer en meerde lijnen gaan over wegen waar de bus niet gaat passen. Wat is het nu van 701 naar oudelandshoek te laten gaan ipv naar crabbehof en wielwijk, waar meer mensen aan de lijn wonen.
kun je noemen waar dat gebeurt? het was niet mijn intentie
bon jour
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Voornamelijk Walburg verliest veel OV-verbinding met zijn omgeving
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

Ook heeft het weinig zin zo'n netwerk te posten zonder grofwegge frequenties. Dan kan je alsnog niet beoordelen of het netwerk goed werkt.

Lijn 1 Zwijndrecht daumaweg/Surinamestraat. Hier is geen kruising die in beide richtingen bereden kan worden.
Lijn 3 Meerdere wegen in crabbehof die je hebt gekozen kunnen niet door een grote bus worden bereden. Kijk jij wel op streetview met het plannen van routes?
Lijn 4 Door rijden naar de garage heeft geen zin. Er waren op de garage 4 in/uitstappers en bij de merwehal, op 200m van de grevelingenweg 12. Dat stukje is niet voor niks opgeheven.
Lijn 6 De route van deze lijn is verwarrend en de koppeling slaat nergens op. Deze lijn zou uitvoeringstechnisch heel onhandig zijn. Een bus kan niet 10 minuten terug in de tijd teleporteren om de volgende rit te starten als die aankomt op een eindpunt.
Lijn 7 Nog zo'n verwarrende route met een koppeling waar je niks mee opschiet, zelfde punt als bij lijn 6.
Lijn 8 Nogmaals het probleem dat je een bus bij het eindpunt niet 10 minuten terug in de tijd kan teleporteren.
Lijn 9 Frequentienodigheid op de twee delenv an deze lijn is compleet anders. Wat wil je hier mee doen.
Lijn 10 lijn 10 rijd nu een rondje omdat deze route precies 30 minuten is, dus geen buffertijd over en vertragingen zouden opstapelen.
Lijn 11/12 "Handig" om één van de hofodbestemmingen van deze lijn, nieuwland Parc, over te slaan. Ook handig, netzoals bij lijn 1/2 dat deze lijn weer zijn oude, verwarrende nummering heeft gekregen, ipv dat de lijn per richting een ander nummer heeft. IK snap de koppeling met de lijn naar werkendam ook niet aangezien die op een 90 minuten frequentie prima op zichzelf keert. en daarbij ook een afwijkende rittijd heeft dan lijn 11/12 en de koppeling dus niet werkt.
Lijn 701 Het heeft geen zin om naar oudelandshoek te gaan ipv crabbehof en wielwijk. Zowel omdat in oudelandshoek langs de route veel minder mensen wonen als in crabbehof en wielwijk, en omdat er een crossverbinding met verzorgingstehuis wielborg nu is in wielwijk en ziekenhuis Dordwijk die ook weer passagiers op levert.
Lijn 702 Daar hebben we dan toch lijn 21. en nu doet die ridderkerk (wat moet volgens de consessie eisen) niet meer aan, en verliest de lijn nog verder zijn nut. Daarna rijd die naar nieuw krispijn op de oude manier waar je max. 20 in en uitstappers per dag heeft, daar kan je niet een bus ieder uur voor laten rijden.
Lijn 717 Deze lijn hoort gewoon bij de drechtsteden. (voormalige lijn 17) Waarom zet je deze neer als een streeklijn? heerjansdam verliest hier zijn verbinding met ziekenhuis zwijndrecht, waar je hem laat eindigen kan de bus niet omkeren, het centrum/gemeentehuis van zwijndrecht zit weer zonder vervoer en de rittijd heen en terug samen zou door deze route op 63 minuten komen, of tewel, dat gaat niet.

De verbinding HIA - Ridderkerk mist hier compleet, nieuwland parc word niet verbonden en plannings- technisch gezien is deze kaart een hel. Door dit laatste zou dit plan wat je hebt gemaakt tot wel het dubbele kunnen kosten van dat het nu doet. Daarbuiten zijn er meerder dingen in dit plan die heel ongunstig zijn voor reizigers of die simpelweg geen nut hebben. Dit is een no-go.

Lijn 92 rijd trouwens veel gunstiger via het ziekenhuis zwijndrecht, vooral vanwege de verbinding van HIA en rijsoord met het ziekenhuis. Waarom zou je dit er weer uit willen halen?
Ik blub in het Drecht.
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door W0rteltje »

(sorry dat ik zo laat reageer, ik was op vakantie en had alleen mn mob)
wilburg22 schreef: Lijn 1 Zwijndrecht daumaweg/Surinamestraat. Hier is geen kruising die in beide richtingen bereden kan worden.
Lijn 3 Meerdere wegen in crabbehof die je hebt gekozen kunnen niet door een grote bus worden bereden. Kijk jij wel op streetview met het plannen van routes?
Lijn 702 Daar hebben we dan toch lijn 21. en nu doet die ridderkerk (wat moet volgens de consessie eisen) niet meer aan, en verliest de lijn nog verder zijn nut. Daarna rijd die naar nieuw krispijn op de oude manier waar je max. 20 in en uitstappers per dag heeft, daar kan je niet een bus ieder uur voor laten rijden.
Lijn 717 Deze lijn hoort gewoon bij de drechtsteden. (voormalige lijn 17) Waarom zet je deze neer als een streeklijn? heerjansdam verliest hier zijn verbinding met ziekenhuis zwijndrecht, waar je hem laat eindigen kan de bus niet omkeren, het centrum/gemeentehuis van zwijndrecht zit weer zonder vervoer en de rittijd heen en terug samen zou door deze route op 63 minuten komen, of tewel, dat gaat niet.
zal ik nog bijwerken
wilburg22 schreef: Lijn 4 Door rijden naar de garage heeft geen zin. Er waren op de garage 4 in/uitstappers en bij de merwehal, op 200m van de grevelingenweg 12. Dat stukje is niet voor niks opgeheven.
ik deed hem er vooral in omdat het werkte in de vorige dienstregelingen + de frustratie van het moeten lopen vanaf Grevelingenweg. dus dit was vooral preferentie dat in de weg kwam
wilburg22 schreef: Lijn 6 De route van deze lijn is verwarrend en de koppeling slaat nergens op. Deze lijn zou uitvoeringstechnisch heel onhandig zijn. Een bus kan niet 10 minuten terug in de tijd teleporteren om de volgende rit te starten als die aankomt op een eindpunt.
Lijn 7 Nog zo'n verwarrende route met een koppeling waar je niks mee opschiet, zelfde punt als bij lijn 6.
Lijn 8 Nogmaals het probleem dat je een bus bij het eindpunt niet 10 minuten terug in de tijd kan teleporteren.
Lijn 9 Frequentienodigheid op de twee delenv an deze lijn is compleet anders. Wat wil je hier mee doen.
Lijn 11/12 "Handig" om één van de hoofdbestemmingen* van deze lijn, nieuwland Parc, over te slaan. Ook handig, netzoals bij lijn 1/2 dat deze lijn weer zijn oude, verwarrende nummering heeft gekregen, ipv dat de lijn per richting een ander nummer heeft. IK snap de koppeling met de lijn naar werkendam ook niet aangezien die op een 90 minuten frequentie prima op zichzelf keert. en daarbij ook een afwijkende rittijd heeft dan lijn 11/12 en de koppeling dus niet werkt.
Lijn 702 Daar hebben we dan toch lijn 21. en nu doet die ridderkerk (wat moet volgens de consessie eisen) niet meer aan, en verliest de lijn nog verder zijn nut. Daarna rijd die naar nieuw krispijn op de oude manier waar je max. 20 in en uitstappers per dag heeft, daar kan je niet een bus ieder uur voor laten rijden.
de koppelingen zijn wat vreemd ja, nou deed ik het omdat ik nooit een verband zag tussen bijvoorbeeld Stadspolders en Sterrenburg of Crabbehof en Oudenlandshoek. ik nam gewoon aan dat een normale Stadsbuslijn van Wijk naar OVknooppunt naar wijk ging. dus vandaar de koppelingen die geen verband hadden
wilburg22 schreef: Lijn 10 lijn 10 rijd nu een rondje omdat deze route precies 30 minuten is, dus geen buffertijd over en vertragingen zouden opstapelen.
ik veranderde dit omdat de cirkel (behalve zijn ideale tijd) geen nut heeft. vanaf Merwekade is het sneller om te lopen (naar CS) omdat de bus zo'n grote lus maakt, en vanaf de haltes aan de zuidkant van de lus is het sneller om te lopen voor het grootste deel van de tijd, en het oosten kun je sneller vanaf de halte Noordendijk. nu heb je een bus van Energiehuis naar Merwekade en van Merwekade naar CS
wilburg22 schreef: Lijn 11/12 "Handig" om één van de hoofdbestemmingen* van deze lijn, nieuwland Parc, over te slaan. Ook handig, netzoals bij lijn 1/2 dat deze lijn weer zijn oude, verwarrende nummering heeft gekregen, ipv dat de lijn per richting een ander nummer heeft. IK snap de koppeling met de lijn naar werkendam ook niet aangezien die op een 90 minuten frequentie prima op zichzelf keert. en daarbij ook een afwijkende rittijd heeft dan lijn 11/12 en de koppeling dus niet werkt.
Nieuwparc word nogsteeds bediend door 87
wilburg22 schreef: Lijn 701 Het heeft geen zin om naar oudelandshoek te gaan ipv crabbehof en wielwijk. Zowel omdat in oudelandshoek langs de route veel minder mensen wonen als in crabbehof en wielwijk, en omdat er een crossverbinding met verzorgingstehuis wielborg nu is in wielwijk en ziekenhuis Dordwijk die ook weer passagiers op levert.
het heeft wel degelijk zin om naar Oudelandshoek te gaan, het verbind Dubbeldam en Stadspolders en dan is de eerste overstap niet meer Halma Heiraplein.
daarnaast is Crabbehof en Wielwijk verbonden aan Amstelwijck.
en zo nodig is de verbinding met Dordwijk ook weer niet
wilburg22 schreef: Lijn 702 Daar hebben we dan toch lijn 21. en nu doet die ridderkerk (wat moet volgens de consessie eisen) niet meer aan, en verliest de lijn nog verder zijn nut. Daarna rijd die naar nieuw krispijn op de oude manier waar je max. 20 in en uitstappers per dag heeft, daar kan je niet een bus ieder uur voor laten rijden.
we hebben hier niet een lijn 21, want de H.I. Ambachters hoeven hier niet te leiden onder het tekort aan Zwijndrechtse busdienst


hiernaast wil ik je nog bedanken voor dit commentaar dat niet alleen hulpzaam maar ook in een fijn overzichtelijk formaat is.
verder zei je nog dat je de verandering van lijnnummers maar verwarrend leek, maar aan de andere kant moet je ook denken aan de mensen die niet zijn opgegroeit met dit systeem en daarom niet de wijzigingen over de jaren kennen die dit systeem logisch zou moeten maken.
ik begreep bijvoorbeeld niet:
-waarom 88 van Dordt naar K. Zoom ging, de 188 naar K.Zoom ging en de 388 naar Utrecht CS.
-van arriva heb je buurtbussen 701, 702, 703, 704, 705, 717? wat gebeurde er met lijnen 706 t/m 716
-dus 717 was eerst 17, dus 701 t/m 705 waren eerst 1 t/m 5?
-dus t/m 10 is stadsdienst, t/m 99 is streekdienst, 100 nummers zijn sneldiensten, 300 nummers zijn Qliners, 500 nummers zijn belbussen, 600 nummers zijn schoolbussen, 700 nummers zijn buurtbussen en 800 nummers zijn nachtbussen
waarom gaat er een nachtbus naar de Biesbosch?
-dus de drechtsteden nummers zijn 11 t/m 19 + 21? WAAROM 21!!!
-waarom zeggen bussen Dordrecht CS maar treinen niet?
dit zijn dingen die ik verwarrend vond toen ik me tot de busreizigers integreerde.
verder vond ik het onnodig dat je de kaart vergeleek met oneindige pijn en negativiteit. ik bedoel er waren aardig wat dingen die ik vreemd vond aan jouw laatste kaart maar ik vergeleek het niet met zoiets ergs als Nicole Arbour's gevoel voor humor
bon jour
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

ik deed hem er vooral in omdat het werkte in de vorige dienstregelingen + de frustratie van het moeten lopen vanaf Grevelingenweg. dus dit was vooral preferentie dat in de weg kwam
Die frustratie is voor 9 1/2 mens aanwezig. Om daarvoor de buslijn op zijn kop te zetten lijkt me onlogisch en onvoordelig voor vele anderen. heen en terug samen is nu netjes 58 minuten, dat wordt 62 minuten. Ik weet niet hoe ze dat vroeger hebben opgelost.
de koppelingen zijn wat vreemd ja, nou deed ik het omdat ik nooit een verband zag tussen bijvoorbeeld Stadspolders en Sterrenburg of Crabbehof en Oudenlandshoek. ik nam gewoon aan dat een normale Stadsbuslijn van Wijk naar OVknooppunt naar wijk ging. dus vandaar de koppelingen die geen verband hadden
De koppelingen zijn er zodat alle wijken zowel met het station als centrum verbonden zijn. en er in een logische en duidelijke dienstregeling gereden kan worden. Dit is niet logisch, niet duidelijk en werkt dienstregelingstechnisch niet omdat de lijnen verschillende frequenties hebben die je aan eklaar koppelt en de totale rijtijd ook niet past in een goede dienstregeling.
ik veranderde dit omdat de cirkel (behalve zijn ideale tijd) geen nut heeft. vanaf Merwekade is het sneller om te lopen (naar CS) omdat de bus zo'n grote lus maakt, en vanaf de haltes aan de zuidkant van de lus is het sneller om te lopen voor het grootste deel van de tijd, en het oosten kun je sneller vanaf de halte Noordendijk. nu heb je een bus van Energiehuis naar Merwekade en van Merwekade naar CS
Op dit moment is lopen richting welke halte dan ook op de lijn richting het station langzamer. De trajecten die de lijn verbind kan je zo het beste zien: Energiehuis - Centrum, station - Centrum - Veer en veer - centrum. Veer - Centrum is langzamer richting scheffersplein, maar daarbij word wel energiehuis (bioscoop), de rechtbank en kunstmin weer verbonden snel. Daarbij heeft één kleine groep mensen een ongunstige reistijd, alle andere 5 een gunstige. Als je weer de lus weg haalt moet je de lijn aan een lijn koppelen met dezelfde frequentie, en route korter dan 28 minuten en dezelfde materieelgrootte, die er simpelweg niet is.
Nieuwparc word nogsteeds bediend door 87
En waar gaat die naartoe? Papendrecht, Rotterdam en Ridderkerk. Waar gaat lijn 18/19 naartoe? Alblasserdam, nieuw lekkerland en bied een overstap op lijn 90 verder richting utrecht. omreizen met lijn 87 voegt 20-50 minuten extra reistijd toe.
het heeft wel degelijk zin om naar Oudelandshoek te gaan, het verbind Dubbeldam en Stadspolders en dan is de eerste overstap niet meer Halma Heiraplein.
daarnaast is Crabbehof en Wielwijk verbonden aan Amstelwijck.
en zo nodig is de verbinding met Dordwijk ook weer niet
Ziekenhuis Amstelwijck heeft nog maar een paar afdelingen. (Meer dan de helft van het gebouw is buiten gebruik.) Het ziekenhuis gaat ergens in de komende jaren sluiten. 8/10 mensen naar het ziekenhuis moeten naar Dordwijk. Dubbeldam - Stadspolders zou alleen reizigers hebben richting het winkelcentrum stadspolders en om overstap te bieden naar de merwedelingelijn. Voor de landbouwschool geeft het misschien een klein voordeel (Fietsen en zelfs lopen is voor een groot deel van dubbeldam nu al sneller), maar je slaat hier ook een groot deel van stadspolders over waar passagiers richting het ziekenhuis ook weer veer nadeel aan hebben. Het grootste deel van de passagiers op deze lijn zijn passagiers van/naar Dordwijk. Ga jij lopen zeggen dat naar Dordwijk rijden geen zin heeft.
we hebben hier niet een lijn 21, want de H.I. Ambachters hoeven hier niet te leiden onder het tekort aan Zwijndrechtse busdienst
er gaat zo 1 halte in HIA op vooruit, en heel walburg, waar best veel ouderen wonen die OV afhankelijk zijn er op achteruit. Daarbuiten is de lijnvoering naar ridderkerk volgens de consessie verplicht. Je hebt geen optie hier. Je zal moeten.
-waarom 88 van Dordt naar K. Zoom ging, de 188 naar K.Zoom ging en de 388 naar Utrecht CS.
-van arriva heb je buurtbussen 701, 702, 703, 704, 705, 717? wat gebeurde er met lijnen 706 t/m 716
-dus 717 was eerst 17, dus 701 t/m 705 waren eerst 1 t/m 5?
-dus t/m 10 is stadsdienst, t/m 99 is streekdienst, 100 nummers zijn sneldiensten, 300 nummers zijn Qliners, 500 nummers zijn belbussen, 600 nummers zijn schoolbussen, 700 nummers zijn buurtbussen en 800 nummers zijn nachtbussen
waarom gaat er een nachtbus naar de Biesbosch?
-dus de drechtsteden nummers zijn 11 t/m 19 + 21? WAAROM 21!!!
-waarom zeggen bussen Dordrecht CS maar treinen niet?
-Lijn 88/188 is een bundel an 388 is een Qliner aansluitend op Q liner nummeringen in het noorden van het land. 388 komt nog van de oude snelbus 288 die het ooit was.
-17 is 717 geworden, aangezien oude nummbers die verbuurtbust worden het nummer behouden. 701-705 vervingen een set van 9 oude lijntjes met verschillende frequenties die altijd uitbesteed reden vroeger. Er is toen met een nieuwe nummering gestart.
-Simpelweg: 1-10 stadsdienst 11-100 streekdienst, 100 nummers sneldiensten, 200 nummbers zijn ongebruikt, 300/400 nummers zijn Qliners en de brabantliners (al horen die technisch gezien bij een andere consessie), 600 zijn schoolbussen, 700 buurtbussen, 800 zijn seizoensbussen (Zie ook arriva seizoensbussen in andere consessies), 850+ Zijn nachtbussen.
-Gecompliceerd: 1-10 Stadsdienst, 11-19 (en 21) streektdienst drechtsteden., 20-30 (Behalve 21) Snelbussen dordrecht (Niet ingebruik). (Daarom dus ook 21 aangezien er geen stadsbus 1 is.), streekbussen alblasserwaard 70 nummers, streekbussen vijfheerenlanden lage 80 nummers (81/85), streekbussen ri. kralingse zoom, hoge 80 nummers. Streekbussen zuidplein, 90 nummers. 100 nummers zijn de snelbussen. 300 Qliners, 500 zijn belbussen al vlat om voor mij onbekende reden 71 niet onder de belbussentelling. 600 nummers zijn schoolbussen. 700 nummers zijn buurtbussen. 800 nummers zijn seizoensbussen (Bv 801). hoge 800 nummers zijn nachtbussen (Bv 891/892 gebaseerd op 91/92). Zo duidelijker?
-Omdat het het centrale station in Dordrecht is, oftewel het hoofdstation. NS verbind een minimum aan reizigers aan het noemen van station "Centraal" aangezien die het bekijken op een meer landelijk standpunt, dus het is bij de NS geen centraal.

Als je opmerkingen of rare dingen ziet in mijn kaart, feel free to say something. Ik sta open om dingen te veranderen waar nodig en om vragen te beantwoorden. Er is geen halte zonder reden dus reden kan ik altijd geven.
verder vond ik het onnodig dat je de kaart vergeleek met oneindige pijn en negativiteit. ik bedoel er waren aardig wat dingen die ik vreemd vond aan jouw laatste kaart maar ik vergeleek het niet met zoiets ergs als Nicole Arbour's gevoel voor humor
je post nu al een tijd kaarten die gewoon niet werken. Als je een kaart maakt, bekijk alle factoren die er zijn, (potentieel) passagiersaantal, verbindingen, ziekenhuizen en locaties en in hoeverre die functie hebben en baat bij het OV, frequenties missen in je kaarten en je denkt niet na het het dienstregelingstechnisch gezien moet. Totdat je dat wel doet gaan je kaarten niks worden. De kaart die je presenteerde reageerde ik niet zo op om je af te kraken, maar omdat de kaart gewoon echt slecht is/slecht werkt, of dat nou leuk is of niet om te horen. Luisteren naar je mede forum leden hierover het afgelopen jaar was er ook niet echt bij.

Groeten, wilburg22
Ik blub in het Drecht.
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door W0rteltje »

Op dit moment is lopen richting welke halte dan ook op de lijn richting het station langzamer. De trajecten die de lijn verbind kan je zo het beste zien: Energiehuis - Centrum, station - Centrum - Veer en veer - centrum. Veer - Centrum is langzamer richting scheffersplein, maar daarbij word wel energiehuis (bioscoop), de rechtbank en kunstmin weer verbonden snel. Daarbij heeft één kleine groep mensen een ongunstige reistijd, alle andere 5 een gunstige. Als je weer de lus weg haalt moet je de lijn aan een lijn koppelen met dezelfde frequentie, en route korter dan 28 minuten en dezelfde materieelgrootte, die er simpelweg niet is.
de groep van het energiehuis (aannemend dat ze er waren voor de bioscoop of het theater) gaat niet naar het centrum. ze zijn zojuist uit geweest. en van Energiehuis naar CS is sneller met de 4/14/15.
van CS naar het Centrum is logisch, zelfde geldt voor van centrum naar CS
ook zullen mensen die een dagje Dordt willen doen (uit de Drechtsteden of Rotterdam) de Waterbus gebruiken en daarom moet de verbinding tussen Merwekade en het centrum belangrijk + de verbinding van Merwekade naar het Energiehuis.
maar door die lus kun je beter van Merwekade naar het centrum lopen en de terugweg van het Energiehuis ook.
Ziekenhuis Amstelwijck heeft nog maar een paar afdelingen. (Meer dan de helft van het gebouw is buiten gebruik.) Het ziekenhuis gaat ergens in de komende jaren sluiten. 8/10 mensen naar het ziekenhuis moeten naar Dordwijk. Dubbeldam - Stadspolders zou alleen reizigers hebben richting het winkelcentrum stadspolders en om overstap te bieden naar de merwedelingelijn. Voor de landbouwschool geeft het misschien een klein voordeel (Fietsen en zelfs lopen is voor een groot deel van dubbeldam nu al sneller), maar je slaat hier ook een groot deel van stadspolders over waar passagiers richting het ziekenhuis ook weer veer nadeel aan hebben. Het grootste deel van de passagiers op deze lijn zijn passagiers van/naar Dordwijk. Ga jij lopen zeggen dat naar Dordwijk rijden geen zin heeft.
ik blijf bij mijn punt.
die verbinding is niet belangrijk voor de zelfde reden als Arriva daar niet meer rijdt.
Daarbuiten is de lijnvoering naar ridderkerk volgens de consessie verplicht. Je hebt geen optie hier. Je zal moeten.
o jeez, had ik dat nou maar in mijn lijstje "zal ik nog bijwerken" gezet. o wacht, dat deed ik wel
-waarom 88 van Dordt naar K. Zoom ging, de 188 naar K.Zoom ging en de 388 naar Utrecht CS.
-van arriva heb je buurtbussen 701, 702, 703, 704, 705, 717? wat gebeurde er met lijnen 706 t/m 716
-dus 717 was eerst 17, dus 701 t/m 705 waren eerst 1 t/m 5?
-dus t/m 10 is stadsdienst, t/m 99 is streekdienst, 100 nummers zijn sneldiensten, 300 nummers zijn Qliners, 500 nummers zijn belbussen, 600 nummers zijn schoolbussen, 700 nummers zijn buurtbussen en 800 nummers zijn nachtbussen
waarom gaat er een nachtbus naar de Biesbosch?
-dus de drechtsteden nummers zijn 11 t/m 19 + 21? WAAROM 21!!!
-waarom zeggen bussen Dordrecht CS maar treinen niet?
-Lijn 88/188 is een bundel an 388 is een Qliner aansluitend op Q liner nummeringen in het noorden van het land. 388 komt nog van de oude snelbus 288 die het ooit was.
-17 is 717 geworden, aangezien oude nummbers die verbuurtbust worden het nummer behouden. 701-705 vervingen een set van 9 oude lijntjes met verschillende frequenties die altijd uitbesteed reden vroeger. Er is toen met een nieuwe nummering gestart.
-Simpelweg: 1-10 stadsdienst 11-100 streekdienst, 100 nummers sneldiensten, 200 nummbers zijn ongebruikt, 300/400 nummers zijn Qliners en de brabantliners (al horen die technisch gezien bij een andere consessie), 600 zijn schoolbussen, 700 buurtbussen, 800 zijn seizoensbussen (Zie ook arriva seizoensbussen in andere consessies), 850+ Zijn nachtbussen.
-Gecompliceerd: 1-10 Stadsdienst, 11-19 (en 21) streektdienst drechtsteden., 20-30 (Behalve 21) Snelbussen dordrecht (Niet ingebruik). (Daarom dus ook 21 aangezien er geen stadsbus 1 is.), streekbussen alblasserwaard 70 nummers, streekbussen vijfheerenlanden lage 80 nummers (81/85), streekbussen ri. kralingse zoom, hoge 80 nummers. Streekbussen zuidplein, 90 nummers. 100 nummers zijn de snelbussen. 300 Qliners, 500 zijn belbussen al vlat om voor mij onbekende reden 71 niet onder de belbussentelling. 600 nummers zijn schoolbussen. 700 nummers zijn buurtbussen. 800 nummers zijn seizoensbussen (Bv 801). hoge 800 nummers zijn nachtbussen (Bv 891/892 gebaseerd op 91/92). Zo duidelijker?
-Omdat het het centrale station in Dordrecht is, oftewel het hoofdstation. NS verbind een minimum aan reizigers aan het noemen van station "Centraal" aangezien die het bekijken op een meer landelijk standpunt, dus het is bij de NS geen centraal.
je mist het hele punt hier. ja vroeger was dit logisch maar voor iemand die pas nu met bus reizen begint is het dat niet!
iemand zou niet lijnen van 10 jaar terug moeten kennen om een beetje logica erin te kunnen zien
en waarom kon 21 omdat er geen 1 rijdt maar 20 niet
waarom zijn 11 -20 niet de sneldiensten dan heb je niet die exclave van de stadsdienst in je rooster
waarom zou je de 80 nummers delen in 2 wanneer je nog de 30, 40 ,50 en 60 nummers over hebt
waarom zou je 800 nummers in 2 delen als de 200, 400 en 900 nummers ongebruikt zijn.
en nogmaals iemand zou niet 12 jaar aan geschiedenis moeten leren om het lijnennet te begrijpen. want dan is het lijnennet gewoon niet meer logisch.

Als je opmerkingen of rare dingen ziet in mijn kaart, feel free to say something. Ik sta open om dingen te veranderen waar nodig en om vragen te beantwoorden. Er is geen halte zonder reden dus reden kan ik altijd geven.
nogmaals, Dubbeldam was erg onoverzichtelijk en de vorige keer zei je gewoon:nee, dat is het niet
- dus je veranderde niks
- je hebt niks beantwoord behalve dat je zei dat je er niet mee eens was.
- de haltes zijn fictioneel (soms) en staan niet aangegeven op de kaart
je post nu al een tijd kaarten die gewoon niet werken. Als je een kaart maakt, bekijk alle factoren die er zijn, (potentieel) passagiersaantal, verbindingen, ziekenhuizen en locaties en in hoeverre die functie hebben en baat bij het OV, frequenties missen in je kaarten en je denkt niet na het het dienstregelingstechnisch gezien moet. Totdat je dat wel doet gaan je kaarten niks worden. De kaart die je presenteerde reageerde ik niet zo op om je af te kraken, maar omdat de kaart gewoon echt slecht is/slecht werkt, of dat nou leuk is of niet om te horen. Luisteren naar je mede forum leden hierover het afgelopen jaar was er ook niet echt bij.
ook hier mis je mn punt. ik snap best dat je kritiek hebt. maar je hoeft het niet zo te verwoorden, want dan lijkt het net alsof je gewoon iets tegen mij hebt.
Groeten, wilburg22
ah, ik vroeg me al af wie je was :wink:

btw: waar haal jij de reis gegevens vandaan?
bon jour
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten