Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door wouter15 »

Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

27 april 2016

Het kabinet is alsnog bereid om een marktverkenning te doen zodat duidelijk wordt of commerciële partijen de dienstverlening op de hogesnelheidslijn kunnen verbeteren. Dat melden zowel het Algemeen Dagblad als De Telegraaf woensdag.


De kranten baseren zich op Haagse bronnen. Volgens het AD moet NS mogelijk straks gedwongen samenwerken met een andere vervoerder. Lees verder
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door VIRM »

Het is toch de bedoeling dat Eurostar (over de HSL neem ik aan) naar Londen gaat rijden?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door Daniel »

Dat klopt, maar die gaat tussen Amsterdam en Brussel deels door Nederlandse machinisten gereden worden. De eersten daarvan hebben inmiddels hun opleiding daarvoor afgerond (waardoor ze ingezet kunnen worden voor de proefritten met de nieuwe Eurostar treinstellen).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door Michael »

Er is vandaag trouwens een Eurostar treinstel in Nederland aangekomen. Stond toestraks in Roosendaal als ik het goed zag op de foto's die ik voorbij zag komen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door ODRAIL »

Heb je toevallig ook een link naar deze foto's?
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door huibe »

Deze dubbele Eurostar reed rond 2200 door Breda. En nee geen foto's.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door SuperGhost »

Dus jij kan 184 jaar in de toekomst kijken? :wink:

Maar was die trein van 22:00 van/naar de HSL of ging die alleen over het reguliere net?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door Suus »

De Eurostar is vannacht in Helmond geweest, hij zal dus nog wel niet op de HSL zijn geweest. Geen idee echter waar dat ding nu is, kan ook zomaar weer in België zijn.

Edit: Schijnt op de Dijksgracht te staan om vannacht voor het eerst de HSL op te gaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door isadora »

I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door Wubbo »

Hier de complete kabinetsreactie op de parlementaire enquête Fyra, inclusief de keuze voor de andere positionering van ProRail waar de parlementaire enquêtecommissie niets over gezegd heeft.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door starx »

Dat hele stuk is toch bijna lachwekkend, niet in de laatste plaats vanwege de amateuristische opmaak. Helaas is de reizigers het lachen wel vergaan inmiddels. Behalve voor degenen met een auto natuurlijk.

Het is een hoop stoer taalgebruik om de kamer en de media te pleasen, maar dat gaat de regering natuurlijk nooit waarmaken. De NS is veel te belangrijk voor het vullen van de staatskas, zeker nu de gasbaten teruglopen.

Het nieuwe plan voor de Benelux vind ik ook niet geweldig. Wel beter dan het huidige, maar toch. Zo zal die vanuit Amsterdam een uurdienst krijgen met om de 4 uur een gat. Dan moet er in Rotterdam worden overgestapt. Vanuit Den Haag komt er dan in die gaten een 4-uursdienst. Dat betekent dat er een treinpad moet worden vrijgehouden op het drukke Rotterdam-Den Haag (deels tweesporig) voor een trein die eens in de 4 uur rijdt. Verder zal die trein ook nog eens vlak voor of achter de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] gaan rijden (want de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] moet er op aan gaan sluiten), dus de meerwaarde is zeer beperkt.

Het is een politieke keuze geweest om de HSL niet via Den Haag aan te leggen. Dat heeft dan als logische consequentie dat Den Haag geen onderdeel uitmaakt van de HSL-dienst Amsterdam-Brussel.

Verder geeft de tabel met het aantal treindiensten een behoorlijk valse voorstelling van zaken. Er worden behoorlijk wat diensten dubbel geteld en dat wordt dan wel allemaal bij elkaar opgeteld. Zo worden voor Asd-Rtd de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie], [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] en de Benelux geteld, terwijl die laatste twee ook al apart worden genoemd.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door Bemined »

Die 4x per dag naar Den Haag vind ik ook maar een slecht compromis, hoeveel mensen gaan speciaal die trein pakken? Ik denk dat de meerderheid van de reizigers gewoon de verbinding pakken aan de hand van hun gewenste vertrek of aankomsttijd, en slechts een klein deel zich laat beïnvloeden of het rechtstreeks of met overstap is. Er staat volgens mij niet hoe die 4x per dag verdeeld gaan worden, het zou elke 4 uur kunnen zijn maar ook 2x in de ochtendspits en 2x in de avondspits. Ben ook wel benieuwd of men de treinsamenstellingen nog gaat aanpassen, want de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] en [serie=Internationale Intercity|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] hebben nu andere hoeveelheid 1e en 2e klas rijtuigen in hun stammen zitten. Hopelijk worden alle stammen gelijk en worden ze ook gelijk iets langer (er zijn immers minder stammen nodig voor dit plan).
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door starx »

Die treinsamenstellingen zijn denk ik wel op te lossen. Voor dit plan zijn minder composities nodig dan in het oorspronkelijke, dus er kunnen eersteklasrijtuigen uit de uitgespaarde composities worden gehaald.

Ik mag trouwens niet hopen dat alle ritten vanuit Den Haag in de spits rijden. Dat zou betekenen dat Amsterdam in de spits slecht een 2-uursdienst met Brussel heeft. In het andere uur moet dan worden overgestapt, juist op het moment dat je geen onnodige overstappers wilt hebben.

Overigens heeft Den Haag al laten weten niet tevreden te zijn met dit plan. Die hebben zich tot nu toe hardnekkiger getoond dan Hoogeveen. Wel een beetje verwend, want een cross-platform van de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] met de Benelux lijkt me toch prima. Het locov heeft ook laten weten dat ze liever zien dat Den Haag helemaal wordt overgeslagen (evenals Brussel Luchthaven).
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door Bemined »

Voor zowel Den Haag als Amsterdam kun je het verwennerij noemen, het blijft namelijk in essentie een strijd tussen 020 en 070. Een rechtstreekse trein vanuit 070 betekent een langzamere trein vanuit 020. Een snelle trein vanuit 020 betekend een overstap vanuit 070. Zolang er geen markt is om twee treinen de grens over te laten steken zal een van de twee moeten toegeven, of moet men een compromis sluiten waarbij geen van beide een uurdienst krijgt. Veel andere opties zijn er niet, zolang men met getrokken rijtuigen rijdt is het koppelen van de treinen in Rotterdam niet reëel, maar zelfs met treinstellen wordt dit lastig want de vervoersvraag Rotterdam - Amsterdam is te groot om hier een treinstel af te koppelen om naar Den Haag te sturen. En de vervoersvraag naar België is te laag om daar met 10 rijtuigen te gaan rijden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door Vinny »

Amsterdam en Schiphol worden bediend met de Thalys. Ik denk dat je meer hebt in een Beneluxtrein die een aanvullende vervoersmogelijkheid biedt. Den Haag - Antwerpen - Gent bijvoorbeeld.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door Z2N »

Eerlijk gezegd ben ik niet zo'n voorstander van het idee dat omdat de Thalys er is je anders moet handelen. Thalys is snel, maar erg luxe en bovenal duur en onflexibel. Voor de reiziger is een snelle, betaalbare en flexibele treinverbinding het beste, en dat is de rol die de Beneluxtrein kan spelen. Rotterdam - Antwepen is met 200 km/h ipv 300 nog geen tien minuten langzamer, maar een Benelux aan 200 verbruikt wel de helft van de stroom en personeel, en heeft veel minder kosten aan materieel, waardoor je dan dezelfde prijzen als nu aan kan houden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door Suus »

Rotterdam - Antwerpen met een Beneluxtrein non-stop doen is een van de grootste fouten die met de Fyra werd gemaakt.

Er is een stop in Brabant nodig om de Beneluxtrein de noodzakelijke ontsluitende functie te geven. De Belgen willen niet meer treinen rijden dan er nu gepland zijn (max 32x/dag, waarvan max 16x Benelux, max 14x Thalys en 2x Eurostar) en dus is een stop in Breda gewoon noodzakelijk. Dan blijft vanzelf staan dat de (zakelijke) reiziger die meer haast heeft de Thalys/Eurostar kan nemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door Bemined »

Volgens mij had men destijds wel degelijk een akkoord voor 40 treinen per dag, men had namelijk destijds al een akkoord gesloten met de Belgen voor een intercity Den Haag - Breda - Antwerpen die 8x per dag zou gaan rijden. Maar blijkbaar is met het wegvallen van de V250 ook dat akkoord weggevallen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door Z2N »

Bee schreef:Rotterdam - Antwerpen met een Beneluxtrein non-stop doen is een van de grootste fouten die met de Fyra werd gemaakt.
Maar de Fyra is geen Benelux.

Fyra had als probleem dat geprobeerd werd om een Thalys-light te maken, en dat leverde alle nadelen van Thalys, en een prijs die niet veel lager lag dan de rood-grijze TGV. Een versnelde benelux is een 'gewone' trein, zonder gereserveerde zitplaatsen, met de gewone tarieven, een trein die makkelijker toegankelijk is voor Forenzen en dagjesmensen. Thalys bedient feitelijk een nichemarkt, een snelle trein die niet in Breda stopt maar wel de Benelux-tarieven behoudt is al een compleet ander product. Door de omweg via Breda maak je het product 'gewone trein' onaantrekkelijker, en dan wordt er niet ineens meer gebruik gemaakt van Thalys, maar van de E19.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door Suus »

En hoe denk je in jouw plannen Brabant tevreden te houden met de restricties die door de NMBS zijn opgelegd?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door Suus »

Bemined schreef:Volgens mij had men destijds wel degelijk een akkoord voor 40 treinen per dag, men had namelijk destijds al een akkoord gesloten met de Belgen voor een intercity Den Haag - Breda - Antwerpen die 8x per dag zou gaan rijden. Maar blijkbaar is met het wegvallen van de V250 ook dat akkoord weggevallen.
Er is een nieuw akkoord onderhandeld dat gunstiger is uitgevallen voor de NMBS, die nu hun belangrijkste troefkaart kunnen uitspelen, namelijk dat ze een van de twee aandeelhouders van Thalys en Eurostar zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door Meltrain »

Wat is het bezwaar van de NMBS tegen een extra trein Breda - Noorderkempen - Antwerpen, zodat de Benelux niet via Breda hoeft?
En zowel Eurostar als Thalys heeft toch (minstens) drie aandeelhouders?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door Suus »

Omdat de NMBS van mening is dat het rijden van die treinen meer kost dan het opbrengt, zeker met de belachelijk hoge kostprijs waarmee de NMBS moet werken.

De Benelux via Breda en Noorderkempen heeft als voordeel dat er geen binnenlandse treindienst meer nodig is voor Noorderkempen en de NMBS haar bijna bejaarde belofte aan de reizigers inlost dat er een verbinding van Noorderkempen naar Breda zou komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door Bemined »

Maar de grap is dus dat de genoemde treinen al rijden, alleen ze stoppen nu dus één station voor de grens. Waarschijnlijk is de exploitatie van doorgetrokken treinseries zelfs goedkoper dan die van de huidige opzet met kerende treinen en een los toegevoegde Beneluxtrein. Men durft alleen niet de langetermijninvestering aan te gaan om geschikt materieel te regelen dat in beide landen kan rijden, want dat vereist samenwerking én zekerheid, en beide missen nu.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 34 gasten