Treinen dagenlang stil door groot onderhoud spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Treinen dagenlang stil door groot onderhoud spoor

Bericht door Daniel »

Treinen dagenlang stil door groot onderhoud spoor
Geplaatst op: vrijdag 8 mei 2009 om 22:19
Laatst bijgewerkt: vrijdag 8 mei 2009 om 22:19

DORDRECHT - Spoorwegbeheerder ProRail begint eind deze maand met een omvangrijke onderhoudsklus op de spoorlijn tussen Dordrecht en Moerdijk. Over een lengte van tien kilometer wordt nieuw grind gestort en worden nieuwe dwarsliggers gelegd.
Het treinverkeer is tijdens de werkzaamheden gestremd, laat ProRail weten.
,,Deze maand beginnen we met het werk aan het spoor in de richting van Moerdijk, in de zomer worden de rails in de richting van Dordrecht onderhanden genomen,'' zegt woordvoerster Anna Kodde van de spoorwegbeheerder.
Lees verder

Aan de informatie die tot nu toe op de NS-site staat te zien lijkt het erop dat alle treinen vanaf Zwijndrecht rijden, zelfs de IC's!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinen dagenlang stil door groot onderhoud spoor

Bericht door Vinny »

Zwijndrecht en Lage Zwaluwe zijn relatief makkelijk bereikbare stations met bussen (ze liggen allebei vlak naast de A 16). Misschien dat daar handig gebruik van gemaakt wordt?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinen dagenlang stil door groot onderhoud spoor

Bericht door Daniel »

Vanaf Dordrecht zit je minstens zo snel op de A16 :wink: Redelijk uniek is trouwens dat er een heuse NS-bus Zwijndrecht - Dordrecht - Dordrecht Zuid - Zwijndrecht rijdt, normaal mag je naar Dordrecht Zuid met de stadsbus.

Zie zojuist trouwens dat de treinen gewoon door naar Dordrecht rijden maar wel extra stoppen in Zwijndrecht, dat maakt de bus Zwijndrecht - Dordrecht - Dordrecht Zuid nog wat raarder (je hoeft immers in principe pas vanaf Dordt te verbussen als de trein toch doorrijdt, niemand heeft hier minder overstaps door).
Met het extra stoppen door de s2100 op Zwijndrecht heeft men overigens wel alle busaansluitingen op Dordrecht om zeep geholpen en een kwartier later zijn die er ook niet want de s1900 rijdt slechts Den Haag Centraal - HS, bij vertrek uit Dordrecht gaat het gelukkig nog wel goed met het aansluiten. Leuk dat NS aan de voor de chauffeurs makkelijkste busroute denkt, maar dit is wel weer de zoveelste keer dat de treindienst dusdanig is aangepast dat de reizigers die niet naast het station in Dordrecht wonen op extra reistijden van een kwartier tot een halfuur worden getrakteerd terwijl er in Dordt geen werkzaamheden zijn maar slechts precies de verkeerde treinen niet rijden (namelijk die waar de aansluitingen op afgestemd zijn).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Treinen dagenlang stil door groot onderhoud spoor

Bericht door Justin »

Hehe voor dat handjevol aan reizigers die van Zwd naar Asd v.v. gaat (waaronder ik :P) is het wel fijn eigenlijk ;). Scheelt weer terugsteken en omreizen :P. Maar had inderdaad al gezien dat s2100 en s2200 gewoon van/naar Ddr gaan. In alle gevallen komt het zo'n 3 minuten later op Ddr aan dan gebruikelijk. s1900 kan door die 3 minuten niet rijden, aangezien de s5000 ook gewoon nog rijdt (op vrijdag; zij het als 705000), dus dat gaat ook nog spannend worden.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Treinen dagenlang stil door groot onderhoud spoor

Bericht door Fles »

Wanneer is dit soort groot achterstallig onderhoud nou eindelijk eens klaar Prorail? :?:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treinen dagenlang stil door groot onderhoud spoor

Bericht door Wubbo »

Nooit. Dat kan ook niet, want alles dat je nu vervangt moet over zoveel jaar weer vervangen worden.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Treinen dagenlang stil door groot onderhoud spoor

Bericht door Fles »

Wubbo schreef:Nooit. Dat kan ook niet, want alles dat je nu vervangt moet over zoveel jaar weer vervangen worden.
Oh hip :) Dus we betalen gewoon 100 % voor een net waarvan steeds ongeveer 85 % te berijden is? Gaaf :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinen dagenlang stil door groot onderhoud spoor

Bericht door Geert »

Da's wel erg overdreven. Zo nu en dan moet er nu eenmaal onderhoud gepleegd worden, dat is bij bijvoorbeeld wegen niet anders.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Treinen dagenlang stil door groot onderhoud spoor

Bericht door Fles »

Geert schreef:Da's wel erg overdreven. Zo nu en dan moet er nu eenmaal onderhoud gepleegd worden, dat is bij bijvoorbeeld wegen niet anders.
Pardon? Heb jij weleens die hindernisbaan geprobeerd in het weekend?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinen dagenlang stil door groot onderhoud spoor

Bericht door Geert »

Regelmatig ja.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Treinen dagenlang stil door groot onderhoud spoor

Bericht door Caspar »

Fles schreef:
Wubbo schreef:Nooit. Dat kan ook niet, want alles dat je nu vervangt moet over zoveel jaar weer vervangen worden.
Oh hip :) Dus we betalen gewoon 100 % voor een net waarvan steeds ongeveer 85 % te berijden is? Gaaf :)
85% is wel erg extreem, zelfs bij een weekend met enorm veel werkzaamheden zal dat nooit gehaald worden, al lijkt dat voor het gevoel natuurlijk wel als er 3 belangrijke trajecten in het weekend zijn gesloten. Maar 85% is ongeveer alle sporen in heel Limburg en Brabant buitendienst.

Laatste paar keer met vervangende bussen tussen Amsterdam Sloterdijk en Zaandam ging alles prima. Extra reistijd van hooguit kwartiertje, voldoende bussen etc, service medewerkers aanwezig overal. Alleen vervelend als je veel bagage hebt of gehandicapt bent.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Treinen dagenlang stil door groot onderhoud spoor

Bericht door Fles »

Ah joh schiet toch op man. Al zeker 3 jaar lang mag je ieder weekend tussen de werkzaamheden door plannen. En nu hoor ik dat dat wel altijd zo zal blijven want dat dat normaal is?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinen dagenlang stil door groot onderhoud spoor

Bericht door Geert »

Wat had je dan verwacht? Dat wissels niet slijten? Dat sporen voor de eeuwigheid worden neergelegd? Zulke dingen hebben onderhoud nodig, en natuurlijk is het vervelend als er elk weekend werkzaamheden zijn, maar er valt gewoon niet aan te ontkomen. Spoorwegen zijn nu eenmaal redelijk onderhoudsintensief, en dat zal wel niet veranderen op korte termijn.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Treinen dagenlang stil door groot onderhoud spoor

Bericht door Fles »

Ben je nou aan het verkondigen dat dit normaal is? :neg: Er is in geen 15 jaar ene donder aan gedaan, daardoor zitten we nu al een paar jaar met achterstallig onderhoud wat ingehaald moet worden. maar als die inhaalslag voorbij is, EINDELIJK, ga ik er wel vanuit dat we daarna een stuk minder last zullen hoeven hebben van die werkzaamheden. Maar blijkbaar is de nood nog niet hoog genoeg, want de redding is niet bepaald nabij als ik jou goed begrijp.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Treinen dagenlang stil door groot onderhoud spoor

Bericht door Caspar »

Je kan ook gaan uitrekenen hoeveel reizigers er op een gemiddelde dag in het weekend er worden geconfronteerd met werkzaamheden. Ik zit ieder geval ieder weekend in de trein, en sinds december heb ik 2x een weekend gehad dat ik niet mijn volledige reis per trein kon afleggen door werkzaamheden. De kans dat je als reiziger net een van de trajecten treft waar werkzaamheden zijn, is denk ik minder dan 5%
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinen dagenlang stil door groot onderhoud spoor

Bericht door Vinny »

Het meeste onderhoud is gewoon planmatig regulier onderhoud. Dat moet één keer in de zoveel tijd plaatsvinden. Vroeger werd e.e.a. tussen de treinloop doorgedaan (en soms met een half uur vertraging). Dit mag vrijwel niet meer. Voor elk boutje dat in een wissel moet worden aangedraaid heb je een buitendienststelling nodig, zodat, naast de nachtgaten, veel meer weekenden gebruikt worden om een wat grotere buitendienststelling te doen :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treinen dagenlang stil door groot onderhoud spoor

Bericht door Wubbo »

Bovendien is het niet helemaal eerlijk om alle buitendienststellingen af te schuiven op onderhoud. Dit weekend op Amersfoort - Zwolle zijn er onder andere ook werkzaamheden aan een onderdoorgang en aan de Hanzelijn. Dat zijn geen onderhouds-issues maar wegverkeer- en uitbreidingsissues. En laten we hopen dat die uitbreidingen nog wel een tijdje komen :).
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Treinen dagenlang stil door groot onderhoud spoor

Bericht door Reiziger Delft »

Het valt me wel op dat werkzaamheden wel erg vaak op de intercity-lijnen richting het noorden plaatsvinden, Amersfoort --> Groningen/Leeuwarden en Arnhem --> Zwolle. M'n zus reist vanuit Arnhem vaak in het weekend naar Groningen en heeft er zeer vaak last van. Misschien heb ik het fout, maar is er een overzicht van werkzaamheden in het verleden? Dan kan ik dat voor dit traject eens op een rijtje zetten.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treinen dagenlang stil door groot onderhoud spoor

Bericht door Wubbo »

Dat is natuurlijk ook een lang traject. Bovendien zijn er veel uitbouwprojecten op die lijn, met de viersporigheid Ut-Wd, de aanleg van station Vathorst, de aanleg van de Hanzelijn, station Groningen Europapark, en vast nog wat dingen die ik vergeten ben.

Op Utrecht - Amersfoort zijn bijvoorbeeld zelden werkzaamheden, rondom Hilversum en Woerden des te meer.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinen dagenlang stil door groot onderhoud spoor

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:met de viersporigheid Ut-Wd
Iets zegt me dat je daar geen last van hebt als je van Arnhem naar Groningen reist, waar Reiziger Delft 't over heeft :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Treinen dagenlang stil door groot onderhoud spoor

Bericht door STF »

Tenzij je via de afsluitdijk naar Groningen reist. :lol:
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Treinen dagenlang stil door groot onderhoud spoor

Bericht door Jurjen »

STF schreef:Tenzij je via de afsluitdijk naar Groningen reist. :lol:
Dan nog. s3000 Ah -> Amr, lijn 350 Amr -> Lw, Arriva Lw -> Gn zit geen Ut-Wd in, hoor! ;-)
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Treinen dagenlang stil door groot onderhoud spoor

Bericht door Justin »

In de werkzaamhedenfolder (http://www.ns.nl/spoorwerkzaamheden/200921.pdf)

Op pagina 4 (e.v. ook trouwens) citeer ik:

Omreisroute Leiden C–Den Haag C–Gouda–Rotterdam C–Dordrecht
alleen op zaterdag 23 mei

Dus als ik het goed begrijp een trein die twee maal kop maakt of zie ik het nou verkeerd?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinen dagenlang stil door groot onderhoud spoor

Bericht door Geert »

Nope, dat wordt s2100 Ledn-Gvc, s2000 Gvc-Gd, s4000 Gd-Rtd, 251xx Rtd-Ddr. Helaas :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinen dagenlang stil door groot onderhoud spoor

Bericht door Daniel »

251xx? Geen 705100 zoals gebruikelijk bij dit soort werkzaamheden?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten