Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Uit goede bron heb ik vernomen dat vanaf maandag 2 mei een nieuwe buslijn gaat rijden: lijn 248 tussen de Houthaven en het Centraal Station. Er komen twee ritten 's ochtends van de Houthaven naar CS en twee ritten 's middags van CS naar de Houthaven. Deze ritten moeten het drukteprobleem tijdens het hoogtepunt van de spits op lijn 48 gaan verzachten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Alleen in die richting?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ja, er worden geen tegenritten aangeboden, die rijden leeg.

Nog eentje in de categorie: "Reisinformatie is onzin" trouwens, lijn 47 en 49 schijnen sinds 18 april een omleiding te hebben. De reizigers op de opgeheven haltes worden niet geïnformeerd en er staats niets over op gvb.nl, behalve dat er stilletjes een nieuwe dienstregeling online is gezet waar allerlei haltes uit verdwenen zijn:

Lijn 47 komt niet meer bij Kraaienneststation, Gaasperplas, Leusdenhof en Leerdamhof (alleen richting Bijlmer ArenA). Een tijdelijke halte op de route is Kelbergen.

Lijn 49 komt niet meer bij Kelbergen en Kraaienneststation. De lijn rijdt wel langs Leusdenhof maar heeft daar geen tijdelijke halte.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Bee, ik heb het even opgezocht maar je informatie over lijn 248 klopt niet helemaal. Hij rijdt juist 's ochtends van CS NAAR Houthavens en leeg terug. 's middags andersom. Het gaat in de ochtendspits om 11 ritten en 's middags om 9 die rijden in kwartierdienst.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ah, dan had mijn bron wel de de klok horen luiden maar weet diegene niet waar de klepel hangt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Een gewone versterkingsrit inzetten kan niet, want....?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

GVB-logica: Ritten mogen wel halverwege beginnen maar niet halverwege eindigen of een afwijkend eindpunt hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Zou je met hetzelfde aantal bussen de hele lijn niet gewoon weer om de 10 minuten kunnen laten rijden, of is de vervoersvraag naar die Houthavens zo extreem in de spits?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door CamilleKreemers »

Bee schreef:GVB-logica: Ritten mogen wel halverwege beginnen maar niet halverwege eindigen of een afwijkend eindpunt hebben.
PvE van GVB verbiedt dit. Alle ritten die worden geboden moeten tot de eindhalte rijden. Ik vind het een stomme regel omdat je enorme wildgroei van lijnen kunt krijgen. Voor eenvoud zou je parallelle lijnen met exact dezelfde route juist gelijke nummers willen geven.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ook op Sciencepark wordt vanaf de 29e weer eens lustig gesneden in de haltes: zie pdf.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Per 11 mei gaat tram 24 omrijden, de omleidingsroute is exact hetzelfde als de route van lijn 16. Daarom gaat lijn 24 tijdelijk ook onder nummer 16 rijden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Alargule schreef:Ook op Sciencepark wordt vanaf de 29e weer eens lustig gesneden in de haltes: zie pdf.
Dat Aer en Terra worden samengevoegd kan ik wel begrijpen, maar voor Ignis (die overigens in werkelijkheid iets westelijker ligt dan op dat kaartje) komt gewoon totaal geen vervanging. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Vanaf West zijn de meeste gebouwen ook nog steeds prima te belopen. Het gedeelte van de universiteit wat daar nog zit wordt meestal aangelopen vanuit het hoofdgebouw, er zijn meerdere luchtbruggen in het complex.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

JWM schreef:Per 11 mei gaat tram 24 omrijden, de omleidingsroute is exact hetzelfde als de route van lijn 16. Daarom gaat lijn 24 tijdelijk ook onder nummer 16 rijden.
Gaat de 16 dan ook 16x/u ( :') toeval much???!) rijden? Het zou me niks verbazen als 't GVB van de gezamenlijke frequentie, die er nu is van 8 tot 16x/u, straks een paar ritten per uur afhaalt om het trammaterieel te besparen. Tram 5 mogen ze ook vaker gaan laten rijden, aangezien de reizigers van het Minervaplein t/m Roelof Hartplein uit zullen wijken naar tram 5. Of ze dan op het Museumplein zullen overstappen op de 16 is de vraag, omdat veel bestemmingen in de binnenstad ook bereikbaar zijn met de 5, denk aan 't Spui of de Kalverstraat bijvoorbeeld.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Als ik het goed heb in de spits om de 4 minuten, buiten de spits om de 6 minuten en 's avonds om de 10 minuten.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Hoe weet je dit eigenlijk? Openbaar toegankelijke bron of insider info?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Natuurlijk geen openbaar toegankelijke bron, GVB zal het wel op de eerste dag dat lijn 24 niet meer rijdt pas publiceren :')
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Die 248 wordt trouwens een snelbus :shock:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

CamilleKreemers schreef:
Bee schreef:GVB-logica: Ritten mogen wel halverwege beginnen maar niet halverwege eindigen of een afwijkend eindpunt hebben.
PvE van GVB verbiedt dit. Alle ritten die worden geboden moeten tot de eindhalte rijden. Ik vind het een stomme regel omdat je enorme wildgroei van lijnen kunt krijgen. Voor eenvoud zou je parallelle lijnen met exact dezelfde route juist gelijke nummers willen geven.
Er valt wel wat voor te zeggen natuurlijk. Je kunt ook met postfixen werken, zoals in Den Haag met een "K" voor een korte rit. In Zwitserland heb je wel eens dat versterkingsritten nummerloos rijden. Ik zou in het voornoemde geval eigenlijk het liefst zien dat de eis uit het PvE niet zo dogmatisch zou worden toegepast, en de zin toevoegen dat "bij groot vervoersaanbod de vervoerder vrij is om over de drukste delen van de route versterkingsritten in te zetten die niet noozakelijkerwijs de volledige verbinding verzorgt".
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

In het buitenland (België, Frankrijk) gebruikt men voor korttrajecten vaak doorgestreepte lijnnummers, maar zoiets ken ik eigenlijk niet in Nederland.

Voorbeeld: Op deze foto van Meltrain is een doorgestreept lijnnummer op een bus in Brussel te zien. Wiener was toen Meltrain deze foto maakte officieel slechts een tusseneindpunt, en dus reed de bus niet de volledige route:
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Als GVB letters al niet aankan, zullen doorstrepingen helemaal tot het rijk der lijnnummerfabelen gerekend moeten worden.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door ODRAIL »

Het is gewoon een kwestie van de goede software.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Geert »

Echt heel duidelijk vind ik zo'n doorgestreept nummer niet, eerlijk gezegd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Ik ook niet, ik denk eerder aan een omleiding. Ik vind dat je prima hetzelfde nummer kunt gebruiken voor kortritten.
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Ik zou ook gewoon lijnnummer + tusseneindpunt filmen. Zie eigenlijk niet in wat daar niet duidelijk aan zou kunnen zijn.

Maar wordt er in Amsterdam nu nergens versterkt op deeltrajecten omdat het niet mag van het PvE of omdat er geen behoefte aan is?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 39 gasten