Treinritje Helmond - Eindhoven (via Geerdijk)

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Treinritje Helmond - Eindhoven (via Geerdijk)

Bericht door fogeltje »

RIP een hele zwik tekst die verloren was gegaan omdat ik op een kruisje gedrukt hebt. Normaal krijg je honderdduizend dialogen voordat je iets wilt sluiten.

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik een plezierrit met de trein gemaakt heb. Gezien ik twee daldagkaarten voor 12,50 per stuk kon krijgen, ik vakantie had en Frank vandaag ook vrij was, kwam er eindelijk eens een mooie gelegenheid. De laatste rit die wij samen gemaakt hebben is ook al weer te lang geleden. Daarom maakte ik dus het plan voor een treinreis van Helmond naar Eindhoven.

In de planning stond de IC naar Venlo van 9:12. Omdat lijn 25 om 9:10 volgens het boekje arriveert en er een onbetrouwbare brug op de route ligt (en ik ook nog eens onder het station door moet) besloot ik de buurtbus van 8:03 naar het centrum van Helmond te pakken. De ochtend werd behoorlijk vergald door onze huiskamertijger. Het beestje zat altijd buiten voordat wij haar adopteerden en struint derhalve nog veel rond. Je kunt haar gewoon niet de hele dag binnenhouden, hoe graag ik het ook wil. Normaliter gaat ze tussen 6:00 en 7:00 naar buiten. Vandaag mocht ze dat niet. Want als ik haar tegenkom op de weg naar de bus, dan huppelt ze vrolijk achter mij aan en dan ook achter de bus aan. Daarom moest ze wachten tot ik weg was en dat heb ik geweten. Ik was iets te vroeg wakker (mede door gekrab aan mijn deur) en zat daarom nog even achter de PC na ontbijten enzo. De poes zat vervolgens op mijn vensterbank te huilen als een wolf naar de volle maan. Dus ging ik maar naar beneden de krant lezen en vergat daardoor bijna de tijd. Om 8:00 uur haastte ik me naar mijn jas. Poesbees keek me vanuit de keuken nog een keer smerig aan toen ik de deur uit ging en deze ook vlug weer dicht deed zodat ze niet achter me aan kon glippen.

Het is alweer een flinke tijd geleden dat ik met de buurtbus gereisd had, het was mooi dit nog een keer te doen. De chauffeur wist te vertellen dat de vereniging wel gepolst is over het aantal vrijwilligers en of er meer geworven kunnen worden voor een potentiële uitbreiding van de route richting Gerwen, Nuenen en Stiphout. Nog zou er niets rond zijn voor de situatie rond Beek en Donk en Lieshout. De huidige lijn 21 zou omgezet worden in een spitslijn was het laatste nieuws in de krant, in het PvE is deze helemaal niet opgenomen met als wens (of eis) dat de vervoerder op zoek gaat naar alternatieven voor de kernen Beek en Donk, Lieshout, Gerwen en een deel van Nuenen die dan de bus door de kern verliezen. Een spitslijn zou een optie kunnen zijn (want dan heeft lijn 21 op de hele route nog wel aardige bezetting), doortrekken van de buurtbus vanuit Helmond richting Stiphout, Nuenen en Gerwen (eventueel rondje compleet maken naar Lieshout) ook. Ben benieuwd wat het allemaal uiteindelijk gaat worden. Maar dat is filosofeerwerk voor een ander topic.

Mooi op tijd stapte ik bij de Veestraat uit om het laatste stukje te lopen. Op het station werd ik getrakteerd op de eerste roodneusbus in Helmond sinds Arriva op lijn 25 vertrokken is. Daarna ging ik bij de Sandroos koffie drinken en een tweede ontbijtje nuttigen. Dit tentje is aan te raden als je ooit tijd moet doden in Helmond (maar tevens is het aan te raden nooit naar Helmond te gaan). Daarna was het tijd naar het perron te gaan. Poortje openen met de e-ticket verliep vlekkeloos. Op het perron bleek dat de trein inmiddels +14 had. De bus was weliswaar ook 4 minuten te laat, maar ik zou het dus makkelijk gehaald hebben. Gelukkig kwam er ICM aanzetten, dat reist wel zo fijn.

Gelukkig had ik Venlo een overstap van 20 en de trein haalde ook een klein beetje vertraging in. In Venlo arriveerde Veolia mooi op tijd om tegen 10:00 uur naar Nijmegen te rijden. Ik had gehoopt op een Brengtrein (rijden die nog?) of een LINT (rijden die al?). Helaas was het een Velios. Met een enkel drietje was het toch te krap bemeten. Op zijn laatst vanaf Cuijk was het niet meer leuk. Stipt op tijd rolde de trein om 10:52 het station binnen. Gezien ik niet de trein van 10:57 maar die van 11:12 naar Amsterdam Centraal wilde hebben, kon ik even naar de Brengbalie en mijn lijnfolderverzameling Nijmegen compleet. In december hadden ze de streekdiensten nog niet. Het kaartje van de streeklijnen ben ik vergeten te vragen :( De vriendelijke dame was er niet, dus bleef ik ook niet voor een praatje. Ik haalde nog een kopje koffie bij de Julia's en toen kwam ook al de IC gereed staan. In Arnhem stapte Frank, niet geheel ontoevallig, in. Via de bekende weg ging het naar Amsterdam alwaar we even tijd hadden. De aankomst van 12:37 werd niet helemaal gehaald, maar het vervolg zou pas om 13:07 komen. Tijd voor een versnapering en blaasonderhoud. Ik was blij dat ik de VIRM uit was.

Om 13:07 vertrokken we richting Lelystad Centrum gezien Frank (en ik ook een beetje) nog graag eens over de Hanzelijn zou willen. We vertrokken met +4 en dat werd meteen +6 omdat we ook nog eens moesten wachten op een boemel die voor ons uit reed, die konden we in Weesp passeren. Daardoor liep de aansluiting in Almere naar Zwolle gevaar (volgens de reisplanner was deze niet langer mogelijk), geplande aankomst was volgens boekje 13:30, vertrek in volgende trein 13:34. Verder was het rustig ritje. Gezien de trein naar Zwolle/Groningen ook vertraging had en wij uiteindelijk ook al om 13:33 arriveerden, werd de overstap toch gehaald. Enige minpunt was dat we dan in Zwolle krap met te tijd zaten, want daar hadden we maar vijf minuten overstaptijd. Net voor Lelystad begon het hard te regenen. En ik had juist het spookstationnetje willen bewonderen. Maar dat was dus door de snelheid en natte ruiten een waas. Uiteindelijk arriveerden we op tijd in Zwolle (14:15) zodat we niet hoefden te haasten naar de sneltrein die normaal naar Emmen gaat maar nu wegens werkzaamheden was ingekort tot Gramsbergen of zoiets, vertrek 14:20. Twee jaar terug hadden wij deze verbinding ook. Mij viel toen op dat de Vechtdaltrein van Arriva een conducteursbalie hadden. Die heb ik dit keer niet meer teruggezien. Via een mooi ritje (wat we overigens wel kenden van de vorige keer) gingen we naar Marienberg. Stipt op tijd stapten we om 14:45 uit.

Daar stond al een LINT van Arriva klaar richting Almelo. Het regende net even niet en gezien de trein al klaar stond konden we meteen weer zitten. Om 14:53 boemelde het beestje richting Almelo. Toevallig kwamen we daardoor door Geerdijk, een station dat volgens Frank per zondag is opgeheven. Dat wist ik niet en Frank had er bij de routeplanning ook niet bij stilgestaan. Dus dat was dan wel weer grappig. Vanuit de trein heb ik daarom nog vlug een foto genomen van het bordje. Er stapten maar liefst 5 mensen in en 1 persoon uit. Volgens mij moet dat onderhand een record voor een enkele rit zijn als ik de verhalen mag geloven. De trein ging vrolijk verder naar Almelo alwaar we tegen 15:15 arriveerden.

Hier was tijd voor vlug onderhoud, maar om 15:26 kwam er alweer een trein naar Hengelo. Na een kort ritje arriveerden we 15:37 in Hengelo alwaar om 15:46 de Syntus LINT naar Zutphen arriveerde. Het mooie aan die dingen is dat ze stopcontacten in de hele trein hebben. Dat was inmiddels nodig. Ook weer niet heel erg omdat ik ook een powerbank had. Via een mooi ritje kwamen we om 16:23 in Zutphen aan. Om 16:36 zaten we al in de volgende trein, de stoptrein naar Apeldoorn. Frank wilde perse voorin zitten. Bij aankomst in Apeldoorn, 16:56, besloot Frank de elasticiteit van de vloer te testen. Onder het mom van "het afstapje missen" (tja die afstapjes krijg je als je voorin gaat zitten in een GTW) dook hij op de grond. Resultaat: de vloer van een trein veert niet mee. Gelukkig was alles nog heel. We hadden slechts vier minuten om de trein naar Amersfoort te halen, maar ook deze bleek enkele minuten vertraagd. Dat was maar goed, want Frank wilde even niet rennen. Het regende inmiddels erg waardoor ik een uitstapje naar het busstation maar oversloeg. Vervolgens kwam er een tekorte ICM3 aanrijden. Meer mensen waren verbaasd over de korte lengte, want wij waren niet de enigen die een flink stuk moesten terug lopen. Op 17:24+3 arriveerden we in Amersfoort waar we eindelijk weer een ruimere overstap hadden, de Connexxion boemel van 17:41. Frank hoopte op een Protos omdat hij in drie ritten over de lijn nooit een Protos heeft gehad (ik zelf in vier of vijf keer wel 2 of 3 keer).

Er kwam inderdaad een Protos aanzetten. Ik kreeg spontaan de neiging "My Life for Aiur" te roepen. Ahum, toch maar niet gedaan, denk niet dat ook maar iemand die verwijziging zou snappen. Uiteindelijk bleken alleen maar Protosjes te rijden die dag. Ik maakte wederom de vergissing te denken dat alle lijnen al meteen na Amersfoort aftakken terwijl we tot Hoevelaken gelijk optrekken met de treinen richting Zwolle. Ik was toevallig even het Wikipedia artikel over de Valleilijn aan het lezen waar een motie in voorkwam uit 2011 waar men de treindienst wilde opschroeven maar een van de argumenten tegen was dat de noodzakelijke verdubbeling niet overal mogelijk was. Op mijn vorige reisjes heb ik daar niet zo opgelet, nu destemeer en volgens mij kon ik inderdaad concluderen dat verdubbeling op veel stukken van de lijn (voornamelijk binnen Barneveld en Ede) niet meer echt een optie is.

Tot nu toe ging alles goed ondanks de vele krappe overstappen. Helaas ging het op einde dan toch fout. Ik was inmiddels best gaar en was klaar om richting huis te gaan. Aankomst in Ede-Wageningen was 18:18. Volgens het boekje missen we dan precies de 18:17 IC naar Nijmegen. Het zou voor mij een half uur sneller thuis zijn (ivm busaansluiting in Eindhoven) om via Utrecht te gaan. Maar op het perron bleek al dat de beoogde IC van 18:26 niet reed. Toen wees Frank me erop dat richting Nijmegen nog steeds de 18:02 op het bord stond. Juist ja. Defecte trein tussen Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen (waarschijnlijk die van 18:02) waardoor veel trein uitvielen doordat vanuit Nijmegen alleen tot Arnhem of Ede-Wageningen gereden werd. De trein die eigenlijk om 18:26 richting Schiphol had moeten rijden arriveerde op tijd maar keerde meteen op de IC naar Nijmegen van 18:32. Gezien het perronbord zelf al suggereerde naar Eindhoven via Nijmegen te gaan, ging ik alsnog een stukje met Frank mee. Daarmee kwam ook de enige doublure in mijn route (die zou ik anders toch wel hebben gehad, want het traject Ede-Wageningen - Utrecht had ik immers in de ochtend al bereden). Uiteindelijk kwamen we mooi op tijd in Nijmegen aan, 19:02. Alleen een beetje jammer dat de NS hem daar liet keren op de IC van 18:57 richting Arnhem. Dat akkefietje haalden ze tijdens deze verstoring vaker uit zag ik later. Beetje smerig in mijn ogen. Omdat je geen geld wil steken in paraat staande reservetreinen (inmiddels was de verstoring toch al bijna een uur bekend) wentel je het maar af op de reiziger. Maar goed, ik zelf voelde er niets voor. Frank ging op het station wat eten, ik ging nog even voor onderhuid richting de sanitaire voorziening om vervolgens met de IC naar 's-Hertogenbosch en vanuit daar Eindhoven te gaan (gelukkig met DDZ en ICM en geen VIRM meer).

Om 20:16 (dat was +3 volgens mij) arriveerde mijn trein op eindbestemming Eindhoven bereikt. Uiteindelijk was de rit Helmond - Eindhoven dus toch iets langer geworden dan van te voren gepland (want na Almelo had ik nog niets in steen gebijteld, het liefst had ik daar nl de Duitse IC naar Amsterdam gepakt), maar het was zeker de moeite waard. Ik heb volgens mij geen nieuwe trajecten bereden, maar het waren deels wel mooie stukken die de moeite waard waren nog eens te bezoeken, vooral het ommetje van Zwolle naar Zutphen en dan via Apeldoorn en Amersfoort naar Ede-Wageningen. Uiteindelijk ging ook bijna alles ondanks vertraging goed (voor Frank zelfs helemaal).

Ik heb geen zin meer foto's nu uit te gaan zoeken, die krijgen jullie misschien morgen of overmorgen nog wel.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinritje Helmond - Eindhoven (via Geerdijk)

Bericht door Daniel »

Kleinigheidje: de Valleilijn rijdt over de lijn naar Apeldoorn tot Barneveld Noord, niet de lijn naar Zwolle.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Treinritje Helmond - Eindhoven (via Geerdijk)

Bericht door fogeltje »

Ah juist, die twee verwisseld. Maar ik denk sowieso vaak dat alles vlak na Amersfoort al aftakt en de Valleilijn het rijk voor zich alleen heeft (zelfs nadat in Hoevelaken ooit vreemde treinen had gezien).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Treinritje Helmond - Eindhoven (via Geerdijk)

Bericht door Meltrain »

Dan zijn we elkaar in Amersfoort net misgelopen: ik had namelijk de IC naar Rotterdam van 17:26. :wink:
De IC die jullie vanuit Apeldoorn hadden werd in Amersfoort overigens versterkt met een reeds geredstaande ICM en daarom kwam hij binnen op spoor 5 in plaats van 7.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinritje Helmond - Eindhoven (via Geerdijk)

Bericht door Daniel »

fogeltje schreef:Ah juist, die twee verwisseld. Maar ik denk sowieso vaak dat alles vlak na Amersfoort al aftakt en de Valleilijn het rijk voor zich alleen heeft (zelfs nadat in Hoevelaken ooit vreemde treinen had gezien).
Op zich doet alles dat ook, de Valleilijn is de enige uitzondering.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Treinritje Helmond - Eindhoven (via Geerdijk)

Bericht door Michael »

Zowel de Breng GTW's als de LINTjes rijden. Die heb ik vorige week namelijk allebei in Nijmegen gezien. Dinsdagochtend de GTWtjes en vrijdagmiddag de Lintjes
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Treinritje Helmond - Eindhoven (via Geerdijk)

Bericht door fogeltje »

Ik zag donderdagavond in Nijmegen toen mijn IC naar Den Bosch vertrok op Spoor 35 wel een Breng GTW staan, dus vermoedelijk heeft die deze dag ook gereden. LINTjes had ik in Venlo op rangeersporen tegen perron 3/4 aan gezien.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten