OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door JeePee »

In de categorie hoe creëer je moedwillig vertraging:
De t12763 is strak op tijd en komt de Ns achter de stoppert (met +15) te hangen. Stoppert wordt in Hde keurig op spoor 3 gezet om de IC's voorbij te laten, echter dit gebeurt niet. IC wordt stilgezet voor de rooie en de voorste bak komt nog net naast de achterste bak van de stoppert gezet. Aankomst te Zl met +10. Daar konden we natuurlijk met 2 minuten weg. Immers de t566 was gespoorwijzigd naar spoor 3 en dus kon de t759 niet binnenkomen. Uiteraard is men niet zo snugger, waardoor de 12763 kan blijven wachten tot werkelijk alles een keer bewogen heeft rond het station. De 759 is met +10 aangekomen en vertrokken. Vervolgens moest de aangekomen s3600 nog weggerangeerd worden naar Zlge, de s7900 nog binnenkomen, s3800 nog maar even wegsturen, nog 2x rangeerdelen rond laten karren. Om 19:04 dan maar eens vertrokken. +14 ipv strak op tijd wat zonder problemen gekund had. Lullig voor al die mensen die in Lw moeten overstappen, die krijgen immers +60.... Wat een mongolenactie weer.

Ow ja aantal overstappers 759 - 12759: ongeveer 2...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Wubbo »

Ging het nu over 759/12759 of 763/12763? Als de 12763 moet wachten op een bijna op tijd rijdende 759 dan is die 12763 wel heel veel te vroeg (of heel veel te laat ;-)).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Daniel »

Tja, was natuurlijk te verwachten... verstoring die net verholpen is, s2800 rijdt nog niet en de NoordOost tot het precies erin past ingekort tegenwoordig. Neem daarbij een vrijdagmiddagdrukte die er best wel is van Utrecht naar Rotterdam en je krijgt een t12554 die echt over de volledige 6 bakken alle zitplaatsen bezet had, de balkons vol staande reizigers en ook nog de gangpaden vol. Kreeg zelf net op tijd de geniale ingeving de t554 naar Gouda te pakken waarin ik nog net een zitplaatsje had om in Gouda op de nog altijd overvolle t12554 over te stappen. Het staan kon daarmee nog tot Gouda - Rotterdam Alexander beperkt worden, maar er waren genoeg reizigers die 40 minuten staand hebben mogen doorbrengen.

Op Rotterdam Centraal rond half zes trouwens een nogal chaotische verdeling van de vertreksporen richting Utrecht. Meest opmerkelijk was nog wel het van spoor 16 vertrekken van de t12565.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door JeePee »

Wubbo schreef:Ging het nu over 759/12759 of 763/12763? Als de 12763 moet wachten op een bijna op tijd rijdende 759 dan is die 12763 wel heel veel te vroeg (of heel veel te laat ;-)).
Laten we alles maar op 763/12763 houden :) :)
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Caspar »

Over het spoorgebruik in Hoorn vandaag:
s3300 gaat keren op spoor 1, s4500 in beide richtingen via spoor 2, en vertrekt daarvoor 1 minuut eerder naar Ekz, en komt 1 minuut later aan uit Ekz, zodat er 4 minuten tussen beide treinen zit. s3400 zoals altijd op 3. Zo blijft aansluiting s4500 > s3400 behouden.
Bron Somda.
Dat klopte dus niet :wink:
Ik dacht zelf dat de t3300 misschien op spoor 3 binnenkomt, aan het einde van het perron. De t3400 kan er dan nog makkelijk voorstaan, omdat die altijd met 4 bakken rijdt. Als de t3400 is vertrokken om .20 en .50 komt de t3300 naar Hoofddorp weer naar voren toe?
Zo was het vandaag. Spoor 3 was helemaal bezet van begin tot einde met de t3300 en de t3400 achter elkaar. Bij de t3400 stond: 'Achter blijft in Hoorn' in de CTA's :pos:
Ik lees nu ook Jurjens post, 1x Ddm1 en 1x mddm werden ook op spoor 3 tegelijk afgehandeld. Ook dat past (net).

Trein t4575 / t4077 werd vandaag met 2 stellen ICM gereden.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Jurjen »

En kan Prorail een s3400 met mDDM of DD-AR uit elkaar houden dan? Dat wil ik nog wel eens zien. =')
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Caspar »

Zo lang de NS-bijsturing wijzigingen optijd doorgeeft is het niet zo'n probleem. Mocht de lok buiten het perron staan, is dat in Hoorn volgens mij niet zo'n probleem, aangezien hij dan niet meteen in een wissel blijft staan die het overige treinverkeer hindert. Maar het is niet echt een handige situatie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Vinny »

Jurjen schreef:Gaat trouwens (bron: Somda) om het ontbreken van een milieuvergunning voor het rangeren te Hnk. s3300 gaat keren op spoor 1, s4500 in beide richtingen via spoor 2, en vertrekt daarvoor 1 minuut eerder naar Ekz, en komt 1 minuut later aan uit Ekz, zodat er 4 minuten tussen beide treinen zit. s3400 zoals altijd op 3. Zo blijft aansluiting s4500 > s3400 behouden.

Overigens heeft Prorail afdeling I NS opgedragen het rangeren vanwege de milieuvergunningen te staken, en mocht NS van Prorail afdeling II de gewijzigde dienstregeling niet doorvoeren, en wisten ze ook niks van vergunningsproblemen... Tsja, communicatie ten top!
Tja het was een poging om de huidige dienstregeling toch uit te voeren denk ik. Er hadden wat NIMBY's geklaagd en men is er achter gekomen dat een milieuvergunning ontbrak (omdat hij niet nodig werd bevonden, maar het toch was). De consequenties zouden wel eens heel erg verstrekkend kunnen zijn, omdat er op meer plaatsen zonder milieuvergunning gekeerd wordt (eigenlijk overal in Nederland). Als sommige mensen echt bloed willen zien, dan is de ellende niet meer te overzien. Dit schept een gevaarlijk precedent...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Karl »

Je hebt voor het keren van een trein een milieuvergunning nodig? :|
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Daniel »

Voor het keren van een trein niet, wel voor het rangeren op een emplacement. En aangezien de trein in Hoorn Kersenboogerd niet keerde op het station zelf maar op een keerspoortje even verder was dat officieel een rangeerbeweging. Die treinen reden daar ook onder een rangeernummer (4033xx) heen en weer.

Het kan dus alleen problemen op leveren op eindstations langs de vrije baan met een keerspoor verderop en dat zijn er toch echt niet zo gek veel. Kan zogauw eigenlijk amper stations met een soortgelijke situatie bedenken, het gebeurde altijd in Apeldoorn maar of ze het daar nu nog doen sinds er een extra perron is aangelegd?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Wubbo »

In Apeldoorn gebeurt dat nog. In ieder geval tijdens de verschillende onderhoudsroosters.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Vinny »

Breukelen
Amsterdam Zuid (i.g.v. bijsturing)
Hoofddorp
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Suus »

Zwolle met de s3600 toch?
Leiden na 20:00 's avonds ook, met de s5700 lijkt me.
Laatst gewijzigd door Suus op za 09 mei 2009, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Daan »

Jep, ook.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Caspar »

Ja en Gouda Goverwelle. Maar die 3 stations hierboven (vinny's post) liggen gelukkig niet zo dicht tegen bebouwing aan.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Vinny »

Nee, maar er is wel een milieuvergunning voor nodig, die er dus niet is. Formeel ben je dan in overtreding. Ik hoop echt dat er geen zieke lui van milieudefensie meelezen... :oops:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door reisthijs »

Caspar schreef:Zo was het vandaag. Spoor 3 was helemaal bezet van begin tot einde met de t3300 en de t3400 achter elkaar. Bij de t3400 stond: 'Achter blijft in Hoorn' in de CTA's :pos:
Zo ging het vanmiddag ook, zag er wel apart uit: VIRM en DDAR vlak achter elkaar langs hetzelfde perron.

Minpuntje was dat, nadat de s3400 vertrokken was en de s3300 naar voren gereden om 8 min. later te vertrekken, de CTA van spoor 3 blanco bleef, en de koersdisplay op Hoorn bleef staan. De reizigersinformatie is dus nog niet optimaal.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Nee, maar er is wel een milieuvergunning voor nodig, die er dus niet is. Formeel ben je dan in overtreding. Ik hoop echt dat er geen zieke lui van milieudefensie meelezen... :oops:
Ik denk niet dat milieudefensie er echt wakker van ligt, het is vooral een stok om mee te slaan voor omwonenden lijkt me (die een procedure voor zo'n vergunning uiteraard kunnen vertragen door bezwaar te maken).
reisthijs schreef:Minpuntje was dat, nadat de s3400 vertrokken was en de s3300 naar voren gereden om 8 min. later te vertrekken, de CTA van spoor 3 blanco bleef, en de koersdisplay op Hoorn bleef staan. De reizigersinformatie is dus nog niet optimaal.
De reisplanner is door het ad-hoc karakter van deze wijziging ook nog niet aangepast, nog een minpuntje.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door MdJ »

Wubbo schreef:In Apeldoorn gebeurt dat nog. In ieder geval tijdens de verschillende onderhoudsroosters.
* De 17800 van vroeger kwam aan op 4, vertrok van 3. Hij ging meestal naar spoor BC(sporenplan). Een iets groter Hnko , maar het principe is hetzelfde.
* De 17800 van nu wordt alleen 's ochtends mee gerangeerd in Apd als de 1500 naar Dv rijdt. Dan komt hij aan op 4 (1500/NO gaat/staat op 3). Als de 1500>Dv rijdt 's ochtends, dan moet de 17800 naar spoor 3, omdat die 1500 naar de 4 gaat.

* 7000 komt aan op de 1 en vertrekt van 4. Hij gaat meestal naar spoor BC (sporenplan). Een iets groter Hnko , maar het principe is hetzelfde.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Suus »

Er zou een trein in de fik staan op de Cartesiusweg in Utrecht, alsdus Timur Open Radio...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Geert »

P2000 heeft het over Utrecht Zuilen, maar aangezien daar alles nog rijdt zal dat wel fout zijn...
P 1 TREINBRAND CARTESIUSWEG 10 UTR Station Utrecht-Zuilen (TIS: 2-2) Eenh: UTR502 UTR902
Tankautospuit-502 Utrecht-Zuilen
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Chauf21 »

Vinny schreef:Nee, maar er is wel een milieuvergunning voor nodig, die er dus niet is. Formeel ben je dan in overtreding. Ik hoop echt dat er geen zieke lui van milieudefensie meelezen... :oops:
Misschien een rare vraag, maar waarom is er dan geen milieuvergunning (aangevraagd)?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Vinny »

Ik kan dat maandag nog voor je navragen, maar wat ik tot nu toe begrepen heb is dat de afdeling die bij ProRail de vergunningen regelt tot nu het standpunt volgde dat een milieuvergunning niet nodig was. Ik constateer een knieval voor de NIMBY's... :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door Caspar »

In de t4500 vanmiddag werd voor Amsterdam centraal wel grappig omgeroepen: Deze trein rijdt na Amsterdam centraal door naar Bijlmer Arena, waar u nog kan kijken naar Ajax, waar toch niets meer te zien valt. Maar u kunt ook verder reizen, want we hebben als eindbestemming Rotterdam Centraal, waar vanmiddag nog wel een feestje gevierd gaat worden waarschijnlijk.
(t was een Rotterdamse HC aan zijn accent te horen).

Ik zag een t3500 met ICRm rijden. Een t3300 met plan T, en op de terugweg zat ik in een t3300 met SGMm. In de t3400 zat een IRM, wat wel grappige beelden opleverde in Hoorn op spoor 3, hoop combinaties daar dus geweest op spoor 3.

Nu vraag ik me 1 ding af; bijna alle ICRm rijtuigen hebben 160 staan bij het UIC tabelletje. Soms zie ik er eentje met 140 tussen. Waar zit dat verschil 'm dan in? Overigens zijn die rijtuigen met 140 erop allemaal toegelaten in Belgie, en sommige met 160 weer niet. (terwijl op de Benelux alle 160 zijn, dus een uitwisseling met Hispeed zou niet mogelijk zijn als er over de HSL gereden gaat worden).
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in mei 2009

Bericht door webguy »

Dat heeft met de deelseries ICR te maken... Er is namelijk ICR-Buurland, ICR-benelux en ICR-binnenland gebouwd in 4 series. Ik denk dat de 140 voor de Buurland-serie was, maar geen idee precies. Het ICR-Buurland is ook nog te herkennen aan de rangeerplanken en stangen aan het einde van de rijtuigen. (het kan dat deze op bepaalde rijtuigen zijn verwijderd...)
Kijk voor meer details op wikipedia en bij Martijn Haman, ook hier
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten