April 2016 door de ogen van Meltrain [33 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

April 2016 door de ogen van Meltrain [33 foto's]

Bericht door Meltrain »

Dit verslag bevat een selectie van de foto’s die ik afgelopen maand gemaakt heb. Elke serie foto’s apart is te klein voor een verslag, maar samen is de collectie toch weer net te groot om alleen in het jaaroverzicht te verschijnen, dus daarom dit compromis. :)
De belevenissen begonnen op zaterdag 2 april, toen mb90 en ik samen naar het Trammuseum Rotterdam gingen. Het Trammuseum is gevestigd in de oude Remise Hillegersberg aan de Kootsekade (vlak bij station Noord) en is elke eerste zaterdag van de maand geopend.
De belangrijkste reden om uitgerekend die daag naar het Trammuseum te gaan, was omdat de Schindler 15 pendelritten tussen het Trammuseum en Rotterdam Centraal reed.
Deze tram kwam als laatste van een serie van 15, door het Zwitserse Schindler gebouwde, vierassige trams (serie 1 – 15) in 1957 in dienst.
Tijdens de winterdienst van 1984 / 1985 reden de trams voor het laatst, waarna op de 15 na alle trams gesloppt werden. Uitgerekend de 15 werd behouden omdat deze trams als enige nooit tot eenmanbediening is verbouwd en dus nog in de meest originele staat verkeerde.
Na een restauratie van bijna 30 jaar is de 15 sinds eind 2015 weer rijvaardig en reed op 2 april 2016 voor het eerst met passagiers. :D
(Overigens leverde Schindler ook nog een serie van 14 gelede trams (231 – 244) aan de RET, wat de eerste gelede trams in Nederland waren. Hiervan is de 242 bewaard gebleven en deze staat in niet al te beste staat in het Trammuseum.)
mb90 en ik hadden bij station Noord afgesproken en liepen gezamenlijk naar het Trammuseum. Omderweg kwamen we de 15 tegen die zijn eerste rit maakte:
Afbeelding

Het museum zelf bevat een uitgebreide collectie trams. Niet heel verwonderlijk aangezien van vrijwel elk tramtype dat ooit in Rotterdam heeft gereden minstens één exemplaar bewaard is gebleven.
Enkele overzichtsfoto’s van de collectie:
Afbeelding[/img]

Afbeelding

Het museum is leuk om te zien, maar na een uur heb je eigenlijk alles al wel gezien. Daarom gingen we een uur later zelf met de 15 naar het Centraal Station. De rit (€2,-) had over belangstelling niks te klagen want de tram was zeer vol en wij hebben ook de hele rit gestaan.
Op CS stopte de tram op het uitsluitend tijdens de spitsuren gebruikte spoor E, gelegen aan het Weena. Hier kon de tram op de foto:
Afbeelding

mb90 en ik hadden het idee opgevat om niet met de tram terug naar het Trammuseum te gaan, maar om onderweg foto’s te maken. Navraag bij de bestuurder leerde dat de tram via de Van Oldenbarneveltstraat en Coolsingel naar het Hofplein en de Noordsingel terug zou rijden, dus wij liepen naar de Coolsingel. Aangekomen aldaar kon ik eerst lijn 23 op de foto voor het Stadhuis:
Afbeelding

Niet veel later kwam de 15 eraan:
Afbeelding

Terwijl de 15 nog stond te wachten bij de stoplichten voor het Hofplein kwam ineens Vierasser 537 vanuit de andere richting. Zodoende konden ze beide op de foto:
Afbeelding

Wij liepen vervolgens verder naar de Noordsingel, waar de 15 ongeveer een half uur later weer langs zou komen op weg naar CS. Deze straat leende zich goed voor een nostalgisch aandoende foto:
Afbeelding

mb90 had inmiddels op internet gezien dat op lijn 38 een MAN Lion’s City reed, dus liepen we naar de Linker Rottekade om deze daar op de foto te zetten.
Eerst kwamen echter nog enkele trams langs:
Afbeelding

Afbeelding

Hierna kwam de bedoelde MAN:
Afbeelding

En na nog een tram…:
Afbeelding

… liepen wij verder richting Rotterdam Centraal, totdat ik op het Pompenburg ineens zag dat er nog een derde museumtram op pad was, namelijk de 1614:
Afbeelding

Hierna liepen we echt verder naar CS en na een kort treinritje namen we op Lombardijen afscheid.

Op Koningsdag was ik wederom op pad. Omdat ik geen tijd had om naar de recordpoging te komen, vond mijn laatste bezoek aan station Geerdijk twee dagen eerder plaats. Aangezien ik tegenwoordig dagelijks tussen Rotterdam en Amersfoort reis, wilde ik dat traject dit keer absoluut vermijden. :P
Aangezien er (deels) SGM in de [serie=Stoptrein|2016|Roosendaal - Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] reed, nam ik deze treinserie naar Roosendaal, waarna ik met (de tot Breda overvolle) [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] verder reed. In Tilburg kwam ik de nieuwste aanwinst van de RET (HSG3 5707) nog tegen:
Afbeelding

De reis ging verder naar Nijmegen Lent, waar het me leuk leek om enkele foto’s te maken, zoals van deze DDAR die als [serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie] naar Nijmegen gaat, met de Waalbrug op de achtergrond:
Afbeelding

Dezelfde trein bij het oprijden van dezelfde brug:
Afbeelding

Vlak bij het station mochten ook nog enkele bussen op de foto, zoals lijn 15…:
Afbeelding

… en de daar niet stoppende lijn 125:
Afbeelding

Met de [serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie], gereden door de DDAR van een paar foto’s terug, ging het vervolgens naar Zutphen. Daar konden enkele foto’s gemaakt worden van treinen op de IJsselbrug:
Afbeelding

Afbeelding

Via Deventer ging de reis verder naar Almelo, waar overgestapt werd op de Arriva LINT richting Mariënberg. Maar voor het instappen kon nog een foto gemaakt worden van het binnenrijden van deze LINT te Almelo:
Afbeelding

Omdat ik geen zin had om een half uur op station Geerdijk te vertoeven, had ik alleen snel een foto gemaakt net naast de trein. Er was zelfs één uitstapper :o :
Afbeelding

In Mariënberg stapte ik over op de Sneltrein naar Zwolle, maar niet voordat de LINT op de foto mocht met een GTW naar Emmen:
Afbeelding

Met een vrij rustige trein (tot Ommen had ik zelfs een GTW 2/8 voor mezelf) ging het naar Zwolle. Hier stapte ik over op de [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal12700[/serie] richting Schiphol. Net na vertrek kon ik voor het eerst de nieuwe FLIRTs op de foto zetten:
Afbeelding
Via Schiphol ging de reis vervolgens zonder problemen naar Rotterdam.

Tot slot rijden in Rotterdam de tramlijnen 2 en 20 van 11 april t/m 8 mei wegens spoorwerkzaamheden “op Zuid” niet oostelijker dan de keerdriehoek aan de Beukendaal. Tussen de Randweg en Keizerswaard rijdt een vervangende buslijn 702.
Uiteraard heb ik van deze situatie ook foto’s gemaakt, maar deze zijn wel op verschillende dagen gemaakt.
Allereerst een foto van een Citadis op lijn 2 (met alvast de bestemming voor de terugrit) die net na de halte Beukendaal het spoor van de keerdriehoek op rijdt:
Afbeelding

Dezelfde tram aan het eind van het spoor:
Afbeelding

Hierna wordt achteruit gereden totdat het gewone spoor weer bereikt wordt:
Afbeelding

De vervangende lijn 702 rijdt met Alliances, zoals de 928 die op deze foto op weg is naar Keizerswaard en hier op de Colosseumweg rijdt:
Afbeelding

Op praktisch dezelfde plek, maar dan de andere kant op, kwam even later de 931 aangereden:
Afbeelding

En een paar meter verderop kon later nog een andere Alliance op de foto terwijl hij al naar de linksaf-baan gaat om richting de Beukendaal te gaan:
Afbeelding

En tot slot nog enkele treinenfoto’s die ik op de allerlaatste avond van april 2016 gemaakt heb aan de Colosseumweg.
Eerst een Thalys, met op de achtergrond het oude Sint Claraziekenhuis:
Afbeelding

Een VIRM reed de andere kant op:
Afbeelding

En ik sluit af met een foto van de vijver, een VIRM en De Kuip:
Afbeelding

Ik hoop dat jullie het ondanks de lengte een leuk overzicht vonden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: April 2016 door de ogen van Meltrain [33 foto's]

Bericht door isadora »

Zo vind ik een verzameltopic heel goed te pruimen dus.
Gewoon zelf plaatjes opsparen en deze in één verzameling publiceren.

En verder.........een heel mooi verslag, veel variatie en hele fraaie foto's. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: April 2016 door de ogen van Meltrain [33 foto's]

Bericht door Milco »

Leuk verslag! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: April 2016 door de ogen van Meltrain [33 foto's]

Bericht door Z2N »

Mooie plaatjes inderdaad! Vooral de ouwe trammetjes in Rotterdam staan er mooi op. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: April 2016 door de ogen van Meltrain [33 foto's]

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: April 2016 door de ogen van Meltrain [33 foto's]

Bericht door bjorn keith »

Leuke verzameling! :D Ik vind de foto met de 15 voor het stadhuis erg geslaagd. Ik heb toevallig een paar weken terug een rondleiding gehad in het stadhuis. Erg mooi pand!
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: April 2016 door de ogen van Meltrain [33 foto's]

Bericht door Timon91 »

Tof verslag met mooie plaatjes! :)
Mijn Flickr account.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: April 2016 door de ogen van Meltrain [33 foto's]

Bericht door waldo79 »

Een genot om naar te kijken en grote variatie in de voertuigen ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: April 2016 door de ogen van Meltrain [33 foto's]

Bericht door Meltrain »

Bedankt voor de leuke reacties. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: April 2016 door de ogen van Meltrain [33 foto's]

Bericht door Anne »

Leuk verslagje; vooral de kleine Schindler *O* is jeugd sentiment.

Helaas die dag gemist; hoop dat die op een van de volgende dagen weer rijdt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten