Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

De behoefte zal er echt wel zijn, al wordt dat nu opgevangen door andere constructies als het verwisselen van de eindpunten van de 22 en 48, of het knippen van de oude 15 in 15 en 65.
Een paar jaar geleden wilde men de 9 versterken tussen CS en Artis, en dat had dan lijn 29 moeten worden. Idem voor de 17 tussen CS en Surinameplein door een lijn 27. Is niet doorgegaan (kosten?)
Ik doe ook maar wat
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door STF »

In Luxemburg-stad zetten ze in de avonduren wanneer diverse lijnen maar voor een gedeelte worden gereden twee à drie lijnnummers tegelijkertijd op het display, ook daarbij kun je je afvragen of de boodschap over komt...
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ardan schreef:Een paar jaar geleden wilde men de 9 versterken tussen CS en Artis, en dat had dan lijn 29 moeten worden. Idem voor de 17 tussen CS en Surinameplein door een lijn 27. Is niet doorgegaan (kosten?)
De bedoeling was dat met ingang van de dienstregeling 2012 er inderdaad een lijn 27 terug zou komen, als spitsversterkingslijn. MAAR dit zou een lijn worden tussen Dijkgraafplein en Surinameplein (bollenveld) i.v.m. drukte tussen Osdorp en Station Lelylaan. Door de bezuinigingsmaatregelen heeft de SRA van dit plan moeten afzien.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Jammer. Begon al te mijmeren over het combineren van lijn 27 en lijn 29, Artis-Surinameplein, maar dan natuurlijk met lijnnummer 28. Artis-Dijkgraafsplein zal het ook wel niet worden...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Lijn 29 is volgens mij ook afgeblazen omdat de frequentie van lijn 9 in Oost daardoor zou afnemen waardoor het daar te druk zou worden. Als je een lijn 29 zou instellen zou deze eigenlijk tot het Muiderpoortstation moeten rijden, zeker sinds lijn 22 vanaf CS eerst de Indische buurt aandoet en dan Muiderpoort. Door die wijziging zijn er veel reizigers in de Dapperbuurt/Oosterparkbuurt van lijn 22 naar lijn 9 verschoven (de frequentie van lijn 22 is sinds die wijziging ook licht gedaald).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

trolly schreef:Jammer. Begon al te mijmeren over het combineren van lijn 27 en lijn 29, Artis-Surinameplein, maar dan natuurlijk met lijnnummer 28. Artis-Dijkgraafsplein zal het ook wel niet worden...
Een soort reïncarnatie van lijn 6 als het ware. Goed idee. Die zat namelijk ook altijd vol.


_O-
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Alargule schreef: Een soort reïncarnatie van lijn 6 als het ware. Goed idee. Die zat namelijk ook altijd vol.
_O-
De reden van opheffing in 2006 was het feit, dat er nog maar weinig passagiers waren op lijn 6, mede door de lage frequentie (halfuur dienst buiten de spits) die gehanteerd werd op het laatst. Tsja....hoe help je een tramlijn om zeep....zo dus :(
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Het verhaal is natuurlijk een beetje kip-ei, maar ik kan me niet anders herinneren dan dat de 6 nooit vol zat, ook toen de lijn nog wat vaker reed. Het feit dat de lijn de concurrentie met de 1, 7 en 10 aan moest gaan zal ook niet hebben geholpen. Feitelijk was het gewoon een versterkingslijn, evenals de 25 dat op den duur werd.

Alhoewel ik me niet altijd kan vinden in het sterfhuisbeleid dat GVB er voor dit soort lijnen op nahoudt, ben ik toch wel voorstander van een lijnennet waarop lijnen zoveel mogelijk op hun eigen route rijden, zonder overlap met andere lijnen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Ach ja, lijn 6. Sinds die paralelle lijn is opgeheven lukt het niet meer om vanaf de Overtoom naar het Haarlemmermeerstation te gaan -o-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Sinds lijn 6 werd losgekoppeld van lijn 7 heeft de tramlijn het moeilijk gehad om reizigers te trekken. In potentie is er wel vervoersvraag naar Artis en de plantagebuurt, maar andere lijnen waren vaak sneller of reden frequenter.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Het verhaal is natuurlijk een beetje kip-ei, maar ik kan me niet anders herinneren dan dat de 6 nooit vol zat, ook toen de lijn nog wat vaker reed.
Andere herinneringen heb ik ook niet. De 6 was altijd een rustige lijn, zelfs op punten waar bijvoorbeeld de 1, 7 of 10 erg vol zaten. Lijkt erop dat de 6 als versterkingslijn op dat soort punten ook niet werkte.
trolly schreef:Ach ja, lijn 6. Sinds die paralelle lijn is opgeheven lukt het niet meer om vanaf de Overtoom naar het Haarlemmermeerstation te gaan -o-
Tram 1 > bus 15 (Surinameplein). Tram 1 > streekvervoer (Leidseplein). Tram 3/12 > streekvervoer (Museumplein).

Tram 6 was makkelijker, maar op zich zijn deze opties niet heel slecht.
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Bram »

Zonder de 6 is de verbinding Plantage-Binnenring onnodig lang geworden. Ik hoop dat de lijn na de opening van de NZL hersteld wordt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Huh? Voor wie te lui is om een paar honderd meter naar een halte van 7/10 te lopen ja :')
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

JWM schreef:Huh? Voor wie te lui is om een paar honderd meter naar een halte van 7/10 te lopen ja :')
Dit forum gaat volgens mij over OV in Nederland, en dus niet over het optimaal toepassen van de benenwagen van potentiële passagiers. Met dat argument kunnen er nog een hoop lijnen worden opgeheven.
@n-evo: Je hebt volkomen gelijk. Wie zou niet een overstapje willen maken in een reisje van een paar honderd meter?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Veel reizigers in Amsterdam reizen via een eigen patroon. Versterkingsritten met een ander nummer werkt niet goed omdat de gemiddelde reiziger blijft wachten tot de tram met het eigen nummer gearriveerd is. Volgens mij is dat ook de reden dat veel lijnen na een routewijziging of introductie niet goed lopen. Nu steeds meer jongeren hun reis met de Smartphone plannen, zie je dat dit soort lijnen populairder worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

trolly schreef:@n-evo: Je hebt volkomen gelijk. Wie zou niet een overstapje willen maken in een reisje van een paar honderd meter?
Overtoomsesluis - Haarlemmermeerstation is een kilometer. Begin van de Overtoom - Haarlemmermeerstation is bijna 3 kilometer.

Ik gaf je direct al gelijk dat tram 6 de makkelijkere optie was, maar na opheffing ervan heb je genoeg prima opties om vanaf ieder willekeurig punt op de Overtoom bij het Haarlemmermeerstation te komen. Dat is iets heel anders dan jouw bewering dat het niet meer mogelijk zou zijn. Daarbij zeggende dat ik je opmerking al niet letterlijk neem maar meer in de trant dat de verbinding na opheffing van de 6 erg moeilijk is.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

trolly schreef:
JWM schreef:Huh? Voor wie te lui is om een paar honderd meter naar een halte van 7/10 te lopen ja :')
Dit forum gaat volgens mij over OV in Nederland, en dus niet over het optimaal toepassen van de benenwagen van potentiële passagiers. Met dat argument kunnen er nog een hoop lijnen worden opgeheven.
Wie liever lui dan moe is heeft toch alle tijd van de wereld. Ik zie het probleem niet.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ik vond lijn 6 altijd wel handig om van bus 172 op het Haarlemmermeerstation over te stappen voor de richting UvA, Roeterseiland en/of Artis. Maar goed, er zijn natuurlijk alternatieven, zoals verder lopen naar een metrohalte, er achter komen dat lijn 51 is ingekort tot Spaklerweg en vervolgens op Sacharovlaan 29 minuten wachten op de bus naar het dorp van mijn ouders... :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Vanochtend zat ik in tram 4 naar RAI en bij Spui werd er netjes tweetalig omgeroepen dat halte Muntplein was opgeheven. Ik neem aan dat dit een permanente opheffing is? Op zich niet zo heel erg gek, aangezien er dichtbij genoeg alternatievenz ijn. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

@JWM, @n-evo: Omdat jullie beiden bij hetzelfde punt uitkomen één antwoord:
In mijn optiek biedt openbaar vervoer optimale verbindingen tegen een redelijke prijs. Onder "optimale verbindingen" versta ik, dat logische relaties met een redelijk frequentie bedient worden.
Een lokaal knooppunt moet vanaf een drukke straat in de nabije omgeving dus direct bereikbaar zijn, en iemand die met een gebroken been naar z'n werk wil, moet niet met redeneringen als "te lui om te lopen" worden lastiggevallen — evenmin als anderen die om hen moverende redenen van het openbaar vervoer gebruik willen maken. Met "redelijke prijs" wil ik aangeven dat daarbij dan niet automatisch hoge frequenties verwacht kunnen worden.
Ik heb een broertje dood aan de schijnredelijkheid waarmee netwerkverbindingen onder het motto van efficiëntie onderuitgeschoffeld worden. Zie ook lijn 24.
@Vinny :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Eu...lijn 24 is 'onderuitgeschoffeld' omdat ze in Amsterdam niet kunnen plannen. Die keert waarschijnlijk ook weer terug zodra de sporen in de FeBo er eindelijk weer liggen.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

@Trolley Alle buslijnen die op het Haarlemmermeerstation stoppen zijn ook op andere punten rechtstreeks bereikbaar met tram 1, 3 of 12 i.p.v. de 6. 1x overstappen blijft in alle situaties gelijk. Waarom heb jij in je hoofd zitten dat je daarvoor per se naar het Haarlemmermeerstation moet?
Alargule schreef:Eu...lijn 24 is 'onderuitgeschoffeld' omdat ze in Amsterdam niet kunnen plannen. Die keert waarschijnlijk ook weer terug zodra de sporen in de FeBo er eindelijk weer liggen.
Het hele lijnennet gaat op de schop dus ben benieuwd in wat voor vorm.
Laatst gewijzigd door n-evo op ma 02 mei 2016, 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Alargule schreef:Eu...lijn 24 is 'onderuitgeschoffeld' omdat ze in Amsterdam niet kunnen plannen. Die keert waarschijnlijk ook weer terug zodra de sporen in de FeBo er eindelijk weer liggen.
Goed dat je het woord ''waarschijnlijk'' toevoegt......zeker is dat allerminst na de opening van de NZL.
Laatst gewijzigd door fred1954 op ma 02 mei 2016, 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik heb begrepen dat de tramsporen 'medio 2017' weer gereed moeten zijn. Wordt ook in het vervoerplan van GVB vermeld. De NZL rijdt dan nog niet.

Maar in Amsterdam weet je het maar nooit, inderdaad. Die werkzaamheden in de FeBo kunnen vertraging oplopen. GVB kan eenzijdig besluiten tram 24 niet meer terug te laten keren 'wegens inroostering van het personeel'. De NZL gaat al eind dit jaar open (grapje). Alles kan.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dacht ergens gelezen/gehoord te hebben dat die sporen alleen maar voor calamiteiten gebruikt zullen worden.

Ergens jammer dat er nog steeds zo weinig bekend is over de precieze lijnvoering post N/Z-lijn. Ben er best wel benieuwd naar.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten