Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

De sporen moeten in ieder geval tijdelijk door de 24 gebruikt gaan worden (nogmaals: GVB vervoerplan). Wat daarna gaat gebeuren zal vermoedelijk pas vlak voor opening van de NZL gecommuniceerd gaan worden. Zoals we van GVB gewend zijn. Je vraagt je bijkans af wie daar de afdeling communicatie bestiert.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Het vervoersconcept van 2012 waarbij tram 16 naar Nieuw Sloten zou gaan, tram 2 een andere rol zou krijgen, tram 4 naar Amstel, etc. waar behalve de inkorting van de 25 tot CS niks van terecht is gekomen blijft wat dat betreft in m'n achterhoofd zitten.

Ben benieuwd of de grote wijzigingen en extra spoor *kuch* tram 15 *kuch* nu wel echt gaan komen. :P
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Een vervoersconcept maakt nog geen plan...en een plan maakt inderdaad nog geen realiteit.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

n-evo schreef:@Trolley Alle buslijnen die op het Haarlemmermeerstation stoppen zijn ook op andere punten rechtstreeks bereikbaar met tram 1, 3 of 12 i.p.v. de 6. 1x overstappen blijft in alle situaties gelijk. Waarom heb jij in je hoofd zitten dat je daarvoor per se naar het Haarlemmermeerstation moet?
Amsterdam is gezegend met een dicht en hoogfrequent openbaar vervoersnetwerk, dat intensief wordt gebruikt. Veel lijnen kruisen elkaar op verschillende plekken, waardoor een veelvoud van efficiënte relaties ontstaat. Binnen dat netwerk zijn een aantal knooppunten aan te wijzen. Zo is met een overstap op het Centraal Station vrijwel elke plek in Amsterdam met vrijwel elke plek verbonden. De vraag is natuurlijk, of dat lijn 3 of 15 overbodig maakt.
Van kleinere knooppunten zoals het Haarlemmermeerstation mag de OV-reiziger toch tenminste verwachten dat ze de belangrijkste omliggende verkeersassen bedienen, zoals dat gold voor het noordelijke deel van de Amstelveenseweg tot de opheffing van lijn 6.
Dat de overstapfunctie elders wordt opgevangen heeft weinig betekenis voor de korte-afstandsreiziger. J.P. Heijestraat-Haarlemmermeerstation, een ritje tussen twee aanpalende buurten, is tien minuten rustig fietsen, en een eeuwigheid per openbaar vervoer.
Ik beschouw mezelf als een tolerante geest, en het is verre van mij om iemand naar het Haarlemmermeerstation te dwingen. Mijn reactie is dan ook niet direct een pleidooi voor de herinvoering van lijn 6, maar met name gericht op de wijze van redeneren: door telkens 'de zwakste' relatie uit het netwerk te verwijderen, houd je op den duur geen netwerk meer over.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

trolly schreef:een ritje tussen twee aanpalende buurten, is tien minuten rustig fietsen, en een eeuwigheid per openbaar vervoer.
Nou, waarom zouden mensen een eeuwigheid in het OV willen zitten als ze er met 10 minuutjes fietsen ook zijn?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Met de opening van de N/Z-lijn wordt deze discussie sowieso al nutteloos. Het gros van de Connexxion-lijnen (ik meen alles m.u.v. de 197) wordt dan ingekort tot Zuid waardoor het Haarlemmermeerstation als OV-hub (als dat het al is) volledig komt te vervallen.

Dan hoor ik je al vragen 'Ja maar die arme mensen die van de Overtoom met de 197 naar Schiphol willen?!' Die reizen naar maar lekker naar het Leidse- of Museumplein of pakken op de Lelylaan de trein. :wink:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Probeer maar eens vanaf de Overtoom op station Zuid te komen :')
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

n-evo schreef:Met de opening van de N/Z-lijn wordt deze discussie sowieso al nutteloos. Het gros van de Connexxion-lijnen (ik meen alles m.u.v. de 197) wordt dan ingekort tot Zuid waardoor het Haarlemmermeerstation als OV-hub (als dat het al is) volledig komt te vervallen.
Dat is niet zo. De bedoeling is, dat wat betreft de 170 bundel (142/170/172/174) na openstelling van de NZL de helft van de bussen door MOET rijden (PvE concessie Amstelland-Meerlanden 2018-2028) naar het centrum. In dit geval het busstation Elandsgracht. De andere helft rijdt naar Station Zuid. De bedoeling is dat deze deling evenredig verdeeld wordt over alle bovenstaande lijnen. Het Haarlemmermeerstation houdt dus zijn status als OV-knooppunt.
Laatst gewijzigd door fred1954 op ma 02 mei 2016, 14:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

JWM schreef:Probeer maar eens vanaf de Overtoom op station Zuid te komen :')
Dat wordt dus het tweede station van Amsterdam. Maar geen nood:
JWM schreef:Nou, waarom zouden mensen een eeuwigheid in het OV willen zitten als ze er met 10 minuutjes fietsen ook zijn?
:roll:

Mijn opinie is, dat wie het openbaar vervoer neemt of wil nemen, NIET van de mogelijkheid gebruik wil, of kan, maken te lopen, te fietsen, de auto te nemen, per prikslee te gaan, en/of enige andere wijze van verplaatsing op zichzelf toe te passen buiten de tot dit openbaar vervoer te rekenen middelen.
Het is voor sommigen hier kennelijk lastig voor te stellen, maar het kan over mensen gaan die niet over een Amsterdamse fiets beschikken, een been van gips hebben, door één of andere oorzaak weinig conditie hebben (wat niet per definitie eigen schuld dikke bult is), niet zo gek op regen zijn, of, inderdaad, te lui zijn om te lopen. De aanname dat mensen in een dergelijke situatie over een onbeperkte hoeveelheid tijd beschikken lijkt mij ongegrond.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Prima, maar het is ondoenlijk om elke zwakke relatie zonder overstap aan te bieden. Doe je dat wel hou je alleen een overload aan infrequente lijnen over die alleen aantrekkelijk zijn voor mensen zonder fiets, slechte conditie of been in het gips.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

^^Natuurlijk helemaal met je eens, zoals al eerder opgemerkt:
trolly schreef:Mijn reactie is dan ook niet direct een pleidooi voor de herinvoering van lijn 6...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Okay wat was het nut dan wel?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Dat is niet zo. De bedoeling is, dat wat betreft de 170 bundel (142/170/172/174) na openstelling van de NZL de helft van de bussen door MOET rijden (PvE concessie Amstelland-Meerlanden 2018-2028) naar het centrum. In dit geval het busstation Elandsgracht. De andere helft rijdt naar Station Zuid. De bedoeling is dat deze deling evenredig verdeeld wordt over alle bovenstaande lijnen. Het Haarlemmermeerstation houdt dus zijn status als OV-knooppunt.
Oh ja joh? Wist ik niet. Dacht dat de hele zooi kwam te vervallen. Bedankt voor de info.
JWM schreef:Prima, maar het is ondoenlijk om elke zwakke relatie zonder overstap aan te bieden. Doe je dat wel hou je alleen een overload aan infrequente lijnen over die alleen aantrekkelijk zijn voor mensen zonder fiets, slechte conditie of been in het gips.
Helemaal mee eens! :pos:
trolly schreef:^^Natuurlijk helemaal met je eens, zoals al eerder opgemerkt:
trolly schreef:Mijn reactie is dan ook niet direct een pleidooi voor de herinvoering van lijn 6...
Waarom dan zo doorgaan over die 6 en Overtoom - Haarlemmermeerstation?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

In bestuurlijk Amstelveen is ophef ontstaan omdat GVB lijn 5 naar het Westerpark wil omleggen i.p.v. CS...
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Reactie van de wethouder van Amstelveen.

Tja, GVB kan met plannen komen, maar de SRA zal daar haar uiteindelijke goedkeuring aan moeten geven. Overigens vind ik het vooral politiek geneuzel. Wie vanuit Amstelveen snel in het centrum van Amsterdam wil staan (waaronder het CS) kan straks natuurlijk beter met de NZL reizen. Lijn 5 blijft vooral interessant om de zuidwest- en westkant van het centrum te blijven bedienen (Concertgebouw, Museumplein, Leidseplein, dat werk). Ook wanneer je de lijn omleidt naar pak-em-beet de Westergasfabriek, wordt dat niet onmogelijk.

Of je kiest ervoor de tramsporen in de Haarlemmer Houttuinen te reactiveren (wat ook het plan is, al weet ik niet of/wanneer het wordt uitgevoerd) en leid je tram 5 alsnog met een flinke omweg via het Haarlemmerplein naar het CS. Kunnen ze in Amstelveen niet langer zeggen dat GVB de afspraken niet nakomt :P
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amster

Bericht door trolly »

n-evo schreef:
trolly schreef:^^Natuurlijk helemaal met je eens, zoals al eerder opgemerkt:
trolly schreef:Mijn reactie is dan ook niet direct een pleidooi voor de herinvoering van lijn 6...
Waarom dan zo doorgaan over die 6 en Overtoom - Haarlemmermeerstation?
Jij hebt ook een geheugen als een vergiet voor wat er net tegen je gezegd is, hè? Als je even de moeite zou nemen om de tweede helft van de zin die ik van mezelf citeer terug te lezen, dan staat er:
trolly schreef:...maar met name gericht op de wijze van redeneren: door telkens 'de zwakste' relatie uit het netwerk te verwijderen, houd je op den duur geen netwerk meer over.
Het valt me op, dat je in discussies vaak op een punt terecht komt, waar je je discussiegenoten drammerig gedrag verwijt. Daar kan je best gelijk in hebben. Toch zou ik me in jouw geval ook gaan afvragen waarom er zoveel spookrijders zijn.
Laatst gewijzigd door trolly op ma 02 mei 2016, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Post »

Er is natuurlijk een verschil tussen een zwakke relatie en de zwakste. Maar niemand stelt volgens mij voor om steeds de zwakste relatie op te heffen totdat er maar 1 lijn over is. Maar zwakke relaties er tussen uit te snoeien ten baten van de sterkere verbindingen is vaak een betere keus voor het totale aanbod.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Helaas is ook niet eenduidig vast te leggen wat een 'zwakke relatie' is. Heel vaak speelt geld de belangrijkste rol. Als er bakken met geld voor OV-verbindingen over waren, dan had het OV-landschap er natuurlijk heel anders uitgezien en hadden we helemaal geen discussies over het verdwijnen van lijn 51, 24, 6 of whatever hoeven voeren. Hooguit over de vraag of de trapleuningen van het 100e metrostation van Amsterdam nu met goud of platina moeten worden bedekt. Maar daar geld wèl een rol speelt en het OV nog steeds onder druk staat (er ligt nog altijd een bezuinigingsopgave), zul je keuzes moeten maken. Een dooddoener, ik weet het, maar voor de vraag welke verbindingen 'zwak' zijn is het beschikbare budget vaak de belangrijkste richtlijn. Daarna pas wordt naar reizigersaanbod e.d. gekeken. En wat de 90-jarige mejuffrouw Den Oudsten-Chagrijn uit het chique Buitenveldert nu aanmoet met haar rollator nu de halte vlak voor de deur is opgeheven staat helaas (voor haar) vaak onderaan het lijstje met afwegingen...
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Post schreef:Maar zwakke relaties er tussen uit te snoeien ten baten van de sterkere verbindingen is vaak een betere keus voor het totale aanbod.
Dat is in ieder geval een heel plausibel verkoopargument voor snoeiwerk. En hoewel ik mejuffrouw de weduwe Den Oudsten-Chagrijn graag ter wille zou zijn, ben ik het met Alargule eens dat niet elke tegel een halte kan zijn. Maar de zelfcensuur-achtige ijver waarmee hier bij voorbaat zinvolle verbindingen worden opgeheven gaat mij persoonlijk een tikkie te ver.
Zonder de werkelijkheid uit het oog te verliezen vind ik het interessanter om te kijken welke alternatieven er voor bepaalde verbindingen zijn. Is Osdorpplein-Stadionweg-Ceintuurbaan-Frederiksplein-Artis al eens overwogen?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Tja, GVB kan met plannen komen, maar de SRA zal daar haar uiteindelijke goedkeuring aan moeten geven. Overigens vind ik het vooral politiek geneuzel. Wie vanuit Amstelveen snel in het centrum van Amsterdam wil staan (waaronder het CS) kan straks natuurlijk beter met de NZL reizen. Lijn 5 blijft vooral interessant om de zuidwest- en westkant van het centrum te blijven bedienen (Concertgebouw, Museumplein, Leidseplein, dat werk). Ook wanneer je de lijn omleidt naar pak-em-beet de Westergasfabriek, wordt dat niet onmogelijk.
Ik ben wel benieuwd wat er dan tussen CS - Museumplein blijft rijden. Ik gok op een lijn CS - Leidseplein - Haarlemmermeerstation - VU.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Dit is het meest recente kaartje dat ik ken. En inderdaad staat daar een via Leidseplein omgeleide tram 16 op.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Maar op dat kaartje staat juist dat tram 3 naar van Hallstraat gaat. Dus zal het niet al te actueel meer zijn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

n-evo schreef:Dacht ergens gelezen/gehoord te hebben dat die sporen alleen maar voor calamiteiten gebruikt zullen worden.

Ergens jammer dat er nog steeds zo weinig bekend is over de precieze lijnvoering post N/Z-lijn. Ben er best wel benieuwd naar.
Ik heb wel een radicale herziening van het tramlijnnet gezien, met grosso modo een versterking van de oost-west verbindingen en een afwaardering van de noord-zuid verbindingen. Maar dat plan heeft het niet verder gebracht dan de tekentafel volgens mij.

Zelf denk ik dat Amsterdam terugmoet naar het spinnenweb-model: een aantal radiale bus- en tramverbindingen aangevuld met vanuit het centrum naar de buitenwijken uitstralende lijnen over een zo kort mogelijke route. Ik denk dat de lijnen 24 en 25 ook erg hebben geleden onder het feit dat ze bijzonder zijn gaan zig-zaggen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amster

Bericht door n-evo »

trolly schreef:Jij hebt ook een geheugen als een vergiet voor wat er net tegen je gezegd is, hè? Als je even de moeite zou nemen om de tweede helft van de zin die ik van mezelf citeer terug te lezen, dan staat er:
trolly schreef:...maar met name gericht op de wijze van redeneren: door telkens 'de zwakste' relatie uit het netwerk te verwijderen, houd je op den duur geen netwerk meer over.
Het valt me op, dat je in discussies vaak op een punt terecht komt, waar je je discussiegenoten drammerig gedrag verwijt. Daar kan je best gelijk in hebben. Toch zou ik me in jouw geval ook gaan afvragen waarom er zoveel spookrijders zijn.
Het is heel simpel: er wordt een bepaald minimum aan instappers aangehouden. 5-6 Duizend reizigers (ik meen dat de 6 niet meer trok dan dat op een gegeven moment) is compleet onhoudbaar en zonde van die trams. Het is natuurlijk niet zo dat de ritten van de 6 zijn verdampt en nergens anders heen zijn gegaan. Dus of het netwerk er in z'n geheel zo op achteruit is gegaan kan je je afvragen: er heeft een herverdeling van de beschikbare trams plaatsgevonden. Zelfde geldt voor de 25 bijvoorbeeld. Daarnaast ervaar ik je niet zozeer als drammerig (blijkbaar zie jij jezelf wel zo?), ik vroeg me gewoon af waarom we zo op die tram 6 blijven hangen als dat je intentie niet is. En probeer netjes te blijven, ik maak verder ook geen knullige opmerkingen over jouw manier van beargumenteren.

Maar dit is een gevalletje: Let's agree to disagree. Ik overtuig jou niet en jij mij niet. :)
trolly schreef:Is Osdorpplein-Stadionweg-Ceintuurbaan-Frederiksplein-Artis al eens overwogen?
Of De Aker - Azartplein. Een soort goedkope Oost/Westlijn. :D Eerst eens kijken of die lijn aanslaat voordat je 'm vermetroëd.
Laatst gewijzigd door n-evo op di 03 mei 2016, 11:26, 2 keer totaal gewijzigd.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Tja, GVB kan met plannen komen, maar de SRA zal daar haar uiteindelijke goedkeuring aan moeten geven. Overigens vind ik het vooral politiek geneuzel. Wie vanuit Amstelveen snel in het centrum van Amsterdam wil staan (waaronder het CS) kan straks natuurlijk beter met de NZL reizen. Lijn 5 blijft vooral interessant om de zuidwest- en westkant van het centrum te blijven bedienen (Concertgebouw, Museumplein, Leidseplein, dat werk). Ook wanneer je de lijn omleidt naar pak-em-beet de Westergasfabriek, wordt dat niet onmogelijk.
Tja. Het verhaal omtrent de 5 is niks meer dan emotie: mensen willen hun oude vertrouwde boemeltje houden en wel hoe ie nu is. Voor iedere bestemming in het centrum tussen het Koningsplein en CS is de metro straks vele malen sneller wat je zelf ook al aangeeft. Probleem van de N/Z-lijn is denk ik dat het nog te abstract is voor mensen en dat er daarom zo veel verzet is tegen een andere invulling van tram 5.

Jammere is dat bestuurders toegeven aan deze emotie i.p.v. een rationele rol aan te nemen. Politici, het zijn net mensen soms. :P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten