HIJSM helpen
HIJSM helpen
Zoals iedereen weet hebben vandalen de treinen van de HIJSM gesloopt. Daarom zijn we met een aantal OHIH'ers en andere mensen van de HIJSM de treinen gaan schoonmaken. Het was de bedoeling dat de 121 (Plan U) transportgereed werd gemaakt. Maar voordat we het terrein gingen betreden kregen we de (Veiligheids) instructie zodat we veilig konden gaan werken. We zijn onder begeleiding het spoor overgestoken. Daar kregen we te horen dat de 121 dus als eerst moest worden gedaan. We mochten eerst even rondkijken bij de verschillende treinen:
De Plan U met de meeste schade, dit stel wordt een plukstel.
1e kas van stel 121:
2e klas van stel 121
De eerste schade die ik zag -O-
Links was de 113 volgensmij, Midden is de 121 en rechts een onbekende Plan T
Eerste afgeplakte raam in de 180 :(
De stenen die door de ruit waren gegooit lagen nog op de bank:
Foto zegt al genoeg -O-
Toen zijn we echt aan het werk gegaan, dit raam heb ik samen met seinhuis afgeplakt:
Vervolgens was het etenstijd en hebben we tussen de "veilige" sporen gezeten om te lunchen. Daarna heb ik samen met iemand 1 cabine glasvrij gemaakt. om vervolgens samen met seinhuis de hele trein schoon tevegen.
Foto van de andere werkers die de ramen afplakten:
Toen we klaar waren met de 121 zijn een paar mensen weggegaan en zijn seinhuis en ik alvast begonnen met de 113 (Weet ik niet zeker). We zijn alleen de gaatjes gaan dicht plakken zodat het regenwater niet naar binnen zou kunnen komen. Helaas hadden we maar 1 kant kunnen doen :(
Zelfs ik was hard aan het werken
Nadat we alles hadden opgeborgen zijn wij onder begeleiding terug gelopen:
Helaas dat zulke treinen worden gesloopt door vandalen. Ondanks dat vond ik het wel leuk werk om te doen en het was heel gezellig *O* Ohja, de foto's zijn met bobieltje gemaakt ;)
Wil je ook een keer de HIJSM helpen. Elke zaterdag zijn ze aan het werk tussen 10.00 tot 14.00. kijk op hijsm.nl voor meer info als je een keer wilt kijken en helpen.
De Plan U met de meeste schade, dit stel wordt een plukstel.
1e kas van stel 121:
2e klas van stel 121
De eerste schade die ik zag -O-
Links was de 113 volgensmij, Midden is de 121 en rechts een onbekende Plan T
Eerste afgeplakte raam in de 180 :(
De stenen die door de ruit waren gegooit lagen nog op de bank:
Foto zegt al genoeg -O-
Toen zijn we echt aan het werk gegaan, dit raam heb ik samen met seinhuis afgeplakt:
Vervolgens was het etenstijd en hebben we tussen de "veilige" sporen gezeten om te lunchen. Daarna heb ik samen met iemand 1 cabine glasvrij gemaakt. om vervolgens samen met seinhuis de hele trein schoon tevegen.
Foto van de andere werkers die de ramen afplakten:
Toen we klaar waren met de 121 zijn een paar mensen weggegaan en zijn seinhuis en ik alvast begonnen met de 113 (Weet ik niet zeker). We zijn alleen de gaatjes gaan dicht plakken zodat het regenwater niet naar binnen zou kunnen komen. Helaas hadden we maar 1 kant kunnen doen :(
Zelfs ik was hard aan het werken
Nadat we alles hadden opgeborgen zijn wij onder begeleiding terug gelopen:
Helaas dat zulke treinen worden gesloopt door vandalen. Ondanks dat vond ik het wel leuk werk om te doen en het was heel gezellig *O* Ohja, de foto's zijn met bobieltje gemaakt ;)
Wil je ook een keer de HIJSM helpen. Elke zaterdag zijn ze aan het werk tussen 10.00 tot 14.00. kijk op hijsm.nl voor meer info als je een keer wilt kijken en helpen.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: HIJSM helpen
Nou lach maar, ik vind het best een goed initiatief :pos:
Re: HIJSM helpen
Is dit niet te verzekeren door een instantie?
Re: HIJSM helpen
Tja, erg trieste foto's :( Daar word je als treinliefhebber niet bepaald vrolijk van. Erg goed dat jullie daar zijn gaan helpen! Alleen op die manier verschijnt er misschien nog ooit een plan U van de HIJSM op de baan...
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: HIJSM helpen
Waarschijnlijk ben je bakken met geld kwijt aan de premie...Caspar schreef:Is dit niet te verzekeren door een instantie?
Re: HIJSM helpen
De 121 gaat volgende week naar Amf waar hij verder word schoongemaakt en worden de ramen vervangen. Dus 1 Plan U komt zeker goed :D
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: HIJSM helpen
De 121 kon al weer rijden. Het wachten was op de ATB keurders... Omdat dat lang wachten is/was hebben ze besloten om samen met Rail Feeding te gaan roestrijden waarna ze de 121 in amf neer te zetten. :pos:
De 121 zal rond 16.00 vertrekken uit Hlm en gaat iedegeval richting Amf.
De 121 zal rond 16.00 vertrekken uit Hlm en gaat iedegeval richting Amf.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: HIJSM helpen
Het lijkt me handig om erbij te zeggen dat dat zondag aanstaande gaat gebeuren (bron: Somda).
Re: HIJSM helpen
Ik heb het van mezelf/ HIJSM en niet via somblah ;)
Anders had ik wel een bron er bij gezet :)
Anders had ik wel een bron er bij gezet :)
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: HIJSM helpen
Het ging me meer om de dag waarop het ging gebeuren dan om de bron ;-)
Re: HIJSM helpen
oke :pos:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: HIJSM helpen
Treinstel 121 rijdt weer
11 mei 2009
IJMUIDEN/HAARLEM - Op zondag 10 mei klonk er een zucht van verlichting bij de vrijwilligers van de HIJSM (Haarlem IJmuidense Spoorweg Maatschappij). Het beschadigde treinstel 121 vertrok voor verdere reparatie vanuit Haarlem naar Zwolle. In korte tijd is het, eerder door vandalen gesloopte treinstel, opgeknapt door de vele vrijwilligers.
Weliswaar vertrok het treinstel niet op eigen kracht (een vereiste keuring kon niet op tijd plaatsvinden) maar de vreugde was er daarom niet minder om. Door de inzet van de alsmaar groeiende groep enthousiaste vrijwilligers is het herstel in een zeer korte tijd gerealiseerd.
Vrijwilligers als, dieselmonteurs, elektriciens, handige personen die een schroevendraaier kunnen hanteren, maar ook mensen die opruimwerk gedaan waren verantwoordelijk voor het succes.
Getrokken door een dieselloc van Rotterdam Rail Feeding vertrok de 121 voor een 'roestrijrit' op het traject tussen Arnhem en Zwolle.
Voor een goede signalering van treinen is het noodzakelijk dat er over een spoortraject een bepaald aantal treinbewegingen plaatsvindt om te voorkomen dat door roestvorming deze signalering niet voldoende is. Dit is het zogeheten roestrijden.
Nieuw materieel is lichter en heeft een soepeler loop waardoor er verhoudingsgewijs minder contact met de rails is. Wanneer onvoldoende treinbewegingen plaatsvinden worden extra treinen ingezet om aan het minimale aantal treinbewegingen te komen. De treinstellen van de HIJSM werden hiervoor veelvuldig ingezet, omdat ze door hun ouderdom daarvoor gunstige eigenschappen hebben.
De 121 was reeds twee weken geleden door de betreffende instanties in rijdbare staat verklaard, maar mocht, door het ontbreken van de keuring, niet op eigen kracht rijden.
Hierop is hij als wagon in de trein opgenomen waardoor het mogelijk werd, na de rit, het treinstel in Amersfoort achter te laten, waar het verdere herstel door de Stichting Historisch Dieselmaterieel als vriendendienst uitgevoerd wordt.
De vrijwilligers van de HIJSM zijn nog lang niet gereed met hun activiteiten. In Haarlem staan nog een paar oude treinstellen waaraan ook nog het nodige moet gebeuren. Vrijwilligers zijn welkom en kunnen zich melden bij IJmuidenaar Kees Demmers, telefoon 06-18461838.
Bron: http://www.echo.nl/nb-ij/buurt/lees/868 ... ijdt.weer/
Foto die ik bij station Hvs heb gemaakt:
11 mei 2009
IJMUIDEN/HAARLEM - Op zondag 10 mei klonk er een zucht van verlichting bij de vrijwilligers van de HIJSM (Haarlem IJmuidense Spoorweg Maatschappij). Het beschadigde treinstel 121 vertrok voor verdere reparatie vanuit Haarlem naar Zwolle. In korte tijd is het, eerder door vandalen gesloopte treinstel, opgeknapt door de vele vrijwilligers.
Weliswaar vertrok het treinstel niet op eigen kracht (een vereiste keuring kon niet op tijd plaatsvinden) maar de vreugde was er daarom niet minder om. Door de inzet van de alsmaar groeiende groep enthousiaste vrijwilligers is het herstel in een zeer korte tijd gerealiseerd.
Vrijwilligers als, dieselmonteurs, elektriciens, handige personen die een schroevendraaier kunnen hanteren, maar ook mensen die opruimwerk gedaan waren verantwoordelijk voor het succes.
Getrokken door een dieselloc van Rotterdam Rail Feeding vertrok de 121 voor een 'roestrijrit' op het traject tussen Arnhem en Zwolle.
Voor een goede signalering van treinen is het noodzakelijk dat er over een spoortraject een bepaald aantal treinbewegingen plaatsvindt om te voorkomen dat door roestvorming deze signalering niet voldoende is. Dit is het zogeheten roestrijden.
Nieuw materieel is lichter en heeft een soepeler loop waardoor er verhoudingsgewijs minder contact met de rails is. Wanneer onvoldoende treinbewegingen plaatsvinden worden extra treinen ingezet om aan het minimale aantal treinbewegingen te komen. De treinstellen van de HIJSM werden hiervoor veelvuldig ingezet, omdat ze door hun ouderdom daarvoor gunstige eigenschappen hebben.
De 121 was reeds twee weken geleden door de betreffende instanties in rijdbare staat verklaard, maar mocht, door het ontbreken van de keuring, niet op eigen kracht rijden.
Hierop is hij als wagon in de trein opgenomen waardoor het mogelijk werd, na de rit, het treinstel in Amersfoort achter te laten, waar het verdere herstel door de Stichting Historisch Dieselmaterieel als vriendendienst uitgevoerd wordt.
De vrijwilligers van de HIJSM zijn nog lang niet gereed met hun activiteiten. In Haarlem staan nog een paar oude treinstellen waaraan ook nog het nodige moet gebeuren. Vrijwilligers zijn welkom en kunnen zich melden bij IJmuidenaar Kees Demmers, telefoon 06-18461838.
Bron: http://www.echo.nl/nb-ij/buurt/lees/868 ... ijdt.weer/
Foto die ik bij station Hvs heb gemaakt:
Laatst gewijzigd door Wubbo op di 12 mei 2009, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: [smallimg] ipv [img]-tags ivm verkleinen foto
Reden: [smallimg] ipv [img]-tags ivm verkleinen foto
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: HIJSM helpen
Wat een geweldig klok-en-klepel-bericht :D Roestrijden is dus tegenwoordig als er alleen maar lightrail rijdt, begrijp ik?
Re: HIJSM helpen
Media :D
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: HIJSM helpen
De hele passage over roestrijden is volstrekt irrelevant in het bericht, dat is nog het mooisteWubbo schreef:Wat een geweldig klok-en-klepel-bericht :D Roestrijden is dus tegenwoordig als er alleen maar lightrail rijdt, begrijp ik?
Re: HIJSM helpen
Roestrijden op de schrootlijn, tuurlijk
Re: HIJSM helpen
Mwa niet helemaal gezien roestrijden de hijsm wel geld opleverd om de plan U stellen 113 115 121 en het plan X stel 180 te herstellen.De hele passage over roestrijden is volstrekt irrelevant in het bericht, dat is nog het mooiste
Verder is roestrijden op dit momend de meest makelijke manier om de stellen economies verandwoord te houden wand een stil staand stel kost geld een rijdent stel leverd geld op.
En rijden leverd ook weer een stukje goede PR op wat weer gunstig is voor de naams bekendheid voor de nieuwe HIJSM.
Wand 1 ding is zeker de oude hijsm willen we allemaal snel vergeeten ;)
Hier bij meteen wat actueele plaaten van het roestrijden met de tankstop + pauze te Zutphen.
groetjes
loehijsm
storingsmonteur plan U
Hijsm Haarlem.
(spoorbevoecht)
Re: HIJSM helpen
Leuke foto's :pos:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: HIJSM helpen
Ja, leuke foto's. Maar ff zonder lullig te doen: Ben je dyslectisch?
Re: HIJSM helpen
Als je je 'de stook' of 'stoker' nog herinnerd van OHIH, het is één en dezelfde
Re: HIJSM helpen
De HIJSM 113 gaat de 121 ophalen woensdag om 's avonds roest te gaan rijden tussen Nijmegen en Oss.
Dit is de planning, tijden kunnen afwijken omdat het een werktrein is ;)
V 13.30 uit Hlm met de 113.
V 16.30 uit Amf met de 113 en de 121.
Via Dv en Ah naar Nm waar we ongeveer 18.20 aankomen.
V 19.15 - 21.50 roestrijden Nm - Ht - Nm
V 22.20 Nm - Dv - Amf - Hlm
A 1.23 te Hlm ongeveer. De 121 vwordt weer te Amf neer gezet ;)
De officiele tijden komen nog op roestrijden.nl te staan.
Dit is de planning, tijden kunnen afwijken omdat het een werktrein is ;)
V 13.30 uit Hlm met de 113.
V 16.30 uit Amf met de 113 en de 121.
Via Dv en Ah naar Nm waar we ongeveer 18.20 aankomen.
V 19.15 - 21.50 roestrijden Nm - Ht - Nm
V 22.20 Nm - Dv - Amf - Hlm
A 1.23 te Hlm ongeveer. De 121 vwordt weer te Amf neer gezet ;)
De officiele tijden komen nog op roestrijden.nl te staan.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: HIJSM helpen
:D okee :pos:ziggy schreef:Als je je 'de stook' of 'stoker' nog herinnerd van OHIH, het is één en dezelfde
Re: HIJSM helpen
Hierbij de oficiele Dienstregeling. Bron: Bam infra, Roestrijden.nl
Let op, tijden kunnen afwijken
---------------------------------
DATUM : WOENSDAG 26 AUGUSTUS 2009
---------------------------------
INGELEGDE TREINEN
---------------------------------
(LM)57480U
(Haarlem V 13:25 - Amersfoort A 14:52)
1xDEIII(113) 75mtr/137ton
100 (120) Km/u
Haarlemlm V 13:25
Haarlem Spaarnwoude D 13:28
Amsterdam Sloterdijk D 13:37
Amsterdam D 13:41
60 (120) Km/u
Amsterdam D 13:41
Amsterdam Muiderpoort D 13:46
Weesp D 13:57
Naarden-Bussum A 14:09
V 14:25
Hilversum D 14:33
Baarn D 14:41
Te Amersfoort 1X DE3 bijplaatsen.
Wordt trein 57335.
Amersfoort goederen aansluiting LSP D 14:49
Te Amf sms met DEIII 121
Amersfoort A 14:52
--------------------------------<
(LM)57481U
(Amersfoort V 16:48 - Nijmegen A 19:00)
2xDEIII(113+121) 150mtr/274ton
100 (120) Km/u
Amersfoortf V 16:48
Stro D 17:04
Apeldoorn D 17:17
Devnter D 17:29
Deventer goederen A 17:30
V 18:07
Zuphen D 18:19
Arnhem D 18:43
Elst D 18:52
Te Nijmegen schaft en opstappen wtb
Nijmegen A 19:00
--------------------------------<
(LM)57482U
(Nijmegen V 19:45 - Oss A 20:24)
2xDE3(113+121) 150mtr/274ton
Rijdt als wtr op sp. Nijmegen-Oss
40 (40) Km/u
Nijmegen V 19:45
Oss A 20:24
--------------------------------<
Concept dienstregeling Nummer: 26829
Status: Definitief Weeknr(s): 35
Gemaakt op 24-8-2009 14:38 2
(LM)57483U
(Oss V 21:10 - Nijmegen A 21:50)
2xDE3(113+121) 150mtr/274ton
Roestrijden op sp. Oss-Nijmegen
40 (40) Km/u
Oss V 21:10
Nijmegen A 21:50
--------------------------------<
(LM)57484U
(Nijmegen V 22:25 - Amersfoortf A 00:31 DO)
2xDE3(113+121) 150mtr/274ton
100 (120) Km/u
Nijmegen V 22:25
Elst D 22:31
Arnhem A 22:40
V 22:44
Zutphen D 23:05
Zuphen goederen A 23:06
V 23:17
Deventer A 23:29
80 (120) Km/u
Deventer V 23:40
Apeldoorn D 23:53
Stroe D 00:09*
Te Amersfoort de 121 rang. naar SHD
Amersfoort A 00:31*
--------------------------------<
---------------------------------
DATUM : DONDERDAG 27 AUGUSTUS 2009
---------------------------------
INGELEGDE TREINEN
---------------------------------
(LM)57485U
(Amersfoort V 01:44 - Haarlem A 02:44)
1xDEIII(113) 75mtr/137ton
100 (120) Km/u
Amersfoort V 01:44
Baarn D 01:52
Hilversum D 01:58
Weesp D 02:10
Diemen D 02:14
Amsterdam A 02:21
V 02:29
Amsterdam Sloterdijk D 02:34
Te Haarlem rangeren naar sp. 25
Haarlem A 02:44
--------------------------------<
Einde van Asv 26829
Let op, tijden kunnen afwijken
---------------------------------
DATUM : WOENSDAG 26 AUGUSTUS 2009
---------------------------------
INGELEGDE TREINEN
---------------------------------
(LM)57480U
(Haarlem V 13:25 - Amersfoort A 14:52)
1xDEIII(113) 75mtr/137ton
100 (120) Km/u
Haarlemlm V 13:25
Haarlem Spaarnwoude D 13:28
Amsterdam Sloterdijk D 13:37
Amsterdam D 13:41
60 (120) Km/u
Amsterdam D 13:41
Amsterdam Muiderpoort D 13:46
Weesp D 13:57
Naarden-Bussum A 14:09
V 14:25
Hilversum D 14:33
Baarn D 14:41
Te Amersfoort 1X DE3 bijplaatsen.
Wordt trein 57335.
Amersfoort goederen aansluiting LSP D 14:49
Te Amf sms met DEIII 121
Amersfoort A 14:52
--------------------------------<
(LM)57481U
(Amersfoort V 16:48 - Nijmegen A 19:00)
2xDEIII(113+121) 150mtr/274ton
100 (120) Km/u
Amersfoortf V 16:48
Stro D 17:04
Apeldoorn D 17:17
Devnter D 17:29
Deventer goederen A 17:30
V 18:07
Zuphen D 18:19
Arnhem D 18:43
Elst D 18:52
Te Nijmegen schaft en opstappen wtb
Nijmegen A 19:00
--------------------------------<
(LM)57482U
(Nijmegen V 19:45 - Oss A 20:24)
2xDE3(113+121) 150mtr/274ton
Rijdt als wtr op sp. Nijmegen-Oss
40 (40) Km/u
Nijmegen V 19:45
Oss A 20:24
--------------------------------<
Concept dienstregeling Nummer: 26829
Status: Definitief Weeknr(s): 35
Gemaakt op 24-8-2009 14:38 2
(LM)57483U
(Oss V 21:10 - Nijmegen A 21:50)
2xDE3(113+121) 150mtr/274ton
Roestrijden op sp. Oss-Nijmegen
40 (40) Km/u
Oss V 21:10
Nijmegen A 21:50
--------------------------------<
(LM)57484U
(Nijmegen V 22:25 - Amersfoortf A 00:31 DO)
2xDE3(113+121) 150mtr/274ton
100 (120) Km/u
Nijmegen V 22:25
Elst D 22:31
Arnhem A 22:40
V 22:44
Zutphen D 23:05
Zuphen goederen A 23:06
V 23:17
Deventer A 23:29
80 (120) Km/u
Deventer V 23:40
Apeldoorn D 23:53
Stroe D 00:09*
Te Amersfoort de 121 rang. naar SHD
Amersfoort A 00:31*
--------------------------------<
---------------------------------
DATUM : DONDERDAG 27 AUGUSTUS 2009
---------------------------------
INGELEGDE TREINEN
---------------------------------
(LM)57485U
(Amersfoort V 01:44 - Haarlem A 02:44)
1xDEIII(113) 75mtr/137ton
100 (120) Km/u
Amersfoort V 01:44
Baarn D 01:52
Hilversum D 01:58
Weesp D 02:10
Diemen D 02:14
Amsterdam A 02:21
V 02:29
Amsterdam Sloterdijk D 02:34
Te Haarlem rangeren naar sp. 25
Haarlem A 02:44
--------------------------------<
Einde van Asv 26829
Laatst gewijzigd door htm_tram op di 25 aug 2009, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: HIJSM helpen
Tip: maak er volgende keer wat leesbaars van :) De helft van die info is niet interresant, relevant of nuttig. Knip ook gerust alle halve dienstregelingspunten er uit. Nog beter, zet een link naar Somda :)
Re: HIJSM helpen
Zal ik volgende keer gelijk doen. Warom zou ik het naar somda verwijzen als ik het van roestrijden.nl en bam railinfra heb?
Ohja, er gaat pers mee op verzoek van pro rail ;)
Ohja, er gaat pers mee op verzoek van pro rail ;)
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten