Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door starx »

OP 4a moet een Intercity ([serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] en/of [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie]) keren. Waarschijnlijk omdat er anders een overkruisconflict ontstaat.

Overigens, als er een wissel bijkomt zodat spoor 1a vanuit Oss te bereiken is, dan is het hele probleem opgelost.
MetroRET schreef:Volgens mij zou ICM10 als maximaal kunnen rijden in de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie]. Op dat moment zou alleen in Ht er een spoorwijziging moeten volgen. Spoor 3a is maar 235 meter (6 meter te kort voor ICM9).

Zulke lengtes zijn niet nodig voor de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie]. DDZ-6 voldoet prima. Het zou natuurlijk wel kunnen dat die meer reizigers gaat trekken volgend jaar.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

En juist daarom is ICM handiger, als er bij een enkele trein een reizigersgroei is kun je die trein van 8 naar 9 bakken verlengen. Bij DDZ kan die een kleine groei niet goed opvangen, je moet gelijk naar DDZ8 door wat misschien een iets te grote stap is. Ik heb ook even wat zitten puzzelen met DDZ in de [serie=Intercity|2016|Groningen - Rotterdam Centraal500[/serie]/[serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal12500[/serie]/[serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie]/[serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie]/[serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie], vooral bij de zesjes levert dat een aanzienlijke winst op, deze maken circa 25% minder kilometers (en dus flink minder slijtage). Bij de viertjes is de winst iets minder, circa 10%, met name omdat een deel van de viertjes nu in spitsdiensten rijden waar ze maar twee ritten per dag maken. En doordat deze series bij elkaar in de buurt rijden kan materieel uitgewisseld worden zonder lange LM ritten.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Michael »

MetroRET schreef:Volgens mij zou ICM10 als maximaal kunnen rijden in de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie]. Op dat moment zou alleen in Ht er een spoorwijziging moeten volgen. Spoor 3a is maar 235 meter (6 meter te kort voor ICM9).
8 bakken is het maximum in de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie]. Een aantal stations hebben perrons die niet meer dan 8 bakken aankunnen.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Zoals welke ?
Volgens de xls-bestand van ProRail zijn alle stations waar de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] normaal stopt (Rsd-Etn-Bd-Tb-Ht-O-Nm-Nml-Est-Ahz-Ah-Dr-Zp-Dv-Ost-Wh-Zl), geschikt voor 10 bakken.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Michael »

Dat is wat ik altijd begrepen heb en volgens mij hier op dit forum zelfs ter sprake is gekomen lange tijd geleden. Kennelijk is dat dus toch anders.

Heb je een link naar dat bestandje trouwens?
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

https://www.prorail.nl/sites/default/fi ... -2016.xlsx

Rsd: 529 meter (spoor 1), 15+ bakken ICM
Etn: 275 meter, 10 bakken ICM
Bd: 343 meter, 12 bakken ICM
Tb: 345 meter, 12 bakken ICM
Ht: 235 meter (spoor 3a -> Spoorwijziging verplicht), 8 bakken ICM
O: 280 meter, 10 bakken ICM
Nm: 281 meter (spoor 4a), 10 bakken ICM
Nml: 286 meter, 10 bakken ICM
Est: 342 meter, 12 bakken ICM
Ahz: 282 meter, 10 bakken ICM
Ah: 377 meter, 14 bakken ICM
Dr: 270 meter, 10 bakken ICM
Zp: 433 meter, 15+ bakken ICM
Dv: 460 meter, 15+ bakken ICM
Ost: 270 meter, 10 bakken ICM
Wh: 270 meter, 10 bakken ICM
Zl: 277 meter (spoor 10), 10 bakken ICM
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Te Roosendaal keert men volgens de reisplanner op spoor 1a welke ook maar voor 8 bakken geschikt is, dus als men langer wil rijden moet men een ander perron opzoeken. Kan overigens ook zijn dat de reisplanner er een potje van maakt, die gooit wel vaker een onjuiste perronfase erin. Verder zijn Bedum, Rheden, Velp, Arnhem Presikhaaf en Arnhem Velperpoort niet geschikt voor 8 bakken, maar alleen de 3612 en 3619 stoppen maar hier. Het is dus vooral Nijmegen dat een knelpunt is, dat station is nu al krap waardoor als de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] op zichzelf keert deze afgerangeerd moet worden als de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] eraan komt, maar als er ook nog elk kwartier een doorgaande sprinter gaat rijden wordt het helemaal krap.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Michael »

Op Roosendaal stopt de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] meestal gewoon halverwege het perron. Dus op spoor 1a en 1b. Alleen als er een matereelwisseling plaatsvindt stopt hij op het ene deel. De kerende trein vertrekt dan vanaf het andere deel.
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Gothic-Writer »

Kwestie van een beetje goed mikken aan het perron voor de machinist, maar al met al, het is tot ongeveer een jaar/ anderhalf geleden ook gegaan met icm treinen op de 3600, goed, zij het met een 8-stel icm (7 rijtuigen met een loc), dus ik zie het probleem niet waarom het nu ineens niet meer kan en die paar wagons meer, kan best hoor.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door dennistd »

Bemined schreef:Bedum, Rheden, Velp, Arnhem Presikhaaf en Arnhem Velperpoort
Welk station hoort er niet bij? :P
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door SuperGhost »

MetroRET schreef:https://www.prorail.nl/sites/default/fi ... -2016.xlsx

Rsd: 529 meter (spoor 1), 15+ bakken ICM
Etn: 275 meter, 10 bakken ICM
Bd: 343 meter, 12 bakken ICM
Tb: 345 meter, 12 bakken ICM
Ht: 235 meter (spoor 3a -> Spoorwijziging verplicht), 8 bakken ICM
O: 280 meter, 10 bakken ICM
Nm: 281 meter (spoor 4a), 10 bakken ICM
Nml: 286 meter, 10 bakken ICM
Est: 342 meter, 12 bakken ICM
Ahz: 282 meter, 10 bakken ICM
Ah: 377 meter, 14 bakken ICM
Dr: 270 meter, 10 bakken ICM
Zp: 433 meter, 15+ bakken ICM
Dv: 460 meter, 15+ bakken ICM
Ost: 270 meter, 10 bakken ICM
Wh: 270 meter, 10 bakken ICM
Zl: 277 meter (spoor 10), 10 bakken ICM
Alleen wordt dat in Nijmegen dus spoor 4b vanaf december en dat spoor is maar 165m lang :wink:
Spoor 4a gaat vanaf december gebruikt worden om een van beide IC's uit Utrecht te laten keren (ik vermoed de IC van/naar Den Helder).

En Nijmegen Lent, Elst en Arnhem Zuid had je niet hoeven te noemen, want daar wordt vanaf december niet meer gestopt door de 3600 (hooguit een enkele rit aan het begin en eind van de dienst).
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Ik doelde mede om de huidige mogelijkheden en dienstregeling.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bartjk »

En het is Alstom geworden! *O*
NS heeft middels een Europese aanbesteding treinfabrikant Alstom aangewezen als zogeheten voorkeursaanbieder (preferred bidder) voor de levering van ca. 80 nieuwe intercity’s.

Sterk

Vier gerenommeerde treinfabrikanten deden een goede aanbieding tijdens de laatste ronde van de aanbesteding (de zogeheten Best and Final Offer Fase). Alstom scoorde het beste op de geldende criteria, waaronder de betrouwbaarheid, investeringskosten, onderhoudbaarheid van de treinen, energie-efficiency, design van de trein voor reizigers/personeel, support na aflevering en de toelating van de trein.

Wachttermijn

De komende weken gaat een periode in waarbij de andere partijen, zijnde niet de preferred bidder, in beroep kunnen gaan tegen de voorgenomen gunning. Hierna start NS de onderhandelingen met Alstom om tot finalisering van het uiteindelijke contract voor de nieuwe Intercity’s te komen. Nadat dit contract deze zomer is getekend start de designfase met de fabrikant om het ontwerp definitief te kunnen maken. Vervolgens gaat een uitgebreide fase in van productie, testen/toelating en beproeven. De nieuw aan te schaffen intercity’s gaan op termijn een deel van de huidige Intercityvloot van NS vervangen (ICM en IC Direct) en moeten vanaf 2021 gaan rijden. De door NS geselecteerde intercity is gebaseerd op een trein die al rijdt in meerdere landen.

Betrouwbaar en snel

Het gaat bij de aanbesteding om snelle (max. 200 km/u) en betrouwbare enkeldeks Intercity’s, die zowel geschikt zijn voor het conventionele spoor (Hoofdrailnet) als de hogesnelheidslijn (HSL). In totaal gaat het in de basisorder om 25.000 zitplaatsen met de optie om in de toekomst meer treinen te bestellen. Met onder meer (rolstoeltoegankelijke) toiletten, wifi, reisinformatieschermen, gescheiden afvalinzameling, led-verlichting met Intelligent Light Control, (USB-)stopcontacten (in eerste en tweede klasse), een schuiftrede voor betere toegankelijkheid en extra bagageruimte is de trein voorzien van alle gemakken voor onderweg.

Totale modernisering

De aanschaf van de nieuwe Intercity’s past in de lopende modernisering en uitbreiding van de NS-vloot. Zo stromen extra nieuwe Sprinters in vanaf dienstregeling 2017 vanwege o.a. het behoud en uitbreiding van de OV-studentenkaart (58 stuks). Vanaf dienstregeling 2018 volgen meer Sprinters (118 stuks). Ook worden 81 (Virm)-dubbeldekkers volledig gemoderniseerd de komende jaren. In totaal investeert NS meer dan 2,5 miljard in modernisering en uitbreiding van de vloot.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

Leuk. :D
Ik ben benieuwd wat voor type het wordt, maar ik gok op de Coradia Liner.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door AppleMoose »

Hoop toch niet dat die het gaat worden, wat een lelijk ding :X
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Bijna alle treinstellen zijn de afgelopen tien jaar flink lelijker geworden, dat krijg je met van die strenge botsnormen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Geert »

Wie weet wordt het beter in NS-kleuren.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

In het echt zijn het nog aardig mooie treinstellen, ik vind ze mooier dan het design van de nieuwe Flirtjes.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door AppleMoose »

Bee schreef:Bijna alle treinstellen zijn de afgelopen tien jaar flink lelijker geworden, dat krijg je met van die strenge botsnormen.
Er lijkt inderdaad een wedstrijd gaande te zijn van "wie heeft de lelijkste..."
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Ik ga er van uit dat er voor NS wel weer een unieke kop wordt ontworpen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

Meltrain schreef:Leuk. :D
Ik ben benieuwd wat voor type het wordt, maar ik gok op de Coradia Liner.
Au! M'n ogen :(

Mag toch hopen dat het de polyvalent wordt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

Dat is beiden vrijwel hetzelfde design hoor... (A)
Spoiler: show
Régiolis (Coradia Polyvalent)
Afbeelding

Régiolis V200 (Coradia Liner)
Afbeelding
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

Dank je wel. Het is niet moeders mooiste, maar hij is indrdaad niet (meer) zo eng als op de plaatjes die ik tot nu toe gezien had.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door OmniLezer »

Z2N schreef:Dat is beiden vrijwel hetzelfde design hoor... (A)
Spoiler: show
Régiolis (Coradia Polyvalent)
Afbeelding

Régiolis V200 (Coradia Liner)
Afbeelding
ik denk dat het vast wel in vermogen, topsnelheid en aantal bakken kan verschillen. Maar qua uiterlijk zijn ze vrijwel gelijk.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door OmniLezer »

Mooie halve metro's trouwens.

Is er nog al wat bekend van de vernieuwde V-IRM 9411. Die is echt al een lange tijd onder het mes.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten