Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Ja, Nieuwe Q-link wagens worden voorzien van streekstoelen na opmerkingen van reizigers.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeroenSpock »

Gaat ongeveer zoiets worden :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5818
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door isadora »

Proest. :X
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Eigenlijk best wel een fan van die vloer. Maakt voor mijn gevoel de bus een stuk uitnodigender. Gevoel heb ik ook wel een beetje door de spotjes in de HESS bussen ipv TL balken. Dat stoelpatroon is wel echt verschrikkelijk...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Wubbo »

Ik vind het er erg ouderwets uit zien.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

In het dal rijden Q-link 5/6 een 10-minuten dienst naar Haren. Dat zou dan lijkt mij betekenen dat Zuidlaren 3x/u een bus gaat krijgen. Als hetzelfde principe op zaterdag wordt toegepast heb je dat de frequentie naar Zuidlaren en Delfzijl hoger is dan naar Roden en Leek. Immers als beide lijnen om de 20 minuten gaan rijden, moeten alle ritten wel de volledige route rijden.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeroenSpock »

Of 2 keer per uur lijn 5, en die andere 4 bussen lijn 6 waarvan er 2 keren ergens bij Meerstad?
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door OmniLezer »

JeroenSpock schreef:Helemaal als je bedenkt dat die mensen uit een Qliner zijn gehaald en nu met een stadsbus moeten reizen.
Vandaar dat ik het hele conform gedoe niet meer snap wat vervoersbedrijven nu aanprijzen in stadsbussen voor streeklijnen. Die Qlink bussen zijn niet voor de conform. De huidige Qliners waren gewoon niet geschikt om vele groepen mensen weg te kunnen werken.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Jorn
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 15:37

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Jorn »

Busbaan is in gebruik genomen vanochtend: Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jorn op ma 02 mei 2016, 16:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5818
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door isadora »

Zal wel aan mij liggen hoor, maar ik zie geen afbeelding.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »



https://t.co/jGlu5MHDs8


Een filmpje van de busreis over de nieuwe busbrug.

Wat ik overigens opvallend vind aan de dienstregeling per 2018 is de koppeling van lijn 9 Paddepoel/Selwerd aan Hoornsemeer. Een goed idee, vanwege een rechtstreekse verbinding met het ziekenhuis voor deze wijken met relatief veel ouderen. De verbinding Vinkhuizen - De Wijert (spits) met gelede bussen is wel erg goed om alle scholieren op te vangen. Een logische koppeling.
Het OVbureau laat hiermee overigens wel de rode Q-link lijn los naar Martini Ziekenhuis. Al biedt een standaard stadsbus ongetwijfeld voldoende capaciteit aangezien deze vervoersvraag natuurlijk omgekeerd is qua tijd als de wijk Hoornsemeer.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Wat het idee van Qlink Rood niet dat de verbinding van Eelde - Groningen de volgende route kreeg: Eelde - Lijn 2 - Martini ZKH - lijn 6 - Hoofdstation - lijn 2 - Station Noord?
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Dat was met potlood ingetekend, een rode HOV-lijn Martini ZIekenhuis - Vinkhuizen stond wel in de HOV-visie. Hoewel ik de oplossing die nu wordt geboden beter vind en meer gericht op een optimale verdeling van het materieel.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Cpt.Iglo schreef:Ook interessant: Scharmer, Harkstede, Engelbert en Middelbert krijgen vanaf 2018 2(!) keer per uur een verbinding met de stad in de vorm van lijn 5. De overige 2-4 keer per uur rijdt deze dan door naar Meerstad. Lijn 78 vervalt en gaat dan op in lijn 178.
De overige 2-4 keer per uur rijdt lijn 5 dan juist tot P+R Meerstad, tenzij een gedeelte van de ritten wordt verlengd naar Ter Sluis, maar ik neem aan dat we daar niet in 2018 al vier ritten per uur hoeven te verwachten.

Overigens zal deze uitbreiding ook één of een paar nieuwe Q-linkwagens vragen, net als de toevoeging van lijn 1, zo kom je denk ik al gauw op 15 uit.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Pim-AllianceB95 schreef:
Cpt.Iglo schreef:Ook interessant: Scharmer, Harkstede, Engelbert en Middelbert krijgen vanaf 2018 2(!) keer per uur een verbinding met de stad in de vorm van lijn 5. De overige 2-4 keer per uur rijdt deze dan door naar Meerstad. Lijn 78 vervalt en gaat dan op in lijn 178.
De overige 2-4 keer per uur rijdt lijn 5 dan juist tot P+R Meerstad, tenzij een gedeelte van de ritten wordt verlengd naar Ter Sluis, maar ik neem aan dat we daar niet in 2018 al vier ritten per uur hoeven te verwachten.

Overigens zal deze uitbreiding ook één of een paar nieuwe Q-linkwagens vragen, net als de toevoeging van lijn 1, zo kom je denk ik al gauw op 15 uit.
Zo kan je het inderdaad ook opvatten. Ik las het anders, maar ik denk dat je gelijk hebt.

Aan de andere kant, er wordt gezegd dat de bus ook Engelbert en Middelbert aan zal doen. Wanneer dit in de vorm is van een bushalte aan de Driebondsweg, vind ik het onterecht dat Engelbert ook in deze zin genoemd wordt. Mensen die daar wonen zitten dan immers gauw 2(!) kilometer van de dichtstbijzijnde bushalte af, terwijl de huidige lijn 78 er letterlijk voor de deur stopt. Dat vind ik toch een behoorlijke verslechtering. Ik woon zelf in Middelbert en maak redelijk veel gebruik van de bus, in mijn geval zou ik een kleine 2 km moeten lopen of fietsen. In dat geval pak ik liever de auto naar de stad..

Ik zou het logischer en vooral terecht vinden als er minstens één keer per uur een bus blijft rijden naar deze plaatsen. Bijvoorbeeld in de vorm van een aftakking van lijn 5 die in plaats van via Meerstad via Middelbert en Engelbert naar Harkstede en Scharmer rijdt.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ik denk dat het inderdaad een halte aan de Driebondsweg wordt... of fietsen/parkeren bij P+R Meerstad
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door ov'tje »

Jorn schreef:Busbaan is in gebruik genomen vanochtend: http://i65.tinypic.com/2hod1tv.png
Die brugwachter bij de nieuwe brug over het water heeft wel een relaxt baantje. Zag hem vandaag lekker onderuit gezakt met de benen gestrekt zitten :mrgreen:
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door sirvinniei »

Ik vraag me af: kan de nieuwe qlink 6 niet gewoon via Eelde doorrijden naar het vliegveld en daarmee een groot deel van de route van lijn 2 overnemen en de airportliner vervangen?
Ik heb geen onderschrift
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door bartjemestrom »

Wellicht een idee:

Delfzijl - Stad - P+R Haren (- Airport)
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

sirvinniei schreef:Ik vraag me af: kan de nieuwe qlink 6 niet gewoon via Eelde doorrijden naar het vliegveld en daarmee een groot deel van de route van lijn 2 overnemen en de airportliner vervangen?
Dan heb je meteen wel een probleem met het bedienen van Eelderwolde. Bovendien is een verbinding Eelde - Martini Ziekenhuis gewenst. Daarnaast wordt er door scholieren veel gebruik gemaakt van de verbinding via De Wijert. Dan hebben meteen 2 grote groepen geen rechtstreekse verbinding meer. Er is redelijk veel vervoer binnen lijn 2, lang niet allemaal Eelde - Groningen C.S..
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Dan zie ik eerder iets in overdag lijn 2 en 6 parallel aanbieden, zodat er gezamenlijk een kwartiersdienst ontstaat. Ik denk dat dat duidelijker wordt
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lijn65 »

sirvinniei schreef:Ik vraag me af: kan de nieuwe qlink 6 niet gewoon via Eelde doorrijden naar het vliegveld en daarmee een groot deel van de route van lijn 2 overnemen en de airportliner vervangen?
Dan heb je nog steeds een 'trage' verbinding met het vliegveld, terwijl men juist een snelle verbinding wil. En je houdt dan ook dat indien er een grote groep bij het vliegveld staat, de bus voor de rest van de rit vol zit en de reizigers in Eelde daardoor gedupeerd worden.
Daar komt verder nog bij dat de verbinding met het vliegveld nog altijd enorm overschat wordt hier. Er komen maar een paar vluchten per dag aan op Eelde en verreweg de meeste mensen gaat met de auto verder. Het aantal reizigers moet eerst groeien voordat het uit kan om bijvoorbeeld lijn 6 door te trekken naar het vliegveld.
Basislijn
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door sirvinniei »

Is deze verbinding dan zoveel trager? Groningen-haren is ongeveer 10 minuten en paterswold-eelde airport 20 (met een omslachtige route door Eelde) dat is toch vergelijkbaar met het halfuurtje van de Bowie bus nu? Ik vind juist lijn 2 nu erg traag

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zou in de spitsuren wel een "sneldienst" willen zien voor lijn 2, zodat forenzen een alternatief hebben voor dat slakkengangetjesvervoer van lijn 2. Omlooptechnisch zal dit wel het beste passen bij lijn 6 dat stopt in Haren. Vraag is alleen of je binnen Qlink ook alleen binnen een bepaald tijdvak een verbinding mag binden (in dit geval de spitsuren). Eindbeeld zou voor mij dan een "kwartiers"-dienst worden tussen Groningen en Eelde.

Ik zou de airportliner niet opheffen, als deze vluchtend voor echt volle bussen zorgt op lijn 2. Dan is dit "semi-besloten" vervoer, om de reguliere lijn te ontlasten. Dit vervoer kan dan ook zo worden aangeboden als nu de planning is dat op de vluchten van Eelde wordt aangesloten. Ben wel benieuwd hoe dit gaat werken, omdat Eelde een zomer- en winterseizoen kent. Qbuzz heeft niet een gelijklopend seizoen. Hoe goed loopt overigens de Bowie-bus?
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

De Bowie-bus is inmiddels ten einde. Maar voorheen was lijn 2 compleet vol als er een vlucht uit Polen kwam. Volgens mij heeft de Bowie-bus niet zo veel capaciteit als de stadabus. Al is het maar de vraag of iedereen die bus wist te vinden. Vlucht tijden variëren soms erg.

Per dienstregeling 2018 krijgt lijn 2 een extra rit om de 7.47 bus van De Punt te ontlasten. In principe hoeft die bus niet de route van lijn 2 te nemen. Een route via de Van Iddekingeweg kan al zo 5-10 minuten schelen in de spits.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten