Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Anne »

Je hebt gelijk. Was vergeten dat er een station bij is gekomen :oops:
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door SuperGhost »

Het is halte Neerbosscheweg (halte van lijnen 2, 11, 99 en 331). Niet te verwarren met halte Station Goffert (lijnen 11 en 12)
fogeltje schreef:Waar stoppen die gedrochten in Nijmegen eigenlijk? Mij lijkt de halte Tunnelweg de enige optie, alles rond het busstation is namelijk busbaan waar deze niet mogen komen (lijkt me), dus de halte tegenover de Heyendaalboemel valt dan ook af.
Waarom zou dat niet mogen? De treinvervangende NS-bussen mogen daar ook altijd komen (en ook taxi's kunnen ontheffing krijgen voor die busbaan). Halte tunnelweg zal wel praktischer zijn denk ik.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Anne »

In het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) staat:
lijnbus: motorvoertuig, gebezigd voor het verrichten van openbaar vervoer in de zin van de Wet personenvervoer 2000.

En in de Wet Personenvervoer 2000:
openbaar vervoer: voor een ieder openstaand personenvervoer volgens een dienstregeling met een auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig.

Als ik deze wetsartikelen lees zijn de Flixbussen dus lijnbussen.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door huibe »

Even mierenn**ken. Is het bij het station een busbaan of een lijnbusbaan. Hier zit namelijk ook verschil in.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door SuperGhost »

De Campusbaan is een lijnbusbaan, maar je kunt er als niet-lijnbus dus wél ontheffing voor krijgen (voornamelijk voor taxi's en kraamverzorgers).

De zijweggetjes vanaf de tunnelweg naar het busstation is niet eens een busbaan, maar is gewoon een openbare weg (mogen gewoon gebruikt worden om van/naar de Stieltjesweg te komen).
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Statler Rail »

Een busbaan mag door elke bus gebruikt worden, dus bijvoorbeeld ook een bus met toeristen naar de Zaanse Schans. Een lijnbusbaan mag alleen gebruikt worden door lijnbussen die openbaar vervoer in de zin van de Wet Personenvervoer 2000 verrichten. De binnenlandse buslijnen van FlixBus zijn OV in de zin van de WP2000. Dus zowel busbaan als lijnbusbaan mogen in principe door FlixBus gebruikt worden.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Michael »

Alleen zal het niet altijd handig zijn dat Flixbus over de (lijn)busbanen rijdt vanwege Vetag/Kar. Ik neem aan dat de Flixbussen daar niet mee zijn uitgerust.
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door MarkNL »

Dat is toch voornamelijk relevant om voorrang te krijgen bij verkeerslichten?
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door dennistd »

Zolang er geen paaltjes of slagbomen zijn wel ja.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door fogeltje »

Bij busstoplichten krijgen ze soms geen groen. Ik heb dit in het verleden vaak meegemaakt in Nijmegen als een touringcar een spitsrit reed. Die moest voor Dukenburg vaak wachten tot een echte OV-bus achter hem kwam staan omdat het negenoog op rood bleef.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door marvinkok »

Je krijgt sowieso nooit groen, maar wit bij en negenoog ;)
Meestal liggen er ook gewoon detectielussen bij negenogen en krijg je gewoon wit als je aan de beurt bent, maar als die er niet liggen kun je inderdaad lang wachten...
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door OmniLezer »

Is het überhaupt mogelijk dat die Flixbussen of Krasbussen mogen worden uitgerust met Vetag/Kar?
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door dennistd »

Het zal best mogelijk zijn, maar het is aan de wegbeheerder om de instellingen te verstrekken dacht ik. En bij gewone bussen vinden gemeentes e.d. het soms nog wel belangrijk dat ze op tijd rijden (en dus verkeerslichtbeïnvloeding moeten hebben), maar zo'n Fernbus zal ze niet veel kunnen schelen. En zeker niet als daardoor het normale autoverkeer extra gehinderd wordt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Hainje »

Je hebt ook van die losse transponders waarmee je jezelf dan in ieder geval kan aanmelden bij de VRI.
🍉
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Globetrotter »

Hainje schreef:Je hebt ook van die losse transponders waarmee je jezelf dan in ieder geval kan aanmelden bij de VRI.
Ja, maar ik denk niet dat deze transponders zomaar te krijgen zijn. Ook daar zal vast iets van een vergunning voor benodigd zijn.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Hainje »

Ezra schreef:
Hainje schreef:Je hebt ook van die losse transponders waarmee je jezelf dan in ieder geval kan aanmelden bij de VRI.
Ja, maar ik denk niet dat deze transponders zomaar te krijgen zijn. Ook daar zal vast iets van een vergunning voor benodigd zijn.
Het lijkt mij dat als je een lijndienst mag rijden in NL, er ook wel een transpondertje te ritselen valt.
🍉
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Flixbus halveert aantal ritten op lijn 823 (Enschede - Eindhoven)

Bericht door michiel71 »

michiel71 schreef:
Statler Rail schreef:
michiel71 schreef:M.i.v. donderdag 9 juni zal Flixbus het aantal retourritten tussen Enschede en Eindhoven (lijn 823) terugbrengen van 4 naar 2.
Dat het aantal ritten op lijn 823 van 4 naar 2 gaat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het aantal ritten tussen Enschede en Eindhoven vanaf juni ook nog maar 2 is. :wink:
Ik ben benieuwd, wanneer Flixbus de toestemming krijgt om op meer binnenlandse verbindingen van internationale lijnen
kaartjes te mogen verkopen. In dat geval komen er inderdaad een aantal extra ritten tussen Enschede en Eindhoven ;)

823 = Lijn 823 (Enschede - Eindhoven)
N81 = Nachtbus 81 (Berlijn - Brussel)
181 = Lijn 181 (Berlijn - Brussel)
281 = Lijn 281 (Arnhem - Brussel)

Code: Selecteer alles

 N81    823    281    823    181                                 181    823    281    823    N81
05:25  07:45         15:15  18:30  Enschede (Centraal Station)  11:35  13:55         21:40  00:25
  |    07:53         15:23    |    Enschede Kennispark / UT       |    13:48         21:33    |  
05:45  08:05         15:35  18:50  Hengelo Station 	          11:15  13:35         21:20  00:05
07:00    |    10:45    |    20:05  Arnhem Centraal              10:10    |    19:35    |    23:00  
07:30    |    11:15    |    20:35  Nijmegen Centraal            09:40    |    19:10    |    22:30
08:30  10:25  12:15  17:55  21:35  Eindhoven (Stationsweg) 	  08:35  11:15  18:05  19:00  21:25
09:55         13:35         22:55  Antwerpen                    07:15         16:45         20:05 
10:45         14:30         23:50  Brussel Noord                06:20         15:50         19:10
Vanaf vrijdag 10 juni kunnen er op internationale verbindingen óók tickets (vanaf €5)
worden gekocht voor de route Enschede - EIndhoven & route Hengelo - Eindhoven

Ik ben benieuwd, hoe Flixbus er voor gaat zorgen, dat passagiers die voor het traject Enschede - Eindhoven
een kaartje hebben gekocht voor €5 NIET gaan uitstappen in Arnhem of Nijmegen.
Dezelfde vraag geldt voor kaartjes voor het traject Eindhoven - Enschede, waarbij
instappers tegen de concessie-regels in, tóch uitstappen in Nijmegen en Arnhem.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Flixbus ontheffing concessieplicht voor provincie Limburg

Bericht door michiel71 »

Op 26 april 2016 hebben Gedeputeerde Staten van Limburg besloten om Flixbus DACH GmbH te Berlijn met ingang van 1 mei 2016 voor
een 4-tal trajecten ontheffing te verlenen van het verbod van art. 19 Wp 2000 om openbaar vervoer te verrichten zonder concessie.

Omdat meerdere decentrale overheden bij dit vervoer betrokken zijn vindt er afstemming plaats op landelijk niveau.
Noch op juridische, noch op vervoerskundige gronden zijn er bezwaren tegen het verlenen van gevraagde ontheffingen.
De ontheffing geldt voor vier trajecten die onderdeel uitmaken van internationale verbindingen naar Duitsland.

Bron: Openbare besluitenlijst van de vergadering van GS van 26 april 2016
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Flixbus halveert aantal ritten op lijn 823 (Enschede - Eindhoven)

Bericht door baladid »

michiel71 schreef: Ik ben benieuwd, hoe Flixbus er voor gaat zorgen, dat passagiers die voor het traject Enschede - Eindhoven
een kaartje hebben gekocht voor €5 NIET gaan uitstappen in Arnhem of Nijmegen.
Dezelfde vraag geldt voor kaartjes voor het traject Eindhoven - Enschede, waarbij
instappers tegen de concessie-regels in, tóch uitstappen in Nijmegen en Arnhem.
Lijkt mij vrij makkelijk – je krijgt je bagage niet.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door michiel71 »

En als je alleen met handbagage reist?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Zugführer »

Zou er ook maar één "normale" reiziger zijn die op het idee komt dat hij van Eindhoven naar Nijmegen kan als hij een kaartje voor 5 euro naar Enschede koopt? Lijkt me niet.
Daarnaast, dit speelt toch net zo goed in Duitsland? Daar kun je ook geen kaartjes voor korte afstanden kopen, terwijl de bus er wel stopt.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door michiel71 »

Zugführer schreef:Zou er ook maar één "normale" reiziger zijn die op het idee komt dat hij van Eindhoven naar Nijmegen kan als hij een kaartje voor 5 euro naar Enschede koopt? Lijkt me niet.
Je kunt nu eindelijk eens een keertje doorhalen in Enschede en op zondagochtend om 05:25 uur de rechtstreekse bus naar Nijmegen nemen (aankomst 07:25 uur), in plaats van te wachten op een trein die pas om 07:46 uur vertrekt uit Enschede (aankomst 09:42 te Nijmegen).

Overigens laat Flixbus hier wel een steekje vallen: Binnenlandse trajecten (zoals Enschede - Eindhoven, lijn N81 en lijn 181)
op internationale lijnen zijn nog niet zichtbaar in de reisplanner van 9292.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Flixbus lijn 825 Nijmegen - Rotterdam CS - Den Haag CS - Amsterdam

Bericht door michiel71 »

Flixbus verlengd m.i.v. vrijdag 10 juni 2016 de lijn Nijmegen - Rotterdam door naar Den Haag en Amsterdam.

Dienstregeling Lijn 825 Nijmegen - Rotterdam - Den Haag - Amsterdam (vanaf vrijdag 10 juni 2016)

Code: Selecteer alles

07:15  15:30  Nijmegen Centraal Station (Tunnelweg) 	
08:40  16:55  Rotterdam Station Lombardijen 	
08:55  17:10  Rotterdam Zuidplein (Haltestelle X) 	
09:15  17:30  Rotterdam Centraal Station 	
09:50  18:05  Den Haag (Centraal Station Busplatform) 	
10:40  18:55  Amsterdam Sloterdijk 	               

11:40  19:45  Amsterdam Sloterdijk 	
12:30  20:35  Den Haag (Centraal Station Busplatform) 	
13:10  21:10  Rotterdam Centraal Station 	
13:30  21:30  Rotterdam Zuidplein (Haltestelle X) 	
13:40  21:40  Rotterdam Station Lombardijen 	
15:10  23:05  Nijmegen Centraal Station (Tunnelweg) 	 
Dienstregeling Lijn 825 Nijmegen - Rotterdam (t/m donderdag 9 juni 2016)

Code: Selecteer alles

08:15  12:30  16:30  Nijmegen Centraal Station (Tunnelweg) 	
09:40  13:55  17:55  Rotterdam Station Lombardijen 	
09:50  14:05  18:05  Rotterdam Zuidplein (Haltestelle X) 	

10:15  14:15  20:15  Rotterdam Zuidplein (Haltestelle X) 	
10:25  14:25  20:25  Rotterdam Station Lombardijen 	
11:50  15:50  21:50  Nijmegen Centraal Station (Tunnelweg) 	

Code: Selecteer alles

€ 5,00 - €13,50  Amsterdam Sloterdijk — Den Haag 
€ 5,00 - €13,50  Amsterdam Sloterdijk — Rotterdam  	
€ 7,00 - €19,50  Amsterdam Sloterdijk — Nijmegen
€ 5,00 - €15,50  Nijmegen — Den Haag 
€ 5,00 - €11,50  Nijmegen — Rotterdam 
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Littlebusdriver »

Bij station Delft (P+R Nijverheidsplein) hangt nog een vertrekstaat van Flixbus SKI10 die niet meer rijdt. De nachtlijnen die wèl rijden staan er dan weer niet op. Lijkt me ook lastig zoiets bij te houden met al die lijnen die zo snel wisselen. Beter hang je dan niks op.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Dennenboom »

De dienstregelingen van Flixbus lijken veel op die van NS vlak na de oorlog. Vier keer per dag een dienst, onlogische lange omlopen en elke twee maanden een nieuwe dienstregeling. De maximum snelheid is met 100 km/uur eentje die prima past bij een stoomtrein.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten