Inderdaad CXX wil zich niet laten gebruiken om GVB problemen op te lossen. Toen lijn 62 grotendeels een andere route ging rijden en delen van Buitenveldert geen directe verbinding meer hadden met o.a. het Gelderlandplein is door de RAR geopperd om eventueel lijn 199 in B'veldert een ietwat andere route te laten rijden zodat deze lijn een deel van de oude route van de 62 mee kon nemen. Ik heb daar zelf ook een verzoek toe gedaan bij CXX. Ik kreeg wel netjes antwoord. De strekking van het antwoord was iets van: lijn 199 is een streeklijn en CXX gaat geen problemen oplossen die veroorzaakt worden door maatregelen van het GVB.Bijwyks schreef: Waarom niet lijn 15 en 65 ieder een tegengestelde lus in één richting laten rijden Parnassusweg, Strawinskylaan, Beethovenstraat en Stadionweg?
Ook zouden (een deel) van de Connexxionlijnen in plaats van via de Lairessestraat kunnen worden omgelegd over de Stadionweg en Beethovenstraat maar ik vermoed dat Connexxion dat niet wil.
Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Hé, zo ken ik je niet! Kijk even op de kaart, en zie dat van lijn 15 alleen de halte Parnassusweg richting Sloterdijk vervalt (of zelfs dat niet, gezien het plan Bijwyks) en de totale afstand amper langer is. Het zou me niets verbazen als het verschil te overbruggen is met een beetje trekken en duwen aan de eindhaltes, maar anders is er toch wel ergens één bus te vinden?Alargule schreef:De reden dat lijn 15 niet wordt omgelegd ligt voor de hand: je benadeelt er een veel grotere groep mee dan de groep die nu door het tijdelijk verdwijnen van de 24 wordt benadeeld. Daarnaast vraag ik me af of GVB genoeg extra bussen heeft om een langere route met gelijkblijvende frequentie te bedienen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Volgens mij kost het vrijwel geen tijd en bussen meer, het betreft slechts twee maal voor beide lijnen een paar honderd meter meer.trolly schreef:Hé, zo ken ik je niet! Kijk even op de kaart, en zie dat van lijn 15 alleen de halte Parnassusweg richting Sloterdijk vervalt (of zelfs dat niet, gezien het plan Bijwyks) en de totale afstand amper langer is. Het zou me niets verbazen als het verschil te overbruggen is met een beetje trekken en duwen aan de eindhaltes, maar anders is er toch wel ergens één bus te vinden?Alargule schreef:De reden dat lijn 15 niet wordt omgelegd ligt voor de hand: je benadeelt er een veel grotere groep mee dan de groep die nu door het tijdelijk verdwijnen van de 24 wordt benadeeld. Daarnaast vraag ik me af of GVB genoeg extra bussen heeft om een langere route met gelijkblijvende frequentie te bedienen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ondertussen is de reiziger de dupe, lijn 199 had inderdaad een betere oplossing geweest voor Buitenveldert-West. Nu krijgt de de Lairessestraat een enorme hoeveelheid trams en bussen te verwerken en de Stadionweg alleen nog lijn 15. De route over Stadionweg en Beethovenstraat zal nauwelijks langer zijn dan via de de Lairessestraat.fred1954 schreef:Inderdaad CXX wil zich niet laten gebruiken om GVB problemen op te lossen. Toen lijn 62 grotendeels een andere route ging rijden en delen van Buitenveldert geen directe verbinding meer hadden met o.a. het Gelderlandplein is door de RAR geopperd om eventueel lijn 199 in B'veldert een ietwat andere route te laten rijden zodat deze lijn een deel van de oude route van de 62 mee kon nemen. Ik heb daar zelf ook een verzoek toe gedaan bij CXX. Ik kreeg wel netjes antwoord. De strekking van het antwoord was iets van: lijn 199 is een streeklijn en CXX gaat geen problemen oplossen die veroorzaakt worden door maatregelen van het GVB.Bijwyks schreef: Waarom niet lijn 15 en 65 ieder een tegengestelde lus in één richting laten rijden Parnassusweg, Strawinskylaan, Beethovenstraat en Stadionweg?
Ook zouden (een deel) van de Connexxionlijnen in plaats van via de Lairessestraat kunnen worden omgelegd over de Stadionweg en Beethovenstraat maar ik vermoed dat Connexxion dat niet wil.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Hier mist de Stadsregio wel de regie vind ik. Er zijn wel meer plaatsen waar de OV-bediening in Amsterdam niet goed gebalanceerd is. Overigens vind ik de kritiek op het opheffen van haltes wel erg overtrokken, zolang de vervoerder(s) maar voldoen aan de in het PvE voorgeschreven van maximale loopafstanden per woonadres, verzoringstehuis en belangrijke vervoersbestemming.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Eens.Vinny schreef:Hier mist de Stadsregio wel de regie vind ik.
Het zal je niet verbazen dat ik het wat minder met je tweede punt eens ben. Die formele benadering levert een erg matig eindproduct, dat hoewel het aan alle criteria voldoet, niet bijster aantrekkelijk is. Tramhalte Minervaplein kan naar de eisen van het PvE overbodig zijn, het is wel een redelijk drukke halte, en voor een flink deel van de in- en uitstappende passagiers verdubbelt de loopafstand naar de volgende halte, met soms als bonus een extra overstap.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
GVB zet het mes in haltes en herstructureert het netwerk waardoor bijvoorbeeld al heel wat infrequente buslijntjes zijn opgeheven. Gevolg: spectaculaire reizigersgroei. Nu is het lastig te bepalen of dat vooral hier door komt of door andere (externe) factoren maar als we blijven miepen over dat loopafstanden verdubbelen van 150 naar 300 meter zal het nooit wat worden. Heel vervelend voor het oude omaatje aan de Stadionweg, maar over het grotere plaatje kan je toch niet negatief zijn.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Lijn 24 is infrequent noch buslijn. Ik geloof niet in groei door snijden, maar zeker wel in groei door efficiëntere inzet van middelen, en als haltes 150 meter uit elkaar liggen hoor je mij niet miepen. Het opheffen van de halte Apollolaan is best onhandig voor een enkeling, maar wel begrijpelijk. In de Amsterdamse situatie vermoed ik overigens dat een flink deel van de vervoersgroei veroorzaakt wordt door een bevolkingsaanwas met een minder inheemse achtergrond (meer of minder westers, en eerste, tweede en derde generatie), die minder makkelijk op het rijwiel springt.JWM schreef:GVB zet het mes in haltes en herstructureert het netwerk waardoor bijvoorbeeld al heel wat infrequente buslijntjes zijn opgeheven. Gevolg: spectaculaire reizigersgroei. Nu is het lastig te bepalen of dat vooral hier door komt of door andere (externe) factoren maar als we blijven miepen over dat loopafstanden verdubbelen van 150 naar 300 meter zal het nooit wat worden. Heel vervelend voor het oude omaatje aan de Stadionweg, maar over het grotere plaatje kan je toch niet negatief zijn.
Dus: lijnen verleggen of opheffen — prima, zolang de reiziger daar beter van wordt. En met 'reiziger' bedoel ik degene die de reis echt maakt. Niet de statisticus, de belastingbetaler, het raadslid of de CEO van het vervoersbedrijf.
Je omaatje aan de Stadionweg is degene voor wie de tram rijdt, JWM!
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Halte Dam richting CS is onpraktisch ver bij de Dam vandaan verlegd en is eigenlijk geen halte "Dam" meer te noemen.
Halte Muntplein is nu in z'n totaliteit vervallen waardoor een fors gat is ontstaan tussen Spui en Keizersgracht of Rembrandtplein.
Elisabeth Wolffstraat is al sinds 2013 uit de running maar de stoplichten zijn nog steeds niet goed afgesteld dus schiet je er per saldo weinig mee op.
De verbindingsboog op het Museumplein wordt weggehaald terwijl de infra op de Ferdinand Bol nog niet hersteld is.
Ik vraag me af in welk opzicht deze nieuwe situaties (om er paar te noemen) nou echt in het belang van de reiziger zijn. Zorg er minstens voor dat alles gereed is voordat er geschrapt wordt.
Halte Muntplein is nu in z'n totaliteit vervallen waardoor een fors gat is ontstaan tussen Spui en Keizersgracht of Rembrandtplein.
Elisabeth Wolffstraat is al sinds 2013 uit de running maar de stoplichten zijn nog steeds niet goed afgesteld dus schiet je er per saldo weinig mee op.
De verbindingsboog op het Museumplein wordt weggehaald terwijl de infra op de Ferdinand Bol nog niet hersteld is.
Ik vraag me af in welk opzicht deze nieuwe situaties (om er paar te noemen) nou echt in het belang van de reiziger zijn. Zorg er minstens voor dat alles gereed is voordat er geschrapt wordt.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Bot gesteld: "de reiziger" is slechts een stropop om bezuinigingsmaatregelen mee te verkopen. Als dat niet werkt, heeft men het ook wel over efficiencyslagen (spreek uit: iffissjinsie). Minder haltes = minder vaak stoppen en minder haltes om te onderhouden. Minder vaak stoppen = hogere gemiddelde snelheid = snellere omlopen = minder materieel = minder personeel.
Tenzij 'Den Haag' ooit besluit de geldkraan volledig open te draaien, is dit helaas een realiteit waarmee we moeten leven.
Tenzij 'Den Haag' ooit besluit de geldkraan volledig open te draaien, is dit helaas een realiteit waarmee we moeten leven.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
@n-evo
:Y Precies.
:Y Precies.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De nieuwe dienstregeling van tram 16 staat op de website van GVB:
Spits: 16x/u
Dal doordeweeks: 12x/u
Avond (va. 20:00) / vroege ochtend (hele week) : 6x/u
Zaterdag: 8 tot 16x/u
Zondag: 8 tot 10x/u
Spits: 16x/u
Dal doordeweeks: 12x/u
Avond (va. 20:00) / vroege ochtend (hele week) : 6x/u
Zaterdag: 8 tot 16x/u
Zondag: 8 tot 10x/u
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
In een klap de frequentste tramlijn van Amsterdam :Y
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
"Elk nadeel hep z'n voordeel" zoals een onlangs overleden filosoof zei.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Voor wie nog hoopte op realisatie van een trambaan over de Haarlemmer Houttuinen: helaas...
Het project Haarlemmer Houttuinen is voor onbepaalde tijd uitgesteld. Door voortschrijdend inzicht bleek het project minder rendabel dan eerder gedacht, waarna GVB geen bedieningsgarantie wilde afgeven. Het project Haarlemmer Houttuinen is wel kansrijk bij het doortrekken van een westelijke tramlijn richting Food Center (vertramming lijn 21/22) en kan dan herstart worden. Het project kan eventueel worden meegenomen voor de tweede tranche Investeringsagenda OV.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Niet meer dan logisch, trambaan daar is alleen nuttig als je de bussen die er nu overheen rijden kan vertrammen en daar is meer tramspoor voor nodig.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Puur dat stukje spoor actieveren slaat nergens op. Voor bestaande tramlijnen naar CS (1,2,5,13 en 17) is het een absurde omweg naar CS. Puur gevoelsmatig dacht ik altijd dat het wel meeviel, maar op de kaart zie je dat het om bijna een afstandsverdubbeling gaat vanaf kruizing Rozegracht/Marnixstraat.
Zou mooi zijn als er een tram komt langs de Houthavens. Vind het toch wel een rare situatie dat er hele wijken uit de grond worden gestampt met een best hoge woningsdichtheid die vervolgens een uithoek blijven binnen het OV-netwerk. Buslijnen die omgelegd worden zijn niet altijd even hoogwaardig of kunnen de stroom reizigers aan. Bus 48 moet nu al versterkt worden met een spitslijn en het zijn weer extra bussen in het centrum.
Zou mooi zijn als er een tram komt langs de Houthavens. Vind het toch wel een rare situatie dat er hele wijken uit de grond worden gestampt met een best hoge woningsdichtheid die vervolgens een uithoek blijven binnen het OV-netwerk. Buslijnen die omgelegd worden zijn niet altijd even hoogwaardig of kunnen de stroom reizigers aan. Bus 48 moet nu al versterkt worden met een spitslijn en het zijn weer extra bussen in het centrum.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik heb er wel eens een meetlatje naast gelegd. Inderdaad is de route via de Houttuinen langer dan de route via de Raadhuisstraat: een kilometer. Dat maakt het alleen in geval van calamiteiten interessant.
Ik denk dat de route evenwel meerwaarde kan hebben als onderdeel van het radiale, op CS georiënteerde netwerk. Je zou er de westelijke Jordaan mee kunnen aansluiten op het CS, een alternatieve route naar Bos en Lommer en Slotermeer mee kunnen aanbieden, het Westergasterrein mee kunnen ontsluiten en op den duur zelfs een tramlijn mee naar Sloterdijk kunnen faciliteren (de route van de huidige 22 volgend). Dan spreek je toch al over drie tramlijnen...of dit ook allemaal binnen nu en 10 jaar nodig is kan ik moeilijk beoordelen. Mogelijk dat bussen het tot die tijd nog prima redden. Maar een tram is natuurlijk sexier, en dat argument zou weleens de doorslag kunnen geven.
Ik denk dat de route evenwel meerwaarde kan hebben als onderdeel van het radiale, op CS georiënteerde netwerk. Je zou er de westelijke Jordaan mee kunnen aansluiten op het CS, een alternatieve route naar Bos en Lommer en Slotermeer mee kunnen aanbieden, het Westergasterrein mee kunnen ontsluiten en op den duur zelfs een tramlijn mee naar Sloterdijk kunnen faciliteren (de route van de huidige 22 volgend). Dan spreek je toch al over drie tramlijnen...of dit ook allemaal binnen nu en 10 jaar nodig is kan ik moeilijk beoordelen. Mogelijk dat bussen het tot die tijd nog prima redden. Maar een tram is natuurlijk sexier, en dat argument zou weleens de doorslag kunnen geven.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Sinds lijn 22 naar Sloterdijk rijdt is die bus afgeladen, ook veel toeristen.
Ben benieuwd wanneer Amsterdam echt actie gaat ondernemen gezien de steeds grotere stroom mensen in de stad. Vertrammen van buslijnen, voertuigen met hogere capaciteit, etc. Er lijkt niet zo heel veel te gebeuren. Hoop plannen, weinig uitvoering. Beetje doormodderen met wat we hebben, hooguit af en toe paar dezelfde te kleine bussen erbij.
Is het bijvoorbeeld al bekend of de nieuwe trambestelling ook gebruikt gaat worden om de vloot uit te breiden? Of blijft het bij vervanging van bestaand materieel dat straks afgeschreven is?
Ben benieuwd wanneer Amsterdam echt actie gaat ondernemen gezien de steeds grotere stroom mensen in de stad. Vertrammen van buslijnen, voertuigen met hogere capaciteit, etc. Er lijkt niet zo heel veel te gebeuren. Hoop plannen, weinig uitvoering. Beetje doormodderen met wat we hebben, hooguit af en toe paar dezelfde te kleine bussen erbij.
Is het bijvoorbeeld al bekend of de nieuwe trambestelling ook gebruikt gaat worden om de vloot uit te breiden? Of blijft het bij vervanging van bestaand materieel dat straks afgeschreven is?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De aanpassing van lijn 22 en 48 afgelopen december is precies zo'n aanpassing als je op het oog had. Want die toeristen van/naar Sloterdijk waren er al, maar zaten tot december op werkdagen in de steeds vollere standaardbussen van lijn 48 (lijn 48 reed in het weekend geleed) en nu in de gelede bussen van lijn 22.
Het activeren van de tramsporen in de Haarlemmer Houttuinen heeft inderdaad alleen zin als je een van de drie buslijnen daar gaat vertrammen. Probleem is dat geen van de drie lijnen voor de gehele route vertramming nodig lijkt te hebben.
Het activeren van de tramsporen in de Haarlemmer Houttuinen heeft inderdaad alleen zin als je een van de drie buslijnen daar gaat vertrammen. Probleem is dat geen van de drie lijnen voor de gehele route vertramming nodig lijkt te hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik heb begrepen dat de nieuwe trams, die besteld gaan worden, bestemd zijn voor de IJlijn (26) en de (toekomstige) Amstelveenlijn?n-evo schreef:Is het bijvoorbeeld al bekend of de nieuwe trambestelling ook gebruikt gaat worden om de vloot uit te breiden? Of blijft het bij vervanging van bestaand materieel dat straks afgeschreven is?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Activa BV (de materieeltak van GVB) heeft samen met de Stadsregio/gemeente zitten uitrekenen wat er aan trammaterieel nodig zou zijn nadat de Noord-Zuidlijn rijdt en de Amstelveenlijn is omgebouwd, en wordt de order voor de 15G daarop gebaseerd. Alleen lijken de vervoerkundigen en de tramdivisie liever een paar trams meer te willen.
Deze berekeningen zijn verder bekeken vanuit de huidige infrastructuur, dus zonder welke verdere uitbreiding dan ook. Ook al zou ik zelf ook graag een paar uitbreidingen zien...
Inderdaad is de gedachte dat deze trams voornamelijk op de IJtram (capaciteitsuitbreiding) en de Amstelveenlijn (i.p.v. sneltrams) ingezet gaan worden.
Deze berekeningen zijn verder bekeken vanuit de huidige infrastructuur, dus zonder welke verdere uitbreiding dan ook. Ook al zou ik zelf ook graag een paar uitbreidingen zien...
Inderdaad is de gedachte dat deze trams voornamelijk op de IJtram (capaciteitsuitbreiding) en de Amstelveenlijn (i.p.v. sneltrams) ingezet gaan worden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ben benieuwd of het überhaupt doorgaat dat de 26 met tweerichtingsmaterieel gaat rijden en eindelijk verlost wordt van dat tergend trage lusje Stationseiland-Prins Hendrikkade. Doodzonde dat ze niet gelijk tweerichtings Combino's besteld hebben voor die lijn.fred1954 schreef:Ik heb begrepen dat de nieuwe trams, die besteld gaan worden, bestemd zijn voor de IJlijn (26) en de (toekomstige) Amstelveenlijn?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wat is dit voor broddelwerk -o-Gvb.nl schreef:Metro 50 geen vervoer door een aanrijding met een persoon op Station Sloterdijk. Houd rekening met een extra reistijd tot 20 min. Advies: reis verder met ander OV. Metro 50 stopt niet bij de volgende halten: Isolatorweg Station Sloterdijk Reisadvies: Bus 15 stopt bij halten: Station Sloterdijk Bos en Lommerplein Jan v.Galenstraat Erasmusgracht
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ongeveer van dezelfde categorie als deze:
Succes met lezen!
Succes met lezen!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten