Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ik zou er niet verbaasd van opkijken als we een aantal doorgetrokken ritten van lijn 6 via de Meerweg naar het vliegveld krijgen hoor...
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Dat heeft weinig zin als die Q-link ritten niet door de Hortensiaweg kunnen. Het merendeel van Eelde stapt in die lus in. Bovendien vermeldde het OV-bureau dat de toename komt door mbo-scholieren. Dan zou je toch verwachten dat ze door De Wijert gaan, maar ben je niet verplicht om langs de V.K. Verschuurbrug te gaan (Hoewel daar 's ochtends wel veel mensen instappen en lijn 650 daar straks ook verdwijnt)
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Cpt.Iglo schreef:
Pim-AllianceB95 schreef:
Cpt.Iglo schreef:Ook interessant: Scharmer, Harkstede, Engelbert en Middelbert krijgen vanaf 2018 2(!) keer per uur een verbinding met de stad in de vorm van lijn 5. De overige 2-4 keer per uur rijdt deze dan door naar Meerstad. Lijn 78 vervalt en gaat dan op in lijn 178.
De overige 2-4 keer per uur rijdt lijn 5 dan juist tot P+R Meerstad, tenzij een gedeelte van de ritten wordt verlengd naar Ter Sluis, maar ik neem aan dat we daar niet in 2018 al vier ritten per uur hoeven te verwachten.

Overigens zal deze uitbreiding ook één of een paar nieuwe Q-linkwagens vragen, net als de toevoeging van lijn 1, zo kom je denk ik al gauw op 15 uit.
Zo kan je het inderdaad ook opvatten. Ik las het anders, maar ik denk dat je gelijk hebt.

Aan de andere kant, er wordt gezegd dat de bus ook Engelbert en Middelbert aan zal doen. Wanneer dit in de vorm is van een bushalte aan de Driebondsweg, vind ik het onterecht dat Engelbert ook in deze zin genoemd wordt. Mensen die daar wonen zitten dan immers gauw 2(!) kilometer van de dichtstbijzijnde bushalte af, terwijl de huidige lijn 78 er letterlijk voor de deur stopt. Dat vind ik toch een behoorlijke verslechtering. Ik woon zelf in Middelbert en maak redelijk veel gebruik van de bus, in mijn geval zou ik een kleine 2 km moeten lopen of fietsen. In dat geval pak ik liever de auto naar de stad..

Ik zou het logischer en vooral terecht vinden als er minstens één keer per uur een bus blijft rijden naar deze plaatsen. Bijvoorbeeld in de vorm van een aftakking van lijn 5 die in plaats van via Meerstad via Middelbert en Engelbert naar Harkstede en Scharmer rijdt.
De Q-link zal wel gewoon door Engelbert en Middelbert heen blijven rijden, wat overigens betekent dat het gedeelte van Meerstad dat als eerste ontwikkeld is (Meeroevers) naast de huidige 18 nog altijd geen bus krijgt, tenzij men fietst naar de Middelberterweg. Zelf zou ik wel potentie zien in het doortrekken van lijn 44 eens per uur, van Harkstede via Engel- en Middelbert naar knooppunt Ruischerbrug. Dan herstel je ook direct de verbinding Harkstede - Ruischerbrug, en houd je de verbinding met de scholen rondom Kardinge, weliswaar met overstap, in stand (nu is het nog enigszins beloopbaar vanaf de haltes Ringweg Oost en Oostersluis, vanaf morgen komt 78 daar niet meer). Puntje is wel dat het 8-persoonsbusje in de spits mogelijk niet afdoende capaciteit zal bieden.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

In het DvhN vandaag:
Buslijnen 3 en 4 raken exclusief gebruik busbaan Oosterhamriktracé kwijt. De gemeenteraad neemt nog voor de zomer een besluit. Wellicht gaan de bussen over de Vinkenstraat.

Jammer, zeker in combinatie met geen verbindingeverbinding meer met de Grote Markt wordt Q-link toch minder aantrekkelijk. In de huidige situatie ben je sneller met de bus in Kardinge dan met de auto vanaf HS/Centrum.

Ben je eerst flink aan het investeren in de bussen, met elk jaar groei, wordt het een paar jaar later door de gemeenteraad van Groningen weer beperkt.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Benieuwd hoe ze dit voor zich zien. Bussen door de Vinkenstraat?

Opzich hoeft het geen probleem te zijn als auto's en bussen de brug gaan delen, maar dan ook alleen de brug. Je kan bijvoorbeeld denken aan een op- en afrit naar de brug vanaf de Kardingerweg met na de brug een op- en afrit naar de Oosterhamrikkade. De ruimte is er daarvoor wel aan beide kanten.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Stelletje dwazen.. Breid P+R Kardinge uit en introduceer een goedkoop UMCG kaartje. Probleem opgelost!
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Er worden 12 varianten voorgesteld, ze staan echter niet alle in het DvhN. Wellicht in de stukken van de gemeente Groningen.

Maar dat goedkope kaartje is er toch al? Het is goedkoper om bij Kardinge te parkeren dan in het UMCG? Aan de frequentie kan het niet liggen.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Niet als je met meerdere personen in een auto zit ;)
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door bartjemestrom »

6 euro voor 5 personen duur? :shock:
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeroenSpock »

Ze zijn hartstikke gek daar bij de gemeenteraad... laat ze zich lekker bezig houden met andere domme ideeën.

Hoe gaan we op die Vinkenstraat komen dan? Komt er een nieuwe brug? Veerpont?
En dan zeker door Oosterpark via UMCG weer naar de Grote Markt.

Aan één kant van de Stad een brug bouwen zodat de bussen sneller van a naar b kunnen, en aan de andere kant de boel weer vertragen.
Ik kan niet wachten op de dag dat we politiek gaan afschaffen en ingenieurs en technici het land gaan besturen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

http://www.dvhn.nl/archief/Oosterparkwi ... 10420.html

Een jaar geleden speelde dit ook al. Hier staan enkele varianten. Welke 12 opties er zijn weet ik niet, het DvhN vermeldde er vandaag maar een paar.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lijn65 »

Er staat bij dat het gepresenteerd wordt bij de inloopavond voor de vervanging van de Korrewegbrug, zou het dan niet gewoon een tijdelijke oplossing zijn? Hoewel, dat verklaart niet waarom ze die verkeersroutes aan willen passen
Basislijn
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Dit artikel is van vorig jaar. Toen had men het al over enkele varianten.
Online heb ik dat artikel van gisteren niet gezien, maar hier kan je wel de route door de Vinkenstraat zien.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Ik zag wel dat er palen zijn geplaatst voor een verkeersregelinstallatie bij de aansluiting van de Oosterhamrikbaan op het Wouter van Doeverenplein.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Dat juich ik toe.

Ik weet niet of het wordt onderzocht of bij die varianten zit, maar is het niet mogelijk om inderdaad gezamenlijk de brug te laten gebruiken. De Oosterhamrikkade is vrij breed naast de busbaan tussen Kapteynlaan en Antillenstraat, en na de brug aan de overkant heb je het oude Simmeren-terrein (waar ideeen zijn geweest voor een P+R en nog steeds braak ligt) en de Kardingerweg. Daar kun je toch een autoroute creeren lijkt mij? Dan kan de OH Baan busbaan blijven op de brug over de vaarroute naar Lemmer na.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Kevster schreef:Ik zou er niet verbaasd van opkijken als we een aantal doorgetrokken ritten van lijn 6 via de Meerweg naar het vliegveld krijgen hoor...
Maar is het niet logischer om ook Eelderwolde en Groningen - Zuid te versterken door bijv een snelbus lijn 102 die de route De Punt - Eelde - Martini Zkhs - Van Iddekingeweg - Hoofdstation rijdt, 2x per uur tussen half 8 en half 9 + tussen half 5 en half 6? Dan kunnen Eelderwolde, Ter Borch ook een snel alternatief krijgen in de ochtend en wellicht een zitplaats. Een Q-link lijn voor Eelde wat eerst wel in de planning stond, lijkt me gezien de grootte en route geen goed alternatief.

Wat vindt men hier eigenlijk van de wijzigen in de stadsdienst die volgens jaar of 2018 komen? Er wijzigt erg veel.
Ik ben benieuwd wat men uiteindelijk met de wijk Hoornsemeer van plan is. Het lijkt erop dat deze route straks met standaard bussen wordt gereden (met koppeling aan Paddepoel), terwijl dit eerst nog een HOV-route leek te worden, en vroeger altijd een drukke lijn was.
Lijn 8 gaat De Wijert Zuid niet meer bedienen, maar via de Van Iddekingeweg. Lijkt mij wenselijk voor de verbinding De Wijert - Martini, maar dan nog slechts 2 keer VK Verschuurbrug - Martini.
Overigens goed dat het OV-bureau ook de huidige lijn 11 laat bestaan, naast een nieuwe lijn 1. Lijn 15 zal dan vast wel blijven in tegenstelling tot eerdere plannen waar het een tijdelijke oplossing was.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zou sowieso het volgende doen:
- Het nummer van de Airportritten aanpassen, zodat de route duidelijk wordt (voorbeeld 102).

De bezetting vanuit Hoornse Meer is gedaald door het niet meer bedienen van de halte Grote Markt. Hierdoor kunnen 12m bussen de vraag makkelijk aan. In dat zicht vind ik de geledes naar Wijert sturen een stuk handiger. Daar is de vraag een stuk hoger.
Ik denk dat de vraag vanuit Eelde verhoogd kan worden door extra ritten. Eelde heeft net als Leek en Roden 10.000 inwoners en toch maar 2x/uur in de spits een bus. Om die reden zou ik graag in de spits ritten lijn 6 doorgetrokken zien worden naar Eelde, om te kijken of er groei gevormd kan worden op deze verbinding. Ik zou wel de Airportliner apart houden van beide lijnen.

Ik zou alle busroutes van een busbaan voorzien, maar denk niet dat in deze gemeente het wil lukken.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

gebruiker77 schreef: Wat vindt men hier eigenlijk van de wijzigen in de stadsdienst die volgens jaar of 2018 komen? Er wijzigt erg veel.
Ik ben benieuwd wat men uiteindelijk met de wijk Hoornsemeer van plan is. Het lijkt erop dat deze route straks met standaard bussen wordt gereden (met koppeling aan Paddepoel), terwijl dit eerst nog een HOV-route leek te worden, en vroeger altijd een drukke lijn was.
Lijn 8 gaat De Wijert Zuid niet meer bedienen, maar via de Van Iddekingeweg. Lijkt mij wenselijk voor de verbinding De Wijert - Martini, maar dan nog slechts 2 keer VK Verschuurbrug - Martini.
Ik vind het vooral apart dat lijn 8 pas in 2018 wordt doorgetrokken naar P+R Hoogkerk vanuit Martini, terwijl die nieuwe weg al in september dit jaar klaar is. Als ze dat nou in de nieuwste dienstregeling aanpassen, dan is ook meteen het probleem dat Eelderwolde/Ter Borch nauwelijks wordt bediend opgelost. De businfra in Ter Borch ligt er al, nu de bussen nog...
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Goed punt, daar zou je eventueel het OV-bureau over kunnen mailen? Wie weer kunnen ze een reden geven of het meenemen in de definitieve dienstregeling.
Is de verbetering van lijn 8 echt een verbetering voor Ter Borch? Je bent dan toch nog best lang onderweg met een overstap op Hoogkerk of is de bedoeling dat men overstapt bij Martini op 6?

@Camille: ben ik met je eens! Al hebben Roden en Leek wel meer inwoners dan 10.000, toch denk ik wel dat als je echt groei vanuit Eelde wilt, je in de avondspits ook een iets frequentere verbinding tussen half 5 en half 6 moet bedenken die bovendien sneller is dan nu. Als je 2 ritten in de ochtendspits en 2 in de avondspits toevoegt, denk ik dat je al wel kan beoordelen of er veel ruimte is voor groei.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

gebruiker77 schreef:
Maar is het niet logischer om ook Eelderwolde en Groningen - Zuid te versterken door bijv een snelbus lijn 102 die de route De Punt - Eelde - Martini Zkhs - Van Iddekingeweg - Hoofdstation rijdt, 2x per uur tussen half 8 en half 9 + tussen half 5 en half 6? Dan kunnen Eelderwolde, Ter Borch ook een snel alternatief krijgen in de ochtend en wellicht een zitplaats. Een Q-link lijn voor Eelde wat eerst wel in de planning stond, lijkt me gezien de grootte en route geen goed alternatief.
Zijn er in de spits erg veel reizigers voor Eelderwolde? Daarnaast, op die tijden sluit je niet bepaald aan op alle vluchten op Eelde. Ik verwacht 'gewoon' de koppeling aan de nieuwe lijn 6, die route is ook het snelst, anders gaat die hele Airportbus niet werken, dan rijd je nog steeds de route van lijn 2 bijna helemaal.
gebruiker77 schreef: Overigens goed dat het OV-bureau ook de huidige lijn 11 laat bestaan, naast een nieuwe lijn 1. Lijn 15 zal dan vast wel blijven in tegenstelling tot eerdere plannen waar het een tijdelijke oplossing was.
Ze laten lijn 11 niet bestaan...
CamilleKreemers schreef: Ik denk dat de vraag vanuit Eelde verhoogd kan worden door extra ritten. Eelde heeft net als Leek en Roden 10.000 inwoners en toch maar 2x/uur in de spits een bus. Om die reden zou ik graag in de spits ritten lijn 6 doorgetrokken zien worden naar Eelde, om te kijken of er groei gevormd kan worden op deze verbinding. Ik zou wel de Airportliner apart houden van beide lijnen.

Ik zou alle busroutes van een busbaan voorzien, maar denk niet dat in deze gemeente het wil lukken.
Dat vind ik een betere optie opzich omdat Eelderwolde daardoor rustiger wordt qua bezetting. Maar wordt het dan niet te rustig? Dan kun je misschien het beter bij lijn 8 daar in de toekomst laten. Als die daar al gaat rijden, want...
Bjarte schreef: Ik vind het vooral apart dat lijn 8 pas in 2018 wordt doorgetrokken naar P+R Hoogkerk vanuit Martini, terwijl die nieuwe weg al in september dit jaar klaar is. Als ze dat nou in de nieuwste dienstregeling aanpassen, dan is ook meteen het probleem dat Eelderwolde/Ter Borch nauwelijks wordt bediend opgelost. De businfra in Ter Borch ligt er al, nu de bussen nog...
Dat is dus volgens mij helemaal niet de bedoeling. De voorgestelde route is via de A7.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Dat vind ik een betere optie opzich omdat Eelderwolde daardoor rustiger wordt qua bezetting. Maar wordt het dan niet te rustig? Dan kun je misschien het beter bij lijn 8 daar in de toekomst laten. Als die daar al gaat rijden, want...
Bjarte schreef: Ik vind het vooral apart dat lijn 8 pas in 2018 wordt doorgetrokken naar P+R Hoogkerk vanuit Martini, terwijl die nieuwe weg al in september dit jaar klaar is. Als ze dat nou in de nieuwste dienstregeling aanpassen, dan is ook meteen het probleem dat Eelderwolde/Ter Borch nauwelijks wordt bediend opgelost. De businfra in Ter Borch ligt er al, nu de bussen nog...
Dat is dus volgens mij helemaal niet de bedoeling. De voorgestelde route is via de A7.
Nou val ik van mijn stoel. Ik ga het ov bureau maar eens mailen, want dit kan niet waar zijn. Er liggen daar al een paar jaar spookabri's te wachten op een bus, argh...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Daniel »

Zijn die spookhaltes aan de Borchsingel niet gewoon oude haltes van de toenmalige lijn 5 naar Ter Borch? Klopt qua aantal haltes precies namelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Klopt, de twee haltes bij het tijdelijke gebouwtje van huisarts Rozing en de uitstaphalte en halte richting toen Hoofdstation en Paddepoel aan de andere zijde van de straat waar de abri staat. Enige wat er over is zijn wat verhoogde stoepranden en één abri.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

De oude lijn 5 uit Coendersborg reed daar, wat nu vernummerd is naar lijn 8 (met wijziging van het noordelijke traject).

Lijn 11 blijft toch wel bestaan vanwege voortschrijdend inzicht? Er komen 2 eindpunten van lijn 11: Europa park en Hoofdstation. Wel gaat lijn 11 sowieso via UMCG Noord.

Eelderwolde heeft in de ochtendspits nauwelijks reizigers, maar die bussen zitten dan ook helemaal vol. Staanplaats gegarandeerd!

Maar de tijden van het vliegveld zijn niet de rijden dat Eelde extra bussen nodig heeft. De Airportbus moet daar dus los van staan. Zou dat niet kunnen dan? Alleen op de vlucht tijden. Als je hem koppelt aan lijn 6, welke route in Eelde doe je dan?
Daarnaast is lijn 2 nu dus vol, en zorgen de MBO scholieren vermoedelijk voor net te volle bussen dat je anders moet versterken. Daarom mijn voorstel van een lijn 102. Zou dat kunnen?
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

sinds kort halte meedenpad weggehaald door de gemeente.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten