Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door Moshi »

Vinny schreef:Wat mij betreft verliest de NS ook het alleenrecht op het hoofdrailnet. Als een private vervoerder een IC Alkmaar - Breda wil opzetten via de HSL zuid moet dat gewoon kunnen mogen.
Dat haalt de hele logica van het huidige systeem onderuit. NS heeft een monopolie op de winstgevende verbindingen, maar moet ook elke verliesgevende verbinding minimaal 2 keer per uur bedienen. Dan gaat het natuurlijk niet werken om concurrentie op de meest interessante verbindingen toe te staan, behalve als je de kosten voor de verliesgevende verbindingen ook vergoed. Maar op dat laatste zit natuurlijk niemand te wachten.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door AppleMoose »

De kracht van het Nederlandse spoor is juist de samenhang tussen de verschillende lijnen en verschillende treindiensten (sprinters/intercity's). Ga je de boel in losse lijnen knippen verlies je die samenhang en ik vraag me af of het merendeel van de reiziger daar beter van wordt en of het financieel aantrekkelijker wordt...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door starx »

Ik ben een voorstander van het idee dat NS het "kernnet" van treindiensten blijft rijden. Daarmee bedoel ik dan alle IC's en de Sprinters in de brede Randstad.

Toch ben ik het niet helemaal eens met het idee dat alleen bij een NS-monopolie de samenhang blijft. De regionale vervoerders geven in principe prima aansluitingen in de belangrijkste richtingen. En waar dat niet kan, heeft het meestal een infrastructurele reden.
Sterker nog, ik denk dat de samenhang in Limburg volgend jaar juist beter zal worden i.p.v. slechter.

Maar goed, het gaat er in dit topic vooral om of NS op de HSL moet blijven rijden. Ik denk dat we daarvoor die marktverkenning af moeten wachten. Als een andere vervoerder een beter/goedkoper aanbod kan leveren, waarom dan niet. Zo samenhangend is de ICD niet met de rest van het NS-net. Maar het lijkt me eerlijk gezegd nogal sterk dat een andere vervoerder goedkoper is.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door OVinspecteur »

Wanneer de IC Brussel wordt samengevoegd met de ICD A'dam - R'dam, zoals dit kabinetsplan aangeeft, dan zou de ICD A'dam - Breda waarschijnlijk ieder half uur via Dordrecht kunnen worden ingelegd zonder daarmee de concessievoorwaarden over de maximale reistijd te overtreden. :idea:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door Suus »

Dat kan je niet zo beweren, dat hangt er vanaf hoe het spoorgebruik in station Dordrecht is dat wel erg vol met treinen staat vanaf december.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door OVinspecteur »

Bee schreef:Dat kan je niet zo beweren, dat hangt er vanaf hoe het spoorgebruik in station Dordrecht is dat wel erg vol met treinen staat vanaf december.
Ha ja, aan de dienstregeling voor december a.s. valt niet zoveel meer te wijzigen ben ik bang. Maar een jaar later misschien wel. Er wordt immers nog altijd gezocht naar een definitieve oplossing.

Mijn punt was puur een concessie-constatering, vanwege het vervallen van de route A'dam - Den Haag bij de IC Brussel in het nieuwe kabinetsplan; de IC Brussel gaat dan ook over de HSL A'dam - Breda rijden.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door Moshi »

OVinspecteur schreef:Wanneer de IC Brussel wordt samengevoegd met de ICD A'dam - R'dam, zoals dit kabinetsplan aangeeft, dan zou de ICD A'dam - Breda waarschijnlijk ieder half uur via Dordrecht kunnen worden ingelegd zonder daarmee de concessievoorwaarden over de maximale reistijd te overtreden. :idea:
Slecht idee, NS wil de InterCity Dordrecht - Breda niet alleen afschaffen vanwege de concessie, maar ook omdat Dordrecht overslaan voor alle reizigers netto beter is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door Daniel »

Nouja, sowieso niet voor alle reizigers :wink: En dan moet je ook niet de fout maken puur vanuit de treinreistijd over de HSL te denken. Als je vervolgens alleen maar langer op een aansluiting staat te wachten heb je er nog weinig aan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door OVinspecteur »

De meest relevante aansluitingen vanaf december van de ICD in Breda zonder stop in Dordrecht lijken me naar Etten-Leur, Gilze-Rijen, Tilburg Reeshof en Tilburg Universiteit. Ik weet niet of die naar Etten-Leur er ook echt is.

Met een stop in Dordrecht zou dat worden op de IC's naar bijv. Eindhoven en Antwerpen. Dat zou maakbaar kunnen zijn als de IC Den Haag - Eindhoven 10 minuten of langer na de ICD A'dam - Breda uit R'dam vertrekt (en terug 10 minuten of langer eerder aankomt). De Extra reistijd via Dordrecht is namelijk 7 minuten.
De IC Brussel zal bij het nieuwste kabinetsplan vermoedelijk rond dezelfde tijd tussen R'dam en Breda koersen als de IC Den Haag - Eindhoven en doet er in Breda wel even over om te keren. Die overstap zou dan dus uit Dordrecht gelijk ook haalbaar zijn.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door Bemined »

Je maakt de regelmatigheid van de dienstregeling kapot op die manier, terwijl dat toch een van de sterke punten is hier naar mijn idee. In plaats van een mooie halfuurdienst die ook elk halfuur aansluit op de intercity naar Tilburg, krijg je dan slechts eens per uur die overstap. Het heeft ook bijzonder weinig te maken met dit onderwerp volgens mij, want de huidige oplossing is juist iets wat alleen kan als de HSL bij de NS blijft. Als de HSL naar een andere vervoerder gaat verwacht ik niet dat men deze dienst integreert in de bestaande IC diensten.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door OVinspecteur »

Bemined schreef:Je maakt de regelmatigheid van de dienstregeling kapot op die manier, terwijl dat toch een van de sterke punten is hier naar mijn idee. In plaats van een mooie halfuurdienst die ook elk halfuur aansluit op de intercity naar Tilburg, krijg je dan slechts eens per uur die overstap.
De overstap naar Tilburg vanuit A'dam blijft er gewoon nog ieder halfuur in R'dam, tussen de IC Brussel/ICD A'dam - R'dam en de IC Den Haag - Eindhoven toch?
Welke overstap wordt er 1x per uur?
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door Bemined »

De [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] gaat aansluiting geven op de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in de nieuwe dienstregeling. De [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] en [serie=Internationale Intercity|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] rijden in een 12/18/30 verhouding tussen Breda en Rotterdam, dus als je een van de twee ICDs wegknipt en via Ddr laat rijden krijg je een 12/48 verhouding op de HSL, waarbij de overstap op de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] eens per uur wegvalt.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door OVinspecteur »

Bemined schreef:De [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] gaat aansluiting geven op de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in de nieuwe dienstregeling. De [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] en [serie=Internationale Intercity|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] rijden in een 12/18/30 verhouding tussen Breda en Rotterdam, dus als je een van de twee ICDs wegknipt en via Ddr laat rijden krijg je een 12/48 verhouding op de HSL, waarbij de overstap op de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] eens per uur wegvalt.
Die aansluiting valt dan helemaal weg, want ik had het over beide ICD's A'dam - Breda. Maar ik zie de meerwaarde van die aansluiting ook niet, behalve voor passagiers tussen Oss en R'dam wellicht.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Bericht door SuperGhost »

Niet alleen Oss, maar ook 's-Hertogenbosch en Nijmegen natuurlijk. Nijmegen is nu al 9 minuten sneller via Breda + ICD dan via Arnhem-Utrecht en ik dacht dat die overstap in Breda nog verder verbeterd moest worden.
Daarnaast vergroot het ook het aantal snelle verbindingen tussen Tilburg en Rotterdam naar 4 per uur (ongeveer een kwartiersdienst).

Genoeg meerwaarde dus.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten