Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door Zugführer »

Essen en de stations tussen Essen en Antwerpen houden natuurlijk wel graag een verbinding met Brussel, dat zal ook een reden zijn om de eindbestemming van de IC uit Roosendaal niet zomaar even om te wisselen in Antwerpen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door Vinny »

Tussen Roosendaal en Antwerpen is het denk ik zinvoller om te kijken of je niet twee keer per uur een enkeldeks trein kunt laten rijden. Eventueel laat je ze allebei wat stations overslaan in een alternerend bedieningspatroon. Tussen Breda en Antwerpen zie ik nog steeds het meest in het doortrekken van de pendeltrein Antwerpen-Brecht naar Nederland.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door Frank »

Topic opgeschoond. Alle berichten van vandaag weggehaald want de onzin en de onfatsoenlijke berichten hadden zodanig de overhand dat er anders echt geen samenhangend geheel meer van te maken was. Het moge duidelijk zijn dat we wat hier vanmiddag gebeurd is echt niet meer terug willen zien.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door Widejo »

Het verplaatsen van letterlijk alle doorgaande internationale verbindingen naar Breda is mij iets te veel van het goede. Ik ben voorstander van het behoud van een Benelux via Roosendaal. Daarnaast vind ik dat er alsnog een "Fyra" product moet komen op de HSL. De Benelux mag geen vervanger daarvan worden!

via HSL
- Thalys (Amsterdam C - Lille/Parijs) zoals huidig
- Eurostar (Amsterdam C - London St.Pancras) zoals volgens planning
- ICD/Fyra (Amsterdam C - Brussel-Zuid) Amsterdam C, Schiphol, Rotterdam C, Breda, Antwerpen C, Brussel-Centraal, Brussel-Zuid
- Benelux A (Amsterdam C - Brussel-Zuid) Amsterdam C, Schiphol, Den Haag HS, Rotterdam C, Breda, Noorderkempen, Antwerpen C, Antwerpen-Berchem, Mechelen, Brussel-Nationaal-Luchthaven, Brussel-Noord, Brussel-Centraal, Brussel-Zuid

Daarnaast de volgende binnenlandse HSL verbindingen blijven bestaan als Intercity Direct.
- Intercity Direct (Amsterdam C - Rotterdam C) Amsterdam C, Schiphol, Rotterdam C (spits)
- Intercity Direct (Amsterdam C - Breda) Amsterdam C, Schiphol, Rotterdam C, Breda - [Eindhoven]

via Normaalspoor
- Benelux B (Den Haag C - Gent) Den Haag C, Den Haag HS, Rotterdam C, Rotterdam-Blaak, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen C, Antwerpen-Berchem, Lokeren, Gent-Dampoort, Gent-St.Pieters
- L-trein/Stoptrein (Roosendaal - Antwerpen C - Puurs) zoals huidig

In de zomer is het wellicht een idee om de Benelux B door te laten rijden naar Brugge en Oostende.
Als toekomstplan zie ik graag een onderzoek naar een spoorverbinding tussen Turnhout en Eindhoven. Dit voor een toekomstige verbinding tussen Antwerpen en het Rührgebied met Nederlandse stop in Eindhoven (Airport en Centrum) en Venlo.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door Moshi »

Dat zijn 5 treinen per uur vanuit NL naar Antwerpen. De vraag ontbreekt om zo'n groot aanbod te verantwoorden, en voor 2017 is daar ook geen geschikt materieel voor.

*OT Ook de HSL is normaalspoor.
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door W0rteltje »

ik vind de Benelux A wat excessief
verder vind ik ook dat de ICD zo snel mogelijk moet vervangen worden door een Fyra-esk materieel.
bon jour
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

Want een trein die 'slechts' 200 kan is veel minder dan een trein die weliswaar 250 kan maar halverwege de rit uit elkaar valt? :roll:
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Widejo schreef:Het verplaatsen van letterlijk alle doorgaande internationale verbindingen naar Breda is mij iets te veel van het goede. Ik ben voorstander van het behoud van een Benelux via Roosendaal. Daarnaast vind ik dat er alsnog een "Fyra" product moet komen op de HSL. De Benelux mag geen vervanger daarvan worden!

via HSL
- Thalys (Amsterdam C - Lille/Parijs) zoals huidig
- Eurostar (Amsterdam C - London St.Pancras) zoals volgens planning
- ICD/Fyra (Amsterdam C - Brussel-Zuid) Amsterdam C, Schiphol, Rotterdam C, Breda, Antwerpen C, Brussel-Centraal, Brussel-Zuid
- Benelux A (Amsterdam C - Brussel-Zuid) Amsterdam C, Schiphol, Den Haag HS, Rotterdam C, Breda, Noorderkempen, Antwerpen C, Antwerpen-Berchem, Mechelen, Brussel-Nationaal-Luchthaven, Brussel-Noord, Brussel-Centraal, Brussel-Zuid

Daarnaast de volgende binnenlandse HSL verbindingen blijven bestaan als Intercity Direct.
- Intercity Direct (Amsterdam C - Rotterdam C) Amsterdam C, Schiphol, Rotterdam C (spits)
- Intercity Direct (Amsterdam C - Breda) Amsterdam C, Schiphol, Rotterdam C, Breda - [Eindhoven]

via Normaalspoor
- Benelux B (Den Haag C - Gent) Den Haag C, Den Haag HS, Rotterdam C, Rotterdam-Blaak, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen C, Antwerpen-Berchem, Lokeren, Gent-Dampoort, Gent-St.Pieters
- L-trein/Stoptrein (Roosendaal - Antwerpen C - Puurs) zoals huidig

In de zomer is het wellicht een idee om de Benelux B door te laten rijden naar Brugge en Oostende.
Als toekomstplan zie ik graag een onderzoek naar een spoorverbinding tussen Turnhout en Eindhoven. Dit voor een toekomstige verbinding tussen Antwerpen en het Rührgebied met Nederlandse stop in Eindhoven (Airport en Centrum) en Venlo.
Ik vind in dit plan dat de ICD/Fyra en Benelux A teveel in elkaars vaarwater zitten. Het is naar mijn smaak niet nodig en niet rendabel om deze allebei 1x/u te laten rijden.
In jouw plan ontbreekt Den Haag - Eindhoven die ook deels via de HSL rijdt. Ik weet niet of deze ook het predicaat IC-direct zal krijgen. In ieder geval lijkt een verbinding Amsterdam-Eindhoven via de HSL mij niet nodig,
Die Benelux B zorgt er in jouw plannen voor dat Den Haag een halfuursdienst krijgt richting Antwerpen. Dat lijkt me ook wat veel van het goede. Het belangrijkste is dat Roosendaal een snelle verbinding houdt met Antwerpen. Op langere termijn kan dat door de IC(die eigenlijk meer een sneltrein is) vanuit Essen door te trekken en tot die tijd een stoptrein die de rustigste stations overslaat.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

Ik zie dat mijn reactie weggevallen is. Ik ben meer voor integratie in binnenlandse diensten en dan verknoping te Rotterdam voor de treinen vanaf Den Haag C en Amsterdam C richting Breda e.v. en Dordrecht e.v.

Dan krijg je elk uur een Benelux Amsterdam-Brussel via Breda en in de (brede) spits in het andere half uur een trein Den Haag-Brussel via Roosendaal die geïntegreerd rijdt met de Belgische IC Essen-Brussel. Op die manier heb je in totaal minder materieel nodig dan nu met de volledig losstaande Benelux, maar heb je in de (brede) spits zelfs een hogere frequentie (2x p/u, vanaf beide takken 1x met overstap).

Dan krijg je dus:
kwartier 1:
- Intercity Amsterdam C - Sloterdijk - Lelylaan - Schiphol - Rotterdam C - Breda* - Noorderkempen - Antwerpen-C - Mechelen - Brussel N/C/Z
- Intercity Den Haag C - HS - Delft - Rotterdam C - Blaak - Dordrecht
*overstap op een pendeltrein Breda - Eindhoven

kwartier 3:
- Intercity Amsterdam C - Sloterdijk - Lelylaan - Schiphol - Rotterdam C - Breda - Tilburg - Eindhoven
- Intercity Den Haag C - HS - Delft - Rotterdam C - Blaak - Dordrecht - Roosendaal - Essen - Antwerpen-C - Mechelen - Zaventem - Brussel N/C/Z

kwartieren 2 en 4:
- Intercity Amsterdam C - Sloterdijk - Lelylaan - Schiphol - Rotterdam C - Blaak - Dordrecht - Roosendaal, verder stoptrein Vlissingen
- Intercity Den Haag C - HS - Delft - Rotterdam C - Breda - Tilburg - Eindhoven

Om te voorkomen dat je dan te veel treinen tussen Rotterdam en Dordrecht krijgt, waardeer je de Oude Lijn-intercity's af tot zonetrein/sneltrein/interregio (hoe je zo ook wilt noemen):
4x ... - Leiden C - Laan v. NOI - HS - Delft - Schiedam Cntrm - Rotterdam C - Blaak - Zuid - Lombardijen - Barendrecht - Zwijndrecht - Dordrecht
Zo heeft Lombardijen ook weer de zo gewilde snelle trein naar de rest v/d Randstad terug.
De huidige sprinters kunnen dan worden ingekort tot Den Haag C - Rotterdam C
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

Rotterdam is daarvoor wel absurd slecht ingericht: keren van/naar Den Haag kan nu alleen op spoor 7 en 8. Verder denk ik dat je veel overcapaciteit aanbiedt op verbindingen: tussen Rotterdam en Dordrecht rijden je IC's (8-10 bakken VIRM) stoppend en tussen Dordrecht en Roosendaal komt een extra IC te rijden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

Ik denk niet dat er overcapaciteit zal zijn op Rotterdam-Dordrecht. Die sprinters rijden nu geloof ik ook al aardig op lengte en NS heeft zelfs plannen om ze 6x per uur te laten rijden, dan moet 4x p/u een stop-IC ook wel kunnen lijkt me.
En op Dordrecht-Roosendaal rijdt zo'n 3e IC nu natuurlijk ook al, alleen rijdt die in mijn plan wat minder vaak, namelijk alleen in de (brede) spits. Ik kies bewust om die via Roosendaal te sturen, zodat Roosendaal zijn IC naar België behoudt (en met Den Haag) en je geïntegreerd kan rijden met de bestaande Belgische IC van/naar Essen.

Dat keren had ik inderdaad sporen 7 en 8 in gedachten.

Je krijgt dan dus:
Sporen 1a/1b: Sprinters Maassluis/Vlaardingen/HvH (tot de ombouw, daarna evt. beschikbaar voor int.treindiensten die douane vereisen)
Sporen 3 en 4: IC's Amsterdam (HSL) / Den Haag -> Breda (HSL) / Dordrecht (+ Thalys)
Spoor 6: Zonetrein Amsterdam (Oude Lijn) -> Dordrecht
Sporen 7 en 8: Sprinters Den Haag <-> Rotterdam
Spoor 9: Zonetrein Dordrecht -> Amsterdam (Oude Lijn)
Sporen 11 en 12: IC's Dordrecht / Breda (HSL) -> Den Haag / Amsterdam (HSL) (+Thalys)
Sporen 13/14/15/16: treinen van/naar Gouda
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door OmniLezer »

SuperGhost schreef:Ik zie dat mijn reactie weggevallen is. Ik ben meer voor integratie in binnenlandse diensten en dan verknoping te Rotterdam voor de treinen vanaf Den Haag C en Amsterdam C richting Breda e.v. en Dordrecht e.v.

Dan krijg je elk uur een Benelux Amsterdam-Brussel via Breda en in de (brede) spits in het andere half uur een trein Den Haag-Brussel via Roosendaal die geïntegreerd rijdt met de Belgische IC Essen-Brussel. Op die manier heb je in totaal minder materieel nodig dan nu met de volledig losstaande Benelux, maar heb je in de (brede) spits zelfs een hogere frequentie (2x p/u, vanaf beide takken 1x met overstap).

Dan krijg je dus:
kwartier 1:
- Intercity Amsterdam C - Sloterdijk - Lelylaan - Schiphol - Rotterdam C - Breda* - Noorderkempen - Antwerpen-C - Mechelen - Brussel N/C/Z
- Intercity Den Haag C - HS - Delft - Rotterdam C - Blaak - Dordrecht
*overstap op een pendeltrein Breda - Eindhoven

kwartier 3:
- Intercity Amsterdam C - Sloterdijk - Lelylaan - Schiphol - Rotterdam C - Breda - Tilburg - Eindhoven
- Intercity Den Haag C - HS - Delft - Rotterdam C - Blaak - Dordrecht - Roosendaal - Essen - Antwerpen-C - Mechelen - Zaventem - Brussel N/C/Z

kwartieren 2 en 4:
- Intercity Amsterdam C - Sloterdijk - Lelylaan - Schiphol - Rotterdam C - Blaak - Dordrecht - Roosendaal, verder stoptrein Vlissingen
- Intercity Den Haag C - HS - Delft - Rotterdam C - Breda - Tilburg - Eindhoven

Om te voorkomen dat je dan te veel treinen tussen Rotterdam en Dordrecht krijgt, waardeer je de Oude Lijn-intercity's af tot zonetrein/sneltrein/interregio (hoe je zo ook wilt noemen):
4x ... - Leiden C - Laan v. NOI - HS - Delft - Schiedam Cntrm - Rotterdam C - Blaak - Zuid - Lombardijen - Barendrecht - Zwijndrecht - Dordrecht
Zo heeft Lombardijen ook weer de zo gewilde snelle trein naar de rest v/d Randstad terug.
De huidige sprinters kunnen dan worden ingekort tot Den Haag C - Rotterdam C
Echt een rottige vraag, maar verliest Breda- Dordrecht en alles tussen Roosendaal- Dordrecht niet zijn huidige verbinding. En het liefst heb ik een IC die gewoon Vlissingen, Roosendaal en alles daar tussen- Dordrecht- Barendrecht- blaak- R'dam Centraal en dan oude traject naar Amsterdam/Lelystad. :P
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door Zugführer »

Als je de doorgaande sprinters Roosendaal/Breda - Dordrecht en verder bedoelt; die worden met ingang van de nieuwe dienstregeling sowieso al geknipt in Dordrecht.
Bemined
Berichten: 5868
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Maar de vraag is hoe definitief, want in de toekomstplannen voor 2030 met 6 sprinters per uur waren deze wel weer doorgaand ingetekend (waarbij Breda - Dordrecht als zonetrein aan de intercity Dordrecht - Amsterdam verbonden). Uitgangspunt zou dan ook moeten zijn doorgaand indien inpasbaar.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

Welke toekomstplannen doel je dan op?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door Hainje »

Die voor 2030 :h
🍉
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

Ik bedoelde waar je dat vandaan hebt :wink:
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door Widejo »

SuperGhost schreef:Want een trein die 'slechts' 200 kan is veel minder dan een trein die weliswaar 250 kan maar halverwege de rit uit elkaar valt? :roll:
Dat het aangekochte materiaal natuurlijk verre van acceptabel was neemt dit niet weg dat er een belofte is gedaan waar de NS aan moet voldoen. Zoals het er naar uit ziet gaat "de Benelux" een vervanger worden voor deze "verdwenen/geflopte" internationale Fyra tussen Amsterdam en Brussel. Dat is naar mijn mening niet de bedoeling. Of blijft de Benelux over de gehele geplande route toeslagvrij?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

Er komt geen vervanger voor de internationale Fyra. De reiziger krijgt twee alternatieven aangeboden: de Thalys (snel, maar met dezelfde nadelen als die Fyra) en de Benelux (trager, maar zonder de nadelen van de Fyra). Het punt van discussie is hoe snel of traag die Benelux precies moet worden.

De HSL is toeslagvrij voor internationale reizigers, dat kan gewoon zo blijven ongeacht welke route de Benelux precies gaat rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten