Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Bijwyks schreef: Waarom niet lijn 15 en 65 ieder een tegengestelde lus in één richting laten rijden Parnassusweg, Strawinskylaan, Beethovenstraat en Stadionweg?
Ook zouden (een deel) van de Connexxionlijnen in plaats van via de Lairessestraat kunnen worden omgelegd over de Stadionweg en Beethovenstraat maar ik vermoed dat Connexxion dat niet wil.
Inderdaad CXX wil zich niet laten gebruiken om GVB problemen op te lossen. Toen lijn 62 grotendeels een andere route ging rijden en delen van Buitenveldert geen directe verbinding meer hadden met o.a. het Gelderlandplein is door de RAR geopperd om eventueel lijn 199 in B'veldert een ietwat andere route te laten rijden zodat deze lijn een deel van de oude route van de 62 mee kon nemen. Ik heb daar zelf ook een verzoek toe gedaan bij CXX. Ik kreeg wel netjes antwoord. De strekking van het antwoord was iets van: lijn 199 is een streeklijn en CXX gaat geen problemen oplossen die veroorzaakt worden door maatregelen van het GVB.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Alargule schreef:De reden dat lijn 15 niet wordt omgelegd ligt voor de hand: je benadeelt er een veel grotere groep mee dan de groep die nu door het tijdelijk verdwijnen van de 24 wordt benadeeld. Daarnaast vraag ik me af of GVB genoeg extra bussen heeft om een langere route met gelijkblijvende frequentie te bedienen.
Hé, zo ken ik je niet! Kijk even op de kaart, en zie dat van lijn 15 alleen de halte Parnassusweg richting Sloterdijk vervalt (of zelfs dat niet, gezien het plan Bijwyks) en de totale afstand amper langer is. Het zou me niets verbazen als het verschil te overbruggen is met een beetje trekken en duwen aan de eindhaltes, maar anders is er toch wel ergens één bus te vinden?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bijwyks
Berichten: 52
Lid geworden op: do 14 apr 2011, 09:20

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Bijwyks »

trolly schreef:
Alargule schreef:De reden dat lijn 15 niet wordt omgelegd ligt voor de hand: je benadeelt er een veel grotere groep mee dan de groep die nu door het tijdelijk verdwijnen van de 24 wordt benadeeld. Daarnaast vraag ik me af of GVB genoeg extra bussen heeft om een langere route met gelijkblijvende frequentie te bedienen.
Hé, zo ken ik je niet! Kijk even op de kaart, en zie dat van lijn 15 alleen de halte Parnassusweg richting Sloterdijk vervalt (of zelfs dat niet, gezien het plan Bijwyks) en de totale afstand amper langer is. Het zou me niets verbazen als het verschil te overbruggen is met een beetje trekken en duwen aan de eindhaltes, maar anders is er toch wel ergens één bus te vinden?
Volgens mij kost het vrijwel geen tijd en bussen meer, het betreft slechts twee maal voor beide lijnen een paar honderd meter meer.
Bijwyks
Berichten: 52
Lid geworden op: do 14 apr 2011, 09:20

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Bijwyks »

fred1954 schreef:
Bijwyks schreef: Waarom niet lijn 15 en 65 ieder een tegengestelde lus in één richting laten rijden Parnassusweg, Strawinskylaan, Beethovenstraat en Stadionweg?
Ook zouden (een deel) van de Connexxionlijnen in plaats van via de Lairessestraat kunnen worden omgelegd over de Stadionweg en Beethovenstraat maar ik vermoed dat Connexxion dat niet wil.
Inderdaad CXX wil zich niet laten gebruiken om GVB problemen op te lossen. Toen lijn 62 grotendeels een andere route ging rijden en delen van Buitenveldert geen directe verbinding meer hadden met o.a. het Gelderlandplein is door de RAR geopperd om eventueel lijn 199 in B'veldert een ietwat andere route te laten rijden zodat deze lijn een deel van de oude route van de 62 mee kon nemen. Ik heb daar zelf ook een verzoek toe gedaan bij CXX. Ik kreeg wel netjes antwoord. De strekking van het antwoord was iets van: lijn 199 is een streeklijn en CXX gaat geen problemen oplossen die veroorzaakt worden door maatregelen van het GVB.
Ondertussen is de reiziger de dupe, lijn 199 had inderdaad een betere oplossing geweest voor Buitenveldert-West. Nu krijgt de de Lairessestraat een enorme hoeveelheid trams en bussen te verwerken en de Stadionweg alleen nog lijn 15. De route over Stadionweg en Beethovenstraat zal nauwelijks langer zijn dan via de de Lairessestraat.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Hier mist de Stadsregio wel de regie vind ik. Er zijn wel meer plaatsen waar de OV-bediening in Amsterdam niet goed gebalanceerd is. Overigens vind ik de kritiek op het opheffen van haltes wel erg overtrokken, zolang de vervoerder(s) maar voldoen aan de in het PvE voorgeschreven van maximale loopafstanden per woonadres, verzoringstehuis en belangrijke vervoersbestemming.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Vinny schreef:Hier mist de Stadsregio wel de regie vind ik.
Eens.

Het zal je niet verbazen dat ik het wat minder met je tweede punt eens ben. Die formele benadering levert een erg matig eindproduct, dat hoewel het aan alle criteria voldoet, niet bijster aantrekkelijk is. Tramhalte Minervaplein kan naar de eisen van het PvE overbodig zijn, het is wel een redelijk drukke halte, en voor een flink deel van de in- en uitstappende passagiers verdubbelt de loopafstand naar de volgende halte, met soms als bonus een extra overstap.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

GVB zet het mes in haltes en herstructureert het netwerk waardoor bijvoorbeeld al heel wat infrequente buslijntjes zijn opgeheven. Gevolg: spectaculaire reizigersgroei. Nu is het lastig te bepalen of dat vooral hier door komt of door andere (externe) factoren maar als we blijven miepen over dat loopafstanden verdubbelen van 150 naar 300 meter zal het nooit wat worden. Heel vervelend voor het oude omaatje aan de Stadionweg, maar over het grotere plaatje kan je toch niet negatief zijn.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

JWM schreef:GVB zet het mes in haltes en herstructureert het netwerk waardoor bijvoorbeeld al heel wat infrequente buslijntjes zijn opgeheven. Gevolg: spectaculaire reizigersgroei. Nu is het lastig te bepalen of dat vooral hier door komt of door andere (externe) factoren maar als we blijven miepen over dat loopafstanden verdubbelen van 150 naar 300 meter zal het nooit wat worden. Heel vervelend voor het oude omaatje aan de Stadionweg, maar over het grotere plaatje kan je toch niet negatief zijn.
Lijn 24 is infrequent noch buslijn. Ik geloof niet in groei door snijden, maar zeker wel in groei door efficiëntere inzet van middelen, en als haltes 150 meter uit elkaar liggen hoor je mij niet miepen. Het opheffen van de halte Apollolaan is best onhandig voor een enkeling, maar wel begrijpelijk. In de Amsterdamse situatie vermoed ik overigens dat een flink deel van de vervoersgroei veroorzaakt wordt door een bevolkingsaanwas met een minder inheemse achtergrond (meer of minder westers, en eerste, tweede en derde generatie), die minder makkelijk op het rijwiel springt.
Dus: lijnen verleggen of opheffen — prima, zolang de reiziger daar beter van wordt. En met 'reiziger' bedoel ik degene die de reis echt maakt. Niet de statisticus, de belastingbetaler, het raadslid of de CEO van het vervoersbedrijf.
Je omaatje aan de Stadionweg is degene voor wie de tram rijdt, JWM!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Halte Dam richting CS is onpraktisch ver bij de Dam vandaan verlegd en is eigenlijk geen halte "Dam" meer te noemen.
Halte Muntplein is nu in z'n totaliteit vervallen waardoor een fors gat is ontstaan tussen Spui en Keizersgracht of Rembrandtplein.
Elisabeth Wolffstraat is al sinds 2013 uit de running maar de stoplichten zijn nog steeds niet goed afgesteld dus schiet je er per saldo weinig mee op.
De verbindingsboog op het Museumplein wordt weggehaald terwijl de infra op de Ferdinand Bol nog niet hersteld is.

Ik vraag me af in welk opzicht deze nieuwe situaties (om er paar te noemen) nou echt in het belang van de reiziger zijn. Zorg er minstens voor dat alles gereed is voordat er geschrapt wordt.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Bot gesteld: "de reiziger" is slechts een stropop om bezuinigingsmaatregelen mee te verkopen. Als dat niet werkt, heeft men het ook wel over efficiencyslagen (spreek uit: iffissjinsie). Minder haltes = minder vaak stoppen en minder haltes om te onderhouden. Minder vaak stoppen = hogere gemiddelde snelheid = snellere omlopen = minder materieel = minder personeel.

Tenzij 'Den Haag' ooit besluit de geldkraan volledig open te draaien, is dit helaas een realiteit waarmee we moeten leven.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

@n-evo
:Y Precies.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

De nieuwe dienstregeling van tram 16 staat op de website van GVB:

Spits: 16x/u
Dal doordeweeks: 12x/u
Avond (va. 20:00) / vroege ochtend (hele week) : 6x/u
Zaterdag: 8 tot 16x/u
Zondag: 8 tot 10x/u
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

In een klap de frequentste tramlijn van Amsterdam :Y
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

"Elk nadeel hep z'n voordeel" zoals een onlangs overleden filosoof zei.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Voor wie nog hoopte op realisatie van een trambaan over de Haarlemmer Houttuinen: helaas...
Het project Haarlemmer Houttuinen is voor onbepaalde tijd uitgesteld. Door voortschrijdend inzicht bleek het project minder rendabel dan eerder gedacht, waarna GVB geen bedieningsgarantie wilde afgeven. Het project Haarlemmer Houttuinen is wel kansrijk bij het doortrekken van een westelijke tramlijn richting Food Center (vertramming lijn 21/22) en kan dan herstart worden. Het project kan eventueel worden meegenomen voor de tweede tranche Investeringsagenda OV.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Niet meer dan logisch, trambaan daar is alleen nuttig als je de bussen die er nu overheen rijden kan vertrammen en daar is meer tramspoor voor nodig.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Puur dat stukje spoor actieveren slaat nergens op. Voor bestaande tramlijnen naar CS (1,2,5,13 en 17) is het een absurde omweg naar CS. Puur gevoelsmatig dacht ik altijd dat het wel meeviel, maar op de kaart zie je dat het om bijna een afstandsverdubbeling gaat vanaf kruizing Rozegracht/Marnixstraat.

Zou mooi zijn als er een tram komt langs de Houthavens. Vind het toch wel een rare situatie dat er hele wijken uit de grond worden gestampt met een best hoge woningsdichtheid die vervolgens een uithoek blijven binnen het OV-netwerk. Buslijnen die omgelegd worden zijn niet altijd even hoogwaardig of kunnen de stroom reizigers aan. Bus 48 moet nu al versterkt worden met een spitslijn en het zijn weer extra bussen in het centrum.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik heb er wel eens een meetlatje naast gelegd. Inderdaad is de route via de Houttuinen langer dan de route via de Raadhuisstraat: een kilometer. Dat maakt het alleen in geval van calamiteiten interessant.

Ik denk dat de route evenwel meerwaarde kan hebben als onderdeel van het radiale, op CS georiënteerde netwerk. Je zou er de westelijke Jordaan mee kunnen aansluiten op het CS, een alternatieve route naar Bos en Lommer en Slotermeer mee kunnen aanbieden, het Westergasterrein mee kunnen ontsluiten en op den duur zelfs een tramlijn mee naar Sloterdijk kunnen faciliteren (de route van de huidige 22 volgend). Dan spreek je toch al over drie tramlijnen...of dit ook allemaal binnen nu en 10 jaar nodig is kan ik moeilijk beoordelen. Mogelijk dat bussen het tot die tijd nog prima redden. Maar een tram is natuurlijk sexier, en dat argument zou weleens de doorslag kunnen geven.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Sinds lijn 22 naar Sloterdijk rijdt is die bus afgeladen, ook veel toeristen.

Ben benieuwd wanneer Amsterdam echt actie gaat ondernemen gezien de steeds grotere stroom mensen in de stad. Vertrammen van buslijnen, voertuigen met hogere capaciteit, etc. Er lijkt niet zo heel veel te gebeuren. Hoop plannen, weinig uitvoering. Beetje doormodderen met wat we hebben, hooguit af en toe paar dezelfde te kleine bussen erbij.

Is het bijvoorbeeld al bekend of de nieuwe trambestelling ook gebruikt gaat worden om de vloot uit te breiden? Of blijft het bij vervanging van bestaand materieel dat straks afgeschreven is?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

De aanpassing van lijn 22 en 48 afgelopen december is precies zo'n aanpassing als je op het oog had. Want die toeristen van/naar Sloterdijk waren er al, maar zaten tot december op werkdagen in de steeds vollere standaardbussen van lijn 48 (lijn 48 reed in het weekend geleed) en nu in de gelede bussen van lijn 22.

Het activeren van de tramsporen in de Haarlemmer Houttuinen heeft inderdaad alleen zin als je een van de drie buslijnen daar gaat vertrammen. Probleem is dat geen van de drie lijnen voor de gehele route vertramming nodig lijkt te hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

n-evo schreef:Is het bijvoorbeeld al bekend of de nieuwe trambestelling ook gebruikt gaat worden om de vloot uit te breiden? Of blijft het bij vervanging van bestaand materieel dat straks afgeschreven is?
Ik heb begrepen dat de nieuwe trams, die besteld gaan worden, bestemd zijn voor de IJlijn (26) en de (toekomstige) Amstelveenlijn?
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wievank »

Activa BV (de materieeltak van GVB) heeft samen met de Stadsregio/gemeente zitten uitrekenen wat er aan trammaterieel nodig zou zijn nadat de Noord-Zuidlijn rijdt en de Amstelveenlijn is omgebouwd, en wordt de order voor de 15G daarop gebaseerd. Alleen lijken de vervoerkundigen en de tramdivisie liever een paar trams meer te willen.
Deze berekeningen zijn verder bekeken vanuit de huidige infrastructuur, dus zonder welke verdere uitbreiding dan ook. Ook al zou ik zelf ook graag een paar uitbreidingen zien...

Inderdaad is de gedachte dat deze trams voornamelijk op de IJtram (capaciteitsuitbreiding) en de Amstelveenlijn (i.p.v. sneltrams) ingezet gaan worden.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Ik heb begrepen dat de nieuwe trams, die besteld gaan worden, bestemd zijn voor de IJlijn (26) en de (toekomstige) Amstelveenlijn?
Ben benieuwd of het überhaupt doorgaat dat de 26 met tweerichtingsmaterieel gaat rijden en eindelijk verlost wordt van dat tergend trage lusje Stationseiland-Prins Hendrikkade. Doodzonde dat ze niet gelijk tweerichtings Combino's besteld hebben voor die lijn.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Gvb.nl schreef:Metro 50 geen vervoer door een aanrijding met een persoon op Station Sloterdijk. Houd rekening met een extra reistijd tot 20 min. Advies: reis verder met ander OV. Metro 50 stopt niet bij de volgende halten: Isolatorweg Station Sloterdijk Reisadvies: Bus 15 stopt bij halten: Station Sloterdijk Bos en Lommerplein Jan v.Galenstraat Erasmusgracht
Wat is dit voor broddelwerk -o-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ongeveer van dezelfde categorie als deze:
Afbeelding
Succes met lezen!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten