Naar het historische Gent! (35 foto's & 5 filmpjes)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Naar het historische Gent! (35 foto's & 5 filmpjes)

Bericht door bjorn keith »

Hallo allemaal!

Weer eens een verslagje van mijn kant. Ik heb zaterdag 30 april een bezoek gebracht aan de Vlaamse stad Gent. Met het dagretour van de Hema mocht je namelijk ook naar een Belgische plaats reizen en daar moet je dan natuurlijk gebruik van maken. De keuze viel op de stad Gent, omdat Gent een mooi en groot historische centrum heeft. Dit centrum is ook nog eens grotendeels authentiek en daarmee hartstikke leuk om doorheen te lopen. Gent is de hoofdstad van Oost-Vlaanderen en is vanuit Nederland redelijk goed te bereiken. Vanaf Antwerpen Centraal is het nog een klein uurtje met de trein.

Het vertrekstation was Harderwijk. Vanaf daar is het zo'n 4 uur rijden naar Gent. De reis begon met trein 5620 gereden door een DDZ-4. Na een halfuur werd station Amersfoort bereikt. Daar staat de helft van Plan V 887 tegen een SLT aan. Deze staat daar voor instructies wat betreft het combineren van treinen.
AfbeeldingAmersfoort, Plan V 887 by NSM Bjorn, on Flickr
Op Amersfoort kon ik op hetzelfde perron blijven staan voor de overstap op trein 520 naar Rotterdam Centraal. Na een rit van een uur in een ICMm werd Rotterdam mooi op tijd bereikt. Daar ben ik naar spoor 4 gelopen waar de IC Brussel zou komen. Eerst vertrok echter de Thalys naar Parijs.
AfbeeldingRotterdam, Thalys by NSM Bjorn, on Flickr
De trein vertrok onder toeziend oog van de politie zoals op de foto te zien is. Zover ik weet was dit voor de terreuraanslagen nooit het geval. Wat mij betreft mag het angst zaaien daarover alle minuut stoppen. Maar goed, dat is niet zo relevant nu. :lol: Rond 9'en kwam trein 9220 met voorop loc 2821 binnenrijden.
AfbeeldingRotterdam, Benelux by NSM Bjorn, on Flickr
AfbeeldingRotterdam, Benelux by NSM Bjorn, on Flickr
Met deze trein ging de reis verder naar Antwerpen Centraal. De twee politiemannen die bij de Thalys stonden, gingen mee met deze IC Brussel. Echter werd er niet gecontroleerd. De trein was aardig druk: alle zitplaatsen waren bezet en ook de balkons waren aardig gevuld met reizigers. Na aankomst in Antwerpen-Centraal heb ik het vertrek van de trein gefilmd.
AfbeeldingAntwerpen, Benelux by NSM Bjorn, on Flickr
Antwerpen Centraal bestaat uit drie verdiepingen, De Beneluxtrein/IC Brussel komt aan en vertrekt van de onderste etage. De NMBS Intercity vertrekt echter van de bovenste (mooiste) etage. Op onderstaande foto zien we de onderste etage.
AfbeeldingStation Antwerpen Centraal by NSM Bjorn, on Flickr
Als je vervolgens met de roltrap naar boven gaat, komt langzaam het prachtige stationsgebouw in beeld. (onderweg passeer je natuurlijk ook nog wat militairen met indrukwekkende wapens...)
AfbeeldingStation Antwerpen Centraal by NSM Bjorn, on Flickr
Op de bovenste etage kan je prachtige foto's maken van treinen onder de schitterende bordeaux rode kap. Op onderstaande foto is een MW41 stel te zien, het enige dieseltreinstel van de NMBS.
AfbeeldingAntwerpen Centraal, MW41 by NSM Bjorn, on Flickr
Aan de andere kant van het perron stond de 08584. Deze trein is van het type Desiro, het nieuwe paradepaartje van de NMBS.
AfbeeldingAntwerpen Centraal, Desiro by NSM Bjorn, on Flickr
Vervolgens naar spoor 1 gelopen waar de InterCity naar Poperinge al klaar stond. Precies op tijd, om 10:37, werd er met de MS96 vertrokken. Na een klein uurtje kwam de Deense Neus aan op station Gent-Sint-Pieters. Dat station wordt momenteel verbouwd. Het achterste perron is al in de moderne stijl, maar de overige perrons zien er nog typisch Belgische uit met de lage perrons. :D
AfbeeldingGent, Station Gent-Sint-Pieters by NSM Bjorn, on Flickr
Het centrum van Gent ligt niet direct bij het station en daarom werd er bij de De Lijnshop een dagkaartje gekocht. Daarna gelijk in lijn 1 gestapt richting het centrum. We zaten in een nieuwe Flexity 2. Deze trams hebben een indrukwekkende lengte van 43 meter. De schermen met reisinformatie deden het echter niet en ook was er geen omroep. Gelukkig wist ik aardig hoe de route liep zodat er bij de goede halte uitgestapt werd, de Korenmarkt. De Korenmarkt ligt aardig centraal in het historische centrum van Gent. Het historische centrum van Gent staat er prachtig bij en is authentieker dan vrijwel elke andere stad in de wereld. Eerst werden er een aantal winkels bezocht.

Midden in de stad is een heus middeleeuws kasteel te vinden, het Gravensteen. Het voldoet qua uiterlijk aan alle verwachtingen van een kasteel en is ook nog is gratis te bezichtigen voor jongeren. Dan moet je natuurlijk eventjes binnen gaan kijken.
AfbeeldingGent, Gravensteen by NSM Bjorn, on Flickr
In het midden van de verdedigingsmuren ligt het belangrijkste en hoogste gebouw van het kasteel, de donjon.
AfbeeldingGent, Gravensteen by NSM Bjorn, on Flickr
Vanaf de donjon heb je een prachtig uitzicht over de stad en daarmee ook over de Gentse torenrij.
AfbeeldingGent, de torenrij by NSM Bjorn, on Flickr
Van links naar rechts is op bovenstaande foto de Sint Baafskathedraal, het belfort en de Sint Niklaaskerk te zien. Het belfort is geen kerktoren, maar een wachttoren. Vanuit de toren konden stadsbranden of vijandige aanvallen snel gezien worden. Als er zulk soort gevaar was, werden de klokken in de toren gebruikt. Maar de klokken werden ook gebruikt om aan te geven wanneer de stadspoorten openden en sloten en wanneer de werkdag startten en weer eindigden. Een belfort komt eigenlijk alleen voor in de voormalig Zuidelijke Nederlanden. Het belfort van Gent is, op het belfort van Lille na, het hoogste belfort ter wereld.

Eigenlijk is het alleen al een beleving om door de stad te lopen. Overal is het rijke handelsverleden van de stad te zien. In vroegere tijden was Gent groter dan steden als Londen en Keulen. De stad is zelfs lange tijd de grootste stad van België geweest.
AfbeeldingGent by NSM Bjorn, on Flickr
Weer terug naar het openbaar vervoer in de stad. Een groot deel van de tramdienst wordt uitgevoerd met trams van het type 'HermeLijn'. Op onderstaande foto zien we een HermeLijn over de Korenmarkt rijden als lijn 4. Sinds maart lijn 4 naar het Universitair Ziekenhuis. Daar zijn de sporen een stuk verlengd en de perrons vernieuwd. De lijnkleur is donkergroen.
AfbeeldingGent, Hermelijn by NSM Bjorn, on Flickr
Even later kwam De Lijn 5364 langsrijden als lijn 3 naar Mariakerke Post. Op de achtergrond is de Sint Baafskathedraal (in de steigers) te zien.
AfbeeldingGent, De Lijn VanHool by NSM Bjorn, on Flickr
Op de Korenmarkt staat de Sint Niklaaskerk. Op onderstaande foto is de Sint Niklaaskerk te zien en op de achtergrond nogmaals de Sint Baafskathedraal.
AfbeeldingGent, Sint Niklaaskerk by NSM Bjorn, on Flickr
Even later kwam er vanaf de andere kant de 4609, een andere gelede VanHool. Op onderstaande foto rijdt de bus over de brug over de rivier de Leie. Onder de brug ligt de vroegere haven van Gent. De lage kades samen met de prachtige en statige voormalige havengebouwen daar zorgen voor een leuke sfeer. Dit tafereel is echter niet op onderstaande foto van de 4609 te zien.
AfbeeldingGent, De Lijn VanHool by NSM Bjorn, on Flickr
Daarna werden er nog enkele winkels bezocht. Dwars door een gezellige maar krappe winkelstraat is één tramspoor waarvan trams wel in beide richtingen gebruik maken. Op een gegeven moment kwam PCC 6213 de hoek om en reed deze straat in.
AfbeeldingGent, De Lijn PCC by NSM Bjorn, on Flickr
In Den Haag staan de trams van het type PCC al in het museum, maar in Gent rijden ze nog rond. Het gaar hierbij wel om gereviseerde trams. De ongereviseerde trams van het type PCC rijden sinds begin 2016 niet meer. Het einde van de anderen PCC's is echter ook in zicht met de komst van de Flexity 2 trams.

Inmiddels was het tijd geworden om eens iets te gaan eten. Daarvoor werd de (veel te kleine) MCDonalds aan de Korenmarkt bezocht. Daarna was het ook weer tijd om rustig aan terug te gaan naar station Gent-Sint-Pieters. De eerste de beste tram die aan kwam rijden, was lijn 21 die toevallig door een PCC werd gereden. Hij reed uitstekend maar de capaciteit is gewoon te laag. Bovendien is een hoge vloer natuurlijk ook niet meer van deze tijd. Na het uitstappen kon er nog gauw een foto worden gemaakt. Op onderstaande foto is PCC 6209 als lijn 21 voor het Sint-Pieters station te zien. Het filmpje daaronder toont het vertrek van deze tram.
AfbeeldingGent, De Lijn PCC by NSM Bjorn, on Flickr
Gelijk daarna kwam HermeLijn nummer 6327 als lijn 4 naar het Universitair Ziekenhuis aanrijden.
AfbeeldingGent, De Lijn HermeLijn by NSM Bjorn, on Flickr
Het stationsgebouw van Gent is gebouwd in 1912 met het oog op de wereldtentoonstelling in Gent van 1913. Het gebouw is ontworpen door de architect Louis Cloquet die het een karakteristiek torentje gaf.
AfbeeldingGent, Station Gent-Sint-Pieters by NSM Bjorn, on Flickr
Naast het stationsgebouw is een modern busstation te vinden. Vanaf daar vertrekken de bussen van De Lijn en tramlijn 1 naar Flanders Expo.
AfbeeldingGent, De Lijn busstation by NSM Bjorn, on Flickr
Een van de modernere bustypes die De Lijn bezit is de Citea. Nummer 5785 stond als lijn 9 klaar om te vertrekken.
AfbeeldingGent, De Lijn Citea by NSM Bjorn, on Flickr
Van 22 april tot en met 1 mei was het bloemen/planten evenement 'Floraliën' te bezoeken in Gent. De Gentse Floraliën is een evenement dat maar één keer in de vijf jaar plaats vindt. De Lijn deed goed haar best en reed met gelede VanHool bussen een gratis pendeldienst vanaf het Sint-Pieters station naar de Floraliën. Bovendien waren de bussen die op de pendeldienst reden uitgedost met witte bloemen aan de voorkant. De 5375 was één van de gelukkigen.
AfbeeldingGent, De Lijn VanHool Floralien by NSM Bjorn, on Flickr
Ook op lijn 72 reed een gelede VanHool. Op onderstaande foto is De Lijn 5223 te zien bij het wegrijden van de halte.
AfbeeldingGent, De Lijn VanHool by NSM Bjorn, on Flickr
Achter de verschillende perrons voor de bussen, ligt de tramhalte voor lijn 1. HermeLijn 6313 staat klaar voor vertrek.
AfbeeldingGent, De Lijn HermeLijn by NSM Bjorn, on Flickr
Voor het stationsgebouw rijden de andere tramlijnen langs. Daar nog een paar foto's gemaakt van langsrijdende trams. We zien achtereenvolgens HermeLijn 6320 als lijn 4 en PCC 6209 als lijn 21.
AfbeeldingGent, De Lijn HermeLijn by NSM Bjorn, on Flickr
AfbeeldingGent, De Lijn PCC by NSM Bjorn, on Flickr
AfbeeldingGent, De Lijn PCC by NSM Bjorn, on Flickr
Langzaam aan werd het tijd om weer naar de treinperrons toe te gaan. Voordat de trein naar Antwerpen-Centraal kwam, reed er eerst nog een stam M6 rijtuigen binnen. Achterop duwde loc 1888.
AfbeeldingGent, NMBS M6 stuurstand by NSM Bjorn, on Flickr
De trein naar Antwerpen zou vanaf spoor 3 vertrekken. Daarvoor kwam echter nog een andere trein bestaande uit drie Breaks. De middelste van het setje is nog niet gereviseerd. Ik vind persoonlijk dat de stellen wel opgeknapt zijn met de renovatie. Voornamelijk het gebruik van normaal glas doet de stellen goed.
AfbeeldingGent, NMBS Break by NSM Bjorn, on Flickr
Onderweg naar Antwerpen vond de eerste controle van vandaag plaatst. Op de vier uur durende heenreis was er nog geen controleronde uitgevoerd. (in sommige treinen wel een serviceronde) Onderweg stapte een gezelschap mannen in dat al de nodige alcoholische dranken genuttigd had; een vrijgezellenfeestje. Er werd in het rijtuig een optreden van ACDC nagedaan en vervolgens bleef het gezelschap op het balkon (luidruchtig) praten en natuurlijk veel lachen. Achja, zolang ze niemand lastig vallen, doen ze hun best maar. Antwerpen werd prima op tijd bereikt. In Antwerpen was er 22 minuten overstaptijd waardoor er nog een plaatje van een Varkensneus onder de mooie kap gemaakt kon worden.
AfbeeldingAntwerpen, Varkensneus MS75 by NSM Bjorn, on Flickr
Voordat de trein naar Nederland arriveerden, kwam er eerst een vertraagde Thalys op hetzelfde spoor.
AfbeeldingAntwerpen, Thalys PBA by NSM Bjorn, on Flickr
Door de vertraagde Thalys vertrok ook trein 9263 naar Nederland met 10 minuten vertraging. De trein zat, net als op de heenweg, goed vol. Onderweg werd de vertraging steeds geringer. Bij het passeren van de moerdijkbrug werd er overigens nog wel met verlaagde snelheid gereden. Ondanks dat kwam de trein in Rotterdam weer op tijd aan. In Rotterdam werd er overgestapt op de InterCity naar Utrecht en Amersfoort. Vervolgens werd vanaf laatstgenoemde plaats trein 5679 genomen. Op Amersfoort heb ik nog wel een plaatje gemaakt van SGMm III 2975.
AfbeeldingAmersfoort, SGMm III by NSM Bjorn, on Flickr
De DDZ-4 die trein 5679 reed, zetten uw schrijver weer af op station Harderwijk. Het was een lange dag, maar wel een hele leuke. Gent is een hele leuke stad die je eigenlijk met een langer bezoek moet vereren dan één dag. Het is een perfecte stad om eens een weekendje te doen. Ik hoop natuurlijk dat het verslag met plezier gelezen is. Er was denk ik wel aardig wat afwisseling in de foto's. :D

Tips, reacties, commentaar of wat dan ook is natuurlijk (zoals altijd) van harte welkom. Bedankt voor het lezen! :D
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Naar het historische Gent! (35 foto's & 5 filmpjes)

Bericht door isadora »

Bjorn Keith, ik ben erg positief over dit verslag. :pos: :pos: :pos:
Ronduit puntgaaf, de stad Gent zou je moeten inhuren.

Een goed verhaal, helder, en prachtige plaatjes, een waar meesterstuk.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Naar het historische Gent! (35 foto's & 5 filmpjes)

Bericht door Zugführer »

Inderdaad een leuk verslagje! Alweer een tijdje geleden dat ik in Gent was. Ik kan me herinneren dat de Korenmarkt één grote zandbak was en alle trams ver om het centrum heen reden :mrgreen:
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Naar het historische Gent! (35 foto's & 5 filmpjes)

Bericht door Milco »

Je filmpjes had ik al gezien, maar de foto's nog niet! Erg leuke verslag! :)
Afgelopen zaterdag ben ik naar Antwerpen, Gent en Oostende geweest. Op de heenweg reisde ik tussen Rotterdam en Gent een uur vroeger dan jij zo te lezen; op de terugweg vanaf Antwerpen had ik ook trein 9263. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Naar het historische Gent! (35 foto's & 5 filmpjes)

Bericht door PatrickM »

Lijkt wel of iedereen hier naar Gent en omstreken gaat, want ik ben er met RoaldM donderdag de 28e geweest. Ben wel de hele dag met de bus geweest.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Naar het historische Gent! (35 foto's & 5 filmpjes)

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje!

Voor mij is Gent toch al weer even geleden, ben er ooit op TTB-dag geweest toen ik in het omliggende weekend toch al in Antwerpen verbleef. Maar voor het tijdsbeeld: dat was toen lijn 3 nog met de antieke trolleybussen reed :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
erka
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Naar het historische Gent! (35 foto's & 5 filmpjes)

Bericht door erka »

Leuk verslag! Gent is een van mijn favoriete steden omdat oud en nieuw daar zo goed bij elkaar komt. Wat me in Gent ook heel erg opviel was dat de trams vlak langs de terrassen rijden op de Korenmarkt en dat iedereen dat heel gewoon vindt.
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Naar het historische Gent! (35 foto's & 5 filmpjes)

Bericht door bjorn keith »

Bedankt allemaal voor de leuke reacties! :D
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Naar het historische Gent! (35 foto's & 5 filmpjes)

Bericht door Jay20 »

henk1234 schreef:Lijkt wel of iedereen hier naar Gent en omstreken gaat, want ik ben er met RoaldM donderdag de 28e geweest. Ben wel de hele dag met de bus geweest.
Nope ik heb laatst mijn Belgie dagretour gebruikt om op en neer naar Charleroi te gaan! :mrgreen:. Maar Gent is inderdaad een leuke stad om te bezoeken. Tof verslag overigens.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Naar het historische Gent! (35 foto's & 5 filmpjes)

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten