Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door 010jongen »

Op de site van de RET wordt bij omleidingen aangegeven dat metrolijn E in de weekenden van mei en juni alleen maar tussen Beurs en Den Haag rijdt, met een frequente van 10 minuten. Metrolijn D rijdt ook elke 10 minuten en enkelspoor thv Maashaven. Willen ze kort gaan keren op Beurs met metrolijn E? lijkt me iets wat krapjes.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Lijn E zal op Beurs in 4 minuten keren. Is een gemiddelde kering dus.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Op 18 mei heeft het MRDH weer een vergadering. Alle stukken staan hier: http://mrdh.nl/vergadering/vergadering- ... 8-mei-2016
Voor dit forum het interessantst is: Plannen van de RET voor het vervangend vervoer bij de ombouw van de Hoekse Lijn
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door chemie »

"Pagina niet gevonden"
Hendrik
Berichten: 2546
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Vanmorgen nog wel! Ik heb het document gelezen (maar helaas niet opgeslagen...). Wellicht een foutje dat dit op de website stond?!
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hageneis »

Hendrik schreef:Vanmorgen nog wel! Ik heb het document gelezen (maar helaas niet opgeslagen...). Wellicht een foutje dat dit op de website stond?!
Misschien staat deze nog in de map Downloads op je computer?
Hendrik
Berichten: 2546
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Nee, helaas. (En ik ben er niet zo happig op om documenten te delen die blijkbaar (nog) niet openbaar mochten zijn.)
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Interessant, er wordt in dat document ook vermeld dat bij 'Variant 1' er 4 - 6 metrorijtuigen ingezet worden als vervangend vervoer. Verlengd men een van de lijnen A of B in deze variant naar Vijfsluizen? Zou geen luxe zijn gezien de metro's hier al vol zitten en extra overstappers van buslijn 56 er eigenlijk niet meer bij passen. Zou volgens mij wel uit moeten komen om lijn B naar Pernis door te trekken en daar te laten keren, kost je twee extra treinen, aangezien het materieel ruim op tijd binnen is moet dat te doen zijn, je hebt dan nog genoeg materieel over voor het testbedrijf.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door JWM »

Kan men dan niet beter doorrijden naar Hoogvliet, daar is toch een keerspoor?
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Dan wordt Tussenwater - Hoogvliet echter wel erg vol, en bij Pernis liggen ook wissels.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

In het door mij gelinkte (maar helaas verwijderde) document (dat ik helaas ook niet opgeslagen heb) stond inderdaad dat lijn A (of B) verlengd wordt naar Vijfsluizen. In een ander document dat bij de raadsvergadering hoorde stond zelfs een verlenging naar Pernis.
Of er tussen Vijfsluizen en Pernis met of zonder passagiers wordt gereden weet ik niet, maar in elk geval is de RET voornemens één van de lijnen minstens tot Vijfsluizen te verlengen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Bij Vijfsluizen liggen geen wissels om te keren, vandaar ik ook van Pernis uitging. Er liggen wel wissels direct na Vijfsluizen maar dan moet je op het doorgaande spoor keren half in de Beneluxtunnel, dus ik kan me voorstellen dat men dat niet wil. Met passagiers is wel zo snel, trein leeghalen kost tijd.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door 010jongen »

Ik ben benieuwd naar de aanpassingen van het lijnennet na ingebruikname van de Hoekse lijn (ergens voorbij zien komen).
Ik zelf denk dat de overstap tussen tram en metro verbeterd kan worden op Schiedam Nieuwland bijvoorbeeld door tram 24 6x per uur te laten rijden. Lijn 21 zou dan kunnen sneuvelen en vervangen worden door een snellere bus. 6x per uur een tram tussen Marconiplein en Vlaardingen lijkt mij meer dan voldoende. Daarbij kan tram 24 dan goed aansluiten op metrolijn B, die dan ook 6x per uur zal rijden.

Verder kan ik eigenlijk vrij weinig bedenken kwa aanpassingen in Schiedam/Vlaardingen. Hooguit nog iets met lijn 56...
Ook vraag ik me af in hoeverre station Beurs op al die extra reizigers is berekend. Tijdens de spits is het nu al vaak dringen op de perron richting bijv. Oost.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

Maar die snellere buslijn is er toch al. lijn 53.

En aan lijn 56 zou je enkel het heen en weer stukje tussen Vlaardingen oost en Vijsluizen eruit kunnen halen.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

010jongen schreef:Ook vraag ik me af in hoeverre station Beurs op al die extra reizigers is berekend. Tijdens de spits is het nu al vaak dringen op de perron richting bijv. Oost.
Je bedoeld vanwege de reizigers van de Hoekse Lijn die naar Rotterdam Centraal willen? Misschien is dit dan het moment om Eendrachtsplein te promoten als overstapstation. Vanuit de richting van Schiedam ben je haast net zo snel op Rotterdam Centraal als je vanaf Eendrachtsplein gaat lopen ten opzichte van overstappen op Beurs (aangezien je tot 3 minuten wachttijd kunt hebben op Beurs). En als er toevallig net een tram aankomt ben je zelfs sneller dan met de metro. Misschien moet men de overstaptijd op de tram op de beeldschermen in de metro aangeven om mensen te wijzen op dat er een sneller alternatief met veel prettigere overstap is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Daniel »

Het is natuurlijk voor reizigers die naar Rotterdam Centraal willen om daar toch al met een trein verder te reizen minstens zo aantrekkelijk om al op Schiedam Centrum op de trein over te stappen. Dat verkort ook je loopafstanden voor de overstaps weer wat.
Ook voor andere huidige aansluitingen op het CS hoef je niet persé daarheen: overstappers naar bus 44 kunnen bij metrostation Dijkzigt overstappen en voor bus 38 kan dat al op Schiedam Centrum. Tot slot heb je de reizigers richting Utrecht nog, maar daarvoor scheelt het zeker als je toch al in de metro zit niet zo heel veel om tot Alexander te blijven zitten en daar over te stappen.

Het zal dus ongetwijfeld wel wat drukker worden op het oost/west perron van Beurs, maar het is ook weer niet zo dat alle reizigers die nu op CS overstappen dat straks op Beurs moeten gaan doen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Reizigers die op de trein overstappen zullen inderdaad niet zo snel op Beurs overstappen, de meeste treinen stoppen immers ook op Schiedam, Blaak en Alexander waar de metro ook komt. Reizigers die rondom Rotterdam Centraal moeten zijn zullen echter niet de trein pakken omdat dit ongunstig is met de OV-Chipkaart. Die reizigers zou je via Eendrachtsplein moeten proberen te lokken. Wat dat betreft zou het fijn zijn als lijn 8 via Eendrachtsplein gaat rijden, alleen blijft dat een lastige keus tussen de snellere route naar Rotterdam Centraal tegen het bedienen van Beurs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Daniel »

Uiteraard, daarom heb ik het ook vooral over de reizigersgroepen die niet naar CS hoeven maar al ergens anders kunnen overstappen. Die vallen allemaal al weg bij de eventuele overstappers. Daardoor belast je Beurs niet extra met die stromen.
Wel is het natuurlijk zo dat je er niet onderuit komt dat Beurs drukker gaat worden omdat bv. een overstap op de trams naar Zuid zich simpelweg naar Beurs verplaatst. En datzelfde geldt voor wie nu al op centraal verder gaat met de metro in zuidelijke richting.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Waarom rijdt lijn 25 niet meer via het Vasteland? Ik weet nog dat die boog met veel tromgeroffel werd geïntroduceerd maar lijn 25 rijdt ondertussen allang weer via de Van Oldenbarneveltstraat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Waarschijnlijk dezelfde reden dat lijn 8 nog steeds zijn omweg via Beurs maakt: de halte Beurs is toch voor te veel mensen te interessant om over te slaan. De route via Eendrachtsplein is leuk voor als je naar het Centraal Station wilt, maar voor winkelend publiek is Beurs veel interessanter dan Centraal of Eendrachtsplein.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Bee schreef:Waarom rijdt lijn 25 niet meer via het Vasteland? Ik weet nog dat die boog met veel tromgeroffel werd geïntroduceerd maar lijn 25 rijdt ondertussen allang weer via de Van Oldenbarneveltstraat.
Dat was lijn 20.
En omdat dit een spitslijn met beduidend minder reizigers betrof en juist deze lijn in de dienst blijft om juist lijn 25 te blijven ontlasten, is deze na een aantal jaar via het Vasteland en Eendrachtsplein gereden, is deze om lijn 25 ook bij Beurs te blijven ontlasten, weer via de oude route gaan rijden.
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Het was oorspronkelijk de bedoeling dat 20 en 25 beide via Eendrachtsplein zouden gaan rijden. Dat heeft men echter heel snel (volgens mij al zelfs voor de ingebruikname van de vastelandboog) veranderd naar alleen 20, en momenteel wordt die in 2007 aangelegde boog dus helemaal niet meer gebruikt in het reguliere lijnennet.
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Als men het stukje Vlaardingen Oost - Vijfsluizen uit de route van buslijn 56 halen, dan maak je denk ik een groep reizigers die richting Pernis, Hoogvliet enz. niet blij. De reizigers naar Schiedam Centrum en Rotterdam Centrum zullen uiteraard al op Vlaardingen Oost op de metro gaan stappen. Maar vergeet niet dat Vijfsluizen niet alleen gericht is op reizigers richting Schiedam Centrum en Rotterdam Centrum.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

Voor die groep is de 126 en goed alternatief.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten