Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

dylanwild94 schreef:Voor die groep is de 126 en goed alternatief.
Met de huidige frequentie is dat niet bepaald aantrekkelijk meer te noemen.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

Ik denk dat de snellijnen wel 4x per uur gaat rijden tijdens de spits uren. Zo ook met lijn 226 en 126. Of lijn 126 gaat dan elke periode 2x per uur rijden.
De gebiedsonsluitende lijn gaat volgens mij standaard 2x per uur rijden. Het zou wel beter zijn als die laatste in de avond dat 4x per uur gaat rijden.
Hoeveel materieel hebben ze hier voor klaar staan, want dit gaat een zeer grote klus worden.

Het ergste is dat het een herhaling van 1985 wordt; tussen Ommoord/Zevenkamp en Centraal Station 2 bussen achter elkaar in per rit met een frequentie van 12 tot 20x per uur.

Waarschijnlijk wordt dit een zeer 1-2'tje met bus en metro tussen Vlaardingen en Schiedam, want ik zie dat bus 56 ook als alternatief is aan gegeven. Lijn A en B rijden vast door naar Hoogvliet tenzij er een opstel terrein is bij Vijfsluizen, maar die is er niet. Daarom wordt de oude verbinding van Nesselande/Ommoord weer in het leven geroepen met lijn 56 die standaard ook 8x per uur tussen vlaardingen west rijdt en Vijfsluizen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Als ik het goed onthouden heb, zijn de frequenties (ongeveer) als volgt:
-De snellijnen rijden 4 tot 8 x per uur.
-De ontsluitende lijn rijdt 2 tot 4 x per uur
-Lijn 126 en 226 behouden hun huidige freuenties
-Lijn A of B wordt verlengd naar Vijfsluizen of Pernis (lees daarvoor ook de eerdere berichten in dit topic)
-Lijn 56 krijgt een frequentieverhoging tussen Vlaardingen West en Vijfsluizen en behoudt de huidige frequenties op de rest van het traject

Er zijn hiervoor inderdaad extra bussen nodig en de RET is nu in gesprek met dealers om bussen te leasen.
De benodigde extra metro's komen gewoon uit de 5700 serie.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Vijfsluizen zou al niet kunnen, ivm het gebrek aan een overloopwissel, dus dan wordt het automatisch al naar Pernis. Ik hoop dan toch stiekem dat men het zou kunnen verlengen naar Hoogvliet.
Met een paar creatieve oplossingen zou het stukje Hoogvliet-Tussenwater wel met 24 metro's per uur bereken kunnen worden. Dat zal in ieder geval niet de 1e keer zijn op dat baanvak. Dan hebben de reizigers van metrolijn C eindelijk eens een (tijdelijk, tot structurele) oplossing voor de volle metro's in de spits tussen Schiedam en Spijkenisse.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door JWM »

Wellicht wordt het na de ombouw van de Hoekselijn wel wat rustiger omdat reizigers die nu bijvoorbeeld naar Vijfsluizen gaan op een station in Vlaardingen de metro kunnen nemen. Zelfde verhaal voor Schiedam Nieuwland wat reizigers kan wegtrekken bij Parkweg. Zeker als de Hoekselijn (in de spits) dubbel zoveel metro's krijgt zal daar wel wat gaan schuiven.
Laatst gewijzigd door JWM op zo 15 mei 2016, 23:43, 2 keer totaal gewijzigd.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Ik denk eerder pas nadat de ombouwperiode is afgerond.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

MetroRET schreef:Vijfsluizen zou al niet kunnen, ivm het gebrek aan een overloopwissel, dus dan wordt het automatisch al naar Pernis.
Ik zie op het sporenplan na Vijfsluizen wel overloopwissels liggen.
Maar er zal dan zeker te Pernis gekeerd worden omdat daar de metro al voor het station van spoor kan wisselen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door JWM »

MetroRET schreef:Ik denk eerder pas nadat de ombouwperiode is afgerond.
Dat bedoelde ik ook, was mijn post nog ff aan het bijschaven :P
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Meltrain schreef:
MetroRET schreef:Vijfsluizen zou al niet kunnen, ivm het gebrek aan een overloopwissel, dus dan wordt het automatisch al naar Pernis.
Ik zie op het sporenplan na Vijfsluizen wel overloopwissels liggen.
Maar er zal dan zeker te Pernis gekeerd worden omdat daar de metro al voor het station van spoor kan wisselen?
Dat bedoelde ik ook... Maar ja... dan is het nog maar 1 stationnetje naar de "beschaving". Dus dan hoop je dat men het dan ook maar daar naartoe verlengd, tbv verlichting van de huidige dienstuitvoering.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door JWM »

Zeg, van Hoogvliet naar Beurs is de route over Schiedam toch even snel in vergelijking met Slinge? Waarom rijden ze over Slinge in de spits met turbofrequenties en over Schiedam niet, zou dat niet gewoon wat meer in evenwicht gebracht kunnen worden?
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Daarom juist.... Dat is destijds (2006) gedaan, omdat men op de Calandlijn destijds 11 rijtuigen kwijtraakte aan RandstadRail. Om toch de gewenste frequentie te laten rijden, is de Erasmuslijn vaker gaan rijden in de spits. Echter... dit is daarna nooit meer veranderd.
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Inderdaad, de frequentie vanuit Spijkenisse is eigenlijk altijd om de ongeveer 3 minuten geweest. Vroeger (voor de Beneluxlijn) gingen die allemaal via Zuidplein, later werd het om en om (7 minuten per lijn) en dat is later dus aangepast naar 3/7 minuut via Zuidplein en 10 minuut via Schiedam. Ik zie dat zo snel niet meer veranderen, ten eerste is het een logistiek probleem doordat er te weinig sneltrammaterieel is waardoor lijn C met metromaterieel moet rijden, wat lastig is als men alternerende bestemmingen kent (vroeg of laat sta je dan met een 5300 op Capelsebrug richting Nesselande). Ten tweede worden de beoogde frequenties op de Hoekse Lijn lastig als er meer metro's van Schiedam naar Spijkenisse gaan rijden, dan kan men geen spitsritten naar Vlaardingen meer aanbieden.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

jesse-cruzu schreef:
dylanwild94 schreef:Voor die groep is de 126 en goed alternatief.
Met de huidige frequentie is dat niet bepaald aantrekkelijk meer te noemen.
andere optie is om niet alle ritten door te laten gaan naar vijfsluizen op lijn 56. Want na de ombouw lijkt het me niet meer nodig om met 2 bussen achterelkaar naar vijfsluizen te rijden.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

@dylan94, die 2 bussen achter elkaar naar Vijfsluizen hebben 2 verschillende bestemmingen, 1 vanaf Vlaardingen via Vijfsluizen naar Holy en 1 van Holy via Vijfsluizen naar Vlaardingen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door JWM »

Bemined schreef:Inderdaad, de frequentie vanuit Spijkenisse is eigenlijk altijd om de ongeveer 3 minuten geweest. Vroeger (voor de Beneluxlijn) gingen die allemaal via Zuidplein, later werd het om en om (7 minuten per lijn) en dat is later dus aangepast naar 3/7 minuut via Zuidplein en 10 minuut via Schiedam. Ik zie dat zo snel niet meer veranderen, ten eerste is het een logistiek probleem doordat er te weinig sneltrammaterieel is waardoor lijn C met metromaterieel moet rijden, wat lastig is als men alternerende bestemmingen kent (vroeg of laat sta je dan met een 5300 op Capelsebrug richting Nesselande). Ten tweede worden de beoogde frequenties op de Hoekse Lijn lastig als er meer metro's van Schiedam naar Spijkenisse gaan rijden, dan kan men geen spitsritten naar Vlaardingen meer aanbieden.
Zou Rotterdam niet gewoon het 'Amsterdamse model' moeten overnemen door op elke lijn in de spits 8x/u te rijden? Je maakt mij bijvoorbeeld niet wijs dat er op de Hoekselijn in de ochtendspits 12x/u nodig is en in de middagspits maar de helft. Of je zou naar een model toe moeten waarbij de vaste lijnvoering weer wordt losgelaten.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

JWM schreef: Zou Rotterdam niet gewoon het 'Amsterdamse model' moeten overnemen door op elke lijn in de spits 8x/u te rijden? Je maakt mij bijvoorbeeld niet wijs dat er op de Hoekselijn in de ochtendspits 12x/u nodig is en in de middagspits maar de helft.
Nee, maar dat gebeurt toch ook niet? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Natorious »

Meltrain schreef:
JWM schreef: Zou Rotterdam niet gewoon het 'Amsterdamse model' moeten overnemen door op elke lijn in de spits 8x/u te rijden? Je maakt mij bijvoorbeeld niet wijs dat er op de Hoekselijn in de ochtendspits 12x/u nodig is en in de middagspits maar de helft.
Nee, maar dat gebeurt toch ook niet? :?
Volgens mij staat op de website van de Hoekse Lijn dat Lijn A alleen in de ochtendspits doorgaat tot Vlaardingen West.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door JWM »

http://hoekselijn.mrdh.nl/dienstregeling

in de ochtendspits dus elke 5 minuten tot Vlaardingen west en in de middagspits dus geen versterking.
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

De versterkingsritten naar Vlaardingen West staan alleen in de ochtendspits gepland inderdaad, net als de versterkingsritten van lijn E nu alleen in de ochtend rijden. De ochtendspits is vaak heviger dan de middagspits omdat de drukte in de middag beter verspreid is dan in de ochtend.
JWM schreef:Zou Rotterdam niet gewoon het 'Amsterdamse model' moeten overnemen door op elke lijn in de spits 8x/u te rijden?
Daar is weinig 'Amsterdams' aan, en volgens mij wil men er daar juist van afstappen omdat de nieuwe tunnelveiligheidseisen geen 24 treinen per uur meer toelaten zonder aanvullende maatregelen, en ze de metrolijnen ook wilde ontvlechten.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Natorious »

Nou, de RET zegt weer wat anders :')

http://www.ret.nl/reizen-met-ret/dienst ... -lijn.html
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door JWM »

Bemined schreef:De versterkingsritten naar Vlaardingen West staan alleen in de ochtendspits gepland inderdaad, net als de versterkingsritten van lijn E nu alleen in de ochtend rijden. De ochtendspits is vaak heviger dan de middagspits omdat de drukte in de middag beter verspreid is dan in de ochtend.
Maar het verschil tussen ochtend en middagspits is echt niet zo groot dat het een dubbele inzet noodzakelijk maakt. Met 8x/u op lijn E, de Hoekselijn en zowel op C als D vanaf Spijkenisse zou je denk ik veel meer recht doen aan de vervoersstromen en het zal qua materieelinzet waarschijnlijk niet eens zoveel uitmaken. Ja, 24tph op het centrale deel van de ABC is wel veel.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Daniel »

Bemined schreef:De versterkingsritten naar Vlaardingen West staan alleen in de ochtendspits gepland inderdaad, net als de versterkingsritten van lijn E nu alleen in de ochtend rijden. De ochtendspits is vaak heviger dan de middagspits omdat de drukte in de middag beter verspreid is dan in de ochtend.
Waarom wordt er dan nu wel 8x/uur gereden met treinen in zowel de ochtend- als de avondspits? Dat suggereert toch wel dat het nodig is want NS rijdt die frequentie vast niet voor de lol.
Die reizigers zullen niet spontaan verdampt zijn als er metro's gaan rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Op de projectwebsite staat het volgende:
Afbeelding
Afbeelding
Kan best dat men hier nog op terugkomt. NS rijdt naar Vlaardingen nu inderdaad ook in de middagspits vaker, maar andersom rijden de spitstreinen vanaf Hoek van Holland nu ook alleen in de ochtendspits. En de frequentie gaat straks in het algemeen omhoog, en de treinen waar men mee gaat rijden zijn ook iets langer, dus de situatie kan je niet 1 op 1 vergelijken. Die 8x per uur waar de NS nu mee rijdt is qua capaciteit ongeveer gelijk als de 6x per uur van de RET. Dus 12x per uur in de spits is bijna het dubbele van nu. Men verwacht dan ook een flinke reizigersgroei.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

BusFreakRotterdam schreef:@dylan94, die 2 bussen achter elkaar naar Vijfsluizen hebben 2 verschillende bestemmingen, 1 vanaf Vlaardingen via Vijfsluizen naar Holy en 1 van Holy via Vijfsluizen naar Vlaardingen.
dat weet ik. Maar wat mij betreft kunnen de bussen om en om naar vijfsluizen rijden na de ombouw met aansluiting op de andere richting op Vlaardingen Oost.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Wubbo »

Als je die aansluiting goed wil doen sta je denk ik het hele lusje naar Vijfsluizen stil op Vlaardingen Oost. Vraag me af of dat echt iets oplevert, behalve gemiste aansluitingen en een klein beetje minder kilometers.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten