Terug op de trein

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Terug op de trein

Bericht door Mikos »

Terug op de trein

Mijn reis zit er op en ik moet weer de trein op. Mijn portofoon en Railpocket zijn opgeladen, de tang weer uit het vet gehaald en ik zorg ervoor dat ik de juiste passen en sleutels bij me heb om mijn werk te kunnen doen.

De eerste rit is een korte; naar Kampen. Als het vertrektijd is, blijft het sein rood. Ik ga naar de machinist, die net ophangt. Volgens de treindienstleider lopen er kinderen langs het spoor en moeten we voorzichtig rijden. Als we op het genoemde punt komen, staan er inderdaad vijf jonge kinderen net naast het spoor op een voormalig goederenperron te dansen. Zich van geen gevaar bewust vertellen we ze dat ze moeten vertrekken, wat ze meteen doen. Het is vakantie, dan zoeken ze altijd weer wat nieuws op. We komen een minuut te laat aan in Kampen.

Afbeelding
Onderweg naar Leeuwarden kom ik in de eerste klas, waar twee mannen apart van elkaar zitten. Nadat ik ze heb gecontroleerd, loop ik door naar de tweede klas, waar een van de mannen achter me aan komt. Hij geeft aan dat hij zijn telefoon niet kan vinden en denkt dat hij die in de trein vanuit Den Bosch heeft laten liggen. Ik loop met de man terug naar zijn stoel en stel hem een aantal vragen, zodat de conducteur in de trein waarin de telefoon is blijven liggen zo gericht mogelijk kan zoeken. Ik geef alles door aan onze centrale, die de collega zal instrueren. Ik schrijf ook het nummer van de huistelefoon van de man op, voor het geval ik pas terugkoppeling krijg als de man al is uitgestapt. En inderdaad, net voor Leeuwarden krijg ik telefoon: De mobiele telefoon is gevonden. Ik bel meteen het nummer van de man, maar die heeft het in tien minuten tijd nog niet gered van het station naar zijn huis. Twee minuten later belt hij me terug en kan ik hem verblijden met de mededeling dat zijn telefoon gevonden is en dat hij hem in Nijmegen op kan halen. De man is blij en geeft aan dat hij nu een reden heeft om zijn laatste Keuzedag op te maken die hij als oudere heeft. Weer een tevreden reiziger.

Ik begin mijn dienst met een ritje naar Amsterdam. Ik krijg een collega mee die me onderweg instructie gaat geven. Voor de komende jaren is het plan om treinen niet meer op de minuut, maar tot op de seconde nauwkeurig te gaan rijden. Daar zitten nogal wat haken en ogen aan, zeker met de diverse storingen die optreden aan de infrastructuur maar ook aan het materieel, maar het is dan ook iets om naartoe te werken. Er zit een achterliggend verhaal achter, waarvoor een korte instructie nodig is. Nadat ik alles heb gehoord wat ik moet horen, kunnen we het ook meteen in praktijk brengen. Voortaan vertrekken mijn treinen niet op alle stations op de hele minuut, maar vooral ook op seconden. Dat in combinatie met een reclamecampagne die over twee weken van start gaat om de reiziger er op te wijzen dat ze na het fluitsignaal niet meer in mogen starten, moet ervoor zorgen dat de treinen waar mogelijk meer volgens het plan gaan rijden en op die manier zo min mogelijk andere treinen in de weg zitten. Een en ander heeft natuurlijk zijn tijd en bijschaving nodig, maar proberen kan geen kwaad.

Na de instructie controleren we de trein. Ik tref een jongedame die geen geldig vervoerbewijs heeft en zodra ik haar een kaartje heb uitgeschreven, staat mijn collega helemaal vooraan in de trein een man een kaartje te schrijven. De rest van de rit focussen we ons op het project en komen we op tijd aan in Amsterdam.

De collega was er van uitgegaan dat hij de hele rit op en neer naar Amsterdam nodig zou hebben om alles uit te leggen, maar het meeste wist ik al, dus kan hij vanuit Amsterdam met de Intercity terug naar Zwolle. We halen wat te drinken en nemen afscheid; ik ga weer met de Sprinter terug. Drie minuten voor vertrek wordt er nog een treinstel aan de voorkant bijgeplaatst, omdat we midden in de spits terug gaan en de ruimte nodig is. Nadat de treinstellen zijn gecombineerd en onze machinist de remproeven heeft genomen, vergrendel ik de deuren en begin ik mijn controle. Maar als ik drie reizigers heb gecontroleerd en we nog geen vijf meter hebben gereden, komt de trein met een schok tot stilstand. Ik loop naar de machinist, die wijst op de boordcomputer: Volgens de computer zijn de treinstellen onbedoeld gesplitst en kunnen we nu niet verder. We gaan kijken bij de koppeling van de stellen, maar zien niets afwijkends. De machinist belt de treindienstleider om dat door te geven en we spreken af dat we de deuren ontgrendelen, zodat reizigers eventueel naar een alternatieve trein kunnen lopen. Dat roep ik om, waarna de deuren van het voorste stel open gaan. Ik kijk langs de trein en merk op dat die van het achterste stel allemaal dicht blijven. Kennelijk zijn de stellen daadwerkelijk gesplitst en komen de instructies van de machinist uit het voorste stel niet door in het achterste. Daarom loop ik naar het achterste treinstel, waar ik binnenkom via de cabine, om daar nog eens om te roepen wat er aan de hand is en dat ik alleen de voorste deur kan openen. Nadat ik dat heb gedaan, stroomt ook dat treinstel leeg. Een mevrouw komt op hoge poten en op een agressieve toon aan mij vragen waarom ik dat niet eerder heb omgeroepen, want dan had ze een andere trein kunnen halen. Als ik haar vertel waarom dat niet kon (of meer waarom ze mijn omroep niet heeft kunnen horen), begint ze erover dat het dan dus niet veilig was, ‘want wat als er nu brand uitbreekt’. Ja hoor, volgens mij is dat ook de reden dat we nu niet zijn vertrokken...

Uiteindelijk maak ik samen met de procesleiders perron de trein leeg, want onze vertraging is al te hoog opgelopen en de trein opgeheven. Daarna kost het nog de nodige moeite om de twee treinstellen uit elkaar te halen, maar ook dat is gelukt. Ik word bijgestuurd en mag met de Intercity alsnog richting Lelystad. Dan belt de collega die mij instructie heeft gegeven: Hij is stiekem blij dat hij de Intercity heeft genomen...

Het grote smoezenboek is ook weer uitgebreid in de tussentijd: Er zijn werkzaamheden, waardoor er tussen Almere Oostvaarders en Weesp geen treinen maar bussen rijden. Daardoor is er op Weesp en Oostvaarders een poortje geopend, omdat doorgaande reizigers niet uit- of in hoeven te checken. Als ik vanuit Oostvaarders vertrek en begin met controleren, zit er een jongedame die me aankijkt als ik haar vraag om haar kaart. “Ja, ik heb niet ingecheckt, hoor...” En waarom dan niet? “Ja nou, het poortje stond open, dus ik dacht dat niet hoefde.” Uiteraard.

Maar ook de geijkte verhalen zijn er nog steeds. Ik controleer een trein richting Leeuwarden en kom bij een jongen die me een persoonlijke OV-Chipkaart geeft met een foto van een vrouw. “Och stom, dan heb ik de kaart van mijn zusje gepakt.” Spijtig. De kaart trek ik in en met een Uitstel van Betaling vervolgt hij zijn reis.

Het is goed om weer terug te zijn!

Conducteur Mike
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Terug op de trein

Bericht door Milco »

Leuk verhaal om te lezen! :)
Gelukkig heeft die man uit Leeuwarden een keuzedag, anders wordt het een duur ritje naar Nijmegen om z'n mobiel terug te krijgen. Bestaat er in zo'n geval ook de mogelijkheid om de mobiel op te laten sturen naar iemands huisadres? Ik kan me voorstellen namelijk dat een ritje anders erg duur wordt.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Terug op de trein

Bericht door Tochjo »

Interessant verhaal weer!
Mikos schreef:Voor de komende jaren is het plan om treinen niet meer op de minuut, maar tot op de seconde nauwkeurig te gaan rijden. Daar zitten nogal wat haken en ogen aan, zeker met de diverse storingen die optreden aan de infrastructuur maar ook aan het materieel, maar het is dan ook iets om naartoe te werken. Er zit een achterliggend verhaal achter, waarvoor een korte instructie nodig is. Nadat ik alles heb gehoord wat ik moet horen, kunnen we het ook meteen in praktijk brengen. Voortaan vertrekken mijn treinen niet op alle stations op de hele minuut, maar vooral ook op seconden. Dat in combinatie met een reclamecampagne die over twee weken van start gaat om de reiziger er op te wijzen dat ze na het fluitsignaal niet meer in mogen starten, moet ervoor zorgen dat de treinen waar mogelijk meer volgens het plan gaan rijden en op die manier zo min mogelijk andere treinen in de weg zitten. Een en ander heeft natuurlijk zijn tijd en bijschaving nodig, maar proberen kan geen kwaad.
Deze alinea roept wat vragen op. Heeft dit hiermee te maken? En hoe weet ik als reiziger hoe laat mijn trein vertrekt, als deze niet meer op de hele minuut vertrekt? En gaan conducteurs nu niet langer fluiten als attentiesignaal gebruiken?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Terug op de trein

Bericht door Wubbo »

Milco schreef:Leuk verhaal om te lezen! :)
Gelukkig heeft die man uit Leeuwarden een keuzedag, anders wordt het een duur ritje naar Nijmegen om z'n mobiel terug te krijgen. Bestaat er in zo'n geval ook de mogelijkheid om de mobiel op te laten sturen naar iemands huisadres? Ik kan me voorstellen namelijk dat een ritje anders erg duur wordt.
Ja, dat kan, maar dat is niet gratis (ik weet niet hoe duur het nu is en kan het ook niet zo snel vinden op de NS-site).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Terug op de trein

Bericht door Daniel »

@Tochjo: Uit die video van de aftelklok begrijp ik anders niet dat er dan op de seconde vertrokken gaat worden, maar eerder dat het gesloten zijn van de overweg en het werkelijke vertrekmoment dichter op elkaar komen te liggen. Dat is echter nogsteeds iets wat je op hele minuten kunt plannen. Mikos had de training zo te lezen ook op de [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] en daar heb je toch al erg weinig met overwegen te maken :P

Maar verder wel dezelfde vraag inderdaad. Krijgt een trein nu een vertrektijd met seconden erbij of gaat er naar beneden afgerond worden in plaats van naar boven wat nu aannemelijk gebeurd? Wat ik dus bedoel: als een trein praktisch gezien pas om 15:30:10 kan vertrekken en daarom nu 15:31 als vertrektijd heeft wordt dat dan 15:30 als gepubliceerde vertrektijd en zit daar de winst in?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Terug op de trein

Bericht door Aking »

Wubbo schreef:
Milco schreef:Leuk verhaal om te lezen! :)
Gelukkig heeft die man uit Leeuwarden een keuzedag, anders wordt het een duur ritje naar Nijmegen om z'n mobiel terug te krijgen. Bestaat er in zo'n geval ook de mogelijkheid om de mobiel op te laten sturen naar iemands huisadres? Ik kan me voorstellen namelijk dat een ritje anders erg duur wordt.
Ja, dat kan, maar dat is niet gratis (ik weet niet hoe duur het nu is en kan het ook niet zo snel vinden op de NS-site).
Volgens mij iets van 7/8 euro.

Overigens ben ik afgelopen jaar, bij hoge uitzondering, nog in het depot geweest om mijn portemonnee op te halen daar ik de volgende dag weer richting buitenland vertrok.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Terug op de trein

Bericht door Mikos »

@Milco: Met gevonden voorwerpen moet je een beetje geluk hebben waar het object afgegeven wordt. Dat kan namelijk niet altijd op het eerste, het beste station en dat kan dus betekenen dat het voorwerp de komende 5 dagen in Roosendaal ligt, waar je hem op kunt halen. Daarna gaat hij naar het Bureau Gevonden Voorwerpen in Utrecht, waar je hem ook zelf op kunt halen. Opsturen kan ook, er staat me bij dat je dan 15 euro moet betalen. Kwestie van je spullen goed bij je houden, dus! :wink:

@Tochjo: Jij als reiziger behoudt dezelfde vertrektijden. 15.34 uur is en blijft 15.34 uur voor jou en dan zal de trein er in principe ook zijn. Alleen daar waar wij als personeel altijd het volgende aanhielden: 15.33 uur binnen, 15.33:40 de vertrekprocedure opstarten en klokslag 15.34 uur vertrekken, krijgen we nu een dienstkaartje met seconden. Bijvoorbeeld: 15.33:48 komen we aan, om 15.34:30 moeten we weg. Jij moet ervoor zorgen dat je er om 15.34 uur bent, maar we vertrekken niet op alle stations klokslag op de hele minuut.

De afteller heeft er min of meer mee te maken, maar is er uiteindelijk om de tijd dat een overweg dicht ligt te verkorten. Daar waar een overweg nu gemiddeld 1 minuut 17 dicht ligt voordat de trein gepasseerd is, wordt dat met behulp van de afteller verkort naar 50 seconden voor de trein passeert vanaf het vertrekstation. Daarmee wordt voorkomen dat ongeduldige mensen de overweg oversteken terwijl de bomen gesloten zijn. Daarnaast verkort het het stationnement van de trein, maar dat is eigenlijk een mooie bijkomstigheid.

Het fluitsignaal moet inderdaad weer het fluitsignaal worden om aan te geven dat er niet meer ingestapt mag worden.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Terug op de trein

Bericht door Tochjo »

Mikos schreef:@Tochjo: Jij als reiziger behoudt dezelfde vertrektijden. 15.34 uur is en blijft 15.34 uur voor jou en dan zal de trein er in principe ook zijn. Alleen daar waar wij als personeel altijd het volgende aanhielden: 15.33 uur binnen, 15.33:40 de vertrekprocedure opstarten en klokslag 15.34 uur vertrekken, krijgen we nu een dienstkaartje met seconden. Bijvoorbeeld: 15.33:48 komen we aan, om 15.34:30 moeten we weg. Jij moet ervoor zorgen dat je er om 15.34 uur bent, maar we vertrekken niet op alle stations klokslag op de hele minuut.
Klinkt in theorie wel aardig. Ik ben benieuwd hoe de praktijk uitpakt :)
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Terug op de trein

Bericht door Moshi »

Dat in combinatie met een reclamecampagne die over twee weken van start gaat om de reiziger er op te wijzen dat ze na het fluitsignaal niet meer in mogen starten
Start er ook een campagne onder conducteurs om hun er op te wijzen dat ze het fluitsignaal niet meer mogen gebruiken terwijl mensen nog aan het instappen zijn (gebeurt vooral als het erg druk is)? Zolang conducteurs hun fluitje blijven gebruiken terwijl er nog mensen in de rij staan om in te stappen is een verbod om na het fluitsignaal in te stappen belachelijk.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Terug op de trein

Bericht door Mikos »

Er wordt onder andere gewerkt aan de Instapzone, momenteel tussen Den Bosch en Utrecht op de Sprinterstations te vinden, waarbij op alle stations de reizigers gestuurd worden om binnen de Instapzone in te stappen. Daarmee worden de reizigers beter verspreid over de trein en staan ze niet allemaal meer bij de voorste of de achterste deur te dringen om in- of uit te stappen, terwijl er -tig andere deuren vrij zijn. Op die manier kunnen reizigers gelijkmatiger in- en uitstappen en ben jij al binnen voordat er überhaupt gefloten wordt. Dat is namelijk de voornaamste reden dat je momenteel in situaties terecht kunt komen waarbij er nog ingestapt wordt en er al gefloten wordt (Ja, echt.).

Uit cijfers van de proef (want ik hoor het tegengeluid nu al "Maar dan moet NS er maar eens voor zorgen dat er meerdere op- en uitgangen komen") blijkt dat het toch zijn vruchten afwerpt. Treinen gaan al een stuk punctueler weg vanaf die stations met Instapzone en reizigers vinden gemakkelijker een zitplaats in de treinen. Natuurlijk zullen er altijd uitzonderingen zijn, waarbij een trein een keer korter is dan gepland, maar uitzonderingen bevestigen de regel. En zoals ik al zei: Het is een proef waarmee we beginnen, bijschaven zal altijd nodig zijn. Eerst maar eens afwachten wat het effect is van de campagne in combinatie met de nieuwe proef.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Terug op de trein

Bericht door JWM »

Wat moet ik mij voorstellen bij die instapzones tussen Den Bosch en Utrecht?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Terug op de trein

Bericht door Aking »

Dus het ligt allemaal aan de reiziger?

Dus er wordt te kort materieel ingezet wat verkeerd wordt neergezet, de hc blaast 3 keer op de mondfluit en nog 2 keer met de materieelfluit, maar dat komt omdat de reiziger niet goed staat?

Of moet je in dat geval misschien gewoon wachten tot alle reizigers zijn ingestapt, dan ÉÉN keer op de mondfluit blazen en dan de deuren sluiten? :roll:
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Terug op de trein

Bericht door Tochjo »

JWM schreef:Wat moet ik mij voorstellen bij die instapzones tussen Den Bosch en Utrecht?
Op sprinterstations staat met bordjes een instapzone aangegeven:

Afbeelding

(als je goed kijkt, zie je verderop een bordje met "Instapzone Eind", op de foto onder het liftbordje)

De bordjes zijn zo geplaatst, dat ze precies de stopplaats van de kortst mogelijke trein, dus SLT-IV, aangeven.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Terug op de trein

Bericht door Mikos »

En op de naastliggende stations zijn de instapzones ten opzichte van de trein ook anders. Het ene station ligt de Instapzone aan de achterkant van de trein, het andere station het midden van de trein en het derde station aan de voorzijde van de trein. Op die manier wordt het gros van de reizigers verdeeld over de trein. En het schijnt echt te werken, dus dat is mooi meegenomen.

En als we gaan wachten totdat iedereen een keer is ingestapt en we gaan dan pas weg, dan mag je bij ieder station wel twee minuten vertraging gaan inplannen, Aking. En zoals ik al zei: Uitzonderingen zullen er altijd zijn. Maar het maakt allemaal onderdeel uit van een groter plan, waar bijvoorbeeld de instapbalk in Den Bosch ook deel van uitmaakt. Alles om straks op de A2-corridor iedere tien minuten een Sprinter en Intercity te kunnen laten rijden. :) En daarna op meer trajecten.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Terug op de trein

Bericht door Durashift »

Tochjo schreef:
JWM schreef:Wat moet ik mij voorstellen bij die instapzones tussen Den Bosch en Utrecht?
Op sprinterstations staat met bordjes een instapzone aangegeven:

Afbeelding

(als je goed kijkt, zie je verderop een bordje met "Instapzone Eind", op de foto onder het liftbordje)

De bordjes zijn zo geplaatst, dat ze precies de stopplaats van de kortst mogelijke trein, dus SLT-IV, aangeven.
Handig die bordenmakers.. wel een bordje met 'einde' plaatsen.. maar niet één met 'begin'. :lol:

Is er dan ook signalisatie voor de uitstappers.. (in de trein..?)? Anders komen in- en uitstappers elkaar nog tegen bij de deuren én dat vertraagt het hele proces..

Eigenlijk is er, naar mijn mening, maar één oplossing. Gewoon alleen maar perron opgangen in het midden bouwen.. dan loopt de reiziger veelal een kant op en verspreidt deze zich automatisch.. Mensen hebben van nature nou eenmaal weinig zin 'om ver te lopen'.. :wink:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Terug op de trein

Bericht door JWM »

Voglensmij snap ik het concept instapzone nog steeds niet helemaal. De zone is even lang als een SLT-4, dan staan de reizigers toch niet lekker gespreid als er SLT 12 binnen komt
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Terug op de trein

Bericht door Tochjo »

Volgens mij moet je het ook vooral over meerdere stations bekijken. In Culemborg bijvoorbeeld is de instapzone altijd bij de voorkant van de trein, ook als er langere treinen komen. In Geldermalsen is dit volgens mij juist andersom en is de instapzone altijd bij de achterkant van de trein. En in Houten volgens mij meer in het midden. Zo worden reizigers uiteindelijk over de trein gespreid, lijkt het idee - maar als alle reizigers zich tussen 8.00 en 8.30 uur in de instapzone opstellen, verloopt het instappen inderdaad wat traag. In de praktijk gebeurt dat dan ook niet; vaste reizigers gaan gewoon niet in de instapzone staan.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Terug op de trein

Bericht door dennistd »

Wel als op station 1 de instapzone in het midden is, op station 2 vooraan en op station 3 achteraan. Wel zul je als bij alle stations de opgang vooraan is soms de instapzone ver van de perronopgang moeten leggen en bij een korte trein ook structureel daar stoppen. Niet zo klantvriendelijk helaas dan...
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Terug op de trein

Bericht door Durashift »

dennistd schreef:Wel als op station 1 de instapzone in het midden is, op station 2 vooraan en op station 3 achteraan.
Dan is het meer bedoeld om een optimale vullingsgraad van de trein te krijgen.. en is het dus eigenlijk de bedoeling om eenmaal in de trein.. niet te gaan 'wandelen'.. denk ik?
dennistd schreef: Wel zul je als bij alle stations de opgang vooraan is soms de instapzone ver van de perronopgang moeten leggen en bij een korte trein ook structureel daar stoppen. Niet zo klantvriendelijk helaas dan...
Precies, dan krijg je gedragsverandering van de (vaste) reiziger en voorkomen van 'ophoping' van reizigers op één punt bij de trein..
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Terug op de trein

Bericht door Daniel »

Mikos schreef:Daarmee worden de reizigers beter verspreid over de trein en staan ze niet allemaal meer bij de voorste of de achterste deur te dringen om in- of uit te stappen, terwijl er -tig andere deuren vrij zijn. Op die manier kunnen reizigers gelijkmatiger in- en uitstappen en ben jij al binnen voordat er überhaupt gefloten wordt. Dat is namelijk de voornaamste reden dat je momenteel in situaties terecht kunt komen waarbij er nog ingestapt wordt en er al gefloten wordt (Ja, echt.).
Nee, echt niet :wink: Praktijkervaring bij mij is dat het vaker mis gaat als er onverwacht veel uitstappers uit een trein komen bij een bepaalde deur en. Dat is iets wat je bij die proef tussen Utrecht en Geldermalsen niet zo zal merken omdat er op de stationnetjes vooral instappers zijn die dan met z'n allen richting Utrecht gaan.
Kijk je echter bij bv. de NoordOost-ICs dan heb je diverse stations op de route waar de inhoud van de trein zich soort van ververst. Als er dan een kleine vertraging is kan je al in zo'n fluiten-tijdens-het-instappen situatie komen als je toevallig bij een deur staat waar er heel veel reizigers uitstappen. Dat hoeft nog nieteens te betekenen dat men extreem staat te dringen bij die deur, maar ook als er toevallig meer reizigers aan de ene kant van de bak uitstappen dan aan de andere kant.
Aking schreef:Dus het ligt allemaal aan de reiziger?

Dus er wordt te kort materieel ingezet wat verkeerd wordt neergezet, de hc blaast 3 keer op de mondfluit en nog 2 keer met de materieelfluit, maar dat komt omdat de reiziger niet goed staat?

Of moet je in dat geval misschien gewoon wachten tot alle reizigers zijn ingestapt, dan ÉÉN keer op de mondfluit blazen en dan de deuren sluiten? :roll:
Ik zou ergens anders beginnen: consequent op dezelfde plek stoppen. Spoor 11 in Utrecht is wat dat betreft nog altijd een drama, zelfs als de trein elke dag keurig op lengte is valt het totaal niet te voorspellen waar hij nu weer stopt met als resultaat dat de reizigers de laatste tijd in plaats van verspreid juist steeds meer op een kluitje blijven staan. Dat lijkt me juist het tegengestelde effect van wat men wil bereiken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Terug op de trein

Bericht door Mikos »

Maar, dan ben je toch nog altijd aan het wachten tot je kunt instappen bij die deur, terwijl er al andere deuren vrij zijn? Door een deur verder te lopen, had je dus al binnen kunnen zijn voordat er gefloten werd.

Al met al reden genoeg om er een proef tegenaan te gooien om te zien of reizigers beter verspreid kunnen worden over de trein. En voor wie graag meer wil weten heb ik een artikel geschreven over het project Op Tijd Reizen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Terug op de trein

Bericht door Daniel »

Mikos schreef:Maar, dan ben je toch nog altijd aan het wachten tot je kunt instappen bij die deur, terwijl er al andere deuren vrij zijn? Door een deur verder te lopen, had je dus al binnen kunnen zijn voordat er gefloten werd.
Niet te wachten. In dat soort gevallen is men vaak al aan het instappen bij de andere deuren en begint het instappen bij de bewuste deur gewoon wat later (maar wel voordat men bij de andere deur klaar met instappen is). Op dat moment nog van deur wisselen verlaagt je zitplaatskans drastisch dus kan er wel iets bij voorstellen dat er niet alsnog van deur gewisseld wordt.
Iets wat ook vertragend werkt trouwens zijn de reizigers die bij de 1e klasse instappen en dan vervolgens de bakovergang door gaan naar de 2e klasse, waarmee ze het instapproces bij die deur ophouden. Dat zal in de spits ook een aanzienlijk effect hebben.

Om nog maar te zwijgen over het op het balkon blijven hangen als de trein "vol" is, waardoor je i.p.v. mooi voor het fluitsignaal nog in te kunnen stappen langs de trein rennende reizigers krijgt. Probleem van die op het balkon hangende reizigers is ook dat anderen er vervolgens ook bij blijven plakken wat dit effect alleen maar versterkt. Heb serieus treinen meegemaakt waarvan het hele balkon al vol stond terwijl ik, na me er tussendoor gepropt te hebben, zelfs nog kon kiezen waar te gaan zitten.

Dat zijn allemaal dingen die behoorlijk veel effect hebben en waarbij een aanpak ervan allicht zelfs beter helpt dan reizigers te gaan dwingen op een andere plek in te stappen. De redenen om ergens te gaan zitten kunnen immers sterk uiteenlopend zijn en zijn echt niet zo star als NS erover denkt "iedereen wil het dichtst bij de uitgang zitten".
Laten we NS dan eerst maar eens gaan dwingen het voorspelbaar te maken waar je überhaupt een trein aan kunt treffen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Terug op de trein

Bericht door trolly »

Daniel schreef:Laten we NS dan eerst maar eens gaan dwingen het voorspelbaar te maken waar je überhaupt een trein aan kunt treffen.
Mijn eerste reflex is die opmerking te beantwoorden met "probeer het eens in de buurt van het spoor", maar ik realiseer me dat het in het geval van de NS inderdaad niet zo simpel ligt -o-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Terug op de trein

Bericht door Mikos »

Ik ben in ieder geval blij dat ik alleen maar de boodschapper ben en gewoon mijn rondjes door de trein kan maken en daarover kan schrijven :wink:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Terug op de trein

Bericht door Aking »

Pas maar op, de volgende keer dat we je tegenkomen op de trein... :P :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast