Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Waarom wil je 20x/u (in de spits) een metro over de ringlijn en 10x/u op de Geinlijn?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ja, als je maar twee lijnen wil overhouden in de tunnel heb je geen keuze. De Geinlijn kan bijvoorbeeld met M5 rijden en de andere lijnen met 2x CAF.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
12 x M54, 6 x M50 en 'M55'? Heb je 18 x per uur een trein in de Oostbuis en 12 x per uur op de Ring. Bediening van de Gaasperplaslijn wordt wat mager, maar dat valt met M5'en te compenseren.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Misschien komt die lijn Zuid - Amstel - CS er wel nooit. Tram 5 niet naar CS maar Westerpark is blijkbaar al vrij definitief want is niet eens een keuze in die enquête.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Je kunt toch keren op Spaklerweg? Daar wordt inderdaad niemand blij van, maar het kan toch wel?n-evo schreef:
Ontvlechting van de metro kan niet dankzij die nieuwe Amstelveenlijn en het feit dat ze de vervanging van de 51 niet laten doorrijden naar Amstel. Je blijft dus in je maag zitten met een metrolijn tussen Isolatorweg - Zuid - Amstel - CS, die nergens anders kan keren dan op die twee uiterste punten en volledig parallel loopt aan de bestaande Ring- en Oostlijn.
De vraag over die lijnaanduidingen vond ik ook wel vreemd, want je kon maar voor één manier kiezen (óf nummers, óf letters, óf kleuren, óf prefixen), terwijl ik liever een combinatie zie: letters voor de metrolijnen , lijnnnummers 1 t/m 19 voor de tramlijnen en nummers vanaf 20 voor de buslijnen.
(En ja, wat mij betreft mag ook het lijnnummer 8 weer terugkomen, want dat nummer heeft onterecht een verkeerd imago. )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ja bij die vraag heb ik ook even mijn zegje gedaan, dat ik liever een combi zie van prefix, lagere metronummers en vaste kleuren :)
Ik doe ook maar wat
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Hé, dat is precies wat ik net ingevuld heb *O*
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als je dat doet kan je beter de helft van die 12 metro's van CS - Gein naar Gaasperplas sturen en de 50 op de huidige route houdenAlargule schreef:12 x M54, 6 x M50 en 'M55'? Heb je 18 x per uur een trein in de Oostbuis en 12 x per uur op de Ring. Bediening van de Gaasperplaslijn wordt wat mager, maar dat valt met M5'en te compenseren.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het punt is dat er een directe metroverbinding Zuid - Amstel blijft. Wat moet je dan met keren op Spaklerweg?Meltrain schreef:Je kunt toch keren op Spaklerweg? Daar wordt inderdaad niemand blij van, maar het kan toch wel?
Ik ben ook fan van letters voor de metro's, lage cijfers voor de trams. Verder kijken ze maar wat ze met de bussen doen. Dat stigma op lijn 8 slaat nergens op. We hebben zelfs een bus 8 gehad die deels door Buitenveldert reed, daar kraaide toch ook geen kip naar?
Laatst gewijzigd door n-evo op wo 18 mei 2016, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Die hele verbinding is ruk. Vreet capaciteit in de oostbuis, snoept capaciteit bij de ringlijnverbinding naar Zuidoost weg en is eigenlijk alleen een zoethoudertje voor Amstelveen - een politiek ingegeven compromis om die ingekorte stadstram erdoorheen te krijgen. De bulk van de Amstelveners zal straks per tram 5 of de NZL verder de stad in reizen. Tussen de Zuidas en het centrum idem.
Absoluut niet op cijfers maar vooral op educated guessing gebaseerd, maar ik vermoed dat straks nog geen kwart van het huidige aantal reizigers over de boog Overamstel-Spaklerweg overblijft. Daar ga je geen 6 of 8 treinen per uur voor laten rijden. Beter doet men het zoals JWM voorstelt. Volledige ontvlechting met op iedere lijn 12x per uur een metro, op den duur naar 15 à 16 x per uur te verdichten. M5'en op de Oostlijn en Noord/Zuidlijn en een mix van M5 en CAF op de Ringlijn.
Absoluut niet op cijfers maar vooral op educated guessing gebaseerd, maar ik vermoed dat straks nog geen kwart van het huidige aantal reizigers over de boog Overamstel-Spaklerweg overblijft. Daar ga je geen 6 of 8 treinen per uur voor laten rijden. Beter doet men het zoals JWM voorstelt. Volledige ontvlechting met op iedere lijn 12x per uur een metro, op den duur naar 15 à 16 x per uur te verdichten. M5'en op de Oostlijn en Noord/Zuidlijn en een mix van M5 en CAF op de Ringlijn.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik ben het met je eens. Zo'n lijn valt gewoon niet in te passen. Maar wel ruk dat je vanuit Amstelveen 2x moet overstappen voor een verbinding die je nu rechtstreeks hebt. Niet alleen Amstel, maar alles tussen Spaklerweg en Nieuwmarkt.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wel grappig dat terwijl ik dit typ er weer een verstoring is op de 51 waardoor de lijn is ingekort tot Spaklerweg.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als "direct" synoniem is voor "overstapvrij" is inkorten tot Spaklerweg inderdaad geen optie.n-evo schreef:Het punt is dat er een directe metroverbinding Zuid - Amstel blijft. Wat moet je dan met keren op Spaklerweg?Meltrain schreef:Je kunt toch keren op Spaklerweg? Daar wordt inderdaad niemand blij van, maar het kan toch wel?
Als "direct" synoniem is voor "snel en met een cross-platform overstap" dan kan de oude 51 wel ingekort worden tot Spaklerweg met aldaar een goede overstap op de metro's naar Amstel en CS.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het uitgangspunt is optie 1 natuurlijk: een directe verbinding tussen Zuid - Amstel zoals de 51 die nu aanbiedt (als ie normaal rijdt tenminste). Niet eentje waarbij je Amstel bijna kunt aanraken en vervolgens de metro uit kan voor alsnog een tweede overstap.
Lijkt me niet dat ze een metrolijn in het leven roepen puur voor een cross-platform overstap.
Lijkt me niet dat ze een metrolijn in het leven roepen puur voor een cross-platform overstap.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zo'n verbinding met overstap zou de totale reistijd tussen Zuid en Amstel wel korter maken dan helemaal geen verbinding, omdat in het laatste geval alleen via Van der Madeweg gereisd kan worden. Dat is niet alleen een langere route, maar ook meer gedoe met overstappen omdat dat allemaal via de trap moet en niet crossplatform kan.
Toch heeft zo'n oplossing alleen zin in twee scenario's: 1) er moet zoveel capaciteit op de Oostlijn overblijven voor verbindingen met Zuidoost dat een frequente 'M55' er niet meer bijpast in de Oostbuis of 2) GVB komt niet uit met het beschikbare materieel, waardoor er niet een volledige M55 CS - Isolatorweg kan worden geboden.
Toch heeft zo'n oplossing alleen zin in twee scenario's: 1) er moet zoveel capaciteit op de Oostlijn overblijven voor verbindingen met Zuidoost dat een frequente 'M55' er niet meer bijpast in de Oostbuis of 2) GVB komt niet uit met het beschikbare materieel, waardoor er niet een volledige M55 CS - Isolatorweg kan worden geboden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De Spaklerboog moeten ze lekker werkloos laten, en dan drie lijnen Isolatorweg - Gein, Gein - CS en Gaasperplas - CS behouden. Dan heb je in de tunnel 16 metro's en op de Geintak 16 metro's en houdt ook iedereen in de Bijlmer zijn bestaande verbinding. Beetje te zot voor worden om vanwege de Noord-Zuidlijn Gaasperplas na bijna 40 jaar geen verbinding met het centrum meer te geven. En laat ze lekker letters gebruiken voor de metro's inderdaad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Alargule schrijft precies wat ik bedoelde. :pos:
@Bee: dat kan ook, maar dan zou ik nog wel een pendellijn Zuid - Spaklerweg toevoegen. Het nadeel is wel dat dan de capaciteit in "West" niet toeneemt, wat de introductie van lijn M55 wel doet.
@Bee: dat kan ook, maar dan zou ik nog wel een pendellijn Zuid - Spaklerweg toevoegen. Het nadeel is wel dat dan de capaciteit in "West" niet toeneemt, wat de introductie van lijn M55 wel doet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Een pendellijn tot Zuid gaat niet omdat er op Zuid na ingebruikname van de N/Z-lijn onvoldoende keerruimte is voor nog een metrolijn.
Snap ik, lijkt mij persoonlijk alleen stug dat ze alleen voor die iets korte reistijd en overstapgemak een hele metrolijn in het leven roepen.Alargule schreef:Zo'n verbinding met overstap zou de totale reistijd tussen Zuid en Amstel wel korter maken dan helemaal geen verbinding, omdat in het laatste geval alleen via Van der Madeweg gereisd kan worden. Dat is niet alleen een langere route, maar ook meer gedoe met overstappen omdat dat allemaal via de trap moet en niet crossplatform kan.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Meh. Niet 'vanwege de Noord/Zuidlijn' maar vooral vanwege het wegvallen van de Amstelveenlijn zie ik een kans liggen om een hogere frequentie op de Ringlijn aan te bieden, en ook de ongelijke spreiding van reizigers over de bestaande metrolijnen van en naar Zuidoost op te lossen. Ik maak sinds een maand of twee dagelijks gebruik van de Ringlijn tussen Van der Madeweg en Sneevlietweg, en het is opvallend hoe rustig de M54 richting CS iedere keer weer is, omdat deze als een soort veegwagentje op slechts 2 minuten achter de M50 aansukkelt. En de M50 zit dan weer 6 minuten achter de vorige M54, waardoor deze veel drukker is (op VDM is er immers toch een crossplatformoverstap op de M53, wat het ongelijk van alle roepers dat reizigers niet willen overstappen feilloos aantoont). Zonder Amstelveenlijn en met gelijkblijvende lijnenloop van de overige lijnen kun je dat probleem overigens ook wel oplossen, maar ik zie dan niet in hoe je de frequentie op de Ringlijn kunt verhogen. Met 12x M50 Gaasperplas - Isolatorweg en 12x M54 CS - Gein combineer je volgens mij het beste van diverse werelden: hogere frequentie op de Ringlijn, hoge frequenties op individuele verbindingen, een 'gegarandeerde' (want op papier) overstap op VDM en een optimale benutting van je materieel (managementspeak voor 'de treinen zullen in de spits aardig vol zitten').Bee schreef:De Spaklerboog moeten ze lekker werkloos laten, en dan drie lijnen Isolatorweg - Gein, Gein - CS en Gaasperplas - CS behouden. Dan heb je in de tunnel 16 metro's en op de Geintak 16 metro's en houdt ook iedereen in de Bijlmer zijn bestaande verbinding. Beetje te zot voor worden om vanwege de Noord-Zuidlijn Gaasperplas na bijna 40 jaar geen verbinding met het centrum meer te geven.
Eens. Veel moeilijker dan ABC hoeft het toch niet te worden?Bee schreef:En laat ze lekker letters gebruiken voor de metro's inderdaad.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Moet het in het kader van R-net niet lijn M350, M351, M352, etc. worden? Anders snappen mensen misschien niet dat het hoogwaardig vervoer is. _O-
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Er wordt hier nog wel eens gedaan alsof R-net allerlei dingen voorschrijft, maar veel meer dan het lokale equivalent van Europese richtlijnen is het niet. Maar Nederland wil graag het braafste jongetje van de klas zijn en gaat dus...enfin, andere discussie ;)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zolang de "nieuwe" 51 een dusdanig hoge frequentie rijdt, dat rijden in dubbelbedrijf nog niet nodig is (hetgeen volgens mij best reëel is), zou deze eventueel vanaf station Zuid kunnen doorrijden naar Amstel, via het tracé van bus 65 (spoor aanleggen op deel Stadionweg-Diepenbrockstraat-Europaplein) of via De Boelelaan-Europaboulevard. In dat geval zou je de Spaklerboog kunnen opheffen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Naar zo'n verbinding is wel onderzoek gedaan, maar daar bleken toch te weinig reizigers van gebruik te willen maken. Zelfs bij een rechtstreekse aansluiting op de Amstelveenlijn Westwijk-Zuid.
Wat toch ook wel wat zegt over de te verwachten reizigersaantallen voor een 'M55'.
Wat toch ook wel wat zegt over de te verwachten reizigersaantallen voor een 'M55'.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Waarom geilt iedereen hier zo op die letters? 'Omdat Rotterdam het ook heeft'?
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Via emplacement Amstelveenseweg moet wel gaan toch? NZL-sporen kruisen nergens de ringlijnsporen..n-evo schreef:Een pendellijn tot Zuid gaat niet omdat er op Zuid na ingebruikname van de N/Z-lijn onvoldoende keerruimte is voor nog een metrolijn.
Ik doe ook maar wat
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 170 gasten