Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeroenSpock »

Per ongeluk ja, was niet de bedoeling. Komt vast weer terug en we moeten er gewoon stoppen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Kevster schreef:Ze laten lijn 11 niet bestaan...
Even opgezocht in de dienstregeling 2017, maar ik denk dat deze wel door gaat rijden naar het Hoofdstation, zeker als men naar de Binnenstad gaat rijden.

In de HOV visie is gepland dat Q-link 11 gaat rijden tussen Zuidhorn en Station Europapark. Reizigers naar de Binnenstad en het Hoofdstation dienen op UMCG Noord over te stappen op Q-link lijnen 3 en 4. Voortschrijdend inzicht heeft ertoe geleid dat we voor beide routes kiezen om een rechtstreekse busverbinding tussen Selwerd en de binnenstad te behouden. We willen dan ook zowel de huidige lijn 11 inzetten als een nieuwe lijn Zernike – Europapark.


Volgens mij krijgen we straks gewoon een lijn 1 en een lijn 11. 1(1)
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

O ja ze hebben het heel stiekem erin gezet. Oftewel niet al te groots toegeven dat ze de bus laten rijden.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Voor wat betreft Hoornsemeer: dat werd vroeger ook niet vaker dan 3x/u bediend. Toen lijn 3 en (1)6 beide elke tien minuten reden overdag, had je 6x/u 3 Lewenborg - Vinkhuizen v.v., 3x/u 6 Beijum - Hoornsemeer, 3x/u 16 Beijum - Martini ZKHS v. S. en 3x/u 6 Hoornsemeer - Beijum, aangevuld met 3x/u 6 Martini v. S. - Beijum. Dat er maar drie keer per uur naar Hoornsemeer werd gereden was niet voor niets, maar toen men van een tien minuten naar een twaalf minutendienst ging werd het wel wat onduidelijk om de helft wel en de helft niet door te laten rijden. Vanaf dat moment zijn alle ritten weer door gaan rijden naar Hoornsemeer. Dat de frequentie nu mogelijk weer verlaagd wordt, hoeft dus niet zozeer samen te hangen met een reizigersafname.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

JeroenSpock schreef:Per ongeluk ja, was niet de bedoeling. Komt vast weer terug en we moeten er gewoon stoppen.
Als ik dit begrijp is het definitief einde van Meedenpad: http://qbuzz.nl/GD/plan-mijn-reis/storingen/3105

Overigens zijn ze vandaag begonnen met wegwerkzaamheden bij Stadsbalkon/Perron B op het Hoofdstation. Dat ze vervolgens in de ochtendspits 1 rijstrook beschikbaar hebben ter hoogte van de werkzaamheden is dan wat minder, stond vanochtend een flinke rij bussen op Emmaviaduct...
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Bij deze tweet zit een foto van een slide waarin wordt gezegd dat de lijnen 2 en 8 via het Overwinningsplein gaan rijden in de toekomst.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Wow dat zou goed zijn als lijn 2 dat zou doen, dikke plus voor het OV-bureau! *O*
Kostendekking van 65% voor het OV in een andere slide?

Edit: al kan het best zijn dat OVb dit niet met lijn 2 gaat doen. In de concept staat het niet en lijkt er bij lijn 2 een zin weggehaald. "Ook stellen wij voor.." voor die regel in het verslag wordt niks voorgesteld.
Laatst gewijzigd door gebruiker77 op vr 20 mei 2016, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

ik denk dat het alleen over maart-2016 gaat. Wel zou dat over het hele jaar een geweldig percentage zijn. dan hebben ze vergeleken met vorig jaar 15% extra reizigersinkomsten.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Het OV-Bureau heeft nu een nieuwe website, waarop het dashboard te vinden is. Ook zijn alle gegevens omtrent aantal reizigers, producten en punctualiteit nu open data! Mooie stap voorwaarts van het OV-Bureau!
gebruiker77 schreef: Edit: al kan het best zijn dat OVb dit niet met lijn 2 gaat doen. In de concept staat het niet en lijkt er bij lijn 2 een zin weggehaald. "Ook stellen wij voor.." voor die regel in het verslag wordt niks voorgesteld.
In het plaatje in het concept staat ook een andere tekst in het betreffende blokje. Vreemd.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door sirvinniei »

Ligt het aan mij of ligt de punctualiteit wel erg laag. 1 op de 5 bussen rijdt niet punctueel
Ik heb geen onderschrift
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Het is het percentage passages dat tussen 2 minuten voor vertrektijd en 3 minuten vertrektijd valt, dat gaat dus om alle passages langs alle haltes van een route. Een vergelijking met functionaliteit van treinen is ook niet echt te maken, omdat daar geen andere weggebruikers, zebrapaden etc zijn. Het komt op mij in ieder geval niet erg laag over.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door zone2000 »

sirvinniei schreef: Ligt het aan mij of ligt de punctualiteit wel erg laag. 1 op de 5 bussen rijdt niet punctueel
83,6% lijkt idd erg laag, de 2 minuten voorloop die ze mogen hebben vind ik ook wat ruim. een regio noord-holland scoort al beter (cijfers uit 2014, pagina 9) en mag een minuut minder voorloop hebben.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

oh, alle haltes wordt gebruikt. Vaak zijn alleen knooppunten van invloed op de punctualiteit. Moet ook zeggen dat ik van de HOV-verbindingen ook een hoger percentage had verwacht (rond 85% voor april).

Wel is er dus ruimte voor verbetering qua punctualiteit.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door zone2000 »

oh, alle haltes wordt gebruikt.
zie ik overigens nergens staan.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Nicketick schreef:Het is het percentage passages dat tussen 2 minuten voor vertrektijd en 3 minuten vertrektijd valt, dat gaat dus om alle passages langs alle haltes van een route. Een vergelijking met functionaliteit van treinen is ook niet echt te maken, omdat daar geen andere weggebruikers, zebrapaden etc zijn. Het komt op mij in ieder geval niet erg laag over.
Hier staat dat. Of het betrouwbaar is, zullen we in het midden laten.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Op zich wel logisch dat het slechter is als je alle haltes meeneemt. Vaak worden aan het beginpunt de vertrektijden redelijk strak gesteld om te vroeg vertrekken te voorkomen en aan het eind wat ruimer om de vertraging op te vangen.
Overigens zijn er in mei veel wijzigingen van vertrektijden geweest om de bussen beter op tijd te laten rijden, hopelijk zien we straks daarvan straks een verbetering.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

CamilleKreemers schreef:
Nicketick schreef:Het is het percentage passages dat tussen 2 minuten voor vertrektijd en 3 minuten vertrektijd valt, dat gaat dus om alle passages langs alle haltes van een route. Een vergelijking met functionaliteit van treinen is ook niet echt te maken, omdat daar geen andere weggebruikers, zebrapaden etc zijn. Het komt op mij in ieder geval niet erg laag over.
Hier staat dat. Of het betrouwbaar is, zullen we in het midden laten.
Erg betrouwbaar want het staat gewoon in het Dashboard zelf.
Afbeelding
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeroenSpock »

Die 2 minuten te vroeg mogen ze wel aanpassen naar hooguit een halve minuut te vroeg.
'Uw bus vertrekt nooit te vroeg', en dan dit.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door sirvinniei »

Ik denk dat je een lijn moet trekken tussen tifhaltes en gewone haltes en dat ze het gewoon zo moeten berekenen:
Een bus die te vroeg bij een (tijd)halte vertrekt
Een bus die te laat bij een tijdhalte aankomt

Het te laat bij een gewone halte vertrekken is niet erg, zo lang er maar aansluitingen worden gehaald.
Ik heb geen onderschrift
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Nicketick schreef:
gebruiker77 schreef: Edit: al kan het best zijn dat OVb dit niet met lijn 2 gaat doen. In de concept staat het niet en lijkt er bij lijn 2 een zin weggehaald. "Ook stellen wij voor.." voor die regel in het verslag wordt niks voorgesteld.
In het plaatje in het concept staat ook een andere tekst in het betreffende blokje. Vreemd.
Op het Twitter-account van het OV-bureau lees ik dat dat inderdaad is aangepast na het vaststellen van de Hoofdlijnen voor 2017. De lijn 2 van Eelde - De Punt zou dan dus gaan rijden via het Overwinningsplein en de Van Iddekingweg. Lijkt mij een goede oplossing, want een route via de Laan Corpus den Hoorn is gewoon niet meer te doen met de standaard vertragingen in de spits. Met deze route vermijd je tevens de drukte aan de Parkweg. Ik denk dat deze lijn voor Eelde een aantrekkelijker wordt, zeker ook nu er niks meer wordt geschreven over het strekken van de route in Eelde.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

In de stadsberichten van Groningen wordt gesproken over nieuwe lijnkoppelingen met ook de concrete routes:
Lijn 2: De Punt - Eelde - De Wijert Zuid - Hoofdstation - Binnenstad West - Paddepoel/Selwerd - Zernike/Station Noord (via Overwinningsplein en van Iddekingeweg)
Lijn 6: Station Noord - Korrewegwijk - Binnenstad Oost - Hoofdstation - Hoornsemeer
Lijn 8: ringlijn
Lijn 9: Station Noord - Vinkhuizen - Binnenstad West - Hoofdstation - De Wijert
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Waar staat dat dan?
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Even lopen zoeken, en die informatie is hier te vinden. Frappant dat ze De Wijert Zuid noemen. Ik mag aannemen dat ze De Wijert Noord bedoelen. Aangezien Zuid op dit moment wordt bediend door de De Wijert tak van lijn 2. Ik ben in ieder geval grote voorstander van een lijn 2 die doorrijdt naar Zernike Campus.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Ik kreeg alleen een lange Google link op mijn telefoon, maar dat is hem inderdaad.
Lijn 2 kan ook doorrijden naar Selwerd, wat gezien de huidige tijden logischer is. Via Van Iddekingeweg is 5 min sneller, dus aankomst om .22 van lijn 2. Selwed vertrekt nu .23.
Al heb ik ook absoluut voorkeur voor Zernike!
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Ik ga nu gokken op patronen en mijn verwachting:
2x/uur Eelde - Martini - Wijert - Centrum - Selwerd - Station Noord
2x/uur Wijert - Centrum - Selwerd - Zernike (deze ritten rijden niet in zomervakantie / avonduren, want scholen zijn dicht / weinig vraag voor vervoer)

Ik denk dus niet dat er een rit Eelde - Zernike zal komen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten