Project Op Tijd Reizen
Re: Project Op Tijd Reizen
Neuh, de bestemming blijft hetzelfde, er komt alleen duidelijker (en vermoedelijk in rood) bij te staan tot waar de trein rijdt.
Den Helder
Rijdt niet verder dan Alkmaar
Waarbij het dan ook de bedoeling is om Alkmaar ook als tussenstop te tonen: "Via (...) en Alkmaar", in plaats van "en Heiloo" en Alkmaar niet te noemen. Maar, dat is het plan, hoe het er in de praktijk uit komt te zien is natuurlijk even afwachten.
Den Helder
Rijdt niet verder dan Alkmaar
Waarbij het dan ook de bedoeling is om Alkmaar ook als tussenstop te tonen: "Via (...) en Alkmaar", in plaats van "en Heiloo" en Alkmaar niet te noemen. Maar, dat is het plan, hoe het er in de praktijk uit komt te zien is natuurlijk even afwachten.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Project Op Tijd Reizen
Jammer, men blijft dus in koeienletters vermelden waar de trein niet heen gaat. En reizigers die, zoals NS dat zo graag wil, hun reis nog even plannen zien in de reisplanner ook allemaal aan de werkzaamheden aangepaste bestemmingen.
Waarbij men trouwens sowieso niet consequent is want ik zie net toevallig dat de [serie=Intercity|2016|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] uit de planner komt als "Intercity richting Amersfoort" terwijl die hele plaatsnaam (nog) niet voorkomt in de grote eindbestemmingsvermelding.
Waarbij men trouwens sowieso niet consequent is want ik zie net toevallig dat de [serie=Intercity|2016|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] uit de planner komt als "Intercity richting Amersfoort" terwijl die hele plaatsnaam (nog) niet voorkomt in de grote eindbestemmingsvermelding.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Project Op Tijd Reizen
Het heeft te maken met hoe logistiek het inplant en hoe het wordt gereden. In verlegde situaties wordt de eindbestemming wel aangepast, in verkorte situaties in principe niet. Maar als het een ander nummer wordt kan dat allemaal niet op gaan...
Re: Project Op Tijd Reizen
Het zou voor de reiziger veel duidelijker zijn als alleen de rode tekst als eindbestemming getoond wordt.
Maar dat is zeker te moeilijk?
Maar dat is zeker te moeilijk?
- AppleMoose
- Berichten: 6032
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Project Op Tijd Reizen
Dat valt nog te bezien. Het makkelijkst zou gewoon zijn om over te schakelen naar lijnnummers. Dan kun je die gewoon blijven tonen en melden dat ie niet verder dan station B rijdt.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Project Op Tijd Reizen
Doel je hier op de toekomstige verbeteringen die Mikos aangaf of op het heden? Heb behoorlijk recent namelijk nog rare gevallen gezien bij verlegde/verlengde treinseries. En dan bedoel ik op dit soort werk: vb 1, vb 2, vb 3 (foto's zijn wat ouder, maar op zich komen die situaties nogsteeds zo voor).webguy schreef:In verlegde situaties wordt de eindbestemming wel aangepast, in verkorte situaties in principe niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 436
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: Project Op Tijd Reizen
Voor de reiziger is dit zeker duidelijker. Elke trein kent al zijn serienummer. Men kan dit dan ook toepassen op kaarten en de bestemmingsdisplays op treinen. Bijvoorbeeld: | IC 2600 Vlissingen |Ronaldussen schreef:Dat valt nog te bezien. Het makkelijkst zou gewoon zijn om over te schakelen naar lijnnummers. Dan kun je die gewoon blijven tonen en melden dat ie niet verder dan station B rijdt.
Re: Project Op Tijd Reizen
Of gewoon IC26 Vlissingen. Die laatste twee cijfers zijn toch niet belangrijk, en zo neemt het zo weinig mogelijk extra ruimte in. En als je dan maar tot Goes rijdt dan wordt het IC26 Goes, met daaronder "rijdt niet verder naar Vlissingen".
Re: Project Op Tijd Reizen
Dat met die treinnummers is best leuk voor fappers, maar doe maar
Den Helder
Rijdt niet verder dan Alkmaar
Dan is het direct helder.
Bij wijze van spreken, dus...
Rijdt niet verder dan Alkmaar
Dan is het direct helder.
Bij wijze van spreken, dus...
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Project Op Tijd Reizen
Omg een woordgrapje
Re: Project Op Tijd Reizen
Als je dan toch gaat strepen kun je dan niet beter alterneren in de aangegeven eindbestemming, dus:
Den Helder
En dan met dezelfde snelheid als de vertragingsmededelingen afwisselen met
Alkmaar
Op did manier heb je én de gebruikelijke, en de nieuwe eindbestemming in beeld. Duidelijk genoeg, en veel duidelijker dan kleine witte regels onderin het scherm die van een grote afstand niet te zien zijn. :)
En dan met dezelfde snelheid als de vertragingsmededelingen afwisselen met
Alkmaar
Op did manier heb je én de gebruikelijke, en de nieuwe eindbestemming in beeld. Duidelijk genoeg, en veel duidelijker dan kleine witte regels onderin het scherm die van een grote afstand niet te zien zijn. :)
Re: Project Op Tijd Reizen
Volgens mij gaat het in het stads- en streekvervoer al 80 jaar goed. Dus ik zie geen enkele reden waarom het op de trein niet ook handig zou zijn.trolly schreef:Dat met die treinnummers is best leuk voor fappers
Re: Project Op Tijd Reizen
Er is een groep mensen in de samenleving die alternerende informatie slecht kan verwerken. Ik denk dat je zoiets ook tot een minimum moet beperken.Z2N schreef:Als je dan toch gaat strepen kun je dan niet beter alterneren in de aangegeven eindbestemming, dus:
Den Helder
En dan met dezelfde snelheid als de vertragingsmededelingen afwisselen met
Alkmaar
Op did manier heb je én de gebruikelijke, en de nieuwe eindbestemming in beeld. Duidelijk genoeg, en veel duidelijker dan kleine witte regels onderin het scherm die van een grote afstand niet te zien zijn. :)
Re: Project Op Tijd Reizen
Dan zijn zij natuurlijk nu al in de problemen, maar eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat die groep erg groot is. Zo snel flikkert het nou ook niet, dus ik denk dat de groep mensen die daar problemen mee krijgt echt te beperkt is om specifiek aanpassingen voor te doen.
Re: Project Op Tijd Reizen
Dat is natuurlijk geen argument.Z2N schreef:Dan zijn zij natuurlijk nu al in de problemen
Re: Project Op Tijd Reizen
Dat is het wel, persoonlijk zou ik de bestemming laten alterneren, en de haltes (als het niet op 1 scherm past) onder elkaar zetten en geleidelijk aan naar beneden zou laten bewegen. Daarmee zit er minder alterneren in het scherm, zodat mensen er minder last van hebben.
Nou weet echter nog steeds niet hoeveel mensen er last van hebben, volgens mij is het te weinig om überhaupt een argument te zijn...
Nou weet echter nog steeds niet hoeveel mensen er last van hebben, volgens mij is het te weinig om überhaupt een argument te zijn...
Re: Project Op Tijd Reizen
Flikkersensitieven moeten gewoon nie jankeeee! :Y
Re: Project Op Tijd Reizen
Als er nu al geflikkerd wordt maakt meer niet uit, en ik bood zelfs al een optie om het over de gehele linie te verminderen.
Re: Project Op Tijd Reizen
Ik ben geen fan van rood gebruiken en ik ben geen fan van doorgestreepte teksten. En het tonen van meer regels tussenstations als het net niet past zou ook gewoon moeten kunnen als je een "rol-systeem" gebruikt zoals de routestrip van Obis ook doet.
Daarnaast moeten de eindbestemmingen overal gelijk zijn, dus overal moet de oorspronkelijke eindbestemming te zien zijn met een bericht over een inkorting. Niet in de app Akkrum en op het station Leeuwarden rijdt niet verder dan Akkrum (zonder Akkrum als tussenstop), maar bij beide Leeuwarden, rijdt niet verder dan Akkrum (met Akkrum als tussenstop). Ik zoek de trein in het station namelijk op de voor mij bekende eindbestemmingen, dan wil ik niet moeten nadenken of Akkrum een tussenstop op die route is.
Daarnaast moeten de eindbestemmingen overal gelijk zijn, dus overal moet de oorspronkelijke eindbestemming te zien zijn met een bericht over een inkorting. Niet in de app Akkrum en op het station Leeuwarden rijdt niet verder dan Akkrum (zonder Akkrum als tussenstop), maar bij beide Leeuwarden, rijdt niet verder dan Akkrum (met Akkrum als tussenstop). Ik zoek de trein in het station namelijk op de voor mij bekende eindbestemmingen, dan wil ik niet moeten nadenken of Akkrum een tussenstop op die route is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Project Op Tijd Reizen
Het probleem is dus dat je het niet onduidelijker krijgt dan door te communiceren met de oude eindbestemming en daar weer een tekst bij. Gewoon de oude bestemming doorstrepen en de nieuwe eindbestemming daarbij is zo duidelijk als je het maar kunt hebben: Je laat zowel de normale eindbestemming zien als de tijdelijke en in een oogopslag heb je door wat er gebeurt. Als je nu een halve seconde naar de borden kijkt kan je in een trein naar Rotterdam stappen die niet verder rijdt dan Amersfoort, dat voorkom je door het te doen zoals ik zeg. De info die NS biedt kan veel duidelijker maar "het niet willen" van bepaalde dingen maakt het natuurlijk wel erg lastig om het goed te doen.
Re: Project Op Tijd Reizen
Dit is NS-systeemdenken. Dat is heel wat anders dan wat het leeuwendeel van de reizigers doet.Bee schreef:Daarnaast moeten de eindbestemmingen overal gelijk zijn, dus overal moet de oorspronkelijke eindbestemming te zien zijn met een bericht over een inkorting. Niet in de app Akkrum en op het station Leeuwarden rijdt niet verder dan Akkrum (zonder Akkrum als tussenstop), maar bij beide Leeuwarden, rijdt niet verder dan Akkrum (met Akkrum als tussenstop). Ik zoek de trein in het station namelijk op de voor mij bekende eindbestemmingen, dan wil ik niet moeten nadenken of Akkrum een tussenstop op die route is.
Re: Project Op Tijd Reizen
Gloeiend mee eens uiteraard. Ik ben geen fan van doorgestreepte of rode tekst, maar nog minder van uitgevallende of ingekorte treinen. Als de communicatie daarover dan in ieder geval maar zo simpel en duidelijk mogelijk is, scheelt dat weer een hoop gedoe voor Mikos c.s., en ik denk dat geflikker niet die homogene communicatie biedt. Met alle respect voor de overwegingen voor Z2N in deze, trouwens.Klaasje schreef:Het probleem is dus dat je het niet onduidelijker krijgt dan door te communiceren met de oude eindbestemming en daar weer een tekst bij. Gewoon de oude bestemming doorstrepen en de nieuwe eindbestemming daarbij is zo duidelijk als je het maar kunt hebben: Je laat zowel de normale eindbestemming zien als de tijdelijke en in een oogopslag heb je door wat er gebeurt. Als je nu een halve seconde naar de borden kijkt kan je in een trein naar Rotterdam stappen die niet verder rijdt dan Amersfoort, dat voorkom je door het te doen zoals ik zeg. De info die NS biedt kan veel duidelijker maar "het niet willen" van bepaalde dingen maakt het natuurlijk wel erg lastig om het goed te doen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Project Op Tijd Reizen
Volgens mij is de nieuwe bestemming belangrijker, dus ik zou dan eerder kiezen voor de eindbestemming te veranderen in de nieuwe (en in het rood tonen) en na het laatste tussenstation de lijst met stations die niet meer aangedaan worden:trolly schreef:Dat met die treinnummers is best leuk voor fappers, maar doe maar
Den Helder
Rijdt niet verder dan Alkmaar
Dan is het direct helder.
Bij wijze van spreken, dus...
12:00 Intercity
Alkmaar
via Amsterdam Sloterdijk, Zaandam
Castricum. Heiloo.
Heerhugowaard, Anna Paulowna,
Den Helder Zuid en Den Helder
- AppleMoose
- Berichten: 6032
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Project Op Tijd Reizen
Nee, zoals al gezegd, de mensen zoeken eerst naar de "bekende" eindbestemming. Voorbeeld van Trolly is dan ook gewoon duidelijk. Je ziet dat je in principe de juiste trein hebt (geruststelling voor de reiziger), alleen rijdt ie niet naar de eindbestemming.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 141 gasten