Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
JWM schreef:Is het niet een beetje overdreven om pakweg 20x/u door Nieuw-Sloten te rijden
Nou... Als ze zo doorgaan met het uitbreiden van de hoeveelheid hotels en studentenwoningen rondom Nieuw Sloten. Vroegâh was tram 2 leeg na de Westlandgracht. Nu stappen de toeristen al in bij het Belgiëplein en zit de tram vol bij de Louwesweg.
de_clercq schreef:Schijn bedriegt . Er rijden er volgens mij twee rond (de 89 en 91) en binnenkort kan je daar de 92 aan toevoegen.
Op petities.nl loopt een petitie aan de SRA (gelanceerd door inwoners van Westerpark) om tram 10 door te trekken naar Sloterdijk.
De argumenten zijn: Trek tram 10 door naar station Sloterdijk. Met een snelle tram 10 op dit stuk zit je vanaf het Leidseplein, de Jordaan of Westerpark eerder in je trein richting Haarlem en verder of naar Noord-Holland dan met een tram naar CS. Andersom, de nieuwe bewoners van het te ontwikkelen woongebied bij Sloterdijk en het groeiend aantal hotelgasten kunnen zo beter het Centrum bereiken. Ook kunnen bezoekers/bewoners van Westerpark hun auto makkelijker bij Sloterdijk achterlaten.
Lijkt me trouwens best een goed idee, omdat je dan de buitenrand van de grachtengordel een goede verbinding geeft met station Sloterdijk. Een forse verbetering voor overstappers vanuit Noord-Holland. Wellicht kun je het ook nog combineren met het "strekken" van bus 21?
zie verder: https://petities.nl/petitions/tram-10-t ... ?locale=nl
JWM schreef:Wat is het voordeel ten opzichte van tram 1 op de huidige route?
JWM schreef:Waarom is die Vondelparkbrug voor jou zo belangrijk?
Als antwoord op het eerste: Mijn bedoeling voor die lijn 20 was dat als lijn 1 niet meer naar CS zou gaan (bijv. koppeling aan 10 op Leidse) een alternatief voor de reizigers vanaf de Overtoom, zodat die nog een rechtstreekse verbinding hebben met de Leidsestraat, Spui en CS en tegelijk ook een rechtstreekse verbinding hebben met het Rijks, waar hij de 2 ondersteunt op het drukke traject CS-RIJKS. Het gaat me niet om die Vondelbrug, het is gwn een handige route.
Hetzelfde gaat over de 12. Nu rijdt hij redelijk snel van het Museumplein naar de Overtoom, terwijl als hij over het Leidse gaat hij een omweg moet maken langs een route met meer stoplichten en zo reizigers van (Oud-) Zuid naar West vertraagd. En dat is misschien een goedkopere oplossing dan een verlenging van de 10, maar niet voor op de lange termijn naar mijn mening.
Of een omlegging via Leidseplein voor grote groepen reizigers nadelig is lijkt mij ook sterk afhankelijk van de rest van het lijnennet. De 3 kan bijvoorbeeld ook ergens anders naartoe gelegd worden dan de Zoutkeetsgracht als de 9 daar al naartoe gaat.
Ehm, als je vanaf het huidige eindpunt de lijn doortrekt langs de Haarlemmerweg tast je het Westerpark toch niet aan? Of is het aldaar te krap en moet zo'n tramlijn ten noorden van de trekvaart komen?
Het lijkt me erg lastig om daar een vrije trambaan nog in te passen en denk niet dat het wenselijk is trams tussen het overige verkeer door te laten rijden. Via het Westerpark zelf zou nagenoeg het einde van het Westergasterrein betekenen. De Gashouder en WesterUnie liggen recht in het pad van de Van Hallstraat.
Vinny schreef:De doortrekking van lijn 10 staat al heel lang op de wensenlijst van de gemeente, maar tast het Westerpark te veel aan. Gebeurt dus niet.
In de stukken over 'Haven Stad' heb ik ook een lijn 10 gezien die de route Nassaukade - Spaarndammerstraat - Transformatorweg - Sloterdijk volgt. Hij doet er een paar minuutjes langer over dan de route via het Westerpark, maar kan nog steeds nuttig zijn. Al is de verbinding Leidseplein - Sloterdijk natuurlijk veel sneller met de nieuwe stijl Lijn 12 die er aan komt.
Dat is inderdaad de route die ik ook voor mij zie, je bent dan ook van de onhandige straatlus in de Van Hallstraat af en de Spaarndammerbuurt krijgt voor het eerst een andere verbinding dan alleen maar naar CS met de 22 en 48.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Volgens mij hebben ze bij de metro een bandje uit de jaren '90 uit de kast getrokken. Hoorde vanmorgen door de omroepinstallatie "Lijn 51 naar Amstelveen Middenhoven heeft een vertraging van ongeveer 15 minuten". Ingesproken door de man die destijds ook de halte afroep deed in lijn 51 zover ik mij herinner.
Het gebeurt de laatste tijd wel vaker dat zo'n oudere omroep voorbij komt. Schrok me van de week helemaal wezenloos toen ik 's avonds alleen op een station stond en die krakende mannenstem hoorde.
Open dag Noord/Zuidlijn - Zaterdag 4 juni
‘Ondersteboven van de Noord/Zuidlijn’, dat is het motto van de Open Dag op 4 juni. Die zaterdag kunnen Amsterdammers, volgers en andere geïnteresseerden afdalen in metrostations van de Noord/Zuidlijn en met eigen ogen de voortgang bekijken.
Hoogtevrees
In station Vijzelgracht kan iedereen zijn hoogtevrees testen op de langste roltrappen van de Benelux. Bij station Rokin ontdek je onder 5 parkeerdekken op 23 meter diepte het perron, dat al bijna klaar is. En publiekslieveling metrostation Amsterdam CS, ook wel ‘de Kathedraal’ genoemd, moet je gewoon een keer gezien hebben. Bovengronds kunt u bij Station Noord voor het eerst onder de indrukwekkende stalen stationskap lopen, straks wordt dit een van drukste OV-knooppunten van Amsterdam.
Laatste keer
Het is waarschijnlijk de laatste keer dat we een open dag kunnen organiseren voordat de stations in gebruik genomen worden. Daarom willen we dat zoveel mogelijk Amsterdammers, volgers en andere geïnteresseerden zich (kosteloos) inschrijven. Om dat te promoten hebben we onder meer een kort filmpje gemaakt waar je al snel ondersteboven van bent.