OVer Missers in de Reisinformatie #44

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #43

Bericht door Wubbo »

Ik denk dat de kans groot is dat de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] opgeheven is om voldoende zitplaatsen in Den Haag te krijgen. 2x per uur een losse VIRM-6 is meer dan een halvering ten opzichte van normaal (en rijden met staanplaatsen is voor die IC's helaas ook normaal, zelfs als ze 4x per uur rijden), terwijl je voor Rotterdam nog wat met materieel kan spelen in de IC's uit de richting Zwolle.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #43

Bericht door Meltrain »

Dat vraag ik me af: de [serie=Intercity|2016|Groningen - Rotterdam Centraal500[/serie] / [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal12500[/serie] rijden nu meestal met 9 à 10 bakken ICM en zijn al goed vol. Veel langer lijkt me niet mogelijk, tenzij je met VIRM gaat rijden.
Als daar ook de reizigers uit de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] bij moeten komen, wordt het daar ook wel erg krap. Nu is het wel zo dat de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] over het algemeen minder druk is dan de [serie=Intercity|2016|Groningen - Rotterdam Centraal500[/serie] / [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal12500[/serie].
Die werkzaamheden zijn ook wel op een vreemd tijdstip: het is een gewone vrijdag. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #43

Bericht door Wubbo »

Er zijn VIRMen over (uit niet rijdende series als de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie]). Daarnaast is 12 bakken ICM goed mogelijk. Of meer kan durf ik zo niet te zeggen: ik weet niet welke perronlengtes Utrecht nu weer heeft.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #43

Bericht door Daniel »

Aan de lengte van spoor 9 is tot op heden niets verandert. Met 12 bakken ICM zit je trouwens al op een grotere lengte dan wat er over het algemeen in de (12)500 rijdt aan ICM en in de drukke treinen kan je zoals je al een beetje hint ook gericht VIRM inzetten.
Enige nadeel is dat je die stellen zo lang kwijt bent want Amersfoort is qua perronopvolging op een doordeweekse dag wat aan de drukke kant om een stelletje af te rangeren.

Maargoed, terug naar de reisinfomissers: OBIS bleek vandaag weereens een stronteigenwijs systeem te zijn. Zo komt de (12)500 wegens zijn inkorting tot Amersfoort aldaar op spoor 4A aan om te keren. Dat was kennelijk keurig in de systemen verwerkt, maar OBIS moest er weer zo nodig van maken dat de trein terug naar spoor 2 gewijzigd was.
Verder op Utrecht Centraal vele reizigers op vertrekstaten zien kijken om tussen alle wijzigingen hun trein te vinden, maar dat werkt natuurlijk niet echt als die dingen gewoon de normale treindienst weergeven. Hang daar dan een papier op ofzo dat ze niet actueel zijn.
De reizigers worden ook echt een beetje aan hun lot overgelaten qua reisinfo, want de omroep meldt weliswaar dat de ICs naar Schiphol en Leiden niet rijden maar verwijst vervolgens de reizigers doodleuk naar de TB-schermen om zelf maar uit te vinden welke treinen er wel naar hun bestemming rijden (dat ze in Duivendrecht moeten overstappen wordt dan nog net wel gemeld).

Zelf was ik dan weer onderweg van Arnhem naar Amersfoort, maar wilde de Valleilijn vermijden gezien het gedoe wat die lijn geeft met TrajectVrij. Bleek echter zelfs een via-station te vereisen om een advies via Utrecht uit de reisplanner te persen, want tja, die reis duurt ook maarliefst 1 minuut langer bij gelijke vertrektijd :roll: Mag ik dan voortaan zelf gewoon kiezen NS...
Kromme is dan wel dat ik twee adviezen kreeg met aansluiting op dezelfde Valleilijn-trein, of dat nu nodig was. (En eens in de twee uur nog een langzamer advies via Deventer)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #43

Bericht door JWM »

Daniel schreef:want tja, die reis duurt ook maarliefst 1 minuut langer bij gelijke vertrektijd :roll: Mag ik dan voortaan zelf gewoon kiezen NS...
Zo gek is dat niet, de NS-planner geeft nooit adviezen die met dezelfde vertrektijd langer duren met evenveel overstappen. Als je perse via een bepaalde route wil reizen vul je gewoon een 'via' in. Je kan ook echt overal een punt van maken...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #44

Bericht door Daniel »

In alle andere gevallen is het ook niet "raar" dat 'ie die niet geeft: er zijn nu eenmaal maar heel weinig gevallen waar je met exact dezelfde vertrektijd via twee routes op nagenoeg exact dezelfde tijd op je bestemming aankomt.
Reisadviezen waarbij je eerder moet vertrekken met dezelfde aankomsttijd komen er trouwens normaal ook alleen uit wanneer je dan minder overstaps hebt (bv. bij Utrecht - Breda krijg je de rechtstreekse sprinter en IC + diezelfde sprinter). Wat dat betreft was het dus al een raar geval dat ik zowel een advies met de IC Arnhem - Ede + Valleilijn en een advies met Sprinter Arnhem - Ede + Valleilijn kreeg, met beide kom je immers in dezelfde trein terecht. Als ik op 't halfuur had gereisd waarop er geen Sprinter reed dan was jouw argumentatie wel opgegaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #44

Bericht door JWM »

Via Utrecht is veel meer dan 1 minuut langzamer dan de verbinding met sprinter vanaf Arnhem dus is je klacht nog minder terecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #44

Bericht door Daniel »

IC Arnhem - Ede + Valleilijn en IC Arnhem - Utrecht + IC Utrecht - Amersfoort is waar dat verschil van 1 minuut tussen zit, als je wilt zeuren moet je wel goed lezen.
De verbinding met de Sprinter vanuit Arnhem is de snelste als je via de Valleilijn reist want dan kan je 6 minuten later vertrekken en heb je een betere aansluiting in Ede.

Dat advies met de IC vanuit Arnhem met overstap op de Valleilijn is dus gewoon verre van logisch gezien de Sprinter al een snellere verbinding geeft. Met die vertrektijd had dus beter een verbinding via Utrecht gegeven kunnen worden, wat ook gewoon een toegestane reisroute is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #44

Bericht door JWM »

Nee, jij zeurt. De planner geeft al een tweede langzamere verbinding met evenveel overstappen als keuzemogelijkheid en jij loopt te miepen dat een derde ontbreekt. De verbinding via Utrecht is namelijk nog langzamer dan die met IC uit Arnhem.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #44

Bericht door Daniel »

De planner geeft gewoon onlogische verbindingen in dit geval (twee keer dezelfde route i.p.v. de snelste en een alternatieve route). Want als die argumentatie van jou op zou gaan, waarom was de derde verbinding die de planner gaf dan via Deventer... da's notabene een nog een kwartier langzamer dan de route via Utrecht met evenveel overstappen
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #44

Bericht door cassie127 »

Wat geeft de kaatautomaat aan dan als je een kaartje wil kopen? Indien die een kaartje over Utrecht geeft klopt het reisadvies in de reisplanner dus niet.
Als ik een E-Ticket wil bestellen dan heb ik de optie om met NS over Utrecht te reizen voor €4,65 extra. Dus dan moet er eigenlijk ook een advies daarvan in de reisplanner staan.
Laatst gewijzigd door cassie127 op zo 22 mei 2016, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #44

Bericht door JWM »

Daniel schreef:Want als die argumentatie van jou op zou gaan, waarom was de derde verbinding die de planner gaf dan via Deventer... da's notabene een nog een kwartier langzamer dan de route via Utrecht met evenveel overstappen
Ook dat is volstrekt logisch, omdat je op het moment dat de trein naar Deventer vertrekt eerder in Amersfoort kan aankomen dan met de eerstvolgende verbinding over Ede-Wageningen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #44

Bericht door Daniel »

cassie127 schreef:Wat geeft de kaatautomaat aan dan als je een kaartje wil kopen?
Een routekeuze waarbij je kunt kiezen voor alleen NS of NS+Connexxion :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #44

Bericht door JWM »

Waarom zou de NS planner zo'n advies via alleen NS moeten geven als het niet relevant is omdat je er eerder voor moet vertrekken om later aan te komen?
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #44

Bericht door cassie127 »

Omdat sommige mensen niet in een stoptrein willen en liever in een IC zitten ook al duurt het langer.
En mensen reizen liever over Utrecht vanwege hun abonnement.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #44

Bericht door JWM »

Als mensen bepaalde voorkeuren hebben voor een bepaalde route vullen ze maar een via in. En misschien is een incontinentieplanner ook nog wel een goed idee :!:
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #43

Bericht door Gekko123 »

Meltrain schreef:Op zaterdag 28 mei rijdt de [serie=Intercity (vleugeltrein van (1)1700)|2016|Gouda - Rotterdam Centraal12800[/serie] wel gewoon. (Na 9:30 uur dan, want voor de tijd rijden er überhaupt geen treinen tussen Woerden en Utrecht.)

Zelfs als er een lengtebeperking is, kun je ook nog altijd de trein zodanig inkorten dat hij wel past. 8 bakken moet toch nog wel lukken?
En als zelfs dat niet lukt, kun je nog altijd de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] tussen Rotterdam en Gouda laten pendelen, zodat reizigers in Gouda kunnen overstappen.
En ook hier gaat het mis met de reisinformatie correct weergeven. Als ik het bericht over de werkzaamheden op deze twee dagen lees, zie ik niets staan over het geheel schrappen van treinverkeer Utrecht - Woerden op zaterdag 28 mei. Ik ben er dankzij dit bericht en naar aanleiding daarvan plannen in de reisplanner achtergekomen...

Dan nog wat dingen die mij gisteren opvielen. Allereerst zorgde het feit dat de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] vanuit Utrecht naar Nijmegen door de werkzaamheden rondom Utrecht netto in het pad van de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] rijdt voor de melding in Arnhem op de TBP's dat de IC naar nijmegen van xx.19 en .49 niet rijden, met om die tijd een wel rijdende IC naar nijmegen. Er stond dan weer niks over het niet rijden van de treinen van .04 en .34...

Verder viel mij bij station Amsterdam Sloterdijk gisteren op dat er werd omgeroepen dat de intercity's naar Vlissingen niet verder reden dan Roosendaal en dat reizigers tussen Roosendaal en Kruiningen-Yerseke gebruik konden maken van NS-bussen. In werkelijkheid rijden de treinen wel gewoon door naar Vlissingen en zijn er op dat traject geen werkzaamheden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #43

Bericht door Daniel »

Gekko123 schreef:En ook hier gaat het mis met de reisinformatie correct weergeven. Als ik het bericht over de werkzaamheden op deze twee dagen lees, zie ik niets staan over het geheel schrappen van treinverkeer Utrecht - Woerden op zaterdag 28 mei. Ik ben er dankzij dit bericht en naar aanleiding daarvan plannen in de reisplanner achtergekomen...
Dat is alleen op zaterdag en zondag tot 10.00 uur het geval (en naar het schijnt ook zondag na 19.00 uur), maar inderdaad, het staat niet in het overzicht terwijl het daar voor de richting Den Bosch wel wordt vermeldt.

Voor wat betreft de werkzaamheden-gerelateerde reisinfofoutjes: de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] die afwijkend van spoor 7 vertrok in Utrecht had een vermelding "Rijdt via een andere route" terwijl die toch echt gewoon via Den Bosch - Eindhoven en Sittard ging. De andere route zal zich waarschijnlijk beperkt hebben tot het zuidelijk emplacement van Utrecht Centraal waar een normaal gepasseerd dienstregelingspunt niet gepasseerd werd door het afwijkende vertrekspoor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #43

Bericht door MetroRET »

Gekko123 schreef: Verder viel mij bij station Amsterdam Sloterdijk gisteren op dat er werd omgeroepen dat de intercity's naar Vlissingen niet verder reden dan Roosendaal en dat reizigers tussen Roosendaal en Kruiningen-Yerseke gebruik konden maken van NS-bussen. In werkelijkheid rijden de treinen wel gewoon door naar Vlissingen en zijn er op dat traject geen werkzaamheden.
Deze werkzaamheden zijn alleen vandaag.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #44

Bericht door Wubbo »

Door beperkingen in de materieelinzet rijdt de [serie=Stoptrein|2016|Gouda Goverwelle - Rotterdam Centraal9700[/serie] vanochtend niet. Volgens het Argosbord moet ik nu vanaf Den Haag Centraal naar Amersfoort en Enschede omreizen via Schiphol, en naar Eindhoven en Maastricht via Den Haag HS. NS, alsjeblieft, mag dit systeem weer uit tot de volgende update? -o-
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #44

Bericht door Daniel »

Eens! In Amersfoort mocht ik volgens dat systeem naar Den Haag Centraal en HS via Duivendrecht en naar Roosendaal via Den Bosch. Tenenkrommend slecht.
Overigens was dat in Amersfoort zowel via ARGOS borden, TB7s én automatische omroep te horen/zien :neg:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #44

Bericht door Suus »

In Gouda rijdt 2/3e van de s9700 wel (fysiek waargenomen) en wordt er geen omreisroute omgeroepen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #44

Bericht door cassie127 »

De Reisplanner app van NS heeft weer een update gehad. Een nieuw logo voor de app en in de treinen radar staan de arriva treinen nu aangegeven met een treintje en niet meer met spr
Ook is de actuele materieel inzet nu zichtbaar bij Arriva.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #44

Bericht door Daniel »

Ach wat heerlijk inconsequent is NS toch weer in de reisinformatie... Op de speciale pagina over de werkzaamheden op Utrecht Centraal staat nergens dat de beperking van het aantal Sprinters tussen Utrecht Centraal en Overvecht slechts tot 10.00 uur geldt, maar op de gewone werkzaamhedenpagina staat dat weer wel.
De inzet van bussen tussen Utrecht en Woerden van vrijdag 27 mei 23.50 uur tot zaterdag 10.00 uur en op zondagochtend tot 10.00 uur staat dan weer nergens vermeldt behalve in de reisplanner.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #44

Bericht door Meltrain »

Bij de omroep over de werkzaamheden wordt ook omgeroepen dat het drukker kan zijn in de treinen "onder andere tussen Utrecht en 's-Hertogenbosch / Nijmegen". Ik vraag me af waarom expliciet die trajecten worden genoemd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten