Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door chemie »

De laatste zin van dat artikeltje heeft in ieder geval kwaad daglicht gezet bij mij.

De provincie zou eens voor de grap midden in de spits met bus 73 mee moeten rijden naar Groenlo. Wat een grapjassen. *bus*
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk wel dat er verbeteringen kunnen plaatsvinden in de Achterhoek. Zo zou lijn 74 via het Station Groenlo-Lichtenvelde kunnen rijden en lijn 72 en 74 gecombineerd kunnen worden. Door dit goed te doen, kun je wellicht meer reizigers trekken. Is het daarnaast mogelijk in Varsseveld langs het station te gaan rijden met de bus zonder te veel rijtijdverlies?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

chemie schreef:De laatste zin van dat artikeltje heeft in ieder geval kwaad daglicht gezet bij mij.
De provincie zou eens voor de grap midden in de spits met bus 73 mee moeten rijden naar Groenlo. Wat een grapjassen. *bus*
Maar aannemelijk zit die bus nu vol omdat het alleen maar makkelijker is om zo te reizen, hij bedient immers nagenoeg niks tussen Winterswijk en Groenlo (de halte bij Meddo ligt nog een behoorlijk eind van de bebouwing).
Als lijn 74 weer, zoals in een ver verleden, via station Lichtenvoorde-Groenlo zou rijden blijft de opheffing zonder veel hele grote gevolgen naar mijn idee. Een situatie met twee overstappen om richting Enschede te reizen zou immers weer wel een ongewenste situatie opleveren, want heb zo'n vermoeden dat de huidige reizigers op lijn 73 niet massaal naar Groenlo willen.

Verder vindt ik dit nog een betere manier van bezuinigen dan hele dorpen van het OV-net afsnijden wat je elders op sommige momenten ziet gebeuren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door sirvinniei »

Hoe zit het trouwens in het pve met de bedieningsperiodes? Erg opvallend is namelijk dat in heel Gelderland buurtbussen in de weekenden en avonden gewoon door blijven rijden als belbussen. Moeten kernen vanaf een bepaalde grote 18/7 bediend worden?
Ik heb geen onderschrift
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Nitein-Repart »

Ik zou van zowel lijn 72, 73 als 74 verkapte spitslijnen maken die 's avonds en in het weekend niet rijden en in de daluren (10-14 uur) delen van het traject. 's Avonds en in het weekend rijdt lijn 75 van Station Varsseveld via Lichtenvoorde Centrum, Station Lievelde en Groenlo naar Haaksbergen. Overigens zou ik lijn 74 op zondag vanaf 14 uur in een 2-uursdienst laten rijden zodat Achterhoekse studenten gemakkelijk naar Enschede kunnen reizen, daar was veel kritiek op gekomen toen lijn 74 's avonds en op zondag werd geschrapt.

Ik hoop wel dat lijn 51 (Doetinchem-Vorden) niet omgezet wordt in vraagafhankelijk vervoer in de late avond en op zondag. Daar rept het artikel niets over. Weliswaar was daar eerder wel sprake van.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

In principe kan ik me wel vinden in het schrappen van lijn 73. Echter vind ik wel dat er dan een stadsbusje voor in de plaats moet komen in Winterswijk (als het veel kleinere Lochem dat al heeft...), ook omdat het ziekenhuis goed bereikbaar moet blijven, want ik kan uit eigen ervaring zeggen dat station Winterswijk West te ver ligt als je (tijdelijk) mindervalide bent en een dorpsauto is natuurlijk geen optie voor die belangrijke doelgroep van een ziekenhuis (bovendien: dat is ook niet eens beschikbaar voor mensen die uit Groenlo, Lichtenvoorde of Eibergen komen en naar dat ziekenhuis moeten).
Wat mij betreft zou Arriva dan net zoals in Lochem doordeweeks tot een uur of 8 a 9 een stadsbusje moeten (laten) rijden ter vervanging. Dit busje rijdt dan bijv. (Meddo-) Winterswijk Noord - Oost - Station - Station West - Streekziekenhuis.

Bovendien zou er vanaf station Lichtenvoorde-Groenlo dan wel een doorgaande buslijn naar Enschede moeten komen, anders gaat die verbinding te zwaar achteruit (van resp. rechtstreeks naar 2-3 overstappen overdag en 3-4 's avonds/weekend). Dat kan prima door lijn 72 naar Enschede door te sturen i.p.v. Neede en de bussen Eibergen-Haaksbergen een halte kunnen geven bij het voormalige Danspaleis (waar lijn 62 ook al stopt) zodat daar overgestapt kan worden (bovendien zou je evt. ook buurtbus 199, Haaksbergen-Rekken-Eibergen, door kunnen trekken naar Neede).
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door BrengMe »

Ik had een paar jaar geleden al een plan gemaakt voor een stadsbus voor Winterswijk:
Afbeelding
Nadeel van deze route is dat reizigers tussen het station en het ziekenhuis enorm om moeten rijden. De bus zou daarom ook via de Europalaan kunnen gaan rijden (gestippelde route). De rode lijn is de route van de huidige lijn 73, die dan komt te vervallen.

Maar goed, we dwalen af met onze plannetjes (A)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Hainje »

Kijken we uit dat we hier niet te veel gaan fantaseren. Ik ken een paar van jullie in dit topic inmiddels al wat langer dan vandaag. ;)
🍉
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Ardan »

Huhwat? Winterswijk busloos? Waarom :shock:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door regenmaker »

Hoezo busloos? Ook niet eens streekbusloos. Denk aan de R71 naar het Duitse Vreden. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door sirvinniei »

Hainje schreef:Kijken we uit dat we hier niet te veel gaan fantaseren. Ik ken een paar van jullie in dit topic inmiddels al wat langer dan vandaag. ;)
Dan openen we toch lekker een draadje in het ideeënforum als het teveel gefantaseer wordt?

Weet iemand trouwens waar ik de lijnennetkaart van Achterhoek kan vinden? Zelfs arriva zelf wist me dat op twitter niet te vertellen...
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

Op de nieuwe Arriva-site staan die inderdaad niet, maar als je naar http://www2.arriva.nl (de oude site) gaat en regio Gelderland kiest kan je onder raadpleeg dienstregeling o.a. de netkaarten downloaden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door nsimmelink94 »

Ik ben wel benieuwd hoe ze een kwartiersdienst Doetinchem-Zelhem willen regelen. Ik moedig het zeker aan, maar het zal niet lonen met groot materieel buiten de spits. Gaan de bussen dan gericht Doetinchem-Zelhem-Doetinchem rijden? Keren bij rotonde N315/Ruurloseweg?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Ardan »

regenmaker schreef:Hoezo busloos? Ook niet eens streekbusloos. Denk aan de R71 naar het Duitse Vreden. ;)
Ik denk dat je best wel snapt dat ik die Duitse buurtbusjes waar geen hond inzit niet meetel. De 73 zit altijd vol in de spitsen. Zeker bedacht door een ambtenaartje achter de tekentafel die het veld niet kent?
Ik doe ook maar wat
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

nsimmelink94 schreef:Ik ben wel benieuwd hoe ze een kwartiersdienst Doetinchem-Zelhem willen regelen. Ik moedig het zeker aan, maar het zal niet lonen met groot materieel buiten de spits.
Het gaat dan ook alleen om de spits volgens het artikel, dus buiten de spits rijden die dan niet (vergelijk het bijv. met lijn 74 die in de spits ook 4x p/u rijdt tot Groenlo en in het dagdal zelfs slechts 1x p/u.)

Het zal dus wel zijn om de drukte in lijn 23 in de spits te verzachten. Nu rijden er ook al enkele extra ritten Borculo->Doetinchem in de ochtendspits, dus die drukte lijkt er dus wel te zijn.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Nitein-Repart »

Ardan schreef:
regenmaker schreef:Hoezo busloos? Ook niet eens streekbusloos. Denk aan de R71 naar het Duitse Vreden. ;)
Ik denk dat je best wel snapt dat ik die Duitse buurtbusjes waar geen hond inzit niet meetel. De 73 zit altijd vol in de spitsen. Zeker bedacht door een ambtenaartje achter de tekentafel die het veld niet kent?
Verschil is wel of je een bus alleen in de brede spits laten rijden of 7 dagen per week tot diep in de avond. Zeker op zondag lijkt mij stug dat er niet veel mensen inzitten, onder andere door de zeer belabberde aansluiting in Winterswijk van 48 minuten op de trein naar Doetinchem (en ook andere momenten waarop de trein in een uursdienst rijdt). Hetzelfde verhaal kun je ook ophangen voor lijn 72 ten noorden van Groenlo. Beter schrappen ze dat dan dat complete dorpen geen busverbinding meer hebben op zondag.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door regenmaker »

Busverbinding Eibergen - Neede is verplicht volgens pve. Dus schrappen van dat deel van de lijn 72 gaat niet zomaar. Alleen de 72/73/74 rijden vaak wel achter elkaar aan tussen Eibergen en Groenlo. Alleen maar om daar een overstap te bieden.

@Ardan: De R71 is goed gevuld op zaterdag en is zeker geen buurtbus. De bus rijdt zelfs vaker op zaterdag dan doordeweeks.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door busentrein »

Lijn 27 Arnhem - Doetinchem is nu ook een eis, maar die komt ook niet verder als een verkapte spitsbus in de plannen van de OV visie.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Nitein-Repart »

busentrein schreef:Lijn 27 Arnhem - Doetinchem is nu ook een eis, maar die komt ook niet verder als een verkapte spitsbus in de plannen van de OV visie.
Lijn 27 rijdt toch ook 's avonds en op zondag? Of komen Lathum, Giesbeek, Drempt, Keppel en Langerak 's avonds en op zondag zonder bus te zitten?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Dave4055
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 15:31

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Dave4055 »

Erno-BE schreef:
busentrein schreef:Lijn 27 Arnhem - Doetinchem is nu ook een eis, maar die komt ook niet verder als een verkapte spitsbus in de plannen van de OV visie.
Lijn 27 rijdt toch ook 's avonds en op zondag? Of komen Lathum, Giesbeek, Drempt, Keppel en Langerak 's avonds en op zondag zonder bus te zitten?

Ja die rijdt dan ook. Alleen 27 tussen Arnhem en Doesburg en de 28 Doetinchem - Doesburg - Dieren.
Dus met een overstap in Doesburg blijft alles bereikbaar.
Laatst gewijzigd door Dave4055 op di 24 mei 2016, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door busentrein »

Het trajectdeel Doesburg - Doetinchem gaat vallen onder de nieuwe 28, die doorgetrokken wordt naar Doesburg - Dieren. Lathum en Giesbeek gaan in de avonduren en weekenden vallen onder "Breng flex" wat dat ook mag inhouden.. :X
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Nitein-Repart »

Als je bijv. deze dienstregeling hanteert, kun je in zowel Dieren als Doetinchem goed aansluiten op trein
Dieren .30/.29
Doesburg Kraakselaan .42/.17
Doetinchem A .05/.55
Doetinchem V .10/.49
Gendringen .29/.30

Maar wat gaar er dan met lijn 29 gebeuren dan?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door sirvinniei »

Waar haal je dat breng flex uit?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door busentrein »

Documentatie van de OV visie :X (A)
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Bericht door BrengMe »

Waar staat die?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten