Concessie Veluwe (Syntus)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door cassie127 »

De link werkt niet -o-.

Maar deze plannen vind ik in ieder geval beter dan wat provincie Overijssel met Midden-Overijssel & IJsselmond van plan is.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door sirvinniei »

Als het goed is nu wel.

Zeker, volgens mij had ik ergens gelezen dat belbussen voor syntus 17 euro per Dru kosten tegenover 51 euro van een 8-personenbus. Dus de bedieningsperiode kan er flink mee op vooruit voor dezelfde prijs.
Ik heb geen onderschrift
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door MdJ »

Moah. Volgens het PvE is de vergoeding die de provincie betaalt voor een belbus gelijk aan 0,2*DRU. Voor een 8-persoons regulier busje (dus lijn 170/171) is dat 0,6*DRU. Dat zegt overigens niks over de kosten die

Syntus moet maken om die busjes te laten rijden, maar ik vermoed dat de kosten van een belbus toch wat hoger zijn dan waar ze een vergoeding voor krijgen. Met meer/minder werk kun je veel oplossen...
Bij twijfel: gebruik beton.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door sirvinniei »

Zo kwam ik inderdaad op het bedrag. Een Dru kost in de Veluwe 85 euro.
Ik denk dat de kosten voor kolibries wel meevallen, de busjes zijn eenvoudiger dan gewone lijndienst 8-personenen busjes (waardoor niet rolstoel toegankelijk) en in tegenstelling tot gewone busjes worden de kolibries meestal met "studentjes" gereden, die vermoed ik een minder gunstig CAO hebben dan taxichauffeurs.
Ik heb geen onderschrift
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door cassie127 »

Een 8 persoonsbusje kan best rolstoel toegankelijk zijn... Zie bijvoorbeeld de busjes op de stadsdienst Meppel/Hoogeveen.
Als ik me niet vergis komt er een wet of dat alle openbaar toegankelijke dingen rolstoelvriendelijk moesten zijn?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door sirvinniei »

Je leest het verkeerd: ik zei dat de kolibries niet rolstoeltoegankelijk zijn (kolibriebusjes zijn geen 8 persoonsbusjes).
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

Ik vind die 87 tussen barneveld nijkerk en ede juist wel een goed idee als belbus. Wordt Lunteren waarschijnlijk ook beter bediend. Lijn 107 rijdt nu al in de avonduren als Kolibrie, dus zoveel verandert daar ook niet. Voor 2020 moet er nog wel een keer kritisch gekeken worden voor de stadsdienst Apeldoorn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door SuperGhost »

Waarom moet Lunteren een bus krijgen om goed bediend te worden naar Barneveld en Ede? Zowel naar Barneveld als naar Ede rijdt van maandag t/m zondag van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat al 2x per uur een trein vanuit Lunteren.

Laat die lijn 87 lekker eindigen op station Barneveld Centrum of desnoods Barneveld Zuid (indien je nog als veredelde 'stadsbus' door wil rijden voor de wijken in het zuidwesten van Barneveld die anders slecht bediend worden en/of om de scholen in Zuid nog te kunnen bedienen), dat lijkt me goedkoper en ga je ook niet onnodig concurreren met de trein (daarom dus ook de Valleilijn gewoon bij de concessie Veluwe stoppen).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

Het station van Lunteren ligt niet echt centraal, dus zou de belbus kunnen dienen als aanvoer voor het station. Daarnaast kan je vanuit Noord Ede en Barneveld Zuid makkelijker naar Lunteren reizen. Altijd wordt er gezegd van er ligt toch al een station in dat dorp. Maar voor mensen die slecht ter been zijn is dat geen optie, zeker als het station niet mooi centraal ligt.

Vroeger reed er een streekbus tussen Barneveld en Ede naast de spoorlijn. Dus oude tijden herleven dan. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door sirvinniei »

Maar met de grootte van Lunteren kan toch iedereen met 10 minuten lopen bij het station komen ondanks de ligging. Als er dan graag een belbus moet komen voor Lunteren zie ik die liever in de vorm van Kolibrie ritten 's avonds en zondags op de 505, dan wordt er niet parallel aan het spoor gereden.
Ik heb geen onderschrift
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Dennenboom »

Maar hoe vaak zullen die oproepbussen in de praktijk echt rijden?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door sirvinniei »

Ligt aan de lijn, 85 rijdt bijna alle ritten op aanvraag, maar de 107 dan weer op het moment minder.
Als zoals de plannen zijn er al met kolibries wordt gereden als er minder dan 7 reizigers zijn krijg je op bepaalde lijnen wel praktisch alle ritten gereserveerd.
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door SuperGhost »

regenmaker schreef:Het station van Lunteren ligt niet echt centraal, dus zou de belbus kunnen dienen als aanvoer voor het station
Lunteren heeft ook nog de buurtbus, die Lunteren ook nog zeer aardig weet te dekken.
regenmaker schreef:Daarnaast kan je vanuit Noord Ede en Barneveld Zuid makkelijker naar Lunteren reizen.
Barneveld Zuid heeft al een eigen station. En als je de wijk De Burcht (zuidwesten) bedoeld, daar heb je ook al de buurtbus uit Scherpenzeel (511) en ietsjes noordelijker ook nog die uit Nijkerk via Hoevelaken-Leusden (509) die alleen ma-za rijden. Dan kun je 509 (die zondags ook al als kolibrie/belbus rijdt!) na Achterveld via De Burcht en station Zuid naar Barneveld Centrum sturen.

Voor de noordelijke wijken van Ede is het gewoon een kwestie van zorgen dat de stadsbussen 1 en 2 (de ringlijn) ook station Ede Centrum aandoen en je daar dus over kan stappen op de stadsbussen. Voor lijn 5 is dat al mogelijk (bovendien kun je met lijn 5 evt. ook op station De Klomp overstappen op de buurtbus naar Lunteren).

Ik denk dat die stappen beter zullen zijn, omdat dat regulier rijdend OV is (stadsbus en/of buurtbus) en je dus niet een uur van tevoren hoeft te reserveren. Dat is veel laagdrempeliger en dus aantrekkelijker, en het is geen concurrentie van de trein maar juist aanvullend.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

Kwartiertje lopen is niet zo erg als het mooi weer is, maar wel als het keihard regent. Ik heb zelf ook een station op ongeveer een kwartier lopen van mijn huis, maar prefereer toch de bushalte op 3 minuten van mijn huis. Is eenvoudiger en niet eens langzamer. Nadeel van de lijn in Lunteren is wel dat je deze moet reserveren. Maar dan blijft het inderdaad wel concurrentie van de trein. Maar de definitieve route is nog lang niet bekend, misschien rijdt de belbus naar het ziekenhuis in Ede ofzo.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door sirvinniei »

Maar waarom dan niet zoals ik voorstelde een belbus op lijn 505? Daar hebben toch meer mensen voordeel op dan alleen Lunteren en het kost minder DRU aangezien deze op zaterdag al als buurtbus rijdt. (505 heeft een perfecte aansluiting op station Lunteren) Daarnaast zal het weinig uitmaken als de belbus naar het ziekenhuis door zal rijden, er rijdt toch al een hoogfrequente bus tussen ede-wageningen en het Ziekenhuis.
Ik heb geen onderschrift
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door cassie127 »

Dit lijkt mij eerder wat voor het ideeën topic.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door sirvinniei »

De gegevens uit het krantenartikel zijn op deze pagina te vinden http://gelderland.stateninformatie.nl/d ... /3476027/1
Gek genoeg staat Barneveld-Ede helemaal niet ingetekend (terwijl Nijkerk-Barneveld dat wel staat)
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door CamilleKreemers »

Moet ik me voorstellen dat we straks een grote concessie Gelderland krijgen?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door BrengMe »

Laat me hopen van niet... Zou een veel te grote concessie worden.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Post »

Waarom zou dat te groot worden dan? Het werk in Limburg en Groningen & Drenthe toch ook?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door CamilleKreemers »

Wellicht omdat nieuwe bedrijven niet kunnen bieden op gigantische concessies? Het wordt nu bijna uitsluitend verdeeld tussen Arriva, Transdev, Qbuzz en Syntus. Wellicht zijn enkele nieuwe vervoerders goed voor het OV-landschap.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door SuperGhost »

sirvinniei schreef:De gegevens uit het krantenartikel zijn op deze pagina te vinden http://gelderland.stateninformatie.nl/d ... /3476027/1
Gek genoeg staat Barneveld-Ede helemaal niet ingetekend (terwijl Nijkerk-Barneveld dat wel staat)
Het vreemde is dat op Harderwijk-Barneveld zowel lijn 205 als lijn 103 genoemd worden... Ben benieuwd hoe men dat voor ogen heeft.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Ronald »

SuperGhost schreef:Het vreemde is dat op Harderwijk-Barneveld zowel lijn 205 als lijn 103 genoemd worden... Ben benieuwd hoe men dat voor ogen heeft.
Kan ook (nog) een foutje zijn natuurlijk. Verder valt op dat er op de Veluwe wel erg veel buslijnen in de daluren vervallen. Kennelijk genereert het toerisme daar (vrijwel) geen reizigers. Ook heb ik het idee dat er weinig mogelijkheden voor de (nieuwe) vervoerder zijn voor eigen inbreng. Iets wat juist altijd als argument vóór aanbesteden wordt gebruikt.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik merk dat er langzaam meer provincies zijn die de ontwikkelfunctie compleet naar zichzelf trekken. Overijssel, Noord-Brabant en GD hebben de volledige ontwikkelfunctie bij de provincie gelegd. Noord-Holland, Gelderland, Limburg en gemeente Almere beschrijven enorm gedetailleerd wat ze voorschrijven richting de vervoerders.

Ik betwijfel dus of het oorspronkelijke doel van de aanbesteding (lagere kosten bij meer ontwikkelvrijheid) nog wel stand houdt.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Post »

CamilleKreemers schreef:Wellicht omdat nieuwe bedrijven niet kunnen bieden op gigantische concessies? Het wordt nu bijna uitsluitend verdeeld tussen Arriva, Transdev, Qbuzz en Syntus. Wellicht zijn enkele nieuwe vervoerders goed voor het OV-landschap.
Misschien wordt het nu wel verdeelt tussen die vier omdat er in het OV gewoon te weinig geld te verdienen is voor nieuwe spelers. Daarnaast was Qbuzz ook nog een nieuwe speler toen het GD won.

En een voordeel van grote concessies is dat je de overhead kosten kunt spreiden over veel meer opbrengsten. Denk bijvoorbeeld aan een klantenservice, reserve bussen en de verkeersleiding in de weekenden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten