OVer je OV-Chipkaart #15

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Meltrain »

VIRM schreef:Vandaag weer met de ideale vervoersbewijzencombinatie mogen reizen, waar niet alle HC's raad mee wisten: een chipkaart (met daarop OV Chip Plus en Weekend Vrij), twee begeleiderskaarten (zichtkaart voor controle en sleutelkaart) en een eersteklasovergangskaartje. Aan de HC van mijn ICB moest ik eerst uitleggen waarom ik met mijn reguliere chipkaart niet was ingecheckt. Daarna mocht ik ook nog eens uitleggen dat hij van de twee begeleiderskaarten de zichtkaart moest hebben en dat de check-in op de sleutelkaart irrelevant was.
Waarom was je dan niet met je reguliere chipkaart ingecheckt? Je begeleider mag weliswaar gratis reizen, maar alleen als jij een geldig vervoerbewijs hebt.
Of heeft het niet inchecken te maken met het voor mij onbekende OV Chip Plus?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Hendrik »

"Met OV-chip Plus boekt u uw treinreis telefonisch. Hierdoor is in- en uitchecken met de OV-chipkaart niet meer nodig."
Bron: NS
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Suus »

Met OV-Chip Plus wordt de kaart bij spoorvervoerders "statusloos", je kan hem voor het poortje houden en dan gaat het poortje open, maar er gebeurt niets met de kaart. Inchecken zoals wij het kennen kan dus niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Meltrain »

Bedankt voor de antwoorden. :pos:
Wel vreemd dat in de productomschrijving niet beschreven staat hoe je door de poortjes komt. :? Maar die gaan dus vanzelf open?
En wat moet je doen indien er een controle is? Zeggen dat je met OV-Chip Plus reist en je naam opgeven zodat de HC in zijn Railpocket kan opzoeken of je wel of niet met een geldig vervoerbewijs reist?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Suus »

Kaart geven aan de conducteur, die ziet OV-Chip Plus en dan is het klaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door VIRM »

@Reisthijs (vorige pagina): wil je alsjeblieft niet zo logisch nadenken? Dit is de OV-branche waar wij het over hebben he? :mrgreen:

@Meltrain: klopt wat Bee schreef. Voor slechtzienden/blinden is dit één van de aangepaste reisproducten (ik heb hem vooral genomen omdat veel CiCo-paaltjes destijds goed verstopt waren). Voor andere OV-modaliteiten (tram/metro/bus) werkt hij gewoon als een normale chipkaart.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Meltrain »

Maar hoe weet een HC of je wel echt je reis gereserveerd hebt? Krijgt hij op zijn railpocket dan een melding dat je "ingecheckt" bent?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Suus »

Nee, een conducteur kan dat niet zien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Daniel »

Z2N schreef:Er is ook specifiek gekozen voor inbouw tijdens een vakantieweek, het is nu minder druk op het station waardoor het mogelijk was om de benodigde ruimte weg te nemen voor de installatie van de poortjes. Je zou het bijna niet verwachten, maar er wordt over dingen nagedacht... (A)
Ware het niet dat het ruimschoots niet haalbaar is gebleken de poortjes ook in die vakantieweek te installeren. De hekken staan er momenteel nogsteeds, maar vanmorgen lag de tegelvloer t.h.v. de poortjes er wel in en staken daar de nodige buizen en bevestigingspunten uit om er poortjes aan te installeren.

Daarbij is overigens ook duidelijk te zien dat er geen glaswand tussen de winkelruimtes en het eerste poortje zal komen, gezien de bevestigingsplaatsen die nu al te zien zijn.

Overigens lijkt in de Amersfoortse jaartelling de maand april nu ook begonnen te zijn want men leek vanmiddag bezig te zijn met voorbereidingen voor het inschakelen van de poortjes op station Amersfoort. Het moment dat ze dicht gaan schijnt inmiddels echter alweer uitgesteld te zijn van juli tot na de zomer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Nee, een conducteur kan dat niet zien.
Dus zouden reizigers met OV Chip Plus gewoon kunnen zwartrijden door hun reis vooraf niet door te geven? De poortjes gaan immers zo open en de HC kan niet zien of de reis wel gereserveerd is.
Of zie ik nu nog iets over het hoofd?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Suus »

Theoretisch gezien is dat mogelijk ja, maar de mensen die OV Chip Plus gebruiken zijn natuurlijk allemaal heel nette mensen :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door JWM »

Uiteraard :Y

*Heeft net Alberto Stegeman getipt*
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Vinny »

Ik krijg soms het gevoel dat ik op een bierviltje een beter systeem kan verzinnen dan waar de vervoerders mee komen. :(
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door VIRM »

Ik heb wel eens gehoord dat de HC in de railpocket bij OV Chip Plus bij controle een digitaal vinkje in de railpocket moet zetten, en dat dat wordt vergeleken met de telefonische boeking. Maar in theorie kun je het systeem zo gigantisch keihard naaien...

Overigens kwam ik er gisteren achter dat een 2-naar-1 toeslag voor in het weekend niet valt te boeken bij OV Chip Plus. Ook het loket heeft het niet... Bonuspunt is dat ik vanochtend wel een NS-medewerker had die nog wat van die overgangskaartjes had, en het zichzelf en mij wel makkelijk maakte. :mrgreen: Deze omissie in het systeem weer aangekaart bij de klantenservice: ben benieuwd hoe erg die weer gaan kronkelen.
Beul van de blindegeleidelijn
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Tristan »

Vinny schreef:Ik krijg soms het gevoel dat ik op een bierviltje een beter systeem kan verzinnen dan waar de vervoerders mee komen. :(
Soms? :roll:
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15330
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door ODRAIL »

Vinny schreef:Ik krijg soms het gevoel dat ik op een bierviltje een beter systeem kan verzinnen dan waar de vervoerders mee komen. :(
In het verleden zijn er al heel wat goede ideeën op een bierviltje ontstaan. Dus ga je gang zou ik zeggen :wink: .
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door cassie127 »

Zelfs het plan voor de combitunnel Nijverdal is begonnen door een cafe eigenaar die dat had getekend op een bierviltje.
Laatst gewijzigd door cassie127 op ma 16 mei 2016, 01:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Suus »

Vinny schreef:Ik krijg soms het gevoel dat ik op een bierviltje een beter systeem kan verzinnen dan waar de vervoerders mee komen. :(
Het is hetzelfde systeem als werd gebruikt voor de oude NS-Business Card, voordat de nieuwe werd geïntroduceerd waarmee je kan inchecken. Het bestond dus al, maar de doelgroep is aangepast.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Tochjo »

Ik was vrijdagochtend een beetje aan het haasten om nog in de daluren te kunnen inchecken, waardoor het natuurlijk de eerste keer niet goed ging. Nu zie ik in Mijn OV-chipkaart echter de volgende transactie:

Afbeelding

Interessant. Kennelijk is er dus wel een transactie vastgelegd. Is wellicht het wegschrijven naar de OV-chipkaart toen mislukt? Iemand die hier iets meer van weet?
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door cassie127 »

Ik ben wel eens vergeten uit te checken bij en ns toen ik verder moest reizen met syntus via een zichtkaart. En had per ongeluk mijn ov voor de lezer in de bus gehouden (kreeg fout melding omdat ik te veel bewoog) en toen was ik instaptarief bij ns kwijt -o-
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Hendrik »

Automatisch opladen straks ook anoniem
Vanaf het najaar wordt het mogelijk om ook anonieme OV-chipkaarten automatisch op te laden. Dat is een van de maatregelen van de ov-bedrijven om de overvallen op de bus terug te dringen.
[...]

Bron: OV-magazine
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Aking »

Hoe moet ik dat voor me zien? ANONIEM automatisch opladen? :roll:

Lijkt me toch dat ze daar iets van een rekeningnummer voor nodig hebben, waarmee je anonimiteit dus verdwijnt... :X :')
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Hainje »

Anoniem betalen is tegenwoordig een sprookje. Alles is te traceren, de overheid weet je uiteindelijk altijd te vinden. :twisted:
🍉
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Z2N »

Sowieso kan je niet meer anoniem in het OV reizen anno 2016. Big Brother is watching you, jwz. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Hainje »

Dat zeg ik!
Spoiler: show
Gamma.
🍉
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten