OVer je OV-Chipkaart #15

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door cassie127 »

In de telegraaf stond een stukje over poortjes in bussen... Connexxion had er al een bus voor klaar staan stond in het artikel :')
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Suus »

De poortjes op Rotterdam Centraal zijn een succes
Het was even wennen, maar de poortjes op de stations vallen in de smaak. De tijden dat zwervers, dealers en dronkaards Rotterdam Centraal bevolkten zijn echt voorbij.

Waar eind jaren tachtig, begin jaren negentig heroïneverslaafden hun methadon haalden op 'Perron Nul', pal naast het Centraal Station in Rotterdam, doet het stationsgebied nu heel anders aan. ,,Ik heb tijden meegemaakt dat mensen hier met getrokken pistolen liepen,'' vertelt John Lems, verantwoordelijk voor het service- en veiligheidspersoneel op Rotterdam Centraal.

(..)

Zwervers
Niet alleen het nieuwe station in Rotterdam heeft volgens de NS'ers bijgedragen aan de veiligheid. Dankzij het sluiten van de poortjes ervaren zij op het station veel minder problemen met overmatig drankgebruik of vechtpartijen. ,,Zwervers zie je hier nu ook bijna nooit meer,'' vervolgt Lems.

Uit de nieuwe cijfers blijkt dat er in de regio Rotterdam 9 procent minder boetes worden uitgedeeld voor zwartrijden. ,,Voor de poortjes er waren nam een hele grote groep mensen vanwege de lage pakkans het risico om geen kaartje te kopen,'' zegt Hadderingh. ,,Maar omdat je nu op een poortje stuit, doen veel reizigers dat niet meer.''
Bron: AD
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Tristan »

Bee schreef:De poortjes op Rotterdam Centraal zijn een succes
,,Ik heb tijden meegemaakt dat mensen hier met getrokken pistolen liepen,''
Dus de poortjes houden mensen met getrokken pistolen tegen? _O-
Waar de ov-chipkaart in het begin vanwege opstartproblemen nog schertsend de 'ov-shitkaart' werd genoemd, zijn de reizigers er volgens NS'ers intussen aan gewend geraakt.
Dat men er aan gewend geraakt is, wil niet per se zeggen dat het een succes is. Ik ben er inmiddels aan gewend dat ik iedere zomer word lek geprikt door muggen, maar ik vind dat geen succes. De ov-chipkaart blijft dus de ov-shitkaart.
Waar ze nog wel mee kampt zijn reizigers die gauw achter een betalende reiziger glippen, het zogenoemde 'tail gaten'. ,,Natuurlijk proberen we daar een stokje voor te steken, maar je bent er niet altijd bij.'' Daarom zet de NS ook medewerkers in burgerkleding in, "
Met andere woorden: niet de poortjes, maar het personeel in NS-kledij en het personeel in burger zijn een succes. De poortjes zelf hebben dus nul effect.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door ODRAIL »

En daar hebben we Tristan weer :? .
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door ODRAIL »

cassie127 schreef:In de telegraaf stond een stukje over poortjes in bussen... Connexxion had er al een bus voor klaar staan stond in het artikel :')
Heb je ook een link naar dit artikel?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Geert »

Tristan schreef:
Waar ze nog wel mee kampt zijn reizigers die gauw achter een betalende reiziger glippen, het zogenoemde 'tail gaten'. ,,Natuurlijk proberen we daar een stokje voor te steken, maar je bent er niet altijd bij.'' Daarom zet de NS ook medewerkers in burgerkleding in, "
Met andere woorden: niet de poortjes, maar het personeel in NS-kledij en het personeel in burger zijn een succes. De poortjes zelf hebben dus nul effect.
Je kunt niet concluderen dat de poortjes nul effect hebben. Je kunt alleen maar concluderen dat de poortjes niet 100% van de zwartrijders tegenhouden en daarvoor zet NS personeel in. Maar de poortjes zullen zeker effectief zijn in het tegenhouden van gelegenheidszwartrijders, grijsrijders en mensen die vergeten om een kaartje te kopen.

Door het sluiten van de poortjes in de Rotterdamse metro kelderde overigens het aantal zwartrijders enorm, wat vind je daarvan? En ben je tegen de ov-chipkaart, tegen poortjes of tegen allebei?
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door cassie127 »

KM46 schreef:
cassie127 schreef:In de telegraaf stond een stukje over poortjes in bussen... Connexxion had er al een bus voor klaar staan stond in het artikel :')
Heb je ook een link naar dit artikel?
Ik heb alleen een link via blendle.nl omdat dit artikel blijkbaar alleen in de papieren/digitale versie van de krant is gekomen. https://blendle.com/i/de-telegraaf/prak ... ce=blendle
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Hainje »

Willen we meer of minder poortjes op stations?
🍉
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Durashift »

Hainje schreef:Willen we meer of minder poortjes op stations?
Maakt mij niet zoveel uit..
Ik wil gewoon een passanten 'product' op mijn persoonlijke OV chipkaart kunnen 'laden'..
Dat kan / mag ik nu niet omdat ik alleen 'reizen op saldo' erop heb staan.. :evil:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Wubbo »

Tristan schreef:
Waar ze nog wel mee kampt zijn reizigers die gauw achter een betalende reiziger glippen, het zogenoemde 'tail gaten'. ,,Natuurlijk proberen we daar een stokje voor te steken, maar je bent er niet altijd bij.'' Daarom zet de NS ook medewerkers in burgerkleding in, "
Met andere woorden: niet de poortjes, maar het personeel in NS-kledij en het personeel in burger zijn een succes. De poortjes zelf hebben dus nul effect.
NS zette al ver voor de poortjes personeel in, zowel in NS-kledij als in burger. Het is nu alleen veel makkelijker om te zien of iemand zwart wil gaan rijden of niet, als je bij de ingang van een met poortjes afgesloten station gaat staan.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Tristan »

Geert schreef: Door het sluiten van de poortjes in de Rotterdamse metro kelderde overigens het aantal zwartrijders enorm, wat vind je daarvan?
Resultaten uit een 'onderzoek' van een vervoerder voor diezelfde vervoerder, door diezelfde vervoerder zijn niet serieus te nemen. Dat is een slager die zijn eigen vlees keurt of een wij-van-wc-eend-onderzoek.

Ik kan namelijk ook zeggen dat uit MIJN onderzoek is gebleken dat er nog ontelbaar veel zwartrijders zijn en ik dat op feiten en eigen ervaring baseer.
Geert schreef:En ben je tegen de ov-chipkaart, tegen poortjes of tegen allebei?
Tegen allebei. Eigenlijk ben ik vooral tegen de zakkenvullerspraktijken en duistere zaken van TLS.

De duistere zaken zal ik even uitleggen: in 2013 ging een aflevering van De Rekenkamer over de chipkaart. Één van de presentatoren kreeg een rondleiding in het kantoor van TLS. Maar er was één kamer, achter een gesloten deur, die absoluut niet betreden mocht worden.
In die kamer gebeuren dus mogelijk zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. Mogelijk worden daar de chips van alle gevonden en verlopen kaarten gereset, krijgen die kaarten een nieuw voorkantje en gaan ze opnieuw de verkoop in.
Soms kom ik zelfs een verhaal tegen waarin iemand zegt dat hij een kaart had die eerder verlopen was dan de verloopdatum die op de kaart afgedrukt stond. Bij die kaart is dan dus de chipreset niet goed gegaan.

Als dat verhaal waar is, dan voeren sommige medewerkers van TLS dus corrupte praktijken uit.

Doordat ik het gevoel heb dat er bij TLS iets niet pluis is, vertrouw ik hen voor geen cent en vertrouw ik de kaart voor geen meter.
Hainje schreef:Willen we meer of minder poortjes op stations?
Minder, minder, minder...
Eigenlijk helemaal geen poirtjes.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Daniel »

Tristan schreef:Maar er was één kamer, achter een gesloten deur, die absoluut niet betreden mocht worden.
Tja, als je zwart-wit ernaar kijkt kan je ook zo redeneren ja. Maar het kan net zo goed een ruimte zijn waar met vertrouwelijke gegevens van de klanten van TLS gewerkt wordt. Als klant zou ik het ook niet echt waarderen als die zo op TV zouden komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Tristan »

Daniel schreef: Tja, als je zwart-wit ernaar kijkt kan je ook zo redeneren ja. Maar het kan net zo goed een ruimte zijn waar met vertrouwelijke gegevens van de klanten van TLS gewerkt wordt. Als klant zou ik het ook niet echt waarderen als die zo op TV zouden komen.
Als dat zo zou zijn, had men ook als voorwaarde kunnen stellen dat die vertrouwelijke gegevens weggeblurd zouden worden.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door dennistd »

Tristan schreef:Mogelijk worden daar de chips van alle gevonden en verlopen kaarten gereset, krijgen die kaarten een nieuw voorkantje en gaan ze opnieuw de verkoop in.
Soms kom ik zelfs een verhaal tegen waarin iemand zegt dat hij een kaart had die eerder verlopen was dan de verloopdatum die op de kaart afgedrukt stond. Bij die kaart is dan dus de chipreset niet goed gegaan.

Als dat verhaal waar is, dan voeren sommige medewerkers van TLS dus corrupte praktijken uit.
Wat is er precies corrupt aan het hergebruiken van chips?
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Tristan »

dennistd schreef:Wat is er precies corrupt aan het hergebruiken van chips?
Omdat TLS dan voor eigen gewin glashard aan het liegen is tegen alles en iedereen. Zij beweren namelijk continu dat de levensduur van de chip maximaal vijf jaar is en de chip daarna onbruikbaar, dus ook niet herbruikbaar is.

Als ze de chip resetten, hebben ze één keer inkoop/productiekosten van nog geen euro, maar wel twee keer dikke, vette opbrengst van € 7,50.
Daarnaast steken ze het geld van verlopen kaarten dat niet binnen een jaar door de rechtmatige eigenaar wordt opgehaald in hun eigen zak. Ook dat is corrupt te noemen.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Wubbo »

De definitie van corruptie is (volgens Van Dale) ¨omkoobaar, omkoopbaarheid¨. Waar leid jij aan af dat ze omkoopbaar zijn? Ik lees alleen iets over mogelijk illegale praktijken, niet dat ze daarvoor door anderen betaald worden.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Tristan »

Volgens http://www.corruptie.org is de definitie van corruptie 'misbruik maken van toevertrouwde macht voor privaat gewin'.

TLS is aleenheerser op ov-chipkaartgebied (= toevertrouwde macht) en verkoopt de kaarten tegen een veel te hoge prijs (= privaat gewin). En als verlopen en gevonden kaarten worden gereset, terwijl men constant beweert dat de chips maximaal vijf jaar meegaan, wordt er dus misbruik van gemaakt.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Wubbo »

Je citeert niet de hele definitie die daar staat? Ik lees Corruptie is misbruik maken van publieke macht (politicus of ambtenaar) voor privaat gewin. Je kan van TLS vinden wat je vindt (en als ze inderdaad chipkaarten resetten terwijl ze beweren dat niet te kunnen dan is er zeker sprake van een leugen en waarschijnlijk van fraude) maar TLS is geen politicus of ambtenaar. De langere definitie van de pagina die jij noemt heeft het ook over

- een vervuiling in het beslissings-proces,

- waarbij een beslisser instemt af te wijken, of een afwijking vraagt van het criterium dat zijn of haar besluitvorming zou moeten bepalen,

- in ruil voor een beloning of de belofte of de verwachting van een beloning,

- terwijl deze motivatie die zijn of haar beslissing zou moeten beïnvloeden, geen deel kan uitmaken van de rechtvaardiging van de beslissing.


Ervan uitgaande dat wat jij schrijft waar is kan ik dat totaal niet rijmen met deze definitie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Geert »

Even los van de definitiekwestie.
Tristan schreef:Als ze de chip resetten, hebben ze één keer inkoop/productiekosten van nog geen euro, maar wel twee keer dikke, vette opbrengst van € 7,50.
En jij denkt serieus dat het inzamelen van chips, resetten, opnieuw bedrukken en weer verzenden goedkoper is dan een nieuw chipkaart bedrukken? En dat ze dat soort zaken op een kantoor doen in plaats van een werkplaats/fabriek? Sorry hoor, maar voor mij heeft deze theorie een heel hoog aluminium hoedje-gehalte. Dan zal je toch echt wat sterkere argumenten moeten hebben dan "er was een kantoor waar een tv-programma niet binnen mocht komen" (waar allerlei legitieme redenen voor te bedenken zijn).
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Tristan »

Wubbo schreef:Je citeert niet de hele definitie die daar staat? Ik lees Corruptie is misbruik maken van publieke macht (politicus of ambtenaar) voor privaat gewin. Je kan van TLS vinden wat je vindt (en als ze inderdaad chipkaarten resetten terwijl ze beweren dat niet te kunnen dan is er zeker sprake van een leugen en waarschijnlijk van fraude) maar TLS is geen politicus of ambtenaar. De langere definitie van de pagina die jij noemt heeft het ook over

- een vervuiling in het beslissings-proces,

- waarbij een beslisser instemt af te wijken, of een afwijking vraagt van het criterium dat zijn of haar besluitvorming zou moeten bepalen,

- in ruil voor een beloning of de belofte of de verwachting van een beloning,

- terwijl deze motivatie die zijn of haar beslissing zou moeten beïnvloeden, geen deel kan uitmaken van de rechtvaardiging van de beslissing.


Ervan uitgaande dat wat jij schrijft waar is kan ik dat totaal niet rijmen met deze definitie.
Jij citeert de meest simpele definitie van corruptie over de publieke macht (welke idd niet van toepassing is op TLS) en de allesomvattende definitie.
Ik citeerde de definitie van corruptie tussen bedrijven en personen (welke wel van toepassing is op TLS).
Geert schreef:Even los van de definitiekwestie.
Tristan schreef:Als ze de chip resetten, hebben ze één keer inkoop/productiekosten van nog geen euro, maar wel twee keer dikke, vette opbrengst van € 7,50.
En jij denkt serieus dat het inzamelen van chips, resetten, opnieuw bedrukken en weer verzenden goedkoper is dan een nieuw chipkaart bedrukken? En dat ze dat soort zaken op een kantoor doen in plaats van een werkplaats/fabriek? Sorry hoor, maar voor mij heeft deze theorie een heel hoog aluminium hoedje-gehalte. Dan zal je toch echt wat sterkere argumenten moeten hebben dan "er was een kantoor waar een tv-programma niet binnen mocht komen" (waar allerlei legitieme redenen voor te bedenken zijn).
Dan zou ik als ik jou was de bewuste uitzending maar eens gaan terugkijken. TLS produceert nieuwe kaarten ook daar, maar dan in een kamer waar in wel gefilmd mocht worden.
Het materiaal ligt er al, de chip resetten is slechts een kwestie van een druk op de knop, net als de kaart voorzien van een nieuw voorkantje. Voor langzame werkers is het hooguit vijf minuten werk om een kaart te resetten, dus het kan heel goed in dat duistere kantoorje gebeuren.
Laatst gewijzigd door Tristan op zo 29 mei 2016, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Wubbo »

De allesomvattende definitie zou toch ook het geval-TLS moeten beschrijven? Anders is het volgens mij geen allesomvattende definitie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door nvdw »

Afbeelding
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door PatrickM »

En wat heeft Don Quichot met dit hele verhaal te maken?
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door PatrickM »

Owjah, meneer Quichot gaf nooit op...
Spoiler: show
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Mikos »

Wikipedia schreef:Het boek is een van de eerste geschreven romans in een moderne Europese taal. Het vertelt de komische reisavonturen van een oude edelman die denkt dat hij een dolende ridder is. Deze hoofdpersoon, Don Quichot, is het stereotype van de idealist, een dwaze held die zich met zijn goede bedoelingen maar onpraktische daden min of meer belachelijk maakt.
Zegt ongeveer alles.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten