Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Gothic-Writer »

Gekeken naar de geschiedenis van de exploitatie van Bavel, leert het dat het sowieso pas in de jaren negentig onderdeel is gaan uitmaken van het stadsdienstnet van Breda. Daarvoor is Bavel altijd een plaats geweest waar een streeklijn heeft gereden. Onder andere lijn 133 reed via Bavel naar Gilze - Alphen - Baarle Nassau.
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Gothic-Writer »

Om even een ander punt wat ook recent hier op het forum is voorbij gekomen en eigenlijk ook een vraag voor de forumleden uit 's-Hertogenbosch en omgeving, heb ik de volgende vraag:

Rijden die drie elektrische Citea's nu inmiddels of staan ze stof te happen in de remise? Mochten ze wel rijden, dan snap ik het wel waarom ze niet terug te vinden zijn op ovzoeker.nl, want op de lijnen waar ze op rijden zijn de ov-chipkaartautomaten niet direct nodig (60/70/80).
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

Gothic-Writer schreef:Om even een ander punt wat ook recent hier op het forum is voorbij gekomen en eigenlijk ook een vraag voor de forumleden uit 's-Hertogenbosch en omgeving, heb ik de volgende vraag:

Rijden die drie elektrische Citea's nu inmiddels of staan ze stof te happen in de remise? Mochten ze wel rijden, dan snap ik het wel waarom ze niet terug te vinden zijn op ovzoeker.nl, want op de lijnen waar ze op rijden zijn de ov-chipkaartautomaten niet direct nodig (60/70/80).
Dat kan ik je wel vertellen.
De bussen staan nog op de stalling. Voor Lijn 70 komt er in Juni een oplaatpaal bij de halte.
Zodat de bus met een ding wat uit het dak omhoog gaat er tegen aan komt zodat de bus zich oplaad.
Bij lijn 60 geen idee, tot mijn verbazing werd die lijn niet genoemd wat ik zelf best raar vind.
En wat ik ook weet is dat die Volvo voor Lijn 80 gaat rijden die zich oplaad door een ding in de grond bij de halte Pettelaarpark.
Meer info weet ik zo ver niet, ik heb het nu wel ook meteen via facebook prive berichten aan Arriva Nederland gevraagd en die sturen het door naar de persoon die er over gaat. Hun bericht van Arriva plaats ik hier als ik iets terug hoor.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door gliderfighter »

Ik heb er niet meer op gelet om eerlijk te zijn.
Dat je geen GPS locatie ziet is niet omdat er geen OV chipkaart apparatuur is. In de bussen zit ons informatiesysteem, welke ook GPS gebruikt om je locatie tov de haltes en dus te bepalen of je te laat of te vroeg bent. Ik dacht dat ze wel gewoon OV-chipkaart apparatuur hadden. Het kan natuurlijk ook zijn dat er geen GPS in zit, zoals bij de elektrische Volvo(6666), of gewoonweg dat die uit staat. De achterste deur is voor zover ik weet geen automatische deur overigens, mocht iemand dat willen weten.
Ik heb nog geen bericht ontvangen dat je de bussen mag meenemen als je pendel gaat rijden. Ik verwacht dat er ook aangepaste omlopen gaan komen mbt het opladen, zoals dat bij Lijn 10 ook is.
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

Gothic-Writer schreef:Om even een ander punt wat ook recent hier op het forum is voorbij gekomen en eigenlijk ook een vraag voor de forumleden uit 's-Hertogenbosch en omgeving, heb ik de volgende vraag:

Rijden die drie elektrische Citea's nu inmiddels of staan ze stof te happen in de remise? Mochten ze wel rijden, dan snap ik het wel waarom ze niet terug te vinden zijn op ovzoeker.nl, want op de lijnen waar ze op rijden zijn de ov-chipkaartautomaten niet direct nodig (60/70/80).

Ik heb bericht gehad van Arriva hier onder is het te lezen:

Hallo Jasper,

Ik heb inmiddels al een reactie vanuit de regio ontvangen: "De Elektrische Volvo rijdt alleen op lijn 80 omdat daar een oplaadpunt aanwezig is voor deze bus. Voor de VDL’s komt er een oplaadpunt op lijn 70, het is de bedoeling dat als dit oplaadpunt er is de eerste 3 Citea bussen ook op lijn 70 zullen gaan rijden
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

gliderfighter schreef:Ik heb er niet meer op gelet om eerlijk te zijn.
Dat je geen GPS locatie ziet is niet omdat er geen OV chipkaart apparatuur is. In de bussen zit ons informatiesysteem, welke ook GPS gebruikt om je locatie tov de haltes en dus te bepalen of je te laat of te vroeg bent. Ik dacht dat ze wel gewoon OV-chipkaart apparatuur hadden. Het kan natuurlijk ook zijn dat er geen GPS in zit, zoals bij de elektrische Volvo(6666), of gewoonweg dat die uit staat. De achterste deur is voor zover ik weet geen automatische deur overigens, mocht iemand dat willen weten.
Ik heb nog geen bericht ontvangen dat je de bussen mag meenemen als je pendel gaat rijden. Ik verwacht dat er ook aangepaste omlopen gaan komen mbt het opladen, zoals dat bij Lijn 10 ook is.
Huh ? das raar dan, bij de presentatie van de Citea op de Vliert ging de achterste deur gewoon open check foto, of bedoel je iets anders.... :)

Afbeelding
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

gliderfighter bedoelt waarschijnlijk met automatische deur dat de passagier hem kan openen door op een knop te drukken en dat hij automatisch na een bepaalde tijd zonder uitstappende reizigers weer vanzelf dichtgaat. Dit wordt vaak toegepast in de aanhanger van gelede bussen.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door gliderfighter »

Correct, manueel te bedienen. Hij gaat dus niet automatisch dicht. Zeker als de bus bomvol zit is dat beter, aangezien de sensoren dan niet worden geblokkeerd.
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

Bedankt jongens :pos: weer wat geleerd
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

T-BUS logo zit er op bij Arriva Tilburg, al had ik verwacht dat het er iets mooier uit zou zien.
Hier in Den Bosch heb ik de 'sH-Boschbus nog niet gezien op de stadsbussen

Afbeelding
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Durashift »

Wat voegt zoiets nou toe?
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

Durashift schreef:Wat voegt zoiets nou toe?
Dat zijn de namen van de bus qua stad waar ze rijden.
Er was een Arriva actie dat men een naam kon bedenken voor hun bus qua stad.

Tilburg: T-BUS
Den Bosch: 'sH-BoschBus
Breda: BaronieBus
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

In Breda zijn ze ook druk bezig met die stickers plakken.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael 1988 »

Jasper073 schreef:T-BUS logo zit er op bij Arriva Tilburg, al had ik verwacht dat het er iets mooier uit zou zien.
Hier in Den Bosch heb ik de 'sH-Boschbus nog niet gezien op de stadsbussen

Afbeelding
Zo te zien ook echt een stap terug naar het verleden, maar dan in kleiner formaat.
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

Bij ons in Den Bosch zijn ze volgens mij klaar. Hier de Arriva 8111 foto's gehad van me vader's collega :pos:
Elke stadsbus die ik net zag rijden was voorzien van de 'sH-BoschBus naam/logo.
Al vind ik de lettertype van BoschBus beter dan die van de T-Bus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Durashift »

Leuk hoor, zo'n actie.
Ik zie er net zoveel toegevoegde waarde in als regenboogstickers op lantaarnpalen langs de A12.. :?
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibf »

Wat voor de een toegevoegde waarde heeft op de bus of op dit forum is nogal een eigen interpretatie.
Mijn zal het een worst wezen waar bus 3335 of welke dan ook waar rijdt en zijn verleden is of een MAN is of VDL.

Opzich leuk een eigen identiteit, alleen Arriva kennende zal de Tbus straks in Breda rijden etc.etc.etc. en dan heeft het geen nut....
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Chrysa »

huibf schreef:Wat voor de een toegevoegde waarde heeft op de bus of op dit forum is nogal een eigen interpretatie.
Mijn zal het een worst wezen waar bus 3335 of welke dan ook waar rijdt en zijn verleden is of een MAN is of VDL.

Opzich leuk een eigen identiteit, alleen Arriva kennende zal de Tbus straks in Breda rijden etc.etc.etc. en dan heeft het geen nut....
Ik denk dat dat wel meevalt. Ik zie nooit stadsbussen op lijn 131/132/327 rijden, en het lijkt me ook niet dat men tussen Tilburg en Breda veel stadsbussen uitwisselt.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door gliderfighter »

Hij hoeft maar op een verkeerde omloop te komen en hij eindigt ergens anders. Ik heb bijvoorbeeld pasgeleden in Den Bosch een mercedes stadsbus gezien van Tilburg, op een streeklijn.

Maar het is maar een sticker, als je op de bus wacht ben je al blij dat de bus er is ipv een niet matchende sticker. Je kan dus zeuren wat je wilt, maar het gros van de mensen zal er niet eens op letten.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

In West Brabant begint en eindigt een omloop altijd op dezelfde stalling. Ook worden bussen van West en Oost Brabant zeer zelden uitgewisseld. De 8151 en 8152 die nu in Den Bosch rijden waren planmatig geruild met de 8924 en 8925 die nu vanuit stalling Breda rijden. Als er een Citea uit de 84** of 85** , Amba uit de 82** of een Citaro uit de 7** serie in de concessie West Brabant ingezet wordt kan Arriva op de vingers getikt worden door de Provincie aangezien Arriva in West Brabant heeft ingeschreven met Euro 6 bussen in West Brabant.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Chrysa schreef:
huibf schreef:Wat voor de een toegevoegde waarde heeft op de bus of op dit forum is nogal een eigen interpretatie.
Mijn zal het een worst wezen waar bus 3335 of welke dan ook waar rijdt en zijn verleden is of een MAN is of VDL.

Opzich leuk een eigen identiteit, alleen Arriva kennende zal de Tbus straks in Breda rijden etc.etc.etc. en dan heeft het geen nut....
Ik denk dat dat wel meevalt. Ik zie nooit stadsbussen op lijn 131/132/327 rijden, en het lijkt me ook niet dat men tussen Tilburg en Breda veel stadsbussen uitwisselt.
Op lijn 132 rijdt nog wel eens een stadsbus. Op lijn 131 heb ik het maar 1 keer gezien en op lijn 327 kan geen stadsbus terecht komen aangezien lijn 327 door stalling Oosterhout gereden wordt en stalling Oosterhout heeft alleen maar BrabantLiners (Mercedes Intouro) en Volansbussen (Volvo 8900)
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Plutona »

Rijdt lijn 400 eigenlijk, nu Eindhoven Airport dicht is?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Zugführer »

Nope, de halte bij het vliegveld is zelfs niet bereikbaar
Hermes schreef:Sluiting Eindhoven Airport
Eindhoven Airport is van 30 mei tot 16 juni gesloten. Buslijn 400 rijdt deze periode niet, voor buslijn 401 vervalt halte Eindhoven Airport.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Mr-W »

Zugführer schreef:Nope, de halte bij het vliegveld is zelfs niet bereikbaar
Hermes schreef:Sluiting Eindhoven Airport
Eindhoven Airport is van 30 mei tot 16 juni gesloten. Buslijn 400 rijdt deze periode niet, voor buslijn 401 vervalt halte Eindhoven Airport.
Halte Luchthavenweg wordt tijdelijk de eindhalte van lijn 145. Hierdoor blijft de overstap tussen lijn 145 en 401 bestaan.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Raymond »

Overigens kan de informatievoorziening wel beter. Op de site staat bij bij de dienstregeling van lijn 400 geen omleiding, de data in de dienstregeling zijn niet aangepast (wat voor een tijdelijk niet rijdende lijn best kan). Helemaal onderaan de pagina staat een blokje dat Eindhoven Airport dicht is, wat standaard wordt getoond bij alle Hermeslijnen. In de actuele verkeersinfo die o.a. naar de OVInfo app gaat is de lijn ook niet opgeheven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten