Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Michael »

Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Utrecht krijgt er een nieuw station bij: Utrecht Vaartsche Rijn. Op maandag 22 augustus stoppen de eerste treinen op station Utrecht Vaartsche Rijn. Dat is vier maanden eerder dan gepland. Het station is klaar voordat het nieuwe school- en studiejaar begint.

De eerste treinen halteren vanaf maandag 22 augustus 2016 op Utrecht Vaartsche Rijn. De sporen tussen Utrecht Centraal en Vaartsche Rijn zijn in het weekend van 28 en 29 mei aangesloten. Vanaf nu tot augustus vinden nog spoorwerkzaamheden plaats zodat station Utrecht Vaartsche Rijn daadwerkelijk in gebruik kan worden genomen

Lees verder op: http://nieuws.ns.nl/station-utrecht-vaa ... stus-open/
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door ovforens »

Goed nieuws. U-OV Buslijn 208 zal maar weinig gaan rijden vermoed ik nu het station open gaat.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Z2N »

Mooi! *O* Als alles mee zit ben ik vanaf de opening gelijk een van de vaste gebruikers van het station.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Daniel »

ovforens schreef:Goed nieuws. U-OV Buslijn 208 zal maar weinig gaan rijden vermoed ik nu het station open gaat.
Het hele vervoerplan heeft het nergens over een relatie tussen het rijden van lijn 208 en het station. Sowieso, voor wie al met de bus aankomt is het gunstiger om met de bus verder te reizen en als je op Utrecht Centraal toch al moet overstappen maakt het ook weinig uit of je dat op de bus of de trein doet als je student met SOV bent.
Vooral voor reizigers die met de trein aankomen in Utrecht en een "gewoon" treinabonnement hebben zal het aantrekkelijker zijn om voortaan naar station Vaartsche Rijn te reizen. Immers is dat iets langere traject met de trein relatief voordelig terwijl je met een overstap op de bus opnieuw begint te tellen voor je ritprijs. De reistijd tussen Utrecht CS en Vaartsche Rijn zal weinig uitmaken gezien er maar weinig plekken tussen twee stations zijn waar bus- en trein dusdanig parallel aan elkaar rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zoek vast slecht, maar ik kan de hele lijn 208 nergens vinden op de wiki en de Qbuzz-site. Waar staat die lijn dan?
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Natorious »

CamilleKreemers schreef:Ik zoek vast slecht, maar ik kan de hele lijn 208 nergens vinden op de wiki en de Qbuzz-site. Waar staat die lijn dan?
Lijn 208 is een nog niet bestaande lijn die in de nieuwe dienstregeling als versterking van lijn 8 gaat rijden tussen CS en de Vondellaan.
Dit om de grote stroom scholieren aan te kunnen als de frequentie van bus 8 omlaag gaat. (Verbeter me als ik het fout heb aub :@ )
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door CamilleKreemers »

Wat is dat toch met tig verschillende nummers maken op dezelfde route? Zijn voetnoten verboden in Utrecht?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Aking »

Ja! Is onderdeel van een zionistisch complot van de moslims! :Y
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Natorious »

CamilleKreemers schreef:Wat is dat toch met tig verschillende nummers maken op dezelfde route? Zijn voetnoten verboden in Utrecht?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Daniel »

Natorious schreef:Lijn 208 is een nog niet bestaande lijn die in de nieuwe dienstregeling als versterking van lijn 8 gaat rijden tussen CS en de Vondellaan.
Dit om de grote stroom scholieren aan te kunnen als de frequentie van bus 8 omlaag gaat. (Verbeter me als ik het fout heb aub :@ )
Nee de frequentieverlaging op lijn 8 (al is die er wel ja) is niet de reden, de reden is namelijk het wegvallen van lijn 12, 74 en 77 voor deze vervoersrelatie. 12 vervalt omdat die via de Dichtersbaan - Bleekstraat gaat rijden en daarbij geen halte bij de Bleekstraat meer heeft en ook niet langs halte Vondellaan komt. Voor 74 en 77 wijzigt de route naar de Van Zijstweg om richting Jaarbeurszijde te gaan (ivm het maximum aantal bussen via de Dichtersbaan) en vervalt dus ook de halte Bleekstraat. Daarmee vallen in de basis-spitsfrequentie dus al 25 ritten per uur weg, wat door lijn 208 wordt opgevuld.
CamilleKreemers schreef:Wat is dat toch met tig verschillende nummers maken op dezelfde route? Zijn voetnoten verboden in Utrecht?
Nee dat zijn de GVU-vervoersontwikkelaars die nu bij Qbuzz beland zijn. Al die verschillende lijnnummers zijn in de eerste dienstregeling van U-OV er immers juist uit gehaald. Da's nu alleen nog echt te zien aan lijn 41 waarin, schrik niet, lijn 13, 41, 43, 213 en 241 zijn opgegaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door ovforens »

Daniel schreef: Het hele vervoerplan heeft het nergens over een relatie tussen het rijden van lijn 208 en het station.
Dat het vervoerplan het daar niet over zou hebben (zie pagina 24) houdt niet tegen dat ik dat verband wel wil leggen.

Er (pagina 25) wordt een capaciteitstekort verwacht van 200 plaatsen in het drukste uur (8-9) in de situatie zonder station Vaartsche Rijn. Hiervoor was lijn 208 bedoeld. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat de 16 treinen die in dat uur stoppen op Vaartsche Rijn, niet 12 uitstappers per trein opleveren. Zou dat aantal niet gehaald worden in het drukste uur, dan kan het station snel weer gesloten worden. De opleidingen op het ROC zijn niet alleen voor Utrechters, maar ook voor leerlingen uit regios die door de Randstadspoorstations bediend worden.

Daar komt nog eens bij dat er gerekend wordt met een capaciteit van 40 personen per standaardbus, 60 per gelede bus. Voor een kort stukje is het geen bezwaar dat het proppen is. Op lijn 12 doet men tenslotte al een jaar of 20 niet anders. Een gelede Citaro kan best meer mensen aan dan 60, namelijk 130-150.

Lijn 208 lijkt mij een onhandige lijn door de vele lege kilometers, relatief lange omloop en bijbehorende materieelinzet, voor slechts een uurtje per dag. Lastig ook qua diensten.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Ardan »

Ik ben er niet zo heel erg bekend hoor, maar die hele 208 is er dus omdat er niet meer tien miljoen maar negen miljoen bussen per uur van Utrecht C naar de Bleekstraat gaan, een kippeneindje dat binnen een kwartiertje te lopen is? Wat is daar dat er zoveel reizigers naartoe moeten? Alleen dat ROC of nog meer?

Ik vond Vaartsche Rijn sowieso altijd al een beetje een raar station. De voorste bak van de trein komt daar haast al binnenrijden als de achterste bak het CS nog niet uit is. Naar ik later begreep is het ook om de druk van de ketel op Centraal af te halen, zodat sprinterreizigers dáár op de bus/tram naar de Uithof kunnen overstappen, maar ik kan me haast niet voorstellen dat er een heel station uit de grond is gestampt voor overstappende studenten, dat 's avonds in het weekend verder compleet dood is.
Ik vind het verder prima dat het er is hoor :) En al die vrijliggende sprintersporen ook :) S-Bahn *O*
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Aking »

(vrijwel) alle bussen verdwijnen dus van de adema van scheltemabaan, omdat ze voortaan vanaf de Jaarbeurszijde vertrekken en daarmee niet meer op de bleekstraat stoppen. Alle 10 miljoen bussen verdwijnen dus :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Daniel »

Maar een deel stopt nog op de halte Vondellaan wat ook vlakbij is.
Wat daar zit: een ROC en het Grafisch Lyceum. En ja, die atudenten nemen nu al massaal de bus ipv te lopen.
Reizigers uit Nieuwegein naar het ROC komen er nog bij trouwens omdat die niet meer rechtstreeks kunnen maar via CS moeten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door sirvinniei »

Ardan schreef: En al die vrijliggende sprintersporen ook :) S-Bahn *O*
Ik kan anders wel 10 andere plekken in Utrecht noemen waar "s Bahn stations" meer nuttig zijn dan in vaartsche rijn
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Meltrain »

CamilleKreemers schreef:Wat is dat toch met tig verschillende nummers maken op dezelfde route? Zijn voetnoten verboden in Utrecht?
Dan krijg je wel een erg lange vertrekstaat waarbij ongeveer 2/3 van de ritten in de ochtendspits een voetnoot krijgt. ;)
Normaal ben ik er ook voor om deeltrajecten gewoon onder het normale lijnnummer te rijden, maar in dit geval is dat "deeltraject" zo kort en is het verschil in functie tussen lijn 8 en 208 zo groot, dat ik een ander lijnnummer me in dit geval wel handig lijkt.
Daniel schreef:Wat daar zit: een ROC en het Grafisch Lyceum.
En blijkbaar ook de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie van de Universiteit Utrecht (aan de Bijlhouwerstraat). :Y
sirvinniei schreef:
Ardan schreef: En al die vrijliggende sprintersporen ook :) S-Bahn *O*
Ik kan anders wel 10 andere plekken in Utrecht noemen waar "s Bahn stations" meer nuttig zijn dan in vaartsche rijn
Ik ben benieuwd. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door sirvinniei »

Okee, laat ik het eens proberen:
Woerden molenvliet
Maartensdijk
Veenendaal Petenbos
Maarsbergen
Harmelen
Loenen aan de vecht (/stichtse venen)
Groenekan

Prima, zeven dan

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Ik heb geen onderschrift
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door BrengMe »

Utrecht Majella
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door ovforens »

Daniel schreef:Maar een deel stopt nog op de halte Vondellaan wat ook vlakbij is.
Wat daar zit: een ROC en het Grafisch Lyceum. En ja, die atudenten nemen nu al massaal de bus ipv te lopen.
Reizigers uit Nieuwegein naar het ROC komen er nog bij trouwens omdat die niet meer rechtstreeks kunnen maar via CS moeten.
Het Jaarverslag 2014 van het Grafisch Lyceum biedt informatie over de herkomst van haar 2000 studenten en wel op pagina 36. Als ik nu eens voor het gemak er van uit ga dat iedereen met het OV komt dan krijgen zouden de studenten uit de volgende woonplaatsen een rechtstreekse Sprinterverbinding krijgen:
Abcoude 2
Asperen 4
Beesd 5
Beneden-Leeuwen 4
Bunnik 6
Breukelen 9
Buurmalsen 1
Culemborg: 37
Driebruggen 1
Geldermalsen 5
Houten 40
Ingen 1
Kamerik 4
Kerkdriel 1
Kockengen 10
Lienden 1
Linschoten 8
Maarn 2
Maarsbergen 3
Maarssen 40
Mijdrecht 9
Nieuwkoop 4
Rhenen 7
Tiel 24
Veenendaal 49
Vleuten 11
Woerden 26
-----
Totaal: 314

Deze mensen kunnen voortgaan gebruikmaken van de nieuwe buslijn Leidsche Rijn - Vondellaan:
De Meern 27


En dit is dus alleen van het Grafisch Lyceum; het ROC is niet meegerekend.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door nvdw »

Meltrain schreef:
CamilleKreemers schreef:Wat is dat toch met tig verschillende nummers maken op dezelfde route? Zijn voetnoten verboden in Utrecht?
Dan krijg je wel een erg lange vertrekstaat waarbij ongeveer 2/3 van de ritten in de ochtendspits een voetnoot krijgt. ;)
Normaal ben ik er ook voor om deeltrajecten gewoon onder het normale lijnnummer te rijden, maar in dit geval is dat "deeltraject" zo kort en is het verschil in functie tussen lijn 8 en 208 zo groot, dat ik een ander lijnnummer me in dit geval wel handig lijkt.
Bovendien kun je in de vakantieperiode zo'n lijn er in één keer uit trekken, wat waarschijnlijk ook wel zal gebeuren. Scheelt je ook weer dertig voetnoten ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Meltrain »

sirvinniei schreef:Okee, laat ik het eens proberen:
Woerden molenvliet
Maartensdijk
Veenendaal Petenbos
Maarsbergen
Harmelen
Loenen aan de vecht (/stichtse venen)
Groenekan

Prima, zeven dan Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Ik dacht dat je het over de stad Utrecht had. :X
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door sirvinniei »

Randstad spoor beperkt zich toch niet tot de stad Utrecht?

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Z2N »

Je instrueerde dat je meer locaties in de stad Utrecht wist, en dat was inderdaad knap geweest. Overigens zit het belangrijkste nut erin dat het station een aansluiting biedt op de sneltram voor reizigers uit Breukelen, Woerden en Houten, voor die reizigers is het sneller dan via Utrecht Centraal. Dat het station ook nogveen aantal scholen bedient is mooi meegenomen, en bovendien is het vanaf daar niet ver lopen naar het Centrum. Voor reizigers naar het Centraal Museum, het Nijntje Museum en het Spoorwegmuseum is het bijvoorbeeld ook al sneller
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Ardan »

Aking schreef:(vrijwel) alle bussen verdwijnen dus van de adema van scheltemabaan, omdat ze voortaan vanaf de Jaarbeurszijde vertrekken en daarmee niet meer op de bleekstraat stoppen. Alle 10 miljoen bussen verdwijnen dus :wink:
Oh ja natuurlijk, de Scheltemabaan wordt trambaan. Wel geasfalteerd maar zoals ik op een plankaart eens zag alleen voor hulpdiensten en niet voor bussen.
Ik doe ook maar wat
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door sirvinniei »

Z2N schreef:Je instrueerde dat je meer locaties in de stad Utrecht wist, en dat was inderdaad knap geweest. Overigens zit het belangrijkste nut erin dat het station een aansluiting biedt op de sneltram voor reizigers uit Breukelen, Woerden en Houten, voor die reizigers is het sneller dan via Utrecht Centraal. Dat het station ook nogveen aantal scholen bedient is mooi meegenomen, en bovendien is het vanaf daar niet ver lopen naar het Centrum. Voor reizigers naar het Centraal Museum, het Nijntje Museum en het Spoorwegmuseum is het bijvoorbeeld ook al sneller
Ik heb het nooit over de STAD Utrecht gehad. Anyway ik denk dat het voor het grootste deel van de reizigers van de sprinters het een reistijdvermeerdering is en dat de groep die er een voordeel op heeft slechts weinig reistijdverschil hebben met een overstap Centraal. Sterker nog: waarschijnlijk hebben alleen reizigers uit de richting houten voordeel aan de overstap op de Uithof lijn aangezien mensen uit de richting Driebergen al 371 hebben.
De sneltram heeft trouwens geen haltes tussen centraal en vaartsche Rijn dus voor de reizigers uit de richting Woerden is het ook geen logische overstap, die kunnen beter in de tram blijven zitten tot centraal
Ik vind het zonde dat er een heel station gebouwd moet worden voor een reisrelatie die met bus prima te doen is. Investeer dan I andere stations in de Provincie.
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten