Er zijn zo van die momenten dat je behoefte hebt aan nostalgie, iets wat bij mij altijd ergens eind mei in de even jaren optreedt. Niet geheel ontoevallig dat dat daarmee samen valt met Dordt in Stoom, wat me toch steeds weer even naar m'n geboortestadje terug doet keren.
Net zo'n traditie sinds ik in Amersfoort woon is dat er in het bewuste weekend ergens werkzaamheden op de route zijn, dus begonnen we de zaterdag dit keer eens met de [serie=Intercity|2016|(Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Enkhuizen1500[/serie] richting Amsterdam Centraal. In plaats van lekker druk dit keer heerlijk rustig met behulp van een overgangskaartje en inclusief amusement ook nog. Je vraagt je af hoe iemand die amper Nederlands of Engels spreekt het blijkbaar toch voor elkaar gekregen had een kaartje via de Spoordeelwinkel te kopen om dan vervolgens te gaan reizen op het voucher voor een koffie met gebak
Nougoed, op Amsterdam Centraal kon er rustig overgestapt worden op de IC-direct naar Rotterdam Centraal waarin je precies kon merken hoe het personeel rekening hield met het publiek. Ze zullen er vaak toeristen op weg naar Schiphol uit de 1e klasse plukken blijkbaar, want de HCs kwamen vanaf de achterkant van de bak binnen voor het controlerondje en gingen er aan die kant ook weer uit: de voorop lopende 2e klasse bak werd overgeslagen. Na in Rotterdam Centraal dan weer vlot overgestapt te zijn op de Beneluxtrein waarin de railcatering afraadde om de powerbanks op te eten "It's not very healthy" na een vraag van een reiziger kwam ik dan aan in Dordrecht waar het station even verlaten moest worden voor het aanschaffen van een stoomrondje. Eerst in de lange rij net buiten de poortjes aangesloten tot een medewerker de tip gaf dat er aan de overkant van de straat ook nog een kassa stond verstopt. Die was een stuk rustiger dus ruim op tijd ging het weer naar het perron voor de stoomtrein naar Amsterdam... of ownee, dat was slechts de [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] die op heel spoor 1 stond aangekondigd terwijl die om ruimte voor de stoomtrein te maken van spoor 1A vertrok.
Foto's van die stoomtrein heb ik in al die jaren al zo vaak gemaakt en gezien het toch steeds dezelfde is en de 65 018 verrassend genoeg altijd aan de Dordtse kant van de trein zit zocht ik dit keer maar eens een mooi plekje aan het raam op. Ideaal om je te vergissen wanneer je nu opneemt en wanneer niet, dus vergeef de eerste seconden. Dit keer dus eens wat bewegende beelden van het stomende ritje naar De Staart met de 01 1075 als trekkracht.
En wat een bakbeest is zo'n stoomloc toch ook...
Wachtend op de pendelbus naar de boot viel m'n oog opeens op twee nu een stuk toepasselijker bordjes...
De pendelbus was dan weer weinig nostalgisch aan, want dat was gewoon een Ambassador van Arriva. Om precies te zijn het exemplaar rechts in beeld, hier bij het eindpunt aan de Kerkeplaat...
Na een klein wandelingetje kon er dan aangesloten worden in de rij voor de boot, al liet ik de eerste maar voorbij gaan gezien daar weinig historisch aan was. Een goede keus zo bleek, want de eerstvolgende waar ik mee mee kon was SS Succes die voor sommigen uit hun jonge jaren wellicht beter bekend is als Pakjesboot 13. Vanaf het bovendek was er, met een muziekje uit het stoomorgel erbij, een mooi uitzicht over de vaarroute naar de binnenstad met een aardige rij pendel- en rondvaartboten...
Eenmaal omgedraaid lieten we de Kerkeplaat en de Papendrechtse brug achter ons en ging het achtervolgd door wat kleine stoomsleepbootjes richting Merwekade...
En tja, Dordrecht blijft toch het mooist vanaf het water...
Vooruit dan, wat OV er tussendoor in een combinatie van oud en nieuw...
Na een wat prijzige lunch kon vervolgens nog precies het weer terugkerende "bootje" waar ik net af kwam vastgelegd worden op het Wantij...
Een gebruikelijk bezoekje bracht ik daarna aan de graanelevator 19. Niet omdat ik nou ondertussen nog niet weet hoe dat ding werkt, maar meer omdat 'ie zo mooi hoog is. Dat gaf wat overzicht en zoals je ziet, je kon over de hoofden lopen zaterdag...
Om even wat drukte te ontlopen en wat meer te genieten ging het daarom maar weer even het water op voor het rondvaartje over de rivieren langs de stad. Was eventjes in de rij aansluiten uiteraard, maar de kleine bootjes die de rondvaarten maken hebben een maximum aantal passagiers dus daarop is 't een stuk rustiger. Zo'n rondvaartje is ook prima bruikbaar om een busje te spotten op het water. Een Waterbus dan wel te verstaan
Vanwege de drukte, eerder zag ik al de toch niet vaak voorkomende filmtekst "Sorry, deze boot is vol", had de waterbus deze zaterdag ook versterking ingezet in de vorm van de Drechtsteden 1. Die gaat toch al heel wat jaartjes mee want hij voer al op de Dordtse veren ten tijde van Stadsvervoer Dordrecht...
Ook heb je vanaf het water andere een mooie blik op de Grote Brug over de Oude Maas, helaas net zonder trein...
En na de Grote Brug volgde de Grote Kerk, samen met een halterende (noem je dat eigenlijk wel zo?) Waterbus Devel bij halte Hooikade...
Bij het drierivierenpunt moesten we nog even blijven dobberen tot er weer aangemeerd kon worden, dat gaf mooi de gelegenheid voor nog een plaatje...
Aangekomen aan de Merwekade maakte ik nog even een rondje langs de havens, maar daar was het eigenlijk niet te doen een foto te maken van iets gezien de drukte. Wel heel origineel gevonden was de bouwplaats voor de vernieuwing van de kade van de Wolwevershaven die compleet aangekleed was met een historische sloopkraan, een bouwbord met teksten in oud-Nederlands en dergelijke zaken.
Per historische bus ging het vervolgens naar het station waarna ik nog even terug wandelde naar de Groenedijk wat wel een fotogeniek plekje is voor wat plaatjes van de veteraanbussen die op deze pendeldienst ingezet werden.
Een vaste gast is bijvoorbeeld deze RTM 38...
Maar er reden ook bussen rond die bij voorgaande edities nog niet actief waren, zoals deze Ringelberg 15...
En ze konden rond Utrecht proberen wat ze wilden met al die touringcars, maar de enige echte NS-bus reed toch echt in Dordrecht rond...
Na de historische busjes ging ik dan weer verder met een wat moderner exemplaar, al waren de temperatuurverschillen in de bus minimaal. Toch is zo'n oudje met groot dakluik nog altijd beter dan een Volvo 7700 met defecte airco. Maargoed, het was maar een klein stukje naar halte Hastingsweg waarna ik even de dijk op liep. Plaatjes zat had ik van die stoomtrein immers, maar het werd tijd voor eens een ander standpuntje. Tussen Stadspolders en Dubbeldam ligt een driehoekig gebiedje tussen Noordendijk, spoordijk en Loswalweg wat behoorlijk landelijk aandoet en wat leuke doorkijkjes naar het spoor kent. Al worden het er wel steeds minder want kleine boompjes worden groot. Maar toch, het ging prima met helaas alleen wel een wat lullig stoompluimpje...
Daarna weer een busje terug naar het station gepakt om vervolgens maar eens de terugreis aan te vangen. Moe maar voldaan en toch ook wel een tikkeltje rood, want dat gaat zo lekker hard op 't water, ging het weer gewoon via Utrecht terug naar Amersfoort. Tot over twee jaar...
En hopelijk valt dit anders dan anders-verslagje ook een beetje in de smaak hier :)