Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door reisthijs »

Voor de sprinters van/naar Houten is het geen reistijdvermeerdering. De tijd die nodig is voor de extra stop wordt gecompenseerd door snelheidsverhoging.
sirvinniei schreef:Ik heb het nooit over de STAD Utrecht gehad.
Je had het over Utrecht dus het kon net zo goed over de stad gaan.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Daniel »

ovforens schreef:Het Jaarverslag 2014 van het Grafisch Lyceum biedt informatie over de herkomst van haar 2000 studenten en wel op pagina 36. Als ik nu eens voor het gemak er van uit ga dat iedereen met het OV komt dan krijgen zouden de studenten uit de volgende woonplaatsen een rechtstreekse Sprinterverbinding krijgen:
...Totaal: 314
Dan houdt je dus nog 1686 studenten over die toch al moeten overstappen en waarvoor het dus niet uitmaakt of er nu alleen een bus rijdt of ook een trein stopt.
Z2N schreef:Je instrueerde dat je meer locaties in de stad Utrecht wist, en dat was inderdaad knap geweest. Overigens zit het belangrijkste nut erin dat het station een aansluiting biedt op de sneltram voor reizigers uit Breukelen, Woerden en Houten, voor die reizigers is het sneller dan via Utrecht Centraal.
Ik vraag me ten zeerste af of trein + tram voor Houten - De Uithof sneller gaat zijn dan lijn 281 (die ook nog eens aan de stadslijn van Houten gekoppeld zit, dus een aanzienlijk deel van Houten nog dichterbij bedient dan de trein). En dat zou zomaar ook eens kunnen gelden voor de rest van de Sprinterstations tussen Utrecht en Geldermalsen die in Lunetten al een goede busaansluiting (met aansluitgarantie bij vertraging vanaf het nieuwe studiejaar) hebben op een verbinding die al heel snel op De Uithof is.
Vanuit Woerden is het voordeel dan groter omdat de overstap op Vaartsche Rijn waarschijnlijk een stuk sneller gaat zijn dan op Utrecht Centraal van spoor 21 naar de Centrumzijde wandelen. En dat is vanuit Breukelen ook wel van toepassing al is het iets minder ver lopen dan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door JWM »

Daniel schreef:Dan houdt je dus nog 1686 studenten over die toch al moeten overstappen en waarvoor het dus niet uitmaakt of er nu alleen een bus rijdt of ook een trein stopt.
Want alle leerlingen van het Grafisch Lyceum gaan met het OV?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Aking »

Ja! De jeugd van tegenwoordig is allemaal lui, en vreet i de pauze saucijzenbroodjes en donuts van de appie die er naast zit, tesamen met goedkope energydrink :Y
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Z2N »

Daniel schreef:
Z2N schreef:Je instrueerde dat je meer locaties in de stad Utrecht wist, en dat was inderdaad knap geweest. Overigens zit het belangrijkste nut erin dat het station een aansluiting biedt op de sneltram voor reizigers uit Breukelen, Woerden en Houten, voor die reizigers is het sneller dan via Utrecht Centraal.
Ik vraag me ten zeerste af of trein + tram voor Houten - De Uithof sneller gaat zijn dan lijn 281 (die ook nog eens aan de stadslijn van Houten gekoppeld zit, dus een aanzienlijk deel van Houten nog dichterbij bedient dan de trein). En dat zou zomaar ook eens kunnen gelden voor de rest van de Sprinterstations tussen Utrecht en Geldermalsen die in Lunetten al een goede busaansluiting (met aansluitgarantie bij vertraging vanaf het nieuwe studiejaar) hebben op een verbinding die al heel snel op De Uithof is.
Vanuit Woerden is het voordeel dan groter omdat de overstap op Vaartsche Rijn waarschijnlijk een stuk sneller gaat zijn dan op Utrecht Centraal van spoor 21 naar de Centrumzijde wandelen. En dat is vanuit Breukelen ook wel van toepassing al is het iets minder ver lopen dan.
Eerlijk gezegd ga ik er wel vanuit dat er gesneden gaat worden in het spitsbusaanbod zodra de Uithoftram in dienst is. De spitsbussen zijn nu vooral bedoeld om lijn 12 te ontlasten, maar met de nieuwe tram gaat de capaciteit omhoog, en zijn de spitsbussen in feite niet meer nodig. Dan biedt een station Vaartsche Rijn al snel een beter aanbod, zeker ook vanwege de simpele overstap die er geboden wordt (dit i.t.t op station Utrecht Centraal).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Ardan »

Z2N schreef:Eerlijk gezegd ga ik er wel vanuit dat er gesneden gaat worden in het spitsbusaanbod zodra de Uithoftram in dienst is. De spitsbussen zijn nu vooral bedoeld om lijn 12 te ontlasten, maar met de nieuwe tram gaat de capaciteit omhoog, en zijn de spitsbussen in feite niet meer nodig. Dan biedt een station Vaartsche Rijn al snel een beter aanbod, zeker ook vanwege de simpele overstap die er geboden wordt (dit i.t.t op station Utrecht Centraal).
Ja he he ze leggen die tram natuurlijk niet voor Jan met de korte achterlul aan :P
Wel vraag ik me af hoe vol die tram 's avonds en in het weekend zal zijn, met het reizigersaanbod op het station evenzo. Supporters bij een voetbalwedstrijd in de Galgenwaard en ziekenhuisbezoekers, veel meer heb je rond die tramlijn dan niet te zoeken.
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Aking »

Wat ik begreep gaat dat ding savonds en in het weekend dus niet rijden om die reden :') :X
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Jonkervoort »

Z2N schreef: Eerlijk gezegd ga ik er wel vanuit dat er gesneden gaat worden in het spitsbusaanbod zodra de Uithoftram in dienst is. De spitsbussen zijn nu vooral bedoeld om lijn 12 te ontlasten, maar met de nieuwe tram gaat de capaciteit omhoog, en zijn de spitsbussen in feite niet meer nodig. Dan biedt een station Vaartsche Rijn al snel een beter aanbod, zeker ook vanwege de simpele overstap die er geboden wordt (dit i.t.t op station Utrecht Centraal).
http://www.nu.nl/utrecht/4045048/provin ... thof-.html

Gezien dit artikel zou ik juist denken van niet. Men praat niet voor niets al over een station De Uithof, dan lijkt me het behoud van de spitsbussen wel het minste wat je kan doen. Maar aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat er door de tram een stuk minder capaciteit op de busbaan is, dus dat men de spitslijnen wel deels moet schrappen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Daniel »

Als men al schrapt dan zal dat vooral in lijnen zijn die meer op de trein gericht zijn. Dat gaat dus vooral om 31 en de snelbussen uit Driebergen. De 71 echter blijft een functie vanuit Zeist houden en zal dus vermoedelijk wel blijven. Reizigers uit Lunetten zelf reizen wel logischer via Vaartse Rijn (ook nu al met de bus) gezien lijn 8 een veel groter stuk van die wijk bedient dan 31.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door wouter15 »

Weet iemand of de bussen die bij dit station gaan stoppen, dit gaan doen bij de huidige halte Vondellaan? Of krijgt het station een eigen halte? Ik kan namelijk nergens iets vinden van het feit dat de halte Vondellaan een andere naam krijgt (om aan te geven dat het bij het station hoort).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Daniel »

Ik was dinsdag nog in die omgeving en toen is me geen extra haltepaal opgevallen daar. Kan eigenlijk ook niet dichter bij het station die halte want dan zou hij op de Vondelbrug moeten komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Tjekken »

wouter15 schreef:Weet iemand of de bussen die bij dit station gaan stoppen, dit gaan doen bij de huidige halte Vondellaan? Of krijgt het station een eigen halte? Ik kan namelijk nergens iets vinden van het feit dat de halte Vondellaan een andere naam krijgt (om aan te geven dat het bij het station hoort).
De halte Vondellaan heet vanaf 22 augustus halte Station Vaartsche Rijn. Is te zien in de lijnfolders van U-OV lijn 8, 29 en 41.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Daniel »

Vanaf 2 juli al, staat er ook zo in bij de zomerdienst.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Tjekken »

In de vertrekstaten voor de zomerdienstregeling (lijnfolders en dienstregeling online) staat iig nog Vondellaan ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Daniel »

Ahja in de routestrips weer niet namelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door reisthijs »

Het station is sinds vandaag dus in gebruik, ik heb gelijk even een kijkje genomen:

AfbeeldingVoorkant van het station (waar zou dat linker blauwe bordje voor zijn?)

AfbeeldingAan beide kanten van het water trappen naar de perrons.

AfbeeldingAlleen de Oosterkadekant heeft een lift

AfbeeldingBordjes zijn er natuurlijk ook, en voldoende schermen om de volgende trein aan te kondigen (alleen in de zon wat lastig leesbaar)

AfbeeldingDe trein naar Woerden vertrekt, op de achtergrond komt net de trein naar Breukelen aan.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef:Voorkant van het station (waar zou dat linker blauwe bordje voor zijn?)
Gokje: voor het U-OV of U-tram logo zodra de Uithoflijn gaat rijden?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Vinny »

Oei wat een lelijk station. Bovendien hoort het scherm onder het afdak te staan zodat je ook in de zon de informatie kan lezen. De foto's zijn wel mooi :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Hainje »

Afgaand op de foto's vind ik het juist wel een mooi station. Vooral dat houtwerk vind ik erg mooi.
Zo zie je maar, over smaak valt niet te twisten.
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Meltrain »

Vinny schreef: Bovendien hoort het scherm onder het afdak te staan zodat je ook in de zon de informatie kan lezen.
Dat soort schermen hangt volgens mij ook nooit buiten een overkapping. Dat zijn altijd van die grotere.
Daarnaast vind ik het wél een vrij mooi station, zeker in vergelijking met de stations tussen Woerden en Utrecht Centraal.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Suus »

Het oude buitenmodel wordt niet meer toegepast, nieuwe schermen zijn altijd van het LCD-model en die hangen al op heel veel plekken waar geen overkapping is.

De perrons ogen op de foto wat krap, maar als er geen intercity's langs het perron rijden kan dat wel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door microshit »

Vanmorgen leek het er op dat mijn machinist nog niet echt in de gaten had dat hij hier moest stoppen. Met een vrij abrupte reactie kwamen we op puntje perron tot stilstand :p
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door sirvinniei »

Neemt de reistijd van de sprinters hierdoor nog toe?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door Ardan »

Goeie vraag. Je hebt een extra stationnement (=verlies), maar er zijn nu wel snellere sporen (=winst).
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Bericht door reisthijs »

De reistijd is dus hetzelfde gebleven.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 147 gasten