"Teveel gevaarlijke stoffen over spoor Amersfoort"
Geplaatst op: donderdag 26 mei 2016 21:40
Laatst bijgewerkt: donderdag 26 mei 2016 21:42
AMERSFOORT - Over het spoor worden veel meer gevaarlijke stoffen vervoerd dan toegestaan. Dat meldt de NOS. Vooral bij Amersfoort en in Noord-Brabant rijden meer wagons met brandbaar gas dan eigenlijk mag. Het traject Amersfoort-Apeldoorn spant de kroon, aldus de NOS. Tussen Amersfoort en Apeldoorn mogen per jaar maximaal tien wagons met brandbaar gas rijden. Maar vorig jaar ging het om 1900 wagons in negen maanden tijd.
De NOS noemt ook het traject Utrecht - Blauwkapel. Daar zouden na invoering van het zogeheten Basisnet geen gevaarlijke stoffen over mogen worden vervoerd, maar uit de stukken blijkt dat vorig jaar toch zo'n 1318 wagons met gevaarlijke stoffen over dit traject zijn gereden.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws in dossier Politiek en openbaar vervoer
"Teveel gevaarlijke stoffen over spoor Amersfoort"
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
"Teveel gevaarlijke stoffen over spoor Amersfoort"
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: "Teveel gevaarlijke stoffen over spoor Amersfoort"
Hier het artikel van de NOS met ook wat cijfers uit Brabant:
Met name in Noord-Brabant en bij Amersfoort rijden veel meer wagons met brandbaar gas (lpg) dan is toegestaan. Daarbij wordt de norm drie tot vier keer overschreden, blijkt uit cijfers die de NOS heeft gekregen na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur.
Zo mogen in Tilburg per jaar 3650 wagons met LPG passeren. In 2015 kwamen er in negen maanden ruim 6300 langs. Voor Eindhoven is de norm 2150 wagons; het werden er meer dan 8000.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: "Teveel gevaarlijke stoffen over spoor Amersfoort"
Tien wagons per jaar? Srsly? :')
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: "Teveel gevaarlijke stoffen over spoor Amersfoort"
Is niet echt veel inderdaad nee. Ik zag 'n paar weken geleden nog een trein met gasketelwagens staan bij het station die in z'n eentje al 2x het maximum aan wagons had.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: "Teveel gevaarlijke stoffen over spoor Amersfoort"
Dergelijke stoffen per spoor vervoeren is toch veel veiliger dan per weg? Fijn dat er dan op het spoor nauwelijks risico is op een ontspoorde trein met gevaarlijke stoffen, maar ondertussen rijden er wel honderden vrachtwagens met die stoffen over de snelweg. -o-
Basislijn
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: "Teveel gevaarlijke stoffen over spoor Amersfoort"
Ja, maar het risico is wel groter op een druk spoor dwars door een stad. Amersfoort heeft al eens een forse ontruiming gehad door een wagon die acrylonitril lekte middenin het centrum.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: "Teveel gevaarlijke stoffen over spoor Amersfoort"
Vervoer over het spoor is inderdaad in de basis veiliger. Vervoer gaat alleen over het algemeen in veel grotere hoeveelheden dan in een vrachtwagen, dus als er een keer wat gebeurt zijn de gevolgen veel groter. Wil je dat risico lopen, is dan weer de vraag. Ook al is de kans klein.
Re: "Teveel gevaarlijke stoffen over spoor Amersfoort"
Ja kan het natuurlijk kleiner vervoeren, kortere treinen dan wel gemixt met containers/stukgoed ofzo...
Re: "Teveel gevaarlijke stoffen over spoor Amersfoort"
Dat is in principe wel de bedoeling maar dat wil nog niet zeggen dat dat ook daadwerkelijk lukt. Als je op een bepaalde verbinding alleen maar ketelwagens hebt met brandbaar gas, moet je dan maar lege wagens tussenrangeren?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 163 gasten