Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door n-evo »

Vinny schreef:Er is geen reden om met gekoppelde trams te rijden als ze gewoon iets aan de lijnvoering doen en op het drukste gedeelte (Buitenveldert) de kruisingen ongelijkvloers maken. De frequentie kan dan omhoog en dan passen alle passagiers gewoon in de tram.
Met als nadeel dat je voor iedere tram personeel apart nodig hebt, met gekoppelde trams niet. Daarnaast zit je met 2x zoveel trams op de weg die nooit zo strak op elkaar kunnen rijden als 2 wagens in dubbeltractie.

Blijft mijn vraag waarom 2x zoveel losse trams op de weg wél kunnen in het centrum, maar 1 tram in dubbeltractie niet.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door fred1954 »

Alargule schreef:Ik ben vooral benieuwd naar de gevolgen die dit besluit voor de concessies gaat hebben. De nieuwe AVL ligt straks al grotendeels buiten Amsterdams grondgebied. Met de verlenging naar Uithoorn zal dat alleen maar meer het geval zijn. GVB als exploitant houden lijkt mij dan niet meer echt voor de hand liggend.
Het is bij mijn weten ook nog geen uitgemaakte zaak dat de Amstelveen/Uithoornlijn onder de GVB concessie gaat vallen. De aanbesteding voor de concessie AML is inmiddels lopende. In het PvE van de concessie AML wordt de tramlijn in ieder geval niet benoemd als onderdeel van deze concessie. Als je kijkt naar het gebied waar de nieuwe AVL/UHL grotendeels in valt, dan zou het inderdaad logisch zijn dat het de concessie AML zou moeten zijn. Maar exploitatie-technisch gezien, past deze tramlijn uiteraard beter binnen de GVB concessie. Ik denk uiteindelijk dat er niks zal veranderen. aangezien bijvoorbeeld zaken als sein- en wisselbediening toch ondergebracht zullen worden bij het GVB.

Niet alleen de AVL/UHL, maar ook de NZL zullen grote consequenties hebben voor de verschillende concessies. Bij het stadsvervoer in Amsterdam zien we in de plannen al een grote ommezwaai in toekomstige lijnen/routes. Ook in de Meerlanden zal het een en ander veranderen, met name met lijnen van de 142/170/172/174/241/242/272 bundel, zeker nu Uithoorn aangesloten gaat worden op het tramnet. Met de komst van de NZL is uiteraard in de definitieve PvE van de concessie AML al rekening gehouden. Het is goed, dat de beslissing over Uithoorn nu genomen is, zodat inschrijvers alvast rekening kunnen houden met het feit dat er een tram wordt doorgetrokken naar Uithoorn.
Laatst gewijzigd door fred1954 op vr 03 jun 2016, 13:22, 2 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door fred1954 »

n-evo schreef: Blijft mijn vraag waarom 2x zoveel losse trams op de weg wél kunnen in het centrum, maar 1 tram in dubbeltractie niet.
1 tram in dubbeltractie kan ook gewoon, lijkt me. Misschien op plekken als Leidsestraat is dubbeltractie niet wenselijk, ivm de infrastructuur maar het KAN daar ook, immers er kunnen per keer 2 trams halteren op de haltes, dus waarom geen dubbeltractie. Het probleem zit 'm denk ik meer in de afstelling van de verkeerslichten in het algemeen in de stad en de negenogen in het bijzonder. Die zullen anders afgesteld moeten worden (lees: langere wit-fases) om een goede doorstroom van dubbeltractie te bewerkstelligen. Betekent voor het kruisende verkeer langere wachttijden. Misschien ook een argument van de tegenstanders van dubbeltractie: we zijn het niet gewend hier, lange trams. In veel Duitse steden is dubbeltractie gewoon geworden. Ik heb wel eens een filmpje gezien van de Rheinbahn in Düsseldorf met zogenaamde 4-fach traktion, 4 Düwags aan elkaar gekoppeld tijdens de Messe in Düsseldorf. Moet je in Amsterdam eens mee aankomen :cry:
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door n-evo »

Enige issue lijkt mij bepaalde bruggen die de last in 1x niet kunnen dragen, verder zie ik geen echte fysieke beperkingen. Snap de mentaliteit "op paar lijnen kunnen geen langere trams, dus dan op alle lijnen maar niet" ook niet helemaal.
Laatst gewijzigd door n-evo op vr 03 jun 2016, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door fred1954 »

n-evo schreef:Enige issue lijkt mij bepaalde bruggen die de last in 1x niet kunnen dragen, verder zie ik geen beperkingen.
Inderdaad, daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben, daar heb ik niet aan gedacht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Vinny »

De lijn kan niet naar het Amstelstation in dubbeltractie want de Berlagebrug is er niet geschikt voor, niet via de Leidsestraat omdat de wissels te krap zijn en niet naar Amsterdam West (bijv als vertramming van lijn 15) omdat de haltes te krap zijn. Dan hou je alleen het stuk Uilenstede - Amsterdam Zuid over waar de vervoersvraag dubbeltractie rechtvaardigt. Doe het dan helemaal niet, en biedt gewoon een doorgaande lijn aan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door JWM »

Zo druk is het zuidelijke deel van de Amstelveenlijn niet en de lijn naar Westwijk krijgt geen halte meer bij het Stadshart Amstelveen. Denk niet dat dat gekoppelde trams echt noodzakelijk is. Zie liever een hoge frequentie met trams die vanaf station Zuid uitwaaieren richting West (vertramming lijn 15), centrum en Oost (Amstelstation > Sciencepark).
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door fred1954 »

Volgens mij is de dubbeltractie bedoeld voor de lijn die de 51 gaat vervangen, dus tussen Westwijk en Zuid. Lijn 5, die richting centrum blijft rijden, zal enkeltractie blijven rijden.
Ik ben ook voor een Zuid>West railverbinding (lijn 15), zie dat alleen pas op lange termijn gaan gebeuren. De verbinding Zuid>Oost (Amstelstation) zal waarschijnlijk in stand gehouden worden d.m.v. een metrolijn Station Zuid-Amstelstation. Het probleem is alleen dat er niet gekeerd kan worden op het Amstel, alleen op Weesperplein of CS, dus er zou nog besloten kunnen worden dat die lijn er uiteindelijk niet komt, of wel maar dan doorrijdt naar bijv. Weesperplein.

Edit: ik heb begrepen dat lijn 51 in ieder geval zal blijven rijden tussen Ouderkerkerlaan en CS tot maart 2019. Dan gaat de Amstelveenboog eruit bij de Zuidas. Dat werd in ieder geval geopperd op de info avonden in Amstelveen en Buitenveldert, die in mei zijn gehouden. Dat betekent dat station Zuid in eerste instantie bediend blijft door lijn 50, 51 en daar komt dan lijn 52 bij.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door JWM »

Is ook bekend waarom ze wel lang kunnen blijven doorrijden tot aan de Ouderkerkelaan terwijl bij Kronenburg de kruising ook ongelijkvloers wordt?
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door fred1954 »

JWM schreef:Is ook bekend waarom ze wel lang kunnen blijven doorrijden tot aan de Ouderkerkelaan terwijl bij Kronenburg de kruising ook ongelijkvloers wordt?
Inderdaad, Kronenburg wordt ook ongelijkvloers. Het enige wat ik me kan voorstellen, is dat ze zoveel mogelijk doen aan die kruising tot maart 2019 en na die datum het geheel afmaken als de 51 er definitief uit gaat op dat traject.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door paolie »

Nee, de bedoeling is dat de 51 over een tijdelijk spoor gaat rijden langs de bouwkuipen bij Kronenburg en Zonnestein. Voor de 5 kan ik mij daar nog wel iets bij voorstellen, maar bij de 51 wordt dat toch best problematisch schat ik in.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Ardan »

Waarom?
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door JWM »

Het materieel van lijn 51 heeft ruimere boogstralen nodig.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door 010jongen »

Er rijden nu toch ook gekoppelde trams richting Westwijk? Als je deze vervangt door enkele trams heb je toch veel meer trams nodig? Ik zou voorstellen om gewoon gekoppeld te gaan rijden. Zeker als de Amstelveenlijn wordt doorgetrokken naar Uithoorn. Daarbij hebben de lagevloertrams ook minder zitplaatsen. Iets wat ik toch wel fijn vind aan de huidige trams.

In Utrecht gaat dit ook spelen zodra men daar lagevloerstrams gaat inzetten. Al zijn er daar plannen om trams van 43 meter aan te schaffen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door JWM »

010jongen schreef:Er rijden nu toch ook gekoppelde trams richting Westwijk? Als je deze vervangt door enkele trams heb je toch veel meer trams nodig?
Dat ligt eraan wat de bezetting is. Na Uilenstede wordt het al snel minder en in het zuiden van Amstelveen is de bezetting over het algemeen vrij dunnetjes.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Ardan »

JWM schreef:Het materieel van lijn 51 heeft ruimere boogstralen nodig.
Geen enkel probleem, dat hulpspoor gewoon met boogstralen aanleggen die ruim genoeg zijn. Ik vroeg me meer af wat voor problemen paolie ziet.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door reisthijs »

Met spoorlijnen kan het ook, dus waarom dan met sneltrams niet.
010jongen schreef:In Utrecht gaat dit ook spelen zodra men daar lagevloerstrams gaat inzetten. Al zijn er daar plannen om trams van 43 meter aan te schaffen.
In Utrecht gaat men gekoppeld rijden met lagevloertrams zodra de Nieuwegeinlijn nieuwe trams krijgt (een combinatie moet dan ca. 75 meter lang zijn, langer dan wat er nu rijdt dus).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door JWM »

Jammer dat men in Utrecht niet voor frequentieverhoging kiest. Kwartierdienst op de beide takken is toch wat magertjes. Als naar Uithoorn gekoppeld gereden gaat worden zal de frequentie ook niet al te hoog worden vermoed ik, of zou men alles laten doorrijden?
Alargule

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Alargule »

Het idee is toch dat de Uithoornlijn alle bestaande buslijnen naar Amsterdam gaat vervangen. Dan is dubbeltractie met hoge frequenties ineens niet zo'n luxe meer...
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door fred1954 »

Alargule schreef:Het idee is toch dat de Uithoornlijn alle bestaande buslijnen naar Amsterdam gaat vervangen. Dan is dubbeltractie met hoge frequenties ineens niet zo'n luxe meer...
Nee, hoe kom je daar bij? Er zal best het e.e.a. gaan veranderen, zeker met lijn 170. Maar alle bestaande buslijnen, beslist niet! Er zullen toch bussen vanaf Mijdrecht/Uithoorn/Kudelstaart/Aalsmeer/Amstelveen ri. Amsterdam blijven rijden. Deels naar Station Zuid, deels naar de Elandsgracht. Misschien vanaf Uithoorn wat minder, nu de verbinding doorgetrokken wordt, maar bussen ri. Amsterdam zullen blijven rijden.
Alargule

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Alargule »

Dat druist lijnrecht in tegen de Lijnennetvisie (geen parallelle buslijnen in stand houden). En zo staat het ook in de rapporten over de Uithoornlijn.

Tussen Aalsmeer en Amsterdam blijven bussen rijden, is het idee. Maar vanuit Uithoorn is er straks alleen nog de tram.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Suus »

Ik denk dat je bijna alle bussen tussen Amstelveen en Uithoorn kan vergeten, hooguit dat lijn 149 en nog een ontsluitende bus 2x/uur tussen Uithoorn en Amstelveen zal rijden, maar zeker niet meer de huidige ±11 streekbussen per uur die nu over de Bovenkerkerweg rijden. Doorgaande bussen Amsterdam - Amstelveen - Mijdrecht/Wilnis kan je vergeten, die zullen echt moeten overstappen op Uithoorn Busstation. Wellicht dat verlenging van 340 naar Wilnis nog een optie is zodat er een doorgaande buslijn blijft. De bussen die op de Amsterdamseweg/Amstelveensweg blijven rijden zullen echter vooral uit Aalsmeer/Kudelstaart gaan komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door paolie »

Ardan schreef:
JWM schreef:Het materieel van lijn 51 heeft ruimere boogstralen nodig.
Geen enkel probleem, dat hulpspoor gewoon met boogstralen aanleggen die ruim genoeg zijn. Ik vroeg me meer af wat voor problemen paolie ziet.
De tijdelijke kruisingen bij de bouwkuipen krijgen een zeer minimaal profiel. Lijn 51 is niet geschikt om zo dicht op overig verkeer te rijden. Rijden op zicht is problematisch.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door fred1954 »

Bee schreef:Ik denk dat je bijna alle bussen tussen Amstelveen en Uithoorn kan vergeten, hooguit dat lijn 149 en nog een ontsluitende bus 2x/uur tussen Uithoorn en Amstelveen zal rijden, maar zeker niet meer de huidige ±11 streekbussen per uur die nu over de Bovenkerkerweg rijden. Doorgaande bussen Amsterdam - Amstelveen - Mijdrecht/Wilnis kan je vergeten, die zullen echt moeten overstappen op Uithoorn Busstation. Wellicht dat verlenging van 340 naar Wilnis nog een optie is zodat er een doorgaande buslijn blijft. De bussen die op de Amsterdamseweg/Amstelveensweg blijven rijden zullen echter vooral uit Aalsmeer/Kudelstaart gaan komen.
Ik ben het niet met je eens Bee. Bedenk wel dat de UHL tot station Zuid rijdt. Al die mensen die richting centrum-Zuid-/Westkant willen, zoals Museumplein, Leidseplein, zullen dan vanaf bijvoorbeeld Wilnis/Mijdrecht meerdere keren moeten over stappen: Eerst in de bus van Wilnis naar Uithoorn, dan in de UHL naar Amstelveen en dan weer overstappen in lijn 5 richting Museumplein/Leidseplein. Nee, ik ben met je eens dat het busvervoer op die bundel uitgedund gaat worden, zeker de 170, maar verwacht toch dat er toch nog steeds rechtstreeks busvervoer van Wilnis/Mijdrecht/Uithoorn zal blijven richting Amsterdam (Elandsgracht)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Suus »

Je kan het niet met mij eens zijn, maar als alle doorgaande reizigers niet met de tram hoeven blijft er geen businessmodel voor de tram meer over. Kortom, exit doorgaande streekbussen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten