Concessie Twente

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

nsimmelink94 schreef:
CamilleKreemers schreef:
Andere vraag: Is het niet een idee lijn 61 tussen Enschede - Denekamp door te trekken naar Nordhorn? Hiermee verbeter je toch het grensoverschrijdend vervoer.
61 rijdt naar Glanerbrug, niet naar Denekamp. Sowieso moet je de lijn 62 naar Denekamp niet nog langer maken, als je bedenkt dat 1x heen en terug al 3,5 uur is. Het is volgens mij al de langste lijn in Twente zo'n beetje :P
De 80 is nog een half uur langer: die doet er 4,5 uur over op Hardenberg-Holten-Hardenberg.

Op het moment rijdt er een buurtbus Denekamp-Nordhorn (uitgevoerd door de Duitsers) die acht ritten per dag rijdt (4x 's ochtends en 4x 's middags met een gat van vijf uur daartussen). Voor zover ik gehoord heb een tijdje terug liep die buurtbus niet echt geweldig. Ook niet vreemd als er nauwelijks reclame voor gemaakt wordt. Daarnaast zijn alleen Duitse kaartjes geldig op deze lijn, een ov-chipkaart of een Meermanskaart is er niet te gebruiken.
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door nsimmelink94 »

regenmaker schreef:
nsimmelink94 schreef:
CamilleKreemers schreef:
Andere vraag: Is het niet een idee lijn 61 tussen Enschede - Denekamp door te trekken naar Nordhorn? Hiermee verbeter je toch het grensoverschrijdend vervoer.
61 rijdt naar Glanerbrug, niet naar Denekamp. Sowieso moet je de lijn 62 naar Denekamp niet nog langer maken, als je bedenkt dat 1x heen en terug al 3,5 uur is. Het is volgens mij al de langste lijn in Twente zo'n beetje :P
Lijn 61 rijdt niet naar Glanerbrug of Denekamp, maar naar Overdinkel. ;)

oeps, ja die bedoelde ik. FOUTJEEEEE
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente

Bericht door gkw1969 »

dennistd schreef:
nsimmelink94 schreef:
CamilleKreemers schreef:
Andere vraag: Is het niet een idee lijn 61 tussen Enschede - Denekamp door te trekken naar Nordhorn? Hiermee verbeter je toch het grensoverschrijdend vervoer.
61 rijdt naar Glanerbrug, niet naar Denekamp. Sowieso moet je de lijn 62 naar Denekamp niet nog langer maken, als je bedenkt dat 1x heen en terug al 3,5 uur is. Het is volgens mij al de langste lijn in Twente zo'n beetje :P
De 80 is nog een half uur langer: die doet er 4,5 uur over op Hardenberg-Holten-Hardenberg.

Op het moment rijdt er een buurtbus Denekamp-Nordhorn (uitgevoerd door de Duitsers) die acht ritten per dag rijdt (4x 's ochtends en 4x 's middags met een gat van vijf uur daartussen). Voor zover ik gehoord heb een tijdje terug liep die buurtbus niet echt geweldig. Ook niet vreemd als er nauwelijks reclame voor gemaakt wordt. Daarnaast zijn alleen Duitse kaartjes geldig op deze lijn, een ov-chipkaart of een Meermanskaart is er niet te gebruiken.
Het probleem van de doortrekking is dat geen van de beide landen er geld voor over heeft om de bus door te laten rijden. In het verleden reden wij nog wel door tot Rammelbeek(grens), maar dat is afgeschaft toen lijn 52 veranderde in lijn 62 en dus vanaf Enschede kwam. Hierdoor was er geen rijtijd voldoende meer.
Ik ben voor een doortrekking naar Nordhorn en ik vind het zo ontzettend jammer dat we in Twente niet voor elkaar krijgen wat in Gelderland, Limburg, Brabant en Zeeland wel hebben: grensoverschrijdende verbindingen.
When you're tired of London, you're tired of life
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Concessie Twente

Bericht door Bluearrow »

Helemaal gelijk GKW1969. Dat bedoelde ik ook al. De meeste denken alleen aan hun eigen concessie en hebben geen oog op wat er buiten gebeurd.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Twente

Bericht door sirvinniei »

JeffreyMeijer schreef:
Post schreef:Als fietsen niet mogelijk is door het weer dan ligt er zo veel sneeuw dat de bus ook niet rijdt. Een half uur fietsen is goed te doen en een regenpak is goedkoper dan ieder dag met de bus en ook nog gezonder. :Y *bus*
Dat is dus onzin. Fietsers duiken sneller naar binnen dan bussen. Een half uur fietsen is zeker niet voor iedereen te doen. Leeftijd en fysieke beperkingen. En een regenpak gezond? Misschien gezonder dan elke dag de bus. Ik denk dat het argument mensen kunnen ook fietsen weinig houd snijdt. Als er immers vraag is, dan kan er een bus rijden. Begrijp ook niet dat er hier op de site nog steeds het waanidee heerst dat een bus minimaal een keer per uur moet rijden. Al rijdt de bus een paar keer per dag. Plaatsen blijven bereikbaar per ov. Dan nog kun je aardig wat bezuinigen.
Nee, wat als de bus minder dan 1x per uur rijdt is het onmogelijk om nog op een afspraak te komen. Fijn dan dat je dorp "bereikbaar" blijft maar niemand heeft er profijt van
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Bericht door SuperGhost »

gkw1969 schreef:Ik ben voor een doortrekking naar Nordhorn en ik vind het zo ontzettend jammer dat we in Twente niet voor elkaar krijgen wat in Gelderland, Limburg, Brabant en Zeeland wel hebben: grensoverschrijdende verbindingen.
Gelderland heeft die dan ook alleen maar in de spits (lijn 57 Nijmegen - Kranenburg). De overigen zijn allen geen Gelderse lijnen, maar volledig Duitse lijnen en bovendien is daarvan lijn 58 (Nijmegen-Kleve-Emmerich) ook de enige die niet bij het eerste de beste Nederlands dorpje stopt.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

gkw1969 schreef:ik vind het zo ontzettend jammer dat we in Twente niet voor elkaar krijgen wat in Gelderland, Limburg, Brabant en Zeeland wel hebben: grensoverschrijdende verbindingen.
Ze zijn er wel, ze worden alleen niet met normale bussen uitgevoerd:
- Denekamp-Nordhorn: Buurtbus
- Overdinkel-Gronau: Belbus
- Enschede-Alstätte: Belbus

De enige normale (en ook frequente) verbinding is de trein Enschede-Gronau-Münster/Dortmund. Daar komt vanaf december 2018 een uursdienst Hengelo-Bentheim-Bielefeld bij.

De lage frequentie van de buslijnen (ongetwijfeld veroorzaakt door de lage bezetting) is denk ik voor een deel te wijten aan de onbekendheid van de buslijnen bij het grote publiek. Daarnaast is een belbus sowieso al een flinke drempel, zeker als daarvoor ook nog eens een Duits nummer gebeld moet worden. En in Overdinkel staat tenminste nog een haltebord met informatie, maar in Enschede zal 99,9% van de reizigers niet weten dat er een bus naar Alstätte is, domweg omdat deze nergens aangegeven staat.

Kijk je wat verder naar het noorden dan in Emmen pas de eerste mogelijkheid, en die rijdt slechts 4x per dag. Daarboven kom je al in Nieuweschans uit zelfs, dus het aantal lijnen kan altijd nog slechts, maar als je wat zuidelijker kijkt zie je ook dat het veel en veel beter kan inderdaad.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concessie Twente

Bericht door Jef400 »

sirvinniei schreef:
JeffreyMeijer schreef:
Post schreef:Als fietsen niet mogelijk is door het weer dan ligt er zo veel sneeuw dat de bus ook niet rijdt. Een half uur fietsen is goed te doen en een regenpak is goedkoper dan ieder dag met de bus en ook nog gezonder. :Y *bus*
Dat is dus onzin. Fietsers duiken sneller naar binnen dan bussen. Een half uur fietsen is zeker niet voor iedereen te doen. Leeftijd en fysieke beperkingen. En een regenpak gezond? Misschien gezonder dan elke dag de bus. Ik denk dat het argument mensen kunnen ook fietsen weinig houd snijdt. Als er immers vraag is, dan kan er een bus rijden. Begrijp ook niet dat er hier op de site nog steeds het waanidee heerst dat een bus minimaal een keer per uur moet rijden. Al rijdt de bus een paar keer per dag. Plaatsen blijven bereikbaar per ov. Dan nog kun je aardig wat bezuinigen.
Nee, wat als de bus minder dan 1x per uur rijdt is het onmogelijk om nog op een afspraak te komen. Fijn dan dat je dorp "bereikbaar" blijft maar niemand heeft er profijt van
Dat is dus nog grotere onzin. Je moet wat beter plannen. Je hebt misschien iets meer dan een uur speling. Maar je kan er komen en mits je het goed plant kom je er ook vandaan. Probeer het opnieuw zou ik zeggen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Twente

Bericht door sirvinniei »

Welke werkgever verschuift de werktijden anderhalf uur zodat de bustijden beter aansluiten? Ik hoor het graag, want dan stuur ik meteen een sollicitatie. Of verwacht je van de mensen dat ze anderhalf uur te vroeg op hun werk zijn. Ja dat is fijn!
Je moet wel onnatuurlijk graag met de bus willen om van een twee uursdienst gebruik te maken, daar valt gewoon niet mee te plannen!
Ik heb geen onderschrift
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concessie Twente

Bericht door Jef400 »

Je hebt het over afspraken. Daarnaast is de dienstregeling meestal van dien aard dat het aansluit op werktijden. Daarnaast lul je nu alweer lulkoek omdat je dus een keertje moet kijken of hij om 10 of 12 uur gaat in plaats van 10 of 11 uur. Ik wil nu graag eens steekhoudende argumenten zien want met dit kan ik niets.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Concessie Twente

Bericht door The best »

Een bus die 1x in de twee uur rijdt is niet heel aantrekkelijk. Je hebt vrij weinig reismogelijkheden en denk dat bijna iedereen dan (als het mogelijk is natuurlijk) de auto zou kiezen. Voor afspraken is het ook best vervelend. Je bent dan totaal niet flexibel in je afspraken en als je ook nog afspraken op een andere locatie hebt dan wordt het helemaal lastig met plannen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Bericht door SuperGhost »

Je werktijden zijn ook een afspraak natuurlijk. :wink:

En natuurlijk maakt het uit hoe goed de bus aansluit op je afspraak. Als die totaal niet aan sluit, dan gaan mensen het OV vermijden.
Je bus zou maar net op zowel heen- als terugreis totaal niet aansluiten, dan kun je tot wel 4 uur kwijt zijn aan wachttijd.

Ook als je aansluitend OV hebt maakt het nogal uit of je bij een gemiste overstap 30, 60 of 120 minuten moet wachten op de volgende verbinding.
Volgens mij hebben de regionale vervoerders ook al prima aangetoond dat elke 30 minuten meer reizigers trekt dan elke 60 minuten. Zou het dan wellicht niet zo kunnen zijn dat terugschalen naar elke 120 minuten erg veel reizigers gaat kosten?

Het zou me zelfs niets verbazen als elke 60 minuten een buurtbus goedkoper is dan elke 120 minuten een reguliere bus en die buurtbus zal dan voor reizigers ook nog eens aantrekkelijker zijn.

Overigens Jeffrey: ben je wellicht niet een beetje met twee maten aan het meten? Je vraagt aan sirvinniei om steekhoudende argumenten te geven waarom een 2-uursdienst niet succesvol kan zijn, maar ik zie jou zelf geen steekhoudende argumenten geven waarom een 2-uursdienst wél succesvol kan zijn. Je doet zijn argument gewoon af met een dooddoener als 'moet de reiziger maar beter plannen' zonder in te gaan op de vraag in hoeverre dat mogelijk is (zoals sirvinniei al deels aan geeft), maar daarbij heb ik jouw geen enkel steekhoudend argument zien geven dat je wél je afspraken altijd/in de meeste gevallen zo kan plannen dat ze goed op het OV aansluiten. Het is zelfs goed mogelijk dat het onmogelijk wordt doordat mensen ook met werk te maken hebben en dan alleen daarna nog tijd hebben. Als de bus dan net zo rijdt dat de ene rit net vertrekt voordat je bij de halte kan zijn en de rit van 2 uur later al te laat aan komt om nog een afspraak te kunnen hebben.
Daarnaast ga je ook niet in op de vraag of de reiziger het OV dan nog wel als serieus alternatief ziet als die zo'n behoorlijke restrictie oplegt op de planning van je dagelijks leven? Waar is je steekhoudende argument dat de reiziger dan nog wel met het OV zal willen?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Twente

Bericht door sirvinniei »

Auto hoeft nog geen eens, met de fiets is het van begin tot eindpunt slechts enkele minuten langzamer. Je moet wel gek zijn als je kunt fietsen en dan alsnog voor een bus gaat die eens in de twee uur gaat. Eigenlijk is het dus gewoon een onaantrekkelijke overgesubsidieerd alternatief voor de Regiotaxi.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door regenmaker »

We mogen hier nog blij zijn. In Duitsland is normaal om 1x/2 uur of 1x/4 uur te rijden, daarnaast wordt in bijvoorbeeld Lingen (net over de grens) met meer dan 50.000 inwoners op zondag gewoon niet gereden, 0 bussen. ;)

Lijn SB58 (Nijmegen - Emmerich) doet het best goed in het weekend, terwijl ie 1x/2 uur rijdt. Het is daar meer geaccepteerd ofzo.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Bericht door SuperGhost »

Jouw definitie van weekend is zaterdagavond t/m zondag? Lijn SB58 rijdt immers zaterdags overdag gewoon 1x p/u. :wink:
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Twente

Bericht door OmniLezer »

regenmaker schreef:We mogen hier nog blij zijn. In Duitsland is normaal om 1x/2 uur of 1x/4 uur te rijden, daarnaast wordt in bijvoorbeeld Lingen (net over de grens) met meer dan 50.000 inwoners op zondag gewoon niet gereden, 0 bussen. ;)

Lijn SB58 (Nijmegen - Emmerich) doet het best goed in het weekend, terwijl ie 1x/2 uur rijdt. Het is daar meer geaccepteerd ofzo.
Dat is waar, maar aangezien er in Nederland en omstreken vol op campagne wordt gemaakt voor het massale gebruik voor het OV, is dit een haakse maatregel. Daarnaast rukken de milieuzones op. Dat zal hier niet snel gebeuren, maar dit komt over als; pak de bus en laat je auto achter om een uur eerder uit bed te moeten en een half uur later aan te komen. Wil je eerder, moet je 2 uur eerder. Voordeel is dat er minder uitstoot is.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Twente

Bericht door sirvinniei »

Afbeelding
Dit is wat ik van coffeng kon vinden over de invloed van frequentieverlagingen.
Ik heb geen onderschrift
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concessie Twente

Bericht door Jef400 »

Het kost misschien de helft van de reizigers. Maar het scheelt in veel gevallen ook een omloop. Dus dat is dan 1-1. Ik denk zelf dat het verlagen van frequenties zin kan hebben om omlopen te besparen en ook op materieelkosten te bezuinigen. Het is misschien moeilijker plannen en het is een stuk minder flexibel. Maar de keuze tussen 1x 2 uur een bus of helemaal geen bus is in mijn ogen vrij simpel. Laat onverlet dat er ook buurtbussen zijn die maar 1x2 uur rijden. Kijk bijvoorbeeld naar de 413 en 416 in waterland. Of de 419 die maar een paar keer per dag rijdt.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Twente

Bericht door sirvinniei »

Maar deze lijn heeft alleen als scholieren/studentenlijn nog enige functie, er zijn genoeg alternatieven gelijkwaardig in reistijd namelijk de fiets en de trein. Voor de mensen die van geen van beiden gebruik kunnen maken heb je nog de regiotaxi, maar de hoeveelheid reizigers die dat nodig zullen hebben zal erg klein zijn.
Ik heb geen onderschrift
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concessie Twente

Bericht door Jef400 »

Om hoeveel reizigers zou het dan gaan?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door regenmaker »

SuperGhost schreef:Jouw definitie van weekend is zaterdagavond t/m zondag? Lijn SB58 rijdt immers zaterdags overdag gewoon 1x p/u. :wink:
Ja, dat dacht ik al toen ik het bericht plaatste, maar mijn punt is helder. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Bericht door SuperGhost »

JeffreyMeijer schreef:Het kost misschien de helft van de reizigers.
Ik weet niet, maar 72% (20% meer dan 60%) is toch ruim meer dan de helft :wink:
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Twente

Bericht door sirvinniei »

Dat klopt wiskundig niet helemaal
Als er bij een frequentie verhoging 60% meer reizigers komen (dus 160% reizigers) krijg je bij een frequentieverlaging (100/160)*100%=62,5% van het aantal reizigers, haal daar die extra 20% van af en je komt op 0,8*62,5=50%. Dus wat Jeffrey zei over de helft klopt precies.
Ik heb geen onderschrift
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Twente

Bericht door sirvinniei »

http://www.tubantia.nl/regio/enschede-e ... -1.6169764
Lijnen geschrapt
Bij de lijnen die verdwijnen gaat het in Enschede om lijn 5, gedeelte Hogeland en bij lijn 6 om het deel Enschede-Boekelo. Voor lijn 5 geldt lijn 4 (Stroinkslanden-Zwering) volgens Syntus als alternatief, voor het op te heffen deel op lijn 6 wordt gekeken naar een wens- of buurtbus. Deze bus wordt ook als alternatief geboden op de te verdwijnen lijn 25 (station-Aalderinkshoek) in Almelo.

In Hengelo wordt lijn 12 (Groot Driene-station-ZGT) opgeheven en kan worden gekozen voor lijn 14 station-ZGT-Tuindorp ’t Lansink). Voor lijn 50 in Borne geldt dat deze wordt ingekort en met ingang van december niet langer doorrijdt naar Hengelo. Ook wordt op deze laatste lijn gekeken naar een combinatie van openbaar vervoer en doelgroepenvervoer.
Ik heb geen onderschrift
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Concessie Twente

Bericht door chemie »

Precies hetzelfde verhaal als in de achterhoek. We bieden alternatieven maar stiekem breken we het OV netwerk voor een gedeelte af.

Als dit doorgaat, zullen die lijnen wel permanent komen te verdwijnen al dan niet op termijn. Zonde als je t mij vraagt. -o-

Wat lijn 5 richting Hogeland betreft, ik heb eigenlijk nooit goed begrepen waarom de 4 richting Stroinkslanden niet een stukje van Hogeland mee kan nemen, om vervolgens naar Stroinkslanden te rijden... Ja okey het zijn wat lastige bewegingen zoals: kruising Kuipersdijk - singel linksaf. Dan rechtsaf stukje door hogeland, voor het aquadrome langs (rechtsaf), om linksaf te slaan naar Stroinkslanden (bij de Kuipersdijk).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten