Project Op Tijd Reizen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Hainje »

Dan toch hoop ik niet van die sluitzoemers zoals op de Belgische Breaks. Allejezus wat een kabaal is dat zeg. :s
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

Ik vind de sletjes wel prima wat dat betreft :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Suus »

Ik snap waarom NS de conducteursfluit als definitief signaal heeft gekozen om het einde van van het instappen te bevestigen, maar volgens mij is dat eerder het gevolg van zwalkend beleid, het is namelijk zo'n beetje het enige uniforme geluid omdat elk type materieel een ander sluitgeluid heeft voor de deuren. Als NS er eens voor zou zorgen dat al het materieel hetzelfde geluid maakt als de deuren sluiten (zoals bij de NMBS dat in alle treinen een zoemer heeft) zou dat geluid veel beter geschikt zijn als definitief geluid voor einde instappen (immers, de deuren gaat 2 seconden nadat het geluid is gaan klinken dicht) en dan kan de fluit weer als waarschuwing gebruikt worden.

Laten we wel zijn, de praktijk is nu dat bijvoorbeeld bij SGM en SLT op veel kleine stations niet gefloten wordt, maar dat het definitieve sluitgeluid een laatste waarschuwing is, meestal is het instappen dan allang gestopt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door ODRAIL »

Mag ik hier even kwijt dat in een aantal gevallen een overstap echt vliegwerk is. En dat als je de trein mist vaak een half uur tot een uur moet wachten op de volgende trein.

Dat een overstap ook in sommige gevallen vliegwerk is vanaf een bus naar een trein. En dat hiervoor ook de bovenstaande twee zinnen gelden.

Hopelijk realiseert de ns zich dit ook.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Wubbo »

Dat soort situaties zul je altijd houden. Als je 30 seconden later vertrekt, is er wel weer ergens anders een aansluiting die net wel haalbaar wordt (of dat net niet meer is, doordat je op het volgende station dan over het algemeen ook 30 seconden later bent). 100% voorkomen zul je dat echt nooit.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door OmniLezer »

Mikos schreef:
reisthijs schreef:Jantje is niet alleen, er zijn nog 99 anderen die uit dezelfde vertaagde trein komen en ook graag hun cross-platform overstap willen halen. Kan je het ze kwalijk nemen dat ze toch mee willen, ook als jij niet op ze wilt wachten?
In Nunspeet. Of Krommenie. Dat soort dingen gebeuren niet alleen op grote stations... Dus dat gaat in 9 van de 10 gevallen al niet op.

Nogmaals: we hebben het over individuen, geen grote groepen. En die enkeling zorgt ervoor dat de trein te laat vertrekt. En op een overstapstation te laat binnen komt. En jij je aansluiting niet haalt.

Kennelijk mag een vervoerbedrijf dus niet proberen samen te werken aan een uitbreiding van de dienstregeling met de reiziger. Iedereen voelt zich meteen aangesproken, schiet in de verdediging, verzint handenvol redenen waarom een reiziger te laat is, wijst terug naar de vervoerder... Terwijl we alleen maar zeggen: "Na het fluiten niet meer instappen". Als de reiziger dat niet meer doet, heeft zij haar steentje bijgedragen en kan de vervoerder vervolgens de dienstregeling uitbreiden. Als je dan je trein mist, heb je straks over 10 minuten de volgende trein. Natuurlijk zijn er wat haken en ogen, ook de vervoerder kan haar steentje bijdragen. Maar daar gaat het nu niet om. Het gaat nu om deze eerste stap. :pos:
Echt waar joh, ten eerste wilt ook iedereen maar 15 tot 60 minuten te laat komen om de NS te plezieren. Laatst had ik een trein die alleen maar vertraging erbij reed en wel als volgt: Op Barendrecht staan er heel wat reizigers. Die stappen allemaal netjes uit en in. Dan staan we nog een minuut stil nadat de deuren gesloten zijn. De trein kwamm ook om 8:25 aan in plaats van 8:16 Dit ging tot aan Rotterdam Centraal door. Reizigers die netjes normaal in en uit stappen, maar de trein die nog lekker een minuut stil wilt staan. Precies het geval; NS legt de schuld bij de reizigers neer.

En dan afvragen waarom veel mensen klagen over de treindiensten hier. NS maakt het dan ook beter door de schuld bij de reiziger te leggen. Jantje is hier niet eens aan te pas gekomen. Nu is het Kees de machinist die niet wilt vertrekken.

Trouwens kwam ik die dag om 9:00 aan op Delft Zuid in plaats van 8:42 door de fijne trein.
Als het streekvervoer weer zo tiptop concurrerend aan de trein was als vroeger, was de NS om dit soort streken gewoon dood.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door ODRAIL »

tsja ... nu ben ik wel benieuwd naar een reactie van de ns.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Hainje »

OmniLezer schreef:Nu is het Kees de machinist die niet wilt vertrekken.
Of het is Karel bij ProRail die zit te slapen. :P
🍉
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door OmniLezer »

Om even geen aanklager te spelen.
Dit bedrijf doet veel meer dingen fout dan goed. Ookal is het een machi.nist die zorgt dat 300 mensen een te laat briefje moeten halen, maar het valt onder NS.
Na dat studentenstunt van de NS moeten ze wel op hun tellen passen omdat ze daar WÉL de schuld hebben geschoven naar de studenten. Daarom vinden velen deze kers op de taart tegenvallen omdat ze weer iets eisen van de klanten. Niet vragen, maar eisen. De "reclame/maatregel" die Aking anders heeft verwoord, klinkt beter.

Dit van NS komt nu echt over als; wij willen geld en geen goede service bieden. Jij moet alles doen om het leuk te maken. Wil jij dat je trein op tijd is, moet jij die 300 passagiers op tijd laten komen.
Connexxion heeft die nooit geflikt omdat de chauffeurs hun best doen. NS flikt dit omdat ze ondermaatse diennsten leveren als vertragingen niet melden, vertragingen zelf veroorzaken door etc. en noem maar op.

DAT is nou net wat iedereen tegen vindt vallen. Ookal heeft het geen betrekking tot 80% van de reizigers.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door OmniLezer »

Hainje schreef:
OmniLezer schreef:Nu is het Kees de machinist die niet wilt vertrekken.
Of het is Karel bij ProRail die zit te slapen. :P
Nu lig ik alleen maar te lachen. Dat wordt 10 minuten minder slaap voor mij. :lol:
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door ODRAIL »

De ns zal eens niet naar Prorail wijzen :? .
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door OmniLezer »

KM46 schreef:De ns zal eens niet naar Prorail wijzen :? .
Nu komt alles uit de kast rollen wat reizigers nou net tegenvalt.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door ODRAIL »

Ja ... dat de ns naar Prorail wijst is niet nieuw hoor. Dit gebeurd al sinds de splitsing van de ns.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door AppleMoose »

Stampvoetjes zijn in de aanbieding geloof ik... :X
Sommigen verwijten hier NS wel dat ze zogenaamd alle schuld op de ander schuift, maar ondertussen doen ze zelf niet anders... :N
Laatst gewijzigd door AppleMoose op ma 06 jun 2016, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

Kleinigheidje hou je toch :Y
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Hainje »

Aan mij zal het sowieso niet liggen. Ik stap na het fluitsignaal niet meer in. Ik kijk eerder waar de conducteur zich bevindt en kijk dan of ik nog toestemming krijg in te stappen of ik ren naar de deur waar deze staat (indien haalbaar). :D
🍉
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door JWM »

Waren alle NS reizigers maar zoals Hainje _O_
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Hainje »

8-)
🍉
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Geert »

Wat mij een beetje tegenstaat aan deze campagne is dat het nogal eenzijdig is en dat NS alle verantwoordelijkheid bij de reiziger legt, onder het mom van meer treinen kunnen rijden. (Terwijl NS volgens mij vooral zo hoog mogelijke punctualiteitscijfers wil scoren, het lijkt me sterk dat programma's als PHS zullen mislukken omdat reizigers een halve minuut langer nodig hebben om in te stappen.)

Bijvoorbeeld: "Op het bord staat de vertrektijd, niet de instaptijd" - dan pas je dat als NS toch aan? Op het vliegveld staat toch ook de tijd dat ik moet boarden en niet de tijd dat een vliegtuig daadwerkelijk opstijgt?

En verder zoals Bee terecht opmerkt het vreemde beleid om voor elk materieeltype een nieuwe sluitfluit te bedenken. Als daarop gestandaardiseerd was in het afgelopen decennium zou de conducteursfluit als voorwaarschuwing gebruikt kunnen worden, nu is er een soort halfslachtige regel dat je na het fluiten al niet meer in mag stappen wat nogal instrijkt tegen de gangbare praktijk van de afgelopen 20 jaar. Ik vind het niet zo raar dat er zoveel kritiek is op zo'n campagne.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Durashift »

Geert schreef:Wat mij een beetje tegenstaat aan deze campagne is dat het nogal eenzijdig is en dat NS alle verantwoordelijkheid bij de reiziger legt, onder het mom van meer treinen kunnen rijden. (..)
Dat laatste is eigenlijk ook alleen nog voor 'kenners' te lezen.. naar mijn mening. Het wordt op de speciale actiepagina slechts 1x genoemd en dan nog 'vermomd' -naar mijn mening- met het woord hoogfrequent.
Geert schreef: Bijvoorbeeld: "Op het bord staat de vertrektijd, niet de instaptijd" - dan pas je dat als NS toch aan?
Precies, zat ik ook aan te denken. Instaptijd vermelden.

Geert schreef: (,,)...wat nogal instrijkt tegen de gangbare praktijk van de afgelopen 20 jaar. (..).
Exact.. Ik denk dat de beleids / PR makers bij de NS vergeten zijn om te starten met het historisch besef, om dit duidelijk te maken.
In de trant van 'beste klanten, de afgelopen 20 jaar is de regel van de conducteursfluit verwatert.. Hierdoor stappen mensen soms in ná dit vertreksignaal.. Dit leidt tot...etc.. Wij willen de regel graag verbeteren én samen met u handhaven zodat u een betere dienstregeling ervaart.. '

... of zoiets..

In ieder geval het positieve - belonings- aspect gebruiken. Dán komen mensen voor je in beweging.. Is eenvoudige psychologie naar mijn mening.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Durashift »

Ik ben wel nieuwsgierig of Mikos één van de 224 ondervraagde conducteurs was..
Wellicht kan hij het eerste percentage in onderstaande tekst toelichten.. Mij lijkt het nog tamelijk veel..
Stel dat er 100 reizigers op het perron staan om in te stappen.. dan zouden er 54 ná het fluitsignaal nog willen instappen??
Lijkt mij dan geen individueel geval meer..

224 van de in totaal 2500 conducteurs deed mee aan de peiling. Wat bleek? 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal, 43% van de conducteurs maakt dagelijks een gevaarlijke situatie mee door te late instappers, 71% van de conducteurs loopt meerdere keren per dag onnodig vertraging op door te late instappers.

Bron: http://nieuws.ns.nl/zou-willen-dat-ik-z ... reinhalen/

Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Ardan »

Wat snappen jullie niet aan 'vertrektijd 14:24'? Het is niet 'goh laten we eens gaan kijken of iedereen is ingestapt en dan een keertje gaan affluiten-tijd 14:24'.

Ik zat vanavond Editie NL te kijken en daar kwam een stukje over deze campagne. Er werden wat reizigers geïnterviewd of ze wisten wat de fluit betekent. 'Ja dat betekent toch instappen?' OHMIJNGOD nee. Dat is 'ik ga de deuren sluiten en dan gaan we weg, houd de deuren vrij'. Dat is het altijd al geweest.

Ja, sommige HC's 'misbruiken' de fluit om reizigers aan te sporen 'Schiet op we moeten weg'. Maar wat moeten ze anders? Longen uit hun lijf schreeuwen om acht bakken verder nog gehoord te worden? Of niks doen en mensen op hun dooie akkertje laten aansukkelen? Dan sta je er met Sint-Juttemis nog. Ik heb HC's in de iets late aansluitende trein wel eens horen omroepen 'Haast u zich alstublieft bij het overstappen'. Dat helpt altijd.

Ja, ik snap dat door aansporend fluiten de betekenis van de fluit vervaagd is. Dat mensen het toch nog gauw proberen als de fluit klinkt is nou eenmaal een feit. Dat daar een lijn in wordt getrokken is een goede zaak, maar ook ik zou liever zien dat de fluit betekent 'let op, ik ga sluiten, maak de deuren vrij', gevolgd door een uniforme sluittoon op de trein wanneer de deuren écht sluiten. Een toon die niet als een fluit klinkt, om een duidelijk onderscheid te maken tussen 'Zurückbleiben bitte' (ken er geen mooi Nederlands woord voor) en het werkelijke sluitmoment. Met ook een vast aantal seconden ertussen nog het liefst eigenlijk.

Ik ben het wél eens dat deze campagne anders had gemogen. Zéker dat filmpje waar dat poppetje hardloopschoenen aantrekt. Zo van 'U rent maar wat harder hehehegniffel'. IK weet toevallig dat 20 seconden voor de minuut de vertrekprocedure ingaat. Als ik nog sta te roken, of langs de trein loop voor een rustige bak, houd ik altijd mijn oog op de klok en stap op zijn laatst 40 seconden voor de minuut in. Die 20 seconden mogen gerust gecommuniceerd worden, zodat iedereen ook snapt 'vertrektijd is vertrektijd en niet ooh-we-kunnen-nog-wel-effe-instappen-tijd'.
Ik doe ook maar wat
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door OmniLezer »

Ronaldussen schreef:Stampvoetjes zijn in de aanbieding geloof ik... :X
Sommigen verwijten hier NS wel dat ze zogenaamd alle schuld op de ander schuift, maar ondertussen doen ze zelf niet anders... :N
Bij het fluitsignaal sta ik in de trein of erbuiten. Niets anders. Zo niet ga ik net als JWM naar de conducteur voor toestemming om in te stappen. Dat kan ik je verzekeren.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Hainje »

Die toestemmingszoeker was ik. :p
Maar het ging dan vooral om oogcontact zoeken, als de HC zwaait dat ik zijn kant op kan komen, dan doe ik dat. Wanneer ik geen respons krijg, dan blijf ik natuurlijk gewoon op het perron.
🍉
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door reisthijs »

Ardan schreef:Ik ben het wél eens dat deze campagne anders had gemogen. Zéker dat filmpje waar dat poppetje hardloopschoenen aantrekt. Zo van 'U rent maar wat harder hehehegniffel'. IK weet toevallig dat 20 seconden voor de minuut de vertrekprocedure ingaat. Als ik nog sta te roken, of langs de trein loop voor een rustige bak, houd ik altijd mijn oog op de klok en stap op zijn laatst 40 seconden voor de minuut in. Die 20 seconden mogen gerust gecommuniceerd worden, zodat iedereen ook snapt 'vertrektijd is vertrektijd en niet ooh-we-kunnen-nog-wel-effe-instappen-tijd'.
Nergens terug te vinden in de campagne, die 20 seconden. Dat hadden ze inderdaad wel eens een keer goed mogen communiceren.

Aan de andere kant heb je weer niets aan die kennis als er gevarieerd gaat worden met de vertrektijden, en er zomaar ineens langer voor de gepubliceerde tijd al gefloten kan worden, of in juist later pas. Dat gaat een hoop verwarring geven als dat niet goed gecommuniceerd wordt...
In die situatie is een waarschuwingsignaal ("we gaan bijna vertrekken, maar u kunt nu nog instappen") ook echt geen overbodige luxe.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten