Project Op Tijd Reizen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door AppleMoose »

OmniLezer schreef:
Ronaldussen schreef:Stampvoetjes zijn in de aanbieding geloof ik... :X
Sommigen verwijten hier NS wel dat ze zogenaamd alle schuld op de ander schuift, maar ondertussen doen ze zelf niet anders... :N
Bij het fluitsignaal sta ik in de trein of erbuiten. Niets anders. Zo niet ga ik net als JWM naar de conducteur voor toestemming om in te stappen. Dat kan ik je verzekeren.
Als je al niet instapt na het fluitsignaal, wat is dan precies je probleem met deze campagne? :roll:
Overigens ging mijn opmerking over het gestampvoet hier omdat volgens velen hier NS de schuld enkel en alleen in de schoenen van de reiziger schuift, terwijl de meesten hier andersom het precies hetzelfde doen. (NS moet eerst.... Maar de HC dit... de HC dat... etc.)

Sowieso snap ik het hele gestampvoet over deze campagne niet. De regel die men nu onder de aandacht brengt is er altijd geweest. Reizigers zijn op gegeven moment hun eigen regels gaan verzinnen, "want ik ben belangrijk en zo", nu gaat NS de regel weer strakker hanteren en dan is NS ineens dat k*tbedrijf zonder historisch besef en dat hun eigen hc's niet onder controle heeft...
De tijd op de CTA's is altijd al vertrektijd geweest, moeten we nu niet ineens gaan doen dat het allemaal onduidelijk is (want op vliegvelden etc.....). Ik heb daar nog nooit iemand over horen klagen en nu sinds deze campagne is het een groot probleem... :X

Voor sommigen hier lijkt het sowieso wel een hobby opzich om alles wat maar met NS (en in mindere mate ook Prorail) te maken heeft af te zeiken en het vooral te framen als een k*tbedrijf dat niks goed kan doen. Leuk dat het je hobby/je belangrijkste probleem in je leven is, maar begin dan lekker NS/Prorailiseenk*tbedrijf-forum of zo.

Het is allemaal heel simpel. Tijd op de CTA is de vertrektijd. Vóór die tijd kun je instappen, vanaf die tijd niet meer. Ieder weldenkend mens weet dat de deuren eerst gesloten moeten worden, dus dat de HC een paar seconden eerder begint te fluiten is logisch (anders vertraging en opnieuw gezeik). Aan jou de taak om te zorgen dat je die paar laatste seconde niet nodig hebt.
Fluiten = niet meer instappen. Niet gaan beginnen met verschillende fluitjes etc. Gewoon niet meer instappen. Dat is in de meeste landen zo en dat vormt daar ook geen probleem. Dus zet je ego op zij (Je bent echt niet belangrijker dan die 100+ andere reizigers die wél op tijd zijn) en hou je gewoon aan de regel die er al is vanaf het begin dat er treinen rijden.

En nee, ik ben vandaag niet subtiel.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door JWM »

Veel mensen op dit forum hebben toch ook een bepaalde afwijking die begint met een a en die zijn toch juist gebaat bij duidelijke regels? Fluiten = niet meer instappen is zo duidelijk als wat, dus wat is het probleem?
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Durashift »

Ronaldussen schreef:(..)

Het is allemaal heel simpel. Tijd op de CTA is de vertrektijd. Vóór die tijd kun je instappen, vanaf die tijd niet meer.
Oh nee? Zolang de deuren nog open zijn, door wat voor reden dan ook (misschien nog een rood vertreksignaal, iets dat een reiziger ook 'moet' weten vol gens de NS) ga ik toch instappen indien de vertrektijd verstreken is..
Ronaldussen schreef: Ieder weldenkend mens weet dat de deuren eerst gesloten moeten worden, dus dat de HC een paar seconden eerder begint te fluiten is logisch (anders vertraging en opnieuw gezeik).
Dat eerste ja.. dat tweede.. ik denk niet dat de gemiddelde reiziger die relatie legt.. In hem of haar beleving zijn dat een paar seconden die het verschil niet kunnen maken..
Ronaldussen schreef: Aan jou de taak om te zorgen dat je die paar laatste seconde niet nodig hebt.
Eens indien iemand op het perron nog staat te lummelen... of buiten langs de trein loopt op zoek naar een zitplaats ipv IN de trein de bakken door te lopen..

Echter, wanneer er een krappe cross platform overstap is en de reiziger door in-uitstappers gehinderd wordt.. dan is het nog nét kunnen instappen een 'nice to have'. :?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door AppleMoose »

Dat wordt dus bedoelt met naar andere wijzen en vooral tig uitzonderingen bedenken waarom de geldende regel op dat moment even (in hun ogen) niet geldt... :roll:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door reisthijs »

Het is wel heel makkelijk om alle uitzonderingen (als het dat zijn, sommige situaties komen best vaak voor) te bagatelliseren. Bedenk liever waar het door komt, dat mensen te laat instappen, misschien zijn er oplossingen te bedenken. Misschien kan je wat bedenken waardoor de reiziger én de vervoerder beter af zijn! :idea:
Ronaldussen schreef:Het is allemaal heel simpel. Tijd op de CTA is de vertrektijd. Vóór die tijd kun je instappen, vanaf die tijd niet meer.
Ik lees net dat je vanaf 20 seconden vóór die tijd al niet meer mag instappen.
Ronaldussen schreef:Ieder weldenkend mens weet dat de deuren eerst gesloten moeten worden, dus dat de HC een paar seconden eerder begint te fluiten is logisch (anders vertraging en opnieuw gezeik).
Ieder weldenkend mens weet dat het niet op die paar seconden aankomt. Er zit nog altijd speling in de dienstregeling.
Ronaldussen schreef:Aan jou de taak om te zorgen dat je die paar laatste seconde niet nodig hebt.
Makkelijk praten. Ik doe mijn best maar, nogmaals, dat heb je niet altijd zelf in de hand.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Durashift »

Ronaldussen schreef:Dat wordt dus bedoelt met naar andere wijzen en vooral tig uitzonderingen bedenken waarom de geldende regel op dat moment even (in hun ogen) niet geldt... :roll:
Ach joh, lees het zoals jij het lezen wilt...
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door nvdw »

reisthijs schreef:Bedenk liever waar het door komt, dat mensen te laat instappen, misschien zijn er oplossingen te bedenken.
* De medewerker van de Kiosk schoot niet op met de koffie
* Het meisje achter de servicebalie van de H&M deed moeilijk over het ruilen
* Er is ook zoveel keus bij de AH to go
* De conducteur floot al toen ik nog heel druk met mijn smartphone bezig was
* etc
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Klaasje »

Zo gaat het nu
hoofd van de reiziger schreef:Er staat een lange kerende trein langs het perron in Utrecht dus ik heb nog even tijd om langs de trein te lopen op zoek naar een zitplaats. De trein blijft immers altijd lang staan. Zo heb ik een fijne plek en kan ik in de trein nog even aan het werk.
En toen was er een wisselmachinist....
conducteur schreef:Pfieeeeeeuuuwwww
hoofd van de reiziger schreef:Kut! snel instappen!
conducteur schreef:Heb je er weer zo eentje.. :')
Zo kan het ook
hoofd van de reiziger schreef:Er staat een lange kerende trein langs het perron in Utrecht dus ik heb nog even tijd om langs de trein te lopen op zoek naar een zitplaats. De trein blijft immers altijd lang staan. Zo heb ik een fijne plek en kan ik in de trein nog even aan het werk.
En toen was er een wisselmachinist....
perronomroep schreef:Dames en Heren over 30 seconden vertrekt de trein, graag snel instappen
hoofd van de reiziger schreef:Snel instappen
conducteur schreef:Pfieeeeeeuuuwwww
hoofd van de reiziger schreef:Fijn dat ik al binnen ben.
conducteur schreef:Fijn dat het zo soepel kan :)
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Zugführer »

Ik zie veel overeenkomsten met stoplichten :p

Van de ene kant het belang van een waarschuwing vóór het stoplicht op rood springt cq. de deur van de trein dicht gaat. Als ik het verhaal van Mikos hier mag geloven gaat het puur om de eenling die op het laatste moment het perron op komt stormen omdat hij te lang in de AH to go is blijven rondhangen en tussen de deuren springt. Dát lijken me de gevaarlijke situaties, mensen die na de sluitfluit nog in proberen te stappen. Daarvoor een waarschuwingsfluit van de conducteur OF perronomroep wat me iets lastiger te implementeren lijkt, is naar mijn idee absoluut nodig. Een trein waar je plotseling niet meer in mag stappen, een halve minuut voor de vertrektijd, is net zoiets als dat je aan het fietsen bent en op een willekeurig moment het stoplicht op rood springt waardoor je niet meer kan stoppen.

Maar tegelijk: hoeveel mensen fietsen er wel niet door rood... weet je HOE GEVAARLIJK!!¡¡!! dat is en hoeveel andere mensen daar last van kunnen hebben. Als iedereen altijd netjes voor rood wachtte zou het verkeer waarschijnlijk een stuk soepeler verlopen. Iedereen weet dat het niet mag en hoewel er een hoge boete op staat gebeurt het toch massaal. En dan heb je het bij stoplichten nog over hooguit 2 minuten tijdwinst, in plaats van het kwartier of half uur waar het bij het missen van de trein om gaat. Ik denk dus dat het toch een beetje bij mensen in het bloed zit :p
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door starx »

Volgens mij moet de sluitfluit gewoon het signaal zijn dat je niet meer mag instappen. Mensen die dat negeren zijn zonder twijfel gevaarlijk bezig. Het fluiten van de conducteur is dan een waarschuwing dat de deuren bijna dichtgaan. Anders begrijp ik echt niet waar die sluitfluit goed voor is.
Bovendien vind ik dan dat een conducteur niet mag fluiten zolang er nog mensen staan te wachten om in te stappen. Bijvoorbeeld omdat een trein te kort is.

Verder moet mij toch van het hart dat ik het een nieuw staaltje betutteling vind. Onze overheid (en overheidsbedrijven) zijn daarin internationaal koploper. Volgens mij hoef je gevaarlijk gedrag pas af te straffen als dat ook voor anderen gevaarlijk of hinderlijk is. Zo niet, dan is het gewoon dom. Ik zeg dit niet als politieke overtuiging, maar omdat ik denk dat de veelheid aan betuttelende maatregelen reizigers kan afschrikken. Je moet toch niet willen dat mensen de auto gaan pakken omdat ze in de trein het gevoel hebben als een kleuter behandeld te worden.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

Dat laatste is voor mij een van de belangrijkste redenen dat ik het gehad heb met NEEderlandje. Alles wordt voor je bepaald: De overheid/bedrijven/verzekeringsmaatschappijen bepalen voor jou wat goed/veilig is, zelf denken mag je niet meer.

Ik werd in Roemenië, notabene door spoorwegpersoneel keihard uitgelachen toen ik vertelde dat er in Nederland overal naast het spoor hekken van 2,5m hoog staan. Dat konden ze zich niet voorstellen. :shock:
En denk maar niet dat er in Roemenië elke dag iemand onder een trein komt, ondanks dat lopen over het spoor daar de normaalste zaak van de wereld is, en de treinen daar ook gewoon 120-140 rijden.

Maarja, NEEderlandje betuttellandje. Als een deur sluit mag je niet meer instappen! DAT IS GEVAARLIJK! (waarom eigenlijk precies? Omdat je je vinger kan kneuzen? Verder kan er weinig gebeuren toch? Want de conducteur mag zijn deur pas sluiten als ALLE deuren VOLLEDIG gesloten zijn, als er dus iemand buiten aan de trein hand die alleen met een hand vastzit gaat er toch sowieso iets fout in alle veiligheidssystemen die zo mooi bedacht zijn?)

Hier gebeurt het met regelmaat dat een dat een trein gewoon met open deuren vertrekt, of dat de deur nog open getrokken wordt als de trein al rijdt, en dat gaat in 99,9% van de gevallen goed. Gaat het een keer fout dan moet je nie janken: Eigen schuld :Y
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Durashift »

Aking schreef: (..)
Ik werd in Roemenië, notabene door spoorwegpersoneel keihard uitgelachen toen ik vertelde dat er in Nederland overal naast het spoor hekken van 2,5m hoog staan. Dat konden ze zich niet voorstellen. :shock:
Kan ik mij voorstellen, dat zij jou niet geloofden. Immers, 'overal' manshoge hekken langs het spoor is natuurlijk niet het geval. :wink:

(..)
Aking schreef: Hier gebeurt het met regelmaat dat een dat een trein gewoon met open deuren vertrekt, (..)
Dat was hier vroeger toch ook? Ik kan mij wel herinneren dat ik naar voorbijrijdende conducteurs in de deuropening keek.. bij een vertrekkende trein.
OF dat deuren van de rijtuigen al open gingen voordat de trein stil stond.. :wink:
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door nvdw »

En dat 'eigen schuld' is dus het probleem.

Als het fout gaat, dan is het hier in Nederland Rubbertegelland per definitie de schuld van een ander. Dat de deuren van de trein voor je giechel dichtgaan komt dan allemaal door DIE KUT NS en niet omdat je zelf vijf minuten te laat uit je nest bent gekropen.
Laatst gewijzigd door nvdw op di 07 jun 2016, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

Durashift schreef:
Aking schreef: (..)
Ik werd in Roemenië, notabene door spoorwegpersoneel keihard uitgelachen toen ik vertelde dat er in Nederland overal naast het spoor hekken van 2,5m hoog staan. Dat konden ze zich niet voorstellen. :shock:
Kan ik mij voorstellen, dat zij jou niet geloofden. Immers, 'overal' manshoge hekken langs het spoor is natuurlijk niet het geval. :wink:
Mjah ok, er is inderdaad vast een paar meter te vinden waar geen hekken staan... :X

Je weet dat ze op een stuk van de Maliebaanlijn nieuwe hekken inclusief bordjes "LEVENSGEVAARLIJK: AANRIJD EN ELECTROCUTIEGEVAAR" hebben geplaatst nadat het spoor buiten dienst was genomen en zelfs fysiek onbereikbaar was geworden omdat er aan beide zijden spoor ontbreekt? :X :X :X :') :') :')
Durashift schreef:
Aking schreef:(..)
Hier gebeurt het met regelmaat dat een dat een trein gewoon met open deuren vertrekt, (..)
Dat was hier vroeger toch ook? Ik kan mij wel herinneren dat ik naar voorbijrijdende conducteurs in de deuropening keek.. bij een vertrekkende trein.
OF dat deuren van de rijtuigen al open gingen voordat de trein stil stond.. :wink:
En hoeveel doden en zwaargewonden leverde dat dagelijks op? :')
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

nvdw schreef:En dat 'eigen schuld' is dus het probleem.

Als het fout gaat, dan is het hier in Nederland Rubbertegelland per definitie de schuld van een ander. Dat de deuren van de trein voor je giechel dichtgaan komt dan allemaal door DIE KUT NS en niet omdat je zelf vijf minuten te laat uit je nest bent gekropen.
Dus doordat ik vijf minuten te laat uit mn nest kwam mis ik die cross-platform overstap? :o
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door AppleMoose »

Het gras is altijd groener aan de overkant :)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

Oh?

Ik kan anders genoeg dingen bedenken hier die ronduit kut zijn... Dus welke overkant bedoel je precies? :')
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door The best »

Om nu het Nederlandse spoornet met het Roemeense te gaan vergelijken is ook een beetje raar. Dan is het Nederlandse spoornet dankzij/ondanks alle regeltjes toch wel een stuk beter.

Mensen doen heel vaak best wel moeilijk over van alles, terwijl dat heel vaak nergens op slaat. Het klopt dat we in Nederland af en toe wat veel regeltjes hebben en dat het soms wel wat minder kan, maar mede daardoor zijn heel veel dingen wel heel goed geregeld.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door SuperGhost »

Valt me ook op dat mensen die het 'betutteling'-argument gebruiken vaak dat doen uit een ikke-mentaliteit ('ik' heb er last van en het maakt me niet uit of het anderen beschermt).
Dit zie je bijv. ook in het verkeer. Mensen roepen regelmatig dat de politie in hun wijk moet controleren op hardrijders, maar juist de wijkbewoners zelf zijn vaak die hardrijders en als ze dan een boete hiervoor krijgen, dan is het weer 'betutteling' en met de politie maar 'boeven gaan vangen'. Het is zo'n dubbele standaard vaak.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Wubbo »

Toch maar weer eens wat emotie uit de discussie proberen te halen.

Is beter op tijd rijden nodig om meer treinen te kunnen rijden? Ja, als je meer treinen wil rijden op (globaal) dezelfde infrastructuur betekent dat dat je krapper moet plannen, en dus minder afwijking kan hebben ten opzichte van je geplande dienstregeling.

Gaat alles stuk als we nu de tijd op de CTA (of de tijd van de dienstregeling, dat maakt geen verschil) gaan hanteren als tijd-dat-je-niet-meer-in-mag-stappen? Nee, opzich niet omdat je dat dan voor alle treinen doet, en je dus per saldo geen verschil meer hebt. Het enige wat er dan stuk gaat is je punctualiteit op 3 minuten (of welke norm dan ook), die zal iets dalen. Volgens mij moet je daar met je opdrachtgever uit kunnen komen.

Kortom: ja, beter op tijd rijden is nodig; ja, ook als reiziger kun je daaraan bijdragen; ja, dat kan beter dan het nu gebeurt.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Durashift »

(..)
Aking schreef:
Durashift schreef:
Aking schreef:(..)
Hier gebeurt het met regelmaat dat een dat een trein gewoon met open deuren vertrekt, (..)
Dat was hier vroeger toch ook? Ik kan mij wel herinneren dat ik naar voorbijrijdende conducteurs in de deuropening keek.. bij een vertrekkende trein.
OF dat deuren van de rijtuigen al open gingen voordat de trein stil stond.. :wink:
En hoeveel doden en zwaargewonden leverde dat dagelijks op? :')
Ik zou de exacte aantallen niet weten.. In mijn herinnering was het wel zodanig vaak 'raak' dat ooit de NS besloten heeft om ook de deur van de conducteur te sluiten voordat de trein vertrekken mag.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door AppleMoose »

Was dat niet een eis van ILT? (of hoe het destijds ook heette)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door ODRAIL »

Ja.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Wubbo »

In mijn geheugen zit dat dat na een aantal incidenten was, waarbij conducteurs naar buiten werden geduwd bij een vertrekkende trein. Maar wellicht is dit een klok-en-klepel verhaal.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

En in hoeverre is daarbij sprake geweest van zwaar letsel/dood?

Ik ben ook wel eens uit een rijdende trein gesprongen en maakte toen een koprol, Maar los van een klein schrammetje was er weinig aan de hand. En uit een trein geduwd worden impliceert dat dat van binnenuit gebeurt, nogal knap als dat dan dus juist iemand is de de trein nog in wil :wink:

Ik snap dat zo'n situatie als vervelend kan worden beschouwd, maar (extreem) gevaarlijk zou ik zoiets toch niet willen noemen :roll:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 73 gasten