Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

paolie schreef:Ik heb 2 jaar in Noord gewoond. Daar heb ik nog nooit iemand "veer" horen zeggen. Iedereen heeft het over de pont of het pontje. het GVB noemt de pontjes daarentegen weer wel de IJveren. Maar in dagelijks spraakgebruik hoor ik dat nooit iemand zeggen.
Maar zoals al eerder gezegd: pictogrammen was voor iedereen duidelijk geweest.
Op de wikipagina staat mooi uitgelegd wat het verschil is tussen een veerboot en een veerpont:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Veerboot
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik zag gisteren een Combino rijden op lijn 1 met LED koplampverlichting. Er is een soort van uitpuilende sjoelschijf geplaatst in de originele koplampbehuizing met gaatjes erin voor de LED's. Niet echt een esthetisch hoogstandje.

Zonde dat die Combio's steeds lelijker maken met dit soort provisorische aanpassingen. Helemaal als je ziet wat voor moois ze er in Bern van gemaakt hebben:

Via Google:
http://previews.123rf.com/images/elec/e ... -Photo.jpg
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

De trams in Bern zijn van het type Combino Advanced, gemaakt van rigider materiaal zodat deze niet bezwijkt onder het gewicht van het dak.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat heeft niks te maken met het design van de koplampen en de manier waarop GVB deze aanpassingen uitvoert.

Toevoeging: volgens mij heeft Bern Siemens ingeschakeld om professioneel een aantal trams om te bouwen + bij te laten bouwen, inclusief nieuwe, modernere kop. GVB lijkt de nodige aanpassingen nu zelf provisorisch uit te voeren. Dat bedoel ik meer. Het type tram doet er niet zo toe lijkt me.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Frank93 »

Connexxion heeft bekend gemaakt wat de routes vanuit Zaandam worden tijdens de sluiting van de Ijtunnel, 16 juli t/m 28 augustus.

Afbeelding
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Is dit een kaartje van Connexxion zelf?

Aardige oplossing trouwens. Wat gaat EBS doen?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Is dit een kaartje van Connexxion zelf?

Aardige oplossing trouwens. Wat gaat EBS doen?
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Frank93 »

Ja deze komt van Connexxion. Wat EBS (en GVB) van plan zijn heb ik niet op hun site kunnen vinden.
Maar volgens mij reden de R-net lijnen van EBS via de Zeeburgertunnel en Piet Heintunnel de vorige keer.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

De IJtunnel is nog nooit zo lang dicht geweest natuurlijk. De ruimte bij de pont is natuurlijk beperkt en ik neem aan dat GVB 32/33/34/35 daar al naartoe rijden. Veel ruimte voor EBS blijft er dan niet over.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

JWM schreef:De IJtunnel is nog nooit zo lang dicht geweest natuurlijk. De ruimte bij de pont is natuurlijk beperkt en ik neem aan dat GVB 32/33/34/35 daar al naartoe rijden. Veel ruimte voor EBS blijft er dan niet over.
Het lijkt mij logisch als de EBS-lijnen uit Purmerend ook via de Coentunnel en Sloterdijk zullen rijden. De bussen uit Broek in Waterland, Monnickendam, Edam etc. kunnen via de ring A10 en afrit Zeeburg door de Piet Heintunnel naar het CS. Mocht dat een te grote omweg zijn kan er tot Zuiderzeeweg gereden worden en dan overgestapt worden op tram 26.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

https://www.amsterdam.nl/parkeren-verke ... /ijtunnel/

Jammer dat het tegenstrijdig is, maar 32 en 33 dus naar het Ijpleinveer :o
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ik denk dat het een slimme zet is om de bussen over de twee veren te verdelen, als alles naar de Buiksloterwegveer gaat wordt het daar wel heel erg proppen. Ben wel benieuwd hoe ze kerende bussen gaan faciliteren op het IJplein.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Er is ruimte zat. Wat tijdelijke belijning op het plein en wat provisorische halteperrons en je bent er.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

JWM schreef:Er is ruimte zat. Wat tijdelijke belijning op het plein en wat provisorische halteperrons en je bent er.
Toch moet er wel wat veranderen aan het plein, zo kunnen de straten naar het pontplein maar één bus per richting hebben, aangezien ze redelijk smal zijn. Ook loopt de Meeuwenlaan uit op een fietsenstalling, maar het zijn inderdaad allemaal kleine puntjes.

Bussen laten keren op de Sixhavenweg? :neg: :X
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door OmniLezer »

Natorious schreef:
VIRM schreef:Volgens mij zat ik vanmiddag in een R-NET CAF op lijn 50. Ik hoorde een andere passagier ook zeggen dat er 'Regionet' op de zijkant stond.
Vergeleken met de normale CAF'jes lijkt het wel alsof deze een eeuw niet door de wasstraat is geweest. En de stoelen zijn ontzettend oncomfortabel. Wie heeft dit gedrocht ontworpen?
Het lijkt me dat het GVB alleen de hoognodige reparaties uitvoert en de minder belangrijke uitstelt tot de revisie. Al vind ik dat gedoe met die stoelen wel erg lang duren, al enige updates? Heel stiekem hoop ik dat ze dezelfde stoelen gaan gebruiken als de 'lichtelijk' ( :') ) gereviseerde 12G. Weliswaar geen beenruimte, maar zitten erg lekker :mrgreen: :pos:
Hebben ze niet diezelfde (vorm) stoelen ook bij de RET. Alleen de houdstangen zijn anders.
En even benieuwd, zitten die zachter of harder dan de RET stoelen.
Afbeelding
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

Je doelt op de nieuwe stoelen van de 12G trams? Inderdaad, ze lijken heel erg op elkaar, maar ik durf niet te zeggen dat ze van dezelfde fabrikant komen.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Lijken identiek qua vorm idd.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Als het goed is gaat het DB van de Stadsregio Amsterdam vandaag akkoord met een aanpassing van het vervoerplan 2016/17 van GVB wat in december 2016 moet ingaan (al had ik begrepen dat enkele aanpassingen al na het einde van de zomer ingevoerd gaan worden). Goed nieuws: er worden geen routes aangepast en alleen maar frequenties verhoogd en nergens verlaagd.

Kort samengevat bij de tram:
Tram 4 gaat op do-vr-za 's avonds elke 12 minuten rijden i.p.v. elke 15 en op zondagmiddag elke 7,5 minuut i.p.v. 10.
Tram 7, 10 en 12 gaan op zondagmiddag elke 12 minuten rijden i.p.v. elke 15.
Verder kleine aanpassingen voor de lijnen 1, 2, 5, 7, 10, 12, 13, 14 en 26 in het weekend waarbij het vaak gaat om de middagfrequentie over een langere periode te rijden

En de grootste aanpassingen bij de bus:
Lijn 15 en 18 gaan op zaterdag overdag elke 12 minuten rijden i.p.v. elke 15
Lijn 21 gaat in beide spitsen om de 6 minuten rijden (nu 7,5) en zowel op zaterdag als zondag overdag om de 7,5 minuut (was 10).
Lijn 37 gaat in het drukste halfuur van de ochtendspits om de 8 minuten rijden (nu 10).
Lijn 44 gaat doordeweeks overdag om de 10 minuten rijden (was 15).
Lijn 66 gaat in de spits om de 7,5 minuut rijden.
Lijn 69 gaat tussen de spitsen in om de 12 minuten rijden (nu 15) en op zondag overdag ook elke 15 minuten wat nu een halfuursdienst is.
Overige kleine aanpassingen op de lijnen 15, 40, 44, 47, 65, 66, 69.

Hele document is hier te vinden: https://online.ibabs.eu/ibabsapi/public ... =100022376
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10551
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Inclusief bezwerende en volslagen onduidelijke tekst over de 24:
In het Vervoerplan 2016 is gesproken over de verlegging van lijn 24 via zijn oorspronkelijke route. Echter, omdat de noodzakelijke verbindingsbogen bij het Museumplein volledig versleten zijn terwijl de nieuwe route via de F. Bolstraat nog niet gereed is, zal lijn 24 tijdelijk niet kunnen rijden. De frequentie van lijn 16 zal daarom nagenoeg worden verdubbeld om wel genoeg capaciteit te kunnen bieden aan de reizigers. Ook lijn 5 zal in frequentie worden verhoogd.
"Tijdelijk". Dus. -o-


Maar we ploffen van de goede bedoelingen :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

5 juli aanstaande zullen we het dan eindelijk weten: wanneer gaat die vermaledijde Noord/Zuidlijn rijden? Of tenminste: dan wordt een datum gecommuniceerd waarop het nieuwe lijnennet inclusief Noord/Zuidlijn in bedrijf zal gaan. Je mag er toch vanuit gaan dat die metro dan ook gaat rijden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10551
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Alargule schreef: Je mag er toch vanuit gaan dat die metro dan ook gaat rijden.
:')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Je kan natuurlijk de Noord/Zuidlijn in oktober of november 2017 in gebruik nemen en het lijnnennet pas in december 2017 op de gebruikelijke datum om gooien.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Een proefbedrijf is misschien nog niet zo'n heel gek idee. Daarmee voorkom je wellicht Fyra-achtige toestanden als het in het begin toch blijkt te barsten van de kinderziekten. Zodra de metrolijn dan naar behoren rijdt, gooi je het netwerk bovengronds ook om.

Maar dat zal men wel niet gaan doen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10551
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Toch meen ik wel wat hints in die richting gehoord te hebben. Ben benieuwd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

De nieuwe concessie Amstelland Meerlanden gaat toch ook december 2017 in? Zou wat vreemd zijn als CXX de boel voor 2 maanden nog rigoureus om gooit bijvoorbeeld. Als ze concessiehouder blijven zal het niet veel uitmaken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten