Project Op Tijd Reizen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Ardan »

Ik vraag me af waarom het bij Belgische en Duitse rijtuigen nog veel langer gebeurde (nog steeds gebeurt?) dat de HC zijn deur pas sloot tijdens het wegrijden, sinds het in Nederland al was afgeschaft. Het zijn dan wel buitenlandse rijtuigen en in het land van herkomst is de vertrekprocedure anders, maar hier moeten toch de Nederlandse regels worden gehandhaafd, dat lijkt me tenminste logisch?

Oh wacht, logica... :')
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door JWM »

Ik zie Thalys in Nederland ook wel eens met open laatste deur vertrekken.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door AppleMoose »

Ardan schreef:Ik vraag me af waarom het bij Belgische en Duitse rijtuigen nog veel langer gebeurde (nog steeds gebeurt?) dat de HC zijn deur pas sloot tijdens het wegrijden, sinds het in Nederland al was afgeschaft. Het zijn dan wel buitenlandse rijtuigen en in het land van herkomst is de vertrekprocedure anders, maar hier moeten toch de Nederlandse regels worden gehandhaafd, dat lijkt me tenminste logisch?

Oh wacht, logica... :')
Zal dat niet te maken hebben met de centrale deurvergrendeling die niet werkt bij deze rijtuigen onder de 5 km/u?
Als ik het goed heb, werd deze regel ingevoerd ten tijde van de ombouw van ICR-rijtuigen waarbij de centrale deurvergrendeling werd aangepast zodat deze ook onder de 5 km/u werkt.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Geert »

Dat verhaal klopt denk ik niet (helemaal), ook voor de modernisering werkte bij ICR de deurvergrendeling onder 5 km/h (zolang er maar gesleuteld werd door de HC) en dat lijkt me voor de vertrekprocedure niet uit te maken want dan wordt er ook gesleuteld.

Nog even terugkomend op de opmerking ergens in deze discussie dat de voorbeelden van te vroeg sluitende HC's uitzonderingen zijn: dat lijkt me evengoed op te gaan voor de voorbeelden die NS geeft van situaties waarin iemand na het fluiten instapt en er een ongeluk gebeurt?

Dat NS invoert dat fluiten=niet meer instappen is op zich niet zo erg. Het is vooral de toon van de campagne die doet overkomen alsof het altijd de schuld is van de reiziger dat die te laat instapt, terwijl je op je vingers na kunt tellen dat er heel veel situaties zijn waarbij je als reiziger er niets aan kunt doen (aansluiting die te laat binnenkomt, drukte bij het instappen, etc.) Dat zet nogal kwaad bloed in de discussie, zeker als het effect van die paar seconden eerder instappen niet zo groot lijkt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

Ardan schreef:Ik vraag me af waarom het bij Belgische en Duitse rijtuigen nog veel langer gebeurde (nog steeds gebeurt?) dat de HC zijn deur pas sloot tijdens het wegrijden, sinds het in Nederland al was afgeschaft. Het zijn dan wel buitenlandse rijtuigen en in het land van herkomst is de vertrekprocedure anders, maar hier moeten toch de Nederlandse regels worden gehandhaafd, dat lijkt me tenminste logisch?

Oh wacht, logica... :')

Op onder andere de IC Berlijn en de CNL gebeurt dat nog steeds, daar wordt nog steeds vertrokken MET open deur :Y

(uiteraard met de nodige dagelijkse doden tot gevolg (A) )
Geert schreef: het altijd de schuld is van de reiziger dat die te laat instapt, terwijl je op je vingers na kunt tellen dat er heel veel situaties zijn waarbij je als reiziger er niets aan kunt doen (aansluiting die te laat binnenkomt, drukte bij het instappen, etc.)
Ja maar dáár gaat het nu niet om, het gaat nu om de grote boze reiziger :Y
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Mikos »

Ja, overdrijven kun je wel, Aking. Dat weten we nu wel. Het motiveert totaal niet om nog ergens inhoudelijk op te reageren...

Vertrekken met gesloten deuren is een aansprakelijkheidskwestie. Zo hebben we twee (?) jaar geleden in Apeldoorn Osseveld een incident gehad waarbij een dronken persoon tussen het perron en de wegrijdende trein is gevallen.

Als we daar met de oude procedure hadden gewerkt (met één deur open wegrijden), was de aansprakelijkheid voor NS. Wie rijdt er nu weg terwijl er iemand tussen de trein en het perron valt? Dat had de conducteur in dat geval ook niet gezien, want op het moment dat de trein zich in beweging zet, sloot de conducteur alsnog zijn eigen deur. Maar was NS aansprakelijk, want 'je had toch kunnen zien dat...'.

Nu komt de trein niet eerder in beweging dan dat alle deuren gesloten zijn. Dat zijn ze als de HC zeker weet dat de trein kan vertrekken. Vanaf dat moment is dat wat buiten gebeurt niet meer van belang. Als in: Dat kúnnen we niet zien.

Bij het incident in Osseveld werden zowel de conducteur als machinist aangehouden als verdachte. Ze hebben de hele nacht op het bureau gezeten om verhoord te worden. Waarna uiteindelijk geconcludeerd werd dat zij geen van beide aansprakelijk gesteld kónden worden, want ze hebben het niet gezien of zien gebeuren. Daarmee sluit je dus direct uit dat het personeel fout heeft gezeten.

Dat het bij internationale treinen nog wel gebeurt, heeft te maken met de vertrekprocedure in het buitenland. En als jij de hele weg vanaf Berlijn op de ene manier vertrekt en dat vanaf Hengelo ineens op een andere manier moet doen, kom je vanzelf een keer in de knel (= dat wil je dan nog wel eens vergeten en als je dat overkomt, dan hang je). Daar willen ze er ook van af, maar ook dat heeft met het materieel te maken. Het was overigens geen ICR, maar ICK (en buurgenoot ICL) waarbij er onder de 5 kilometer per uur geen deurvergrendeling op zat. Bij dergelijk materieel kon na het sluiten van de deuren nog doodleuk een deur open getrokken worden, waardoor je als conducteur wel naar buiten móest kijken om te zien of er niet nog iemand ergens alsnog een deur had open getrokken.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Klaasje »

Dat soort vertrekprocessen worden nog gebruikt bij treinen waarbij geen groene-lamp-circuit aanwezig is of gebruikt wordt. Het gaat dan om inderdaad voornamelijk internationale treinen. Ik twijfel of ook de Benelux nog zo'n vertrekproces heeft. Daarin wordt het vertrekbevel ook met een spiegelei gegeven in plaats van de groene lamp.
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door dennistd »

Is het geen idee dat de sluitfluit tien seconden voor het sluiten korte fluitjes geeft, en dan na die tien seconden een lange fluit waarbij de deuren ook daadwerkelijk sluiten? Dan heb je als langs de trein lopende reiziger op zoek naar een plekje tenminste een waarschuwing dat je nu bij de eerste de beste deur in moet gaan stappen. NS wil immers een betere spreiding in de trein, en zoals het nu bedacht is is de reizigers die zorgt voor een betere spreiding de dupe omdat hij er niet meer in mag zodra een fluit klinkt (terwijl hij niet weet wanneer die fluit gaat klinken).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Daniel »

+ 1

Zijn trouwens nog veel meer voorbeelden waar de spreidende reiziger gestraft wordt voor z'n goede gedrag maar NS lijkt dat ook daar niet door te hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

Mikos schreef:Vertrekken met gesloten deuren is een aansprakelijkheidskwestie.
Lang leve het altijd maar alles moeten/willen verzekeren en indekken. We zijn hard op weg om Amerika achterna te gaan wat dat betreft...
Mikos schreef:Nu komt de trein niet eerder in beweging dan dat alle deuren gesloten zijn. Dat zijn ze als de HC zeker weet dat de trein kan vertrekken
Hoe zit het dan met het aangehaald artikel van die vent die "moest rennen voor zijn leven" omdat zijn hand klem zat?
Mikos schreef:Bij het incident in Osseveld werden zowel de conducteur als machinist aangehouden als verdachte. Ze hebben de hele nacht op het bureau gezeten om verhoord te worden. Waarna uiteindelijk geconcludeerd werd dat zij geen van beide aansprakelijk gesteld kónden worden, want ze hebben het niet gezien of zien gebeuren. Daarmee sluit je dus direct uit dat het personeel fout heeft gezeten.
Dus omdat ze het niet zagen zijn ze niet aansprakelijk?

Ik heb redelijk recent nog meegemaakt op Ut (toen ik de longen uit mijn lijf moest lopen wegens een spoorwijziging 11/12 -> 3 en miste dus uiteraard op 10 seconden mijn trein met nog een paar anderen) dat je collega na het draaien van de sleutel enkel naar voren keek (ze stond in het midden) Als er achter dus wat gebeurt is zij niet aansprakelijk?
Mikos schreef:Dat het bij internationale treinen nog wel gebeurt, heeft te maken met de vertrekprocedure in het buitenland. En als jij de hele weg vanaf Berlijn op de ene manier vertrekt en dat vanaf Hengelo ineens op een andere manier moet doen, kom je vanzelf een keer in de knel (= dat wil je dan nog wel eens vergeten en als je dat overkomt, dan hang je).
Je collega's uit Amsterdam (NS International) stappen pas in Bad Bentheim op (voorheen Osnabrück), je hebt dus over één afwijkend station.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Geert »

Vond toevallig een artikel uit 2001 over fluiten en of je wel/niet meer mag instappen: http://vorige.nrc.nl/krant/article1536807.ece Eigenlijk bijna niets veranderd ten opzichte van nu :)
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Durashift »

Geert schreef:Vond toevallig een artikel uit 2001 over fluiten en of je wel/niet meer mag instappen: http://vorige.nrc.nl/krant/article1536807.ece Eigenlijk bijna niets veranderd ten opzichte van nu :)
Leuk om te lezen inderdaad.

Nu ja, veranderd t.o.v. nu is wel dat er 10 seconden bij zijn gekomen bij het moment van fluiten... Vroeger kon men dus iets langer 'drentelen' langs de trein... :wink:

@Aking.. qua verwondingen.. je kan er je benen aan kwijt raken, volgens dat artikel.. :?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

En hoe vaak komt dat precies voor?

Je kunt overlijden aan het drinken van water, sterker nog: er zijn mensen aan overleden. Dat dan ook maar afschaffen? Hoeveel mensen overlijden er dagelijks in het verkeer? dat dan ook maar afschaffen of zwaar beperken? (speciaal voor Mikos, daar gaan we nog een keer :Y )



En wat er volgens mij in die tien jaar is gebeurd is dat er met de deur dicht vertrokken wordt. Hierdoor kan men dus niet meer zien wat er zich buiten allemaal afspeelt en kan dus niet meer aansprakelijk worden gesteld (of in ieder geval niet zo makkelijk)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Ardan »

Ik vind die regel niet eens zo gek. Als iemand gewond raakt en het is een persoon van een bepaald kaliber, laten we het netjes zeggen, dan gaat die natuurlijk zeggen 'ja maar ik deed niks verkeerd, het was hunnie zijn schuld!! Ik wil geld zien!!!' terwijl hij zelf zo stom was om gevaarlijk in te stappen. Ken je het verhaal van die vrouw in Amerika die een dikke claim aan een koffieketen indiende omdat ze haar bek brandde aan hete koffie? En dat nog won ook? Waardoor je nu dus altijd op bekertjes ziet staan 'pas op, heet'? Zo dom cq geldwolverig cq bedenk er maar een woord voor zijn mensen dus. Dit is puur jezelf als NS zijnde indekken tegen dat soort randvolk dat hun eigen stommiteiten probeert af te schuiven op een ander en daar nog geld voor wil vangen ook.
Ik doe ook maar wat
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door SuperGhost »

maar de rechters in nederland zijn niet zo dom als in de vs, waar vanwege een net zo domme rechtszaak in de gebruiksaanwijzing van magnetrons nu ook staat dat die niet geschikt is voor het drogen van katten :')
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door starx »

Overigens meent NS ook dat ze de reiziger inmiddels mogen tutoyeren, getuige de campagneposters. Niet dat het mij als twintiger iets kan schelen, maar naar mensen boven de 50 vind ik het toch wel respectvol om ze met u aan te spreken, zeker als het om betalende klanten gaat. Dit draagt nog meer bij aan de schooljufhouding.

NS doet naar mijn smaak veel te veel alsof ze de reizigers moeten opvoeden. Om over de OV-chipkaart nog maar te zwijgen.

Volgens mij kan NS beter eens zelf orde op zaken stellen voor ze anderen de les gaan lezen, zoals met de HSL en het materieeltekort. Dat moeten reizigers allemaal maar begrijpen..
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door VIRM »

Poeh poeh, gisteren dit in de praktijk gezien op Schiphol. Waar de conducteurs van de ICD Amro meestal vrij coulant zijn met het laten instappen van mensen na het fluitsignaal, werden nu de deuren meteen gesloten en werd er bij de ene persoon die het nog probeerde toegeschreeuwd dat hij toch echt de volgende moest nemen. :)
Beul van de blindegeleidelijn
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door microshit »

starx schreef:Overigens meent NS ook dat ze de reiziger inmiddels mogen tutoyeren, getuige de campagneposters. Niet dat het mij als twintiger iets kan schelen, maar naar mensen boven de 50 vind ik het toch wel respectvol om ze met u aan te spreken, zeker als het om betalende klanten gaat. Dit draagt nog meer bij aan de schooljufhouding.

NS doet naar mijn smaak veel te veel alsof ze de reizigers moeten opvoeden. Om over de OV-chipkaart nog maar te zwijgen.

Volgens mij kan NS beter eens zelf orde op zaken stellen voor ze anderen de les gaan lezen, zoals met de HSL en het materieeltekort. Dat moeten reizigers allemaal maar begrijpen..
Eigenlijk ook best apart ja, want als naar ns.nl kijkt is het grootste deel in de 'u' vorm, alleen de pagina's met een jonge doelgroep gebruiken 'je'. Ook http://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is- ... instappen/ gebruikt 'u'.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door starx »

Iedere niet-monopolist die zo met zijn klanten omgaat, was allang failliet geweest...
Bemined
Berichten: 5868
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Bemined »

IKEA?
VIRM schreef:Poeh poeh, gisteren dit in de praktijk gezien op Schiphol.
Op stations als Schiphol kan ik me wel voorstellen dat men het perron zo snel mogelijk weer leeg wil hebben, men heeft daar namelijk een chronisch tekort aan perrons. Maar op veel grote stations vertrekt er soms maar eens in het kwartier een trein van een specifiek spoor, en is er voldoende marge in de dienstregeling om een halve minuut langer wachten op te vangen. Dan heeft op de seconden nauwkeurig vertrekken alleen maar nut indien men de intentie heeft de marge uit de dienstregeling te slopen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door trolly »

Verder best met je eens hoor, maar
starx schreef: Niet dat het mij als twintiger iets kan schelen, maar naar mensen boven de 50 vind ik het toch wel respectvol om ze met u aan te spreken, zeker als het om betalende klanten gaat.
Denk je echt dat het je straks als vijftiger wel gaat boeien?
Bemined schreef:IKEA?
Dus. Zolang ze maar leveren
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

En bij dat laatste gaat het nog wel eens mis :') :X
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door trolly »

:Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door regenmaker »

Heb de regel aan den lijve ondervonden. Ik ben in Nijmegen namelijk nog de discussie aangegaan met de conducteur. Mijn bus was namelijk te laat op het station en daardoor was ik net te laat op het station. Ik wou instappen, maar mocht niet van de conducteur. Gaat die gozer een beetje dreigen met 350 euro boete, echt... Ik was pissig op die man. Als hij mij een boete wil geven moet ie toch eerst de politie erbij roepen voordat ik me legitimeer.

Laat ze eerst maar eens die sein- en wisselstoringen oplossen, voordat ze gaan zeiken over reizigers die de trein vertragen... :N :neg:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Michael »

Je weet dat een HC ook een BOA status heeft ? Ook als een BOA om je legitimatie vraagt dien je er gehoor aan te geven. De politie hoeft daarvoor niet perse ter plaatse te komen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten