Verbouwing station Utrecht Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Z2N schreef:Ook dat zal een kwestie zijn van gewenning, alhoewel ze wel aan de logische zijde zitten (altijd rechts aanhouden).
Mwoh, het zal er vooral om gaan dat er nu nog paaltjes en poortjes naast elkaar staan... de aan deze kant alleen uitchecken-stickers zitten immers ook boven het gedeelte waar alleen nog paaltjes staan en die hebben nu eenmaal geen in- en uitcheckkant :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Inmiddels is men bij de ingang vanaf de poortvrije passage begonnen met het plaatsen van de tweede helft van de poortjes, bij de andere uitgangen zijn de poortjes echter nog altijd buiten gebruik.

Op busstation Jaarbeurszijde hangen nu de stationsnaambordjes over de hele lengte van het C-perron en is inmiddels ook te zien dat dit 's lands eerste busstation met een rookzone wordt.

En nadat perron 14/15 in het afgelopen weekend al grotendeels kaal gemaakt was is men inmiddels ook begonnen om hetzelfde te doen op perron 12. Alle wachthokjes waren vanmiddag al grotendeels gesloopt en de bankjes werden op 'n shovel afgevoerd. Ook was men druk doende de bestrating aan die kant van het perron te verwijderen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Sinds vanmorgen is het hele stuk nieuwe hal tussen de tijdelijke gang en het deel wat al eerder open was opengesteld voor reizigers. De tijdelijke gang is daarom nu gesloten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door wouter15 »

Aan de Jaarbeurszijde van Utrecht Centraal zijn nu ook poortjes verschenen (vanaf het busstation gezien aan de rechterkant). Nu zijn ze bezig om aan de linkerkant poortjes te plaatsen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Nouja verschenen, ze staan er al bijna een maand met hekken er omheen. Maar ik begrijp uit jouw verhaal dat ze daar nu dus ook aan staan?
Zoals ik net in het chipkaarttopic postte staan ze aan de centrumzijde nu in elk geval wel aan en daar is men alleen nog met het middelste deel bezig (helemaal rechts zijn de paaltjes nog normaal bereikbaar).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door wouter15 »

Ze staan inderdaad al "aan" in de zin van dat je bij de poortjes kan in- en uitchecken. Als je dacht dat ze al gesloten zijn, dat is nog niet zo. Maar ik vermoed dat je dat wel dacht toen ik zei dat ze al "aan" staan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Dan bedoelen we hetzelfde ja :P Scheelt weer een slinger (vanmorgen stonden ze nog tussen de hekken) op weg naar de bus :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door OVinspecteur »

De Moreelsebrug vind ik wel mooi en origineel. Bruikbaar is een ander verhaal, i.i.g. voor fietsers. Ik verwacht niet dat veel mensen (na de openingseuforie) hun fiets dagelijks de trappen op en af gaan sjouwen in plaats van de tunnel aan de noordkant te nemen. En dat is best jammer, want er komt een compleet fietspad bovenop de brug te liggen. Waarom geen vloeiende op- en afritten? Met een beetje creativiteit had daar toch wel de ruimte voor gevonden kunnen worden lijkt me.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Aking »

Dat komt er niet? :o :shock: :') :X
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Alleen fietsgoten langs de trappen inderdaad, maar aan de centrumkant zie ik wel ook een lift ingetekend staan. Zie foto 3 op deze pagina.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Durashift »

OVinspecteur schreef:De Moreelsebrug vind ik wel mooi en origineel. Bruikbaar is een ander verhaal, i.i.g. voor fietsers. (..) Waarom geen vloeiende op- en afritten? Met een beetje creativiteit had daar toch wel de ruimte voor gevonden kunnen worden lijkt me.
Nou, wil je dat een beetje relax met, bijvoorbeeld, een versnellingsloze OV fiets kunnen bestijgen.. dan heb je wel een aanloop nodig.. Denk niet dat die ruimte er, creactief, is.

Kijk maar eens hoeveel 'aanloop' de nieuwe fietsbrug in Overvecht (over de ringweg N230) heeft.. of diegene in Maarssenbroek, over de A2.
Uit ervaring met die laatste kan ik zeggen dat het niet veel steiler moet voor nog enigszins comfortabel fietsen.. :wink:
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Durashift »

'Toevallig' vanmiddag een kijkje wezen nemen op Utrecht CS. Met bus 7 van en naar de Ikea gereisd.
Het nieuwe busplatform jaarbeurszijde wordt mooi strak, vind ik. Wél viel mij het 'donkere hol' op, de blinde muur van het stadskantoor.
Een beetje licht zou wonderen doen.. Een flatscreen groot scherm met reclame moet voldoende zijn, denk ik. *bus*

Om mijn bus terug te vinden moest ik toch even op het infoscherm in de stationshal kijken..
Ik kon bus 7 niet terugvinden in de lijst.. bleek ik op de lijst van centrumzijde te kijken.. :roll:

HALLO U-OV.. maak dat onderscheidt in de kopregel even vetgedrukt ofzo.. :wink: én koppel de schermen aan de locatie.. Dus @ jaarbeurszijde begin je op links met de bussen op jaarbeurszijde.. en rechts die op centrumzijde.. en dan @centrumzijde precies andersom..
Lijkt mij logischer en duidelijker.. wij lezen tenslotte van links naar rechts.. dus daar waar je je bevind start je met links.

Verder was er best wel wat zichtbare politiemannen- en vrouwen aanwezig..(2x een koppeltje gezien + een trio in Hoog Catherijne) Zou er een dreigingsniveau geweest zijn?

Verder een bouwput, dat hele gebied inclusief de catherijne singel. Wel mooi dat water... al wordt er bij HC flink de hoogte in gebouwd.. blijft straks weinig flaneer mogelijkheden over.... er verdwijnt zo wel wat natuurlijk licht.. :neg: :cry:
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door microshit »

Al ruime tijd loopt er extra politie rond op Utrecht CS. Zie met enige regelmaat een koppel of 4, 5 staan.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Z2N »

Dat is als gevolg van de aanslagen van Parijs op 13 november. Gelukkig is het weer afgeschaald, ten tijde van Brussel liep men tijdelijk met semi-automatische wapens rond... :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door OVinspecteur »

Durashift schreef:Nou, wil je dat een beetje relax met, bijvoorbeeld, een versnellingsloze OV fiets kunnen bestijgen.. dan heb je wel een aanloop nodig.. Denk niet dat die ruimte er, creactief, is.

Kijk maar eens hoeveel 'aanloop' de nieuwe fietsbrug in Overvecht (over de ringweg N230) heeft.. of diegene in Maarssenbroek, over de A2.
Uit ervaring met die laatste kan ik zeggen dat het niet veel steiler moet voor nog enigszins comfortabel fietsen.. :wink:
Aan beide kanten van de brug zijn er bouwprojecten. Ze hadden er wellicht iets mee kunnen doen zoals bij de Dafne Schippersbrug, waar de oprit door een schoolgebouw heen loopt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Vanmiddag heb ik eens uitgebreid de werkzaamheden in de spoorbak 12/14 staan bekijken en dan vooral hoe de verbreding van perron 12 in de praktijk uitpakt, er waren immers vermoedens dat we daardoor een perron zouden krijgen dat breder dan de kap is.
Blijkt echter allemaal reuze mee te vallen: aan de noordzijde wordt t.h.v. de Noordertunnel het perron een enkele tientallen centimeters breder (perron 14 trouwens ook) wat blijkbaar nodig was om het ronde uiteinde van de kap te laten passen want de palen daarvoor zijn inmiddels ook geplaatst zag ik. De extra ruimte tussen de sporen wordt vooral net buiten het perron gebruikt waar deze ruimte plaats biedt aan een nieuw bovenleidingsportaal.

Aan de zuidzijde iets grotere werkzaamheden: daar wordt de forse kromming uit perron 11/12 gehaald met de bijbehorende verschuiving van de sporen. Dat biedt daar gelijk de ruimte voor het iets verlengen van de perronkap die er maar deels afgebouwd bij stond de laatste tijd. Ook perron 11 is achter het stootjuk trouwens grotendeels afgebroken om rechtgetrokken te worden.

Op het busstation Jaarbeurszijde blijkt dit weekend dan weer vooral gewerkt te worden aan het voorzien van de rijbaan van een laag beton. De C-perrons werden daarbij met name geblokkeerd doordat er een grote betonsilo op de rijbaan stond opgesteld. Ook is de uitrit van het busstation onder de Moreelsebrug nu netjes geasfalteerd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Aking »

Mogen er de volgende keer fototjes bij de veranderingen? Ik schrok me de pleuris toen ik eergister na een maand of 3 Utrecht CS binnenreed :')
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Hainje »

Wa doe jij in NEEderland.
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Aking »

Zooi regelen die in het honderd is gelopen helaas... :X

Maar niet gevreesd, ik ben zo weer weg!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Hainje »

Oh ja, daar had je hier al over geschreven in een of ander topique.
🍉
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door ODRAIL »

Aking schreef:Mogen er de volgende keer fototjes bij de veranderingen? Ik schrok me de pleuris toen ik eergister na een maand of 3 Utrecht CS binnenreed :')
Ach ... ik kom gemiddeld 1 a 2 keer in de maand op Utrecht CS en ik schrik me ook nog elke keer de pleuris hoe het veranderd. Maar ja wat wil je als je opgegroeid bent met het vorige (oude) station :wink: .
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Joh, ik wordt soms zelfs nog compleet verrast nadat ik er een keer een weekend niet geweest ben :P Sommige dingen gaan zo snel daar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Vinny »

Oh ik ben niet de enige die zijn oriëntatie verliest daar. Maar ik kom er gemiddeld eens per half jaar... :@
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door OVinspecteur »

In het verlengde van de bestaande fietstunnel vanaf de Van Sijpesteijnkade is nu ook aan de centrumkant een tunneltje uitgegraven onder het nieuwe busviaduct en gisteren in gebruik genomen. De gevaarlijke gelijkvloerse kruising aan de kant van de Leidseveertunnel is zo te zien gelijk afgesloten. :D Gisteren en eergisteren waren de verkeerslichten er al gedeactiveerd, wat hachelijke situaties opleverde tussen bussen en fietsers.
De doorgaande fietsroute Lange Viestraat - Jaarbeurszijde ligt vanaf nu dus (in beide richtingen) aan de zuidkant van de bussen op dit traject, hoewel de situatie naast Hoog Catharijne nog erg verwarrend is. De bussen hoeven nu een keer minder gelijkvloers te kruisen. Maar de problemen zullen zich waarschijnlijk gaan verplaatsen naar het kruispunt Lange Viestraat/Vredenburg/St. Jacobsstraat, welke fietsers vanuit de stad schuin moeten oversteken.

Verder is er tussen de tramhalte en het (bus)station op het Jaarbeursplein juist een VRI bijgekomen, eentje die het overstekend wild ook met geluidssignalen poogt op andere gedachten te brengen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

De situatie naast Hoog Catharijne wordt nog beter als de nieuwe fietsenstalling klaar is. De busbaan richting Vredenburg komt dan te liggen waar nu nog de tijdelijke stalling staat.
Maar ben wel benieuwd hoe ze dat bij de Sint Jacobsstraat gaan oplossen ja.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten