Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Flixbus Buslijn Den Haag – Rotterdam – Eindhoven – rijksgrens
Voor het exploiteren van de MFB MeinFernbus Gmbh (Flixbus) buslijn
Den Haag – Rotterdam – Eindhoven – rijksgrens
hebben de volgende provincies ontheffing verleend van de concessieplicht voor het exploiteren van de buslijn:
JA Zuid-Holland 13.04.2016 Vervoersautoriteit (Va) van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (13 april 2016 tot en met 13 april 2021)
?? Noord-Brabant
Den Haag – Rotterdam – Eindhoven – rijksgrens
hebben de volgende provincies ontheffing verleend van de concessieplicht voor het exploiteren van de buslijn:
JA Zuid-Holland 13.04.2016 Vervoersautoriteit (Va) van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (13 april 2016 tot en met 13 april 2021)
?? Noord-Brabant
FLixbus Buslijn Groningen – Zwolle – Arnhem – Nijmegen – Maastricht
Voor het exploiteren van de MFB MeinFernbus Gmbh (Flixbus) buslijn
Groningen – Zwolle – Arnhem – Nijmegen – Maastricht
hebben de volgende provincies ontheffing verleend van de concessieplicht voor het exploiteren van de buslijn:
JA OV Bureau Groningen Drenthe
?? Provincie Gelderland
?? Provincie Overijsel
JA Provincie Limburg 17/05/2016
Groningen – Zwolle – Arnhem – Nijmegen – Maastricht
hebben de volgende provincies ontheffing verleend van de concessieplicht voor het exploiteren van de buslijn:
JA OV Bureau Groningen Drenthe
?? Provincie Gelderland
?? Provincie Overijsel
JA Provincie Limburg 17/05/2016
Laatst gewijzigd door michiel71 op za 16 jul 2016, 12:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Flixbus Buslijn Alkmaar – Amsterdam – Eindhoven – Sevenum (Toverland) – Venlo - Rijksgrens
Voor het exploiteren van de MFB MeinFernbus Gmbh (Flixbus) buslijn
Alkmaar – Amsterdam – Eindhoven – Sevenum (Toverland) – Venlo - Rijksgrens
hebben de volgende provincies ontheffing verleend van de concessieplicht voor het exploiteren van de buslijn:
JA Provincie Noord-Holland 23.02.2016
?? Provincie Noord-Brabant
?? Provincie Limburg
Alkmaar – Amsterdam – Eindhoven – Sevenum (Toverland) – Venlo - Rijksgrens
hebben de volgende provincies ontheffing verleend van de concessieplicht voor het exploiteren van de buslijn:
JA Provincie Noord-Holland 23.02.2016
?? Provincie Noord-Brabant
?? Provincie Limburg
Laatst gewijzigd door michiel71 op za 16 jul 2016, 12:27, 4 keer totaal gewijzigd.
Flixbus Buslijn Zandvoort/Haarlem – Amsterdam – Eindhoven – Roermond - Rijksgrens
Voor het exploiteren van de MFB MeinFernbus Gmbh (Flixbus) buslijn
Zandvoort/Haarlem – Amsterdam – Eindhoven – Roermond - Rijksgrens
hebben de volgende provincies ontheffing verleend van de concessieplicht voor het exploiteren van de buslijn:
JA Provincie Noord-Holland 23.02.2016
NEE Provincie Noord-Brabant 12.07.2016
?? Provincie Limburg
Zandvoort/Haarlem – Amsterdam – Eindhoven – Roermond - Rijksgrens
hebben de volgende provincies ontheffing verleend van de concessieplicht voor het exploiteren van de buslijn:
JA Provincie Noord-Holland 23.02.2016
NEE Provincie Noord-Brabant 12.07.2016
?? Provincie Limburg
Laatst gewijzigd door michiel71 op zo 17 jul 2016, 05:07, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Flixbus Buslijn Rotterdam–Den Haag–Amsterdam–Wieringerwerf–Den Oever–Harlingen–Leeuwarden–Drachten-Grens
Waarom moet GD een ontheffing geven voor die lijn? Die lijn komt toch helemaal niet in Groningen of Drenthe?michiel71 schreef:Voor het exploiteren van de MFB MeinFernbus Gmbh (Flixbus) buslijn
Rotterdam – Den Haag – Amsterdam – Wieringerwerf – Den Oever – Harlingen – Leeuwarden – Drachten en vice versa
hebben de volgende provincies ontheffing verleend van de concessieplicht voor het exploiteren van de buslijn:
JA Zuid-Holland 13.04.2016 Vervoersautoriteit (Va) van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (13 april 2016 tot en met 13 april 2021)
?? Noord-Holland (onbekend)
JA Friesland (Datum onbekend) Bron: Friesch Dagblad, 08.06.2016
?? Groningen/Drenthe
Basislijn
Re: Flixbus Buslijn Rotterdam–Den Haag–Amsterdam–Wieringerwerf–Den Oever–Harlingen–Leeuwarden–Drachten-Grens
Hij stopt er wel. Hij rijdt toch tot de grens. Die lijn gaat niet tot Bad-Nieuwenschans rijden en dan terug rijden naar Drachten zonder er iemand uit te laten. Al zou hij daar niet stoppen om naar Leer te gaan, zou die toch door Groningen rijden(zonder stops), maar Drenthe snap ik helemaal niet.
Alsof Overijssel hier ook toestemming aan moest geven om door Utrecht te mogen rijden.
Alsof Overijssel hier ook toestemming aan moest geven om door Utrecht te mogen rijden.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Flixbus Buslijn Den Haag – Rotterdam – Eindhoven – rijksgrens
Ik wist niet dat Den Haag in Noord-Holland lag. Dit is geen belediging naar michiel toe, maar naar de provincie Noord-Holland. Tenzij ze eventueel willen verlengen, dan snap ik dat.michiel71 schreef:Voor het exploiteren van de MFB MeinFernbus Gmbh (Flixbus) buslijn
Den Haag – Rotterdam – Eindhoven – rijksgrens
hebben de volgende provincies ontheffing verleend van de concessieplicht voor het exploiteren van de buslijn:
JA Zuid-Holland 13.04.2016 Vervoersautoriteit (Va) van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (13 april 2016 tot en met 13 april 2021)
?? Noord-Brabant
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Het Flix-imperium gaat beginnen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Denk het niet hoor, tenzij je met lege bussen ook zodanig de markt veranderen dat men zich bij NS genoodzaakt voelt om de stekker eruit te trekken... (A)
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Elke keer wordt er weer met grote bombarie een lijn aangekondigd, die meestal na een paar maanden met stille trom weer opgedoekt wordt. Het lijkt wel of het Flixbus alleen maar gaat om de gratis reclame die zo'n nieuwsbericht elke keer met zich meebrengt... Ik snap werkelijk niet dat er geen eisen gesteld worden aan het aantal wijzigingen in de dienstregeling. Maximaal 4x per jaar en verder niet. En ook voor alle lijnen die opgeheven worden verplicht een persbericht de deur uit doen. Stelletje cowboys :-?
Re: Flixbus Buslijn Rotterdam–Den Haag–Amsterdam–Wieringerwerf–Den Oever–Harlingen–Leeuwarden–Drachten-Grens
Ah, maar dat maakte ik dus niet uit het berichtje zelf op. Alleen in de titel stond dat ie naar de grens rijdt, uit het bericht maak ik op dat ie tot Drachten rijdt.OmniLezer schreef:Hij stopt er wel. Hij rijdt toch tot de grens. Die lijn gaat niet tot Bad-Nieuwenschans rijden en dan terug rijden naar Drachten zonder er iemand uit te laten. Al zou hij daar niet stoppen om naar Leer te gaan, zou die toch door Groningen rijden(zonder stops), maar Drenthe snap ik helemaal niet.
Alsof Overijssel hier ook toestemming aan moest geven om door Utrecht te mogen rijden.
Basislijn
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
ELKE keer moet de concessiehouder (bijvoorbeeld Flixbus) in de betreffende regio ontheffing aanvragen bij de concessieverlener.dennistd schreef:Ik snap werkelijk niet dat er geen eisen gesteld worden aan het aantal wijzigingen in de dienstregeling.
Deze aanvraag dient o.a. te voorzien zijn van een voorgestelde dienstregeling en moet voldoen aan lokale voorwaarden.
Een concessiehouder mag niet afwijken van de dienstregeling maar kan wel besluiten om
vanwege bedrijfseconomische redenen ("lege bussen") minder vaak te gaan rijden.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
En dat is nou juist het probleem: als je bij een streekbus van de ene op de andere dag minder verbindingen hebt heb je recht om moord en brand te schreeuwen, te klagen, en de politiek om uitleg te vragen: het zal dus niet 'zomaar' gebeuren. Bij Flixbus-achtigen kan de dienstverlening aangepast worden, zelfs al zijn er kaartjes voor verkocht. Dat betekent dat je als reiziger niet echt kan rekenen op de bussen, en als een klant eenmaal teleurgesteld is zal deze ook niet zomaar terugkomen. Daarom zou Flixbus, als zij een titel als 'OV' willen, aan dezelfde regels omtrent dienstregeling-wijzigingen gebonden moeten zijn. Werkt een verbinding niet, dan moeten ze maar op de blaren zitten.
-
- Berichten: 1054
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Normaal OV-busvervoer wordt gesubsidieerd. Al rijdt de bus leeg, dan nog kan het busbedrijf geld verdienen. Er is bovendien een contract (i.c. concessie) tussen overheid en busbedrijf. Bij FlixBus moeten alle opbrengsten uit de kaartverkoop komen.
Overigens zijn last-minute wijzigingen bij FlixBus natuurlijk ook onwenselijk. Vaak zit daar ook een goede reden achter, bijvoorbeeld vergunningen die te laat binnenkomen of dat de bussen niet beschikbaar zijn. Dat komt natuurlijk ook omdat FlixBus zeker in Nederland eigenlijk nog een startup is.
Overigens zijn last-minute wijzigingen bij FlixBus natuurlijk ook onwenselijk. Vaak zit daar ook een goede reden achter, bijvoorbeeld vergunningen die te laat binnenkomen of dat de bussen niet beschikbaar zijn. Dat komt natuurlijk ook omdat FlixBus zeker in Nederland eigenlijk nog een startup is.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Je hoeft mij heus niet te vertellen hoe subsidies werken, dat zal het hele forum zelfs wel weten. Maar alsnog hoor ik geen redenen om mij als potentieel reiziger te overtuigen een onbetrouwbare bus te nemen, alleen excuses die je aan de gewone reiziger niet eens uit kan leggen. Daarmee zet je een slap product neer, dat niet veel goedkoper is maar duidelijk minder service biedt dan de alternatieven.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Waar zie jij Noord-Holland staan? :?OmniLezer schreef:Ik wist niet dat Den Haag in Noord-Holland lag. Dit is geen belediging naar michiel toe, maar naar de provincie Noord-Holland. Tenzij ze eventueel willen verlengen, dan snap ik dat.michiel71 schreef:Voor het exploiteren van de MFB MeinFernbus Gmbh (Flixbus) buslijn
Den Haag – Rotterdam – Eindhoven – rijksgrens
hebben de volgende provincies ontheffing verleend van de concessieplicht voor het exploiteren van de buslijn:
JA Zuid-Holland 13.04.2016 Vervoersautoriteit (Va) van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (13 april 2016 tot en met 13 april 2021)
?? Noord-Brabant
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Wauw, verkeerd gelezen. Ik bedoelde dit op een andere quote
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Eerste graad prijsdiscriminatie bij Flixbus: Eindhovenaren betalen tot 250% meer dan Nijmegenaren
Eerste graad prijsdiscriminatie bij Flixbus:
Reizigers die vertrekken uit Eindhoven betalen tot 250% (€17,50) meer dan reizigers die met dezelfde bus vertrekken uit Nijmegen (€7,00)
voor een kortere busreis met dezelfde aankomstdag én tijd in Antwerpen (vrijdag 17/06/2016 09:50am).
Eerste-graadsdiscriminatie is uiteraard niet verboden.
Wel is het opmerkelijk dat inwoners uit de regio Eindhoven kennelijk
een hoger bedrag willen betalen dan inwoners uit de regio Nijmegen.
Reizigers die vertrekken uit Eindhoven betalen tot 250% (€17,50) meer dan reizigers die met dezelfde bus vertrekken uit Nijmegen (€7,00)
voor een kortere busreis met dezelfde aankomstdag én tijd in Antwerpen (vrijdag 17/06/2016 09:50am).
Eerste-graadsdiscriminatie is uiteraard niet verboden.
Wel is het opmerkelijk dat inwoners uit de regio Eindhoven kennelijk
een hoger bedrag willen betalen dan inwoners uit de regio Nijmegen.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Wat is je punt. Het woord discriminatie is leuk voor de krantenkoppen, maar prijsdiscriminatie is niet illegaal en ook niet per definitie moreel verwerpelijk. Gratis/goedkoop vervoer voor ouderen of studenten valt ook onder prijsdiscriminatie. Daar zijn best goede argumenten voor te verzinnen.michiel71 schreef:Eerste graad prijsdiscriminatie bij Flixbus:
Eindhovenaren betalen tot 250% (€17,50) meer dan Nijmegenaren (€7,00)
voor een busreis met dezelfde aankomstdag én tijd in Antwerpen (vrijdag 17/06/2016 09:50am)
In dit specifieke geval is een bepaalde rit duurder, waarschijnlijk omdat die anders te vol raakt.
Dit bericht vind ik wel erg ophitsend, met alle respect..
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Ga je eens inlezen in Yield Management Michiel71, dit is bovendien vaker besproken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Ik ben gister meegeweest met de tweede rit op Flixbus-Lijn 825 Amsterdam Sloterdijk - Nijmegen Centraal Station tussen Nijmegen en Amsterdam.
- In Nijmegen stapten ongeveer 15 mensen in.
- Op station Rotterdam Lombardijen stapten 4 mensen uit en niemand in.
- Op het Zuidplein stapten 3 mensen uit en 3 mensen in.
- Op Rotterdam Centraal stapten 3 mensen uit en 2 mensen in.
- Op Den Haag Centraal stapten 5 mensen in.
De rijtijden op deze lijn zijn best krap. Dat wil zeggen dat de rijtijd tussen Nijmegen en Den Haag krap is, omdat bij een beetje file op de A15 je stiptheid er al aan gaat en omdat je voor de oversteek over de Maas via de Erasmusbrug al gauw tien minuten moet rekeken. De rijtijd tussen Den Haag Centraal en Amsterdam Sloterdijk is dan weer aan de ruime kant, waardoor we de onderweg opgelopen vertraging van ongeveer 25 minuten weer in hebben kunnen lopen.
De rit werd gereden door Kras Reizen. Ik heb begrepen dat het uiterlijk van de bus nog iets groener wordt dan nu het geval is.
- In Nijmegen stapten ongeveer 15 mensen in.
- Op station Rotterdam Lombardijen stapten 4 mensen uit en niemand in.
- Op het Zuidplein stapten 3 mensen uit en 3 mensen in.
- Op Rotterdam Centraal stapten 3 mensen uit en 2 mensen in.
- Op Den Haag Centraal stapten 5 mensen in.
De rijtijden op deze lijn zijn best krap. Dat wil zeggen dat de rijtijd tussen Nijmegen en Den Haag krap is, omdat bij een beetje file op de A15 je stiptheid er al aan gaat en omdat je voor de oversteek over de Maas via de Erasmusbrug al gauw tien minuten moet rekeken. De rijtijd tussen Den Haag Centraal en Amsterdam Sloterdijk is dan weer aan de ruime kant, waardoor we de onderweg opgelopen vertraging van ongeveer 25 minuten weer in hebben kunnen lopen.
De rit werd gereden door Kras Reizen. Ik heb begrepen dat het uiterlijk van de bus nog iets groener wordt dan nu het geval is.
- The Greyhound
- Berichten: 808
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Als het product je niet aan staat, hoef je het niet te gebruiken, dan ga je lekker met de staatsruifexpress. Hadden we die keuze maar op de HSL.Z2N schreef:Je hoeft mij heus niet te vertellen hoe subsidies werken, dat zal het hele forum zelfs wel weten. Maar alsnog hoor ik geen redenen om mij als potentieel reiziger te overtuigen een onbetrouwbare bus te nemen, alleen excuses die je aan de gewone reiziger niet eens uit kan leggen. Daarmee zet je een slap product neer, dat niet veel goedkoper is maar duidelijk minder service biedt dan de alternatieven.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Die bus staat weer gewoon op straat te halteren bij Sloterdijk? :')
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Goed commentaar, goed becommentarieerd ook :pos:
Wat moet ik in hemelsnaam met een inhoudsloos bericht? Als je een mening hebt onderbouw hem dan, maar hou het wel ontopic...
Wat moet ik in hemelsnaam met een inhoudsloos bericht? Als je een mening hebt onderbouw hem dan, maar hou het wel ontopic...
Re: Flixbus lijn 823 (Enschede - Eindhoven)
Het niet meer frequent rijden van Flixbus op het traject Enschede - Eindhoven heeft op Facebook tot heftige reacties geleidt:michiel71 schreef:Voorlopig wordt lijn 823 (Enschede - Eindhoven) echter opgeheven.Ik ben benieuwd of lijn 823 (Enschede - Eindhoven) vanaf donderdag 8 september 2016 nog internationaal wordt doorgetrokken...Tickets voor de lijn 823 (Enschede - Eindhoven) zijn nu te boeken t/m woensdag 7 september 2016.
Voor de lijnen 821 (Groningen - Enschede - Leverkussen/Münster) en 822 (Groningen - Nijmegen - Leuven)
zijn de tickets te boeken t/m zondag 6 november 2016.
Vandaag, woensdag 8 juni 2016, rijdt lijn 823 voor het laatst.....
Vanaf donderdag 9 juni kan er niet meer worden geboekt voor lijn 823 (Enschede - Eindhoven)
Flixbus: "Afgelopen week hebben wij een aantal nieuwe (internationale) connecties aan ons netwerk toegevoegd."
Ingo van der Velden "Gaarne de oude dienstregeling Eindhoven - Enschede weer terug. Dit is echt een ondoordachte actie die jullie veel klanten gaat kosten zoals jullie kunnen lezen.
Melany Maximus "nou succes FlixBus, mijn route is zonder vooraankondiging geschrapt dus ik ben niet te spreken over jullie. Sneller dan de trein?? Met de trein ben ik in 3 uur van Enschede naar Eindhoven, met de Flixbus doen we er nu 7 uur over en de vertrektijden zijn ook nog eens onmogelijk. Het was leuk te genieten van een goed initiatief, maar jullie zijn een goede klant kwijt."
Matthew von Kriegenbergh "Ik ben het met je eens! De verbinding Eindhoven - Enschede is enorm kut geworden"
Zowie Schreuder "Lekker van alles toe gaan voegen maar andere routes (misschien tijdelijk? who knows) schrappen of belachelijk maken. (Serieus, welke idioot gaat voor een tripje Eindhoven - Hengelo - Enschede fucking +7 uur in de bus zitten?!) Maandenlang was dit een ideale oplossing. Goedkoper, sneller en rustiger dan reizen met de NS. Maar dit slaat nergens op. Ik ga nog liever uren staan in een overvolle trein dan +7 uur in een bus zitten. Heel jammer dit want ze hadden een serieuze concurrent voor de NS kunnen worden. Zo gaan ze dat nooit halen.
Melissa Raanhuis "Ook voor mij flixbus end of story. Gister 2 uur vertraging gehad van hengelo naar Eindhoven! En dit was voor mij nog wel de beste tijd en was blij dat deze lijn bestond, maar helaas moet die uit Berlijn komen en is het druk rond de spits dat deze bus dus altijd vertraging heeft! Ik ga helaas weer over op de trein!"
Oum Zaïd "Heel erg Jammer dat de lijn Eindhoven-Enschede en Enschede-Eindhoven is gewijzigd.. Helaas kunnen we nu niet meer met de flixbus reizen.. door die belachelijke reistijden.. Hier ook 4 klanten kwijt"
Denise Wetzels "Belachelijk de wijziging Eindhoven - Enschede!!! Zo is het toch niet meer te doen?? Maak dan de prijs wat hoger en laat de oude dienst regeling zoals hij was. Jullie zijn een vaste klant kwijt!!!!"
Monique van Velthoven "Elke verandering is nog geen verbetering…! Dat geldt in ieder geval voor het traject Enschede - Eindhoven vv, zinloze vertrek- en reistijden nu. En dat terwijl het voorheen zo goed geregeld was…"
Karin Smidt "Heel jammer dat de Enschede-Eindhoven lijn zo gewijzigd! De 3 uurs lijn op belachelijke tijden en de 7 uurs lijn via Haren..... wie heeft dat bedacht?"
Tma Mo "Gisteren 2 uur later vertrokken dan gepland wat al een no go is. Daarna meer dan 3 uur over gedaan om vanuit Enschede naar Eindhoven te komen. Jammer dit betaal liever meer dan z'n regeling. Ik hoop dat flixbus dit gaat aanpassen."
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten