Staking metro van Parijs vanaf 2 juni

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Staking metro van Parijs vanaf 2 juni

Bericht door Suus »

De Franse vakbond CGT heeft aangekondigd vanaf 2 juni 2016 een staking voor onbeperkte tijd te houden bij de RATP. Vanaf 2 juni 2016 zullen er in Parijs tot nader bericht daarom geen metro en trams meer rijden. Ook de meeste bussen in de regio Parijs en de RER op lijn A en B zullen daardoor niet meer rijden.

Bron: http://www.france24.com/fr/20160523-loi ... tee-2-juin
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Staking metro van Parijs vanaf 2 juni

Bericht door Z2N »

Lekker dan, 10 juni begint het EK (en ben ik in Parijs). Maar mijn mening over de Loi El Khomeri had ik hier al geuit. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Foeckler
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 11:53

Re: Staking metro van Parijs vanaf 2 juni

Bericht door Foeckler »

Dag Bee, heb jij al een update over de situatie? Ik ga volgend weekend naar Parijs. Met mijn beste Frans kon ik ontcijferen dat er maar 1 vakbond gaat staken. Bij vorige stakingen waren het meerdere bonden en konden de meeste metro's nog gewoon rijden. Ik heb dus een beetje hoop op een redelijk normale situatie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Staking metro van Parijs vanaf 2 juni

Bericht door Suus »

Er zijn meerdere vakbonden bij de RATP die hebben aangekondigd aan de staking deel te nemen, dan wel vanaf 2 juni dan wel vanaf 10 juni. De regering heeft op het moment nog geen strobreed toegegeven wat betreft de arbeidswetgeving, al wankelt het wel. Maar voorlopig staakt men zich daar dus nog wel even een ongeluk.

Men schijnt bij de RATP ook een nieuwe CAO te willen, dus voorlopig is men daar nog wel even zoet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Foeckler
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 11:53

Re: Staking metro van Parijs vanaf 2 juni

Bericht door Foeckler »

Bedankt voor de update. Altijd fijn als er gebrekkige informatievoorziening is. Heb een goedkoop hotel over de Seine richting het noorden ongeveer 7 km vanaf Paris Nord. Moeten maar eens kijken wat we doen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Staking metro van Parijs vanaf 2 juni

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:de RER op lijn A en B zullen daardoor niet meer rijden.
RER A en B worden toch gedeeltelijk door de RATP en gedeeltelijk door de SNCF gereden?
Rijden de diensten gereden door de SNCF dan wel en de diensten van de RATP niet?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Staking metro van Parijs vanaf 2 juni

Bericht door Suus »

De SNCF staakt 2 juni ook.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Staking metro van Parijs vanaf 2 juni

Bericht door Z2N »

De RER A en B hebben beiden een SNCF-deel en een RATP-deel, als een van de twee staakt worden beide delen geknipt.

Bij een volledige staking van de RATP zal er (zelfs als de SNCF deels staakt) op de RER A alleen gereden worden door de SNCF (met eigen materieel waar normaal gesproken alle treinen van de RATP zijn). Dit gebeurt dan alleen op twee westelijke takken die dan verbonden worden met het Gare Saint Lazare, omdat die sporen van de SNCF zijn. De RER B rijdt dan alleen ten noorden van het Gare du Nord, en keert dan uitzonderlijk bovengronds. Vanwege de beperkte capaciteit valt op beide lijnen sowieso een deel van de treinen uit op de SNCF-delen, zelfs al staakt de SNCF niet.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Foeckler
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 11:53

Re: Staking metro van Parijs vanaf 2 juni

Bericht door Foeckler »

Bee, gaat het meevallen? Dit staat op de website van de RATP.

Mouvement social du jeudi 2 juin.

À la suite d'un préavis de grève, la RATP prévoit :
Métro :
Trafic normal

RER A :
Trafic normal, interconnexion assurée en gare de Nanterre Préfecture

RER B :
- 3 trains sur 4 entre Gare du Nord / Saint-Rémy / Massy Palaiseau / Robinson
- 1 train sur 3 entre Gare du Nord et Mitry / Roissy Charles de Gaulle
Changement de train obligatoire en gare du Nord.

Bus et Tramway :
Trafic normal ou quasi-normal
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Staking metro van Parijs vanaf 2 juni

Bericht door Z2N »

De staking valt vooralsnog erg mee, met eigenlijk alleen kleine problemen op de RER B. Maargoed, dit was een staking van maar één vakbond (de CGT), een andere vakbond gaat vanaf 10 juni ook staken. Mogelijk zijn er echter wel problemen op andere lijnen in Parijs, dit als gevolg van de staking bij de SNCF.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Staking metro van Parijs vanaf 2 juni

Bericht door Suus »

Je lijkt geluk te hebben inderdaad. Maargoed, het zijn voorspellingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Anita
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 10 jun 2016, 07:51

Re: Staking metro van Parijs vanaf 2 juni

Bericht door Anita »

Hallo, Wij gaan dit weekend (11 en 12 juni) naar Parijs. Weet iemand hoe het nu is met het openbaar vervoer in Parijs? Rijden er treinen en metro's dit weekend? Ik kan hier niets over vinden.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Staking metro van Parijs vanaf 2 juni

Bericht door lint41 »

http://www.ratp.fr/informer/trafic/trafic.php

Met mijn beste Frans maak ik hier uit op dat de metro geen stakingsproblemen heeft (alleen een verdacht pakketje op moment van schrijven), RER en tram rijden wel minder. Bij doorklikken is te lezen dat op enkele lijnen slechts 1 op de 3 treinen rijden, dus dat zal qua drukte geen pretje zijn.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Staking metro van Parijs vanaf 2 juni

Bericht door Z2N »

Metro, tram, bus en RER A rijden (vrijwel) normaal, RER B heeft meer last van de stakingen bij de staatsspoorwegen SNCF en van het EK voetbal. Bij de Franse spoorwegen wordt wel gestaakt, dit zorgt voor minder treinen op al haar lijnen, waaronder de RER C die de Eiffeltoren bedient.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten